Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Et spm.

Spacet 15 mm på hver side foran nå men felgen står mye lenger inn på venstre side. Noen forsalg til hvorfor det ble sånn? Topplagrene er justert likt..

Kolisjonskade? Mål om dempertårna er på samme plass i forhold til skjermkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napster kom 2 år før WinMx gjorde sitt inntog. 20 minutter for en låt? Var man heldig fikk man 1-2kbps jevnt og trutt, og da gikk det "unna"(med ISDN med en b-kanal i drift, 64kbps).

Radiolinje-overføring var ikke vanlig her i Oslo hvertall for internett aksess for privat bruk som jeg har sett eller hørt om, uansett må det ha vært etter monopoloppløsningen og da måtte jo Telenor uansett gi etter på ISDN og også tilby ADSL for å holde på kundene.

Med 56K modem fikk man rundt 4-5kb/s.

Radionett var nok mer vanlig i "grisegrendte" strøk, og var nok aldri noen trussel for Telenor. Det var også relativt dyrt i forhold til hva man normalt brukte på internett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslonett ja, revolusjonerende den gang å få tilknytning i private hjem 8) Ettersom min far jobbet i Kabel-TV bransjen hadde han noen sideprosjekter gående som gikk ut på å benytte kabel-TV som bredbåndsaksess i fremtiden(Telenor hadde fremdeles monopol på teletjenester i Norge). På grunn av dette hadde vi allerede i 93/94 bredbåndstilknytning med 13 Mbit/s som 1 av 2 eneste private husstander i Oslo med den form for tilknytning. Da med kompensasjon fra NPT for testing. Tilkoblingen var fast og gratis.

Telenor holdt godt igjen på ISDN så lenge det holdt. Dette tjente de grovt på.

Jeg var 3 år den gang jeg først fikk leke på internett og forsto ikke stort, med Sol.no som startside og en kvasirlogo man kunne trykke på gikk det mye i søkemotor. Jeg kunne skrive inn en ting og det var "bmw". Så var det å klikke seg hvill inn i alle mulige sider. Blant annet husker jeg at jeg kunne bygge E30r på BMW sine sider(tror jeg).

Vg.no var bare en firkant med 10-15 linker på og en reklame"plakat" i midten.

Kan vel derfor si at jeg var nokså tidlig ute med internett, da med revolusjonerende hastigheter Telenor kunne drømme om :)

Fadern slutta i kabel-tv bransjen og bredbåndet måtte man vinke farvel til og hei ISDN.....

Hehehe... 13 Mbit/s allerede i 93/94 var rimelig science fiction. Min første PC anno 1992 var en norskprodusert Cinet med en Intel 80386 prosessor med en klokkehastighet på 33 MHz. Operativsystemet var Windows 3.11 og modemet var et eksternt analogt danskprodusert Lasat som på sitt beste klarte hele 33.6 kbit pr. sekund.

Jeg var imidlertid en "macman" før jeg kjøpte PC´en. Allerede i 1988/89 hadde jeg en Macintosh SE/30 (såkalt bærbar) og med den kunne jeg gå på internettet på skolen jeg gikk på (ikke at det var så mye å gå på internettet for på den tiden). Det store i denne sammenhengen er at Mac´en var utrolig mye mer raffinert og hurtig. Mac OS´et System 6/7 var totalt overlegent alt annet som var å få kjøpt til IBM kompatible PC´er på den tiden.

Min gamle mor skjønte imidlertid ikke helt hva som var poenget med internett (altså på begynnelsen av 90-tallet) så hun spurte meg om jeg ikke kunne finne noe interessant om Kypros på nettet (hun skulle på ferie der). Jeg tok oppfordringen og søkte (laaaaangsomt) på Lycos (kom før Kvasir, Altavista, Yahoo etc.).... og fant praktisk talt ingenting om Kypros. Jeg ble svar skyldig og min kom seg aldri på nettet (hun døde i 2003).

Fornuftig fart og effektiv bruk av internettet ble det ikke for min del før mot slutten av 90-tallet. Ventetiden ble brukt til spill som Leisure Suit Larry, Wolfenstein og Quake. Vel... jeg begynte jo også å jobbe profesjonelt med programmering allerede i 1993... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp sett dokumentaren "Millionaire Boy Racers", som handler om rike unge menn fra midtøsten som kommer til London ukene før Ramadan med bilene sine. De fleste kjører Ferrari, Lamborghini, Bugatti o.l., og bilene blir flydd inn fra land som Oman, Qatar, Saudi Arabia og Kuwait kun for å "råne" rundt i London og vise seg frem.

Ganske syk livsstil igrunn, og det viser at noen har litt mer penger enn det de kanskje har godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles ekstem rikdom! Såvidt jeg vet stammer nok de fleste av disse pengene fra olje og da er det slik at noen omtrent stikker av med hele kaka og resten av befolkningen sitter igjen med ingenting. Man kunne jo tenke seg om det var like tilstander i Norge. Knut og Siv Jensebakk fra Drammen hovet inn milliarder i året på oljen som ble pumpet på norsk sokkel. Klart man ville sett samme tendenser her til lands også da.

Jeg er faktisk sjeleglad for at jeg er en av verdens mest velstående mennesker. Jeg har god helse, jeg kan studere det jeg vil, jeg sulter aldri, jeg er så utrolig priviligert at jeg kan sove under en varm dyne hver eneste dag og har kjøpefrihet nok til å kunne være lykkelig :) Jeg kan til og med unne meg en reise fra tid til annen også. Vi har det nesten for godt.

Drømmer om en E39 M5 og det er godt å kunne drømme om slike ting uten å bare "skaffe seg det" for da ønsker jo man seg etterhvert ingenting og ingenting blir en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...