Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Har selv hatt en sommer i en Scand Baltic, virkelig kvalitetsbåt! Lagde mye sjø da :P Dessverre er det noe variert hvor tykt skroget ble avhengig av dagsformen på fabrikken en periode. Det er også det eneste ryktet jeg har hørt om Scand, hvordan går den bedriften nå? Har det ikke vært slått konk noen ganger nå?

Jeg har vokst opp i en Scand 29 Balitic, først en eldre modell fra 1986 og så en nyere fra 2004 som er samme båten men likevel vesentlig mer moderene. Det geniale med disse er plassen om bord, båten er brei og dyp så man har rikelig med plass. Halvplaner skroget skaper enorme bølger når man gasser på litt, halvplaner er egentelig en gansk upraktisk skrogtype men likevel noe vi Nordmenn trykket til vårt bryst. Ikke er det særlig drivstoff vennlig, lager store bølger, har sjelden en reel toppfart over 25 knop men det gir god innvendig plass og en stabil båt.

Ja, var veldig fornøyd med den! Strøken 84 modell gått på Mjøsa! Vi hadde den kun en sommer da vi var familie på fem på tur! Er jo en båt som i utgangspunktet har komfortplass til 4. Motoren var den lille søte TAMD 40B fra Volvo på hele 158Hk. Dro ikke skinnet av pølsa for å si det sånn.. Vi har aldri hatt dårlig tid på sjøen, men problemet lå i det høye turtallet.

Da vi på sensommeren så en Storebro Royal Cruiser 40 Baltic og deres fancye akterdekk titta vi litt rundt på Finn hele høsten og fant en Princess på 45 fot med akterkabin(ikke 414), Scanden ble solgt og ny båt ble kjøpt. Større plass(6 faste soveplasser, 2 bad m/dusj etc.), mange muligheter, generator osv osv. 760 hk fordelt på to Volvo motorer som hver veier litt over et tonn :P Planende skrog, men drikker mye suppe(ca. 160liter i timen på marsfart). Vi hadde heller ikke dårlig tid på sjøen med denne. 8-9 knop foregår på et turtall på ca. 900-1000rpm på hver motor. Høres ut som en rolig ferge på tur :)

5 år etterpå blir jeg med en seilerkompis på en del turer i en X-452 og jeg har visst blitt bitt av seilbasillen, men jeg deler allikevel ikke deres syn på hvordan sjøen skal være, det gjør det litt for upraktisk og slitsomt :P

Seiling er uansett utrolig gøy hvis det blåser og om man har godt med klær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette hjul hjelper vel ingentng på aks, du har jo fortsatt hele bilens masse som skal drages opp i fart? At det heller har innvirkning på kjøreegenskaper har jeg mer tro på

Sent from a galaxy far far away

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å flytte masse samt rullemotstand (les: tunge hjul er som regel store hjul) og dermed påvirkes faktisk akselerasjonen av tunge hjul. I tillegg handler det om mer ufjæret vekt og dette påvirker understelet på en negativ måte i forhold til hvor agil bilen føles på veien... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksellerasjon er en ting, men det er handling jeg vil ha :) Sammenlignet vekten på alle 15" som tirerack.com har til bilen, var utrolig mye forskjell mellom de forskjellige typene. Enkei og Kosei f. eks. hadde gjennomgående lav vekt, samme med O.Z. Racing (selv om de var mye dyrere pr. felg enn de andre).

De blytunge 17" som sitter på bilen min i dag gjør bilen både ukomfortabel og unødvendig tung i styringen (har ikke servo + sportsdekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xavion da, jeg har ikke små nok teskjeer for deg tror jeg :wink:

For å gjøre det enkelt, du har ikke merka forskjell på bilen med små vinterfelger kontra store sommer?

Det gjør ihvertfall jeg, rulleomkretsen er den samme så her er det vekt og en liten dash rullemotstand som avgjør biffen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xavion da, jeg har ikke små nok teskjeer for deg tror jeg :wink:

For å gjøre det enkelt, du har ikke merka forskjell på bilen med små vinterfelger kontra store sommer?

Det gjør ihvertfall jeg, rulleomkretsen er den samme så her er det vekt og en liten dash rullemotstand som avgjør biffen :wink:

Jeg merker en forskjell på vinter'n fordi jeg legger på meg 1000kg i jula :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo bil!

Kjører vel litt med L ? :wink:

Kjørt mye både med å uten L men når jeg kjører men vinterhjul er det snø på veiene, så bilen oppfører seg på en annen måte og man kjører på en helt annen måte.

Sent from a galaxy far far away

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...