Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Har mange timer med mIRC. Husker at det kostet ca 10 kroner timen for å være på internett, så jeg var limitert til en time av min far. Rakk så vidt å laste ned 3 sanger med winmx... :lol:

tumblr_m76xi2DLci1rstei4o1_1280.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IRC er kanskje litt spesielt å bruke idag (blir brukt til mye obskur tullball), men det var stort i internettet´s barndom. Jeg gadd imidlertid aldri å bruke tjenesten og fokuserte mest på BBS´er (Bulletin Board System) frem til Netscape Navigator ble stort med WWW på begynnelsen av 90-tallet. Jeg fikk en privat oppkobling mot internettet i 1992 (Oslonett) og før den tiden ble all kommunikasjon på internettet gjort på skolene jeg gikk på... :)

Oslonett ja, revolusjonerende den gang å få tilknytning i private hjem 8) Ettersom min far jobbet i Kabel-TV bransjen hadde han noen sideprosjekter gående som gikk ut på å benytte kabel-TV som bredbåndsaksess i fremtiden(Telenor hadde fremdeles monopol på teletjenester i Norge). På grunn av dette hadde vi allerede i 93/94 bredbåndstilknytning med 13 Mbit/s som 1 av 2 eneste private husstander i Oslo med den form for tilknytning. Da med kompensasjon fra NPT for testing. Tilkoblingen var fast og gratis.

Telenor holdt godt igjen på ISDN så lenge det holdt. Dette tjente de grovt på.

Jeg var 3 år den gang jeg først fikk leke på internett og forsto ikke stort, med Sol.no som startside og en kvasirlogo man kunne trykke på gikk det mye i søkemotor. Jeg kunne skrive inn en ting og det var "bmw". Så var det å klikke seg hvill inn i alle mulige sider. Blant annet husker jeg at jeg kunne bygge E30r på BMW sine sider(tror jeg).

Vg.no var bare en firkant med 10-15 linker på og en reklame"plakat" i midten.

Kan vel derfor si at jeg var nokså tidlig ute med internett, da med revolusjonerende hastigheter Telenor kunne drømme om :)

Fadern slutta i kabel-tv bransjen og bredbåndet måtte man vinke farvel til og hei ISDN.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WinMX? Det er for nytt, var jo Napster som var tingen. :D

Hvor jeg bor var ISDN-luksus helt til begynnelsen av 2000-tallet når ADSL tok over. Vi hadde bare vanlig modem, og det tok rundt 20 minutter å laste ned en mp3. Et lokalt selskap kunne i denne tiden levere trådløst nett som gikk over "parabol"-antenner, og med en hastighet på rundt 2-4Mbps fordelt på alle kundene. Husker jeg lekte litt med dette på en lokal butikk som leverte dette systemet, og man fikk hele 100kb/s på Napster. Tror aldri jeg har vært så imponert over noe i hele mitt liv, hverken før eller etter. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen serier dere anbefaler?

Har sett:

Prison Break

Lost

House

Suits

Breaking Bad

Dexter

The Big Bang Theory

How I Met your mother

Criminal Minds

Community

OZ

Weeds! :o:D

Castle (litt simpelt, men kult)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen serier dere anbefaler?

Har sett:

Prison Break

Lost

House

Suits

Breaking Bad

Dexter

The Big Bang Theory

How I Met your mother

Criminal Minds

Community

OZ

Weeds! :o:D

Castle (litt simpelt, men kult)

Sopranos

The Wire

The Shield

Sons of Anarchy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen serier dere anbefaler?

Har sett:

Prison Break

Lost

House

Suits

Breaking Bad

Dexter

The Big Bang Theory

How I Met your mother

Criminal Minds

Community

OZ

Oi, du har gått glipp av gullrekka mi :D

Luther

Sherlock

Case Histories

Makan til mesterlige serier altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen serier dere anbefaler?

Har sett:

Prison Break

Lost

House

Suits

Breaking Bad

Dexter

The Big Bang Theory

How I Met your mother

Criminal Minds

Community

OZ

Jeg synes Modern Family er riktig så morsomt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WinMX? Det er for nytt, var jo Napster som var tingen. :D

Hvor jeg bor var ISDN-luksus helt til begynnelsen av 2000-tallet når ADSL tok over. Vi hadde bare vanlig modem, og det tok rundt 20 minutter å laste ned en mp3. Et lokalt selskap kunne i denne tiden levere trådløst nett som gikk over "parabol"-antenner, og med en hastighet på rundt 2-4Mbps fordelt på alle kundene. Husker jeg lekte litt med dette på en lokal butikk som leverte dette systemet, og man fikk hele 100kb/s på Napster. Tror aldri jeg har vært så imponert over noe i hele mitt liv, hverken før eller etter. :D

Napster kom 2 år før WinMx gjorde sitt inntog. 20 minutter for en låt? Var man heldig fikk man 1-2kbps jevnt og trutt, og da gikk det "unna"(med ISDN med en b-kanal i drift, 64kbps).

Radiolinje-overføring var ikke vanlig her i Oslo hvertall for internett aksess for privat bruk som jeg har sett eller hørt om, uansett må det ha vært etter monopoloppløsningen og da måtte jo Telenor uansett gi etter på ISDN og også tilby ADSL for å holde på kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satan å jeg sliter med å få til e30n nå.. alt er løsna, bare få lirka løs den ene traversforinga og løsne den fra boltene på mellomakslen..

må til å flense bremserør også :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...