Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Spør du meg, er alt under 150 000km lite på en E46! Haha.

Slet med å finne en (med større motor enn 318-området)

Vet hvor vanskelig det er å finne en "riktig" E46 med km under 120.000 :P Hvertfall om man vil ha effekten på riktig side av 200 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil vet jeg ikke km.stand på, står på 140kkm nå, sto på 121 000km da jeg kjøpte den. Tellerverket gikk ikke rundt, snakka med gamle eiern i sverige og han kunne fortelle at den hadde stått stille så lenge han hadde hatt den og siktet til et motorbytte gjort i 1987. At tellern har blitt tukla med i 1987 er ganske sikkert og at motoren som ble satt inn hadde gått 121 000km da, da hadde ganske sikkert bilen rulla lenger på grunn av 11 års bruk i Tyskland før importen til Sverige.. Jeg tok opp tellerverket selv og rettet på en bøyd aksling, så den ruller og går nå.. Det vil da si at den har vært fryst i 21 år før jeg kjøpte bilen og ordna med det.....

Hvor langt bilen min virkelig har gått hadde vært morsomt å vite.. Uansett har km.stand lite å si sålenge at bilen har blitt godt ivaretatt. Slitedeler må byttes allikevel, jeg bytter olje og filter på bilene mine minst 2 ganger i året uansett eller hver 10 000km på Merca og 5 000km på BMWn. Om en bil har gått 50kkm eller 120kkm bryr meg egentlig ikke stort sålenge jeg får vite hva som er blitt gjort og kan danne meg et bilde av hva som trengs å byttes på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig km-nazi, jeg hater når km-telleren stiger så mye at det alene kan holde meg igjen fra å gå ut å kjøre. Jeg hater meg selv for det :P Derfor er det utrolig deilig å ha en bil med lav km.stand, tatt bilens alder i brtrakning (litt over 80k km og 2002 mod.), hvor de fremtidige kilometerene kun skal brukes til kos. Så brukes firmabilene fra jobb til all småkjøring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bekker straks 320 000km. Den føles bedre enn noen av de andre e36'n jeg har hatt som har gått rundt 200, så vedlikehold har alt å si!

Er der jeg har prøvd å si flere ganger, bare en BMW får godt og fornuftig stell så går de langt og er ikke noe dårligere enn Mercedes som alle sier går evig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler av de som sier at mb er så mye mer slitesterke enn bmw.

En jeg deler verksted med har en mercedes 230 w124.

Den ene dagen vi holdt på å skru, så kom han inn og sa at mercedes var for di som ville ha vedlikeholdsfrie biler.

Dagen etterpå så røyk toppakningen, og nå holder han på å montere i ny motor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bekker straks 320 000km. Den føles bedre enn noen av de andre e36'n jeg har hatt som har gått rundt 200, så vedlikehold har alt å si!

Er der jeg har prøvd å si flere ganger, bare en BMW får godt og fornuftig stell så går de langt og er ikke noe dårligere enn Mercedes som alle sier går evig :D

Ene Mercedesen min passerte 960, uten at den har blitt passa på! Den andre har nå gått 429tusen, og det er sikkert 100 tusen siden sist oljeskift... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja!

Har dette liggende fra en gammel Lada:

[ Bilde ]

Siden jeg skal ha turbotrykksmåler i tds-vraket vurderer jeg å hive inn oljetrykk, kanskje temp og voltmeter og :D

Hadde jo vært ekstremt kult å faktisk kunne ta i bruk russisk(e) instrumenter, men jeg må vel helst ha sensor som matcher :lol:

Ja, og forresten.. Til den som måtte mene at Lada suger balle.. Har bilen din oljetrykkmåler fra fabrikk? :mrgreen:

Men har Kommunistladaen oljetrykksmåler kun fordi kjøperne fortjente litt dekadent vestlig luksus? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Merca mi har tusla et stykke den også, skruing har det vært noe av, men jeg anser det som slitedeler(hjullagre, dempere og div. bremsedeler). Rust finnes det også, bare kjører jeg og tar det nødvendigste som dukker opp.

Bilen har det standard slitehullet i sidestøtta, utover det, ikke et knirk noe sted i interiøret og alt er helt og fint, motoren maler stadig som en katt uten feilslag. Bensintanken lekker ikke eller har antydning til rust, dørene smekker fint uten at dørtrekket faller av(typisk E34 og E36 feil har prøvekjørte mange av disse en periode da en kamerat skulle handle, i den ene E34n var trekket festet med pakketeip i samtlige andre hang håndtak og hendler og dingla). Utenom et AC anlegg uten gass er den feilfri :P Runda 480 000km nå i forrige uke.

Jeg ser på toppakningen som en slitedel, og er det noe BMW har slitt med er det toppakning, så ikke dra den :P

I min familie har vi bare BMWer utenom Merca mi.. E36n til modern har kostet per dags dato 17k i EU kontroller og deler på 100 000 km så det er ingen dårlig bil det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler av de som sier at mb er så mye mer slitesterke enn bmw.

En jeg deler verksted med har en mercedes 230 w124.

Den ene dagen vi holdt på å skru, så kom han inn og sa at mercedes var for di som ville ha vedlikeholdsfrie biler.

Dagen etterpå så røyk toppakningen, og nå holder han på å montere i ny motor :P

Ja det er nettopp det. BMW er ikke laget av noe dårligere kvalitet enn Mercedes men BMWer kjøres i snitt hardere og lever ett dårligere liv mot slutten som gjør at mange går i grava så alt for tidlig. Kjenner flere som må ha kasta Mercedesene sine ved rundt 250-300 000 km etter å ikke ha behandlet dem pent, har også sett mange BMWer som har gått langt over 500 000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting holder når man ikke behandler noe ordentlig, noen biler mer seigliva enn andre, men alt tar kvelden ved feilaktig bruk uansett..

En erfaring jeg har er 300 12v motoren til Mercedes Benz, bilen blir pisket rundt med hardkjør i mange titalls tusen km med en km.stand bikket 900k, joda motoren drakk olje, men det tar jeg som en selvfølge når det har vært brukt. Iløpet av 60 tusen får bilen ny radiator fordi den gamle sprakk, utenom det ingenting annet. Bilen ble brukt på lik linje med BMWene i miljøet om ikke hardere, var bare det at Politiet den gangen ikke trodde det fantes noen Mercedeser som bedrev vilter kjøring så var sjeldent noe problem å være litt på kanten.

Eier av nevnte Mercedes kjøper BMW, en bil med andre kvaliteter iforhold til kjørefølelse, men bilen får ikke så altfor ulik behandling, bilen har gått under 1/3 av Mercedesen og BMWn har hatt voksne eiere gjennom årene. Allikevel spyttet den ut en råde uten å blunke en klar og fin kveld.

En annen ting jeg legger merke til rundt i miljøet rundt her jeg bor er at BMWene forsvinner, Mercene forblir.

Når det gjelder når man bør kaste en bil er det rust generelt på bilen, verdi, delepriser, så er det en vurderingssak skal man punge ut en sum for å holde en rusten bil igang litt til? Gamle bilen vår, Opel Senator ble vraket nå i Februar av han som kjøpte den, bilen fungerte 100% teknisk, men dessverre rust overalt. Saken er at det ikke er verdt å holde i orden.

Den dagen jeg bulker Merca eller at det dukker opp noe som ikke er verdt å reparere på grunn av kostnader så er det rett på dynga, det gjelder like mye BMWn også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en onkel som har de siste sikkert 18 åra kjørt E klasser av nyere årgang, han kjører mye og byttet alltid rett før 100 000 km. Han har hatt ett par W210 og ett par W211 for det meste CDI dieseler som han har kjøpt nye, men han kan fortelle om mye trøbbel oppigjennom. Det har vært rustproblemene, automatkasse havari, dyseproblemer og mye elektronisk tull på W211. I 2007 byttet han til BMW etter mye mas fra andre i familien som kjører BMW og oppfordret til å prøve noe nytt, han hadde en ny E60 520d LCI som bortsett fra at styringsenheten plutselig døde virket uten problemer, han bytta den inn i ny F10 525d for noen år siden og den har han sist jeg prata med han kjørt 120 000 feilfrie kilometer med :)

Nå er dette riktig nok nyere biler men noen har dårlige erfaringer med ett merke som andre liker :wink: Jeg kjenner flere som har slitt fælt med BMWene sine og det er for dårlig selvsagt, men sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...