Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Sinnekontroll...

[ Bilde ]

hva har du gjort?

Hehe.. Ikke meg.. Min tilkomne "svigersønn" på 18 år som ennå ikke har motorikken helt inne ennå. :-) Er en stk iPhone 5 som er knust der.

16. mai vil fra nå av være en drittdag.. Først kantkjørt felg, deretter tap på hjemmekamp for det lokale hjemmelaget, deretter komme hjem til ungdommen som har klikket i vinkeler...

ahh, kjipt å høre, disse dagene eksisterer dessverre... får satse på en bedre dag imorra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva sier dere til felgene på denne bilen istedet da

[ Bilde ]

enn denne altså

[ Bilde ]

De felgene passet best på den 4 dørs utgaven, cabrioleen fortjener finere felger .. (ikke noe vondt ment) =)

har kommer til den konklusjonen selv igrunn :P

har disse til cab'n, passer bedre de, skulle hatt litt senk da :P

DSC_0260.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva sier dere til felgene på denne bilen istedet da

[ Bilde ]

enn denne altså

[ Bilde ]

De felgene passet best på den 4 dørs utgaven, cabrioleen fortjener finere felger .. (ikke noe vondt ment) =)

har kommer til den konklusjonen selv igrunn :P

har disse til cab'n, passer bedre de, skulle hatt litt senk da :P

[ Bilde ]

ja de der passet fint, gå for de på cabben! Få gjerne på senterkopper, og senk skader aldri :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva sier dere til felgene på denne bilen istedet da

[ Bilde ]

enn denne altså

[ Bilde ]

Egentlig litt merkelig hvor stor forskjell hjulene gjorde på så og si identiske biler, sånn egentlig.

Jeg syns caben ble helt rar med de, og 4dørsen ble litt barsk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva sier dere til felgene på denne bilen istedet da

[ Bilde ]

enn denne altså

[ Bilde ]

Egentlig litt merkelig hvor stor forskjell hjulene gjorde på så og si identiske biler, sånn egentlig.

Jeg syns caben ble helt rar med de, og 4dørsen ble litt barsk..

rart det der

godt jeg egentlig kjøpte de til 4dørsen da :P

skal prøve de på turbo'n og, se åssen de er der, men den er skyhøy hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den såkalte "Prince" motoren som BMW bruker i F20/F30 x16i/x18i er varianter av den samme 1598 cm3 rekkefireren som også brukes i div. modeller fra PSA samt Mini. Denne motoren er grunnleggende basert på PSA´s gamle TU motorfamilie, men har blitt oppgradert med bl.a Valvetronic fra BMW. Som jeg har vært inne på bruker BMW også mange vitale komponenter (gearkasser, turboladere, pumper, elektriske komponeneter etc.) fra div. internasjonale underleverandører.

Poenget i denne sammenhengen er ikke at dette på noen måter er negativt (snarere tvert imot), men derimot viser en trend som bare vil forsterkes i årene som kommer. Det er ikke usannsynlig at en fremtidig BMW modell også vil dele plattform og drivlinjer med modeller fra andre bilprodusenter helt utenfor BMW systemet. BMW trenger helt klart flere strategiske samarbeidspartnere for å kunne klare seg økonomisk i fremtiden.

Motorene er forsjellig, har en annen karakteristikk og derfor oppleves den også forskjellig.

Hva angår girkasser, turbo, pumper og elektriske komponenter er ikke dette vitale deler som preger opplevelsen av å kjøre bmw.

Poenget mitt er ikke at bmw for alltid skal måtte klare seg på egenhånd, men at de i dag ikke har så tette bånd med andre fabrikanter som du skal ha det til. Det er oppfattningen konsumentene har (og markedet generelt) som er det essensielle. Jeg mener at bmw har lagt for mye innsats i å distansere modellene, teknologien og opplevelsen så mye fra som mulig fra øvrige fabrikkanter at de vil neppe ha det samme stempelet som vag.

Etter mitt inntrykk er nettopp kjerneverdien til bmw å levere biler for hverdagsbruk som skiller seg ut, men kun for de som kun vet å sette pris på det lille ekstra som ingen andre kan tilby. Som feks vektfordeling, bakhjulstrekk og "fraude am fahren".

Hva veien er videre vites ikke, men jeg tviler sterkt på profetien din.

Motorene er ikke spesielt forskjellige og de har heller ikke en signifikant forskjellig karakteristikk selv om det er forskjeller. Den største forskjellen er selve implementeringen av motoren. I F20/F30 er den langsmontert og drivlinjen har bakhjulstrekk. I Mini og PSA modellene er motoren tverliggende og drivlinjen har forhjulstrekk.

Jeg vil tro at spesielt de av oss som har et eldre bekjentskap til BMW absolutt vil mene at en skikkelig manuell gearkasse fra BMW er noe av det fineste og mest silkebløte man kan komme i kontakt med. BMW kan drivlinjer og gearkassene er intet unntak. Dagens automatgear er effektive, men dessverre mer distanserte. Man får ikke den samme direkte kontakten med automatgearkassen som man gjør med de manuelle gearkassene.

Jeg tror at du misforstår det jeg skriver om BMW og tilknytning til andre dele og bilprodusenter. Jeg mener absolutt at BMW er selvstendige... for selvstendige i forhold til hva som kreves idag. Porsche er i en komfortabel situasjon og kan nærmest dele opp deres modellportefølje i to helt distinkte grupper: 100% Porsche og "hybridene" (som heldigvis av mange oppfattes som ekte Porscher). BMW er dessverre ikke i den samme situasjonen, men de gjør hva de kan (les: nisjemodellene).

Når dette er nevnt så er følgende viktig:

Porsche hadde et overskudd før skatt på litt over 2 miliarder Euro. Dette er basert på knapt 128000 solgte biler. Dette igjen gir et brutto overskudd på 15600 Euro pr. solgte bil.

BMW hadde et overskudd før skatt på 8 milliarder Euro. Dette er basert på 1481000 solgte biler. Dette igjen gir et brutto overskudd på 5400 Euro pr. solgte bil.

Over 50% av Porsches formidable overskudd pr.bil kommer fra salget av Cayenne... som altså er basert på Touareg og deler chassis og motorer med Audi Q7. Følelser er én ting... realøkonomi er noe helt annet... :)

Riktig, følelsen motoren gir i bmw er enestående. Og det er dette som er det essensielle for markedet, ikke hvem som har produsert delen. Og bmw er per definisjon drevet 4ganger så godt som porsche til tross for høyere db pr solgte enhet.

Samtlige bedriftsledere vil være enig med meg i den påstanden. Det er profittmaksimering som er key. (Ref rema1000 og reitans filosofi.)

Du nevner forresten ingenting om andre nøkkeltall som db pr enhet i prosent av salgspris. Noe som er ganske vesentlig i denne sammenhengen siden porsche gjennomsnittlig er dyrere enn bmw.

Jeg kunne fortsatt i et bedriftsøkonomisk perspektiv å plukket fra hverandre denne forherligheten av vag med solide argument, men det krever langt mer informasjon enn hva som er tilgjengelig på nett. Utgangspunktet ditt for diskusjonen er også langt fra mitt. Så jeg setter strek her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW er også verdens største premium bilmerke og har ett merkenavn helt på høyde med Apple, IKEA og Coca Cola :wink:

Så de klarer seg nok helt bra selv om folkevognprodusenten i Suttgart tjener noen kroner ekstra for de overprisa produktene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW er også verdens største premium bilmerke og har ett merkenavn helt på høyde med Apple, IKEA og Coca Cola :wink:

Så de klarer seg nok helt bra selv om folkevognprodusenten i Suttgart tjener noen kroner ekstra for de overprisa produktene sine :)

Uten være motkritiker(? vet ikke hva det heter), kan jeg få noen kilder til dette? Vil tro at VW-gruppen er større enn BMW, uten at jeg har noen fasit eller noe å henvise til :) !

Om jeg er på bærtur, rett meg. Om ikke så sier denne tabellen noe helt annet enn det du påstår:

http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive ... nufacturer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rart det der

godt jeg egentlig kjøpte de til 4dørsen da :P

skal prøve de på turbo'n og, se åssen de er der, men den er skyhøy hehe :P

Nettop betalt, hmm.. ca 1400 inkl frakt fra Koed for senk til min..

tror nok jeg nesten må ha coilovers for å kunne bruke gs felga på cab'n, da de stikker ganske bra ut fra hjulbuen, så må være stivt :P

blir fort 10-20k for noe bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok jeg nesten må ha coilovers for å kunne bruke gs felga på cab'n, da de stikker ganske bra ut fra hjulbuen, så må være stivt :P

blir fort 10-20k for noe bra :P

Som har vært min tanke ganske lenge. Kvalitet pr krone på coilovers kontra alternativene, og grunnen til at jeg "testkjøpte" fjærene jeg har på min. Kommer jeg til å drive å justere høyde, nei. Vil jeg ha bilen så lav at den knapt kan brukes, nei. Bruker jeg bilen på en sånn måte at jeg trenger å forholde meg til fjærspenn kontra enveis justerbare dempere, som de aller fleste er, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...