Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker jeg kjøper en sånn RG6 TRIAX som er ferdig terminert i begge ender, så tror jeg det går bra. Den er jo skjermet som faen.

Skrevet

Jeg har dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=456061

Kostet rundt 6,500 for vel 2 år siden.

Sub utgang går rett til en aktiv sub jeg kjøpte på finn, og så er det en ut-linje fra subben og til den passive sub'en som følgte med.

Har en sub på hver side av tv benk. Så sender den lyden trådløst til en annen forsterker som driver høyttalerne bak.

Er meget fornøyd med dette budsjettanlegget, men jeg er heller ikke en hifi kjenner, så for de drevne er det jeg mener er bra, sikkert drit. Haha.

Jeg bruker PS3 med en god HD kabel for bilde og tosh-kabel til lyd.

TVen min: http://www.hardware.no/artikler/panason ... gt30/98105

Skrevet

Siden det var snakk om stereo her nettop, dette har jeg faktisk aldri sett skje med en bass før.

Kjipt at det var med min og at det er b&w som er passe dyrt.. :P

IMG_4979.jpg

Skrevet

Noen som har peiling på regler og førerkort på 125cc ATV?

Kom over dette, men det var litt forvirrende:

§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

4. Tre- eller firehjuls motorsykkel.

5. Klasse M kode 147.

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge:

1. Beltebil med eller uten tilhengerslede.

2. Klasse M kode 146.

3. Tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 , når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.

0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005), 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006), 5 nov 2007 nr. 1210.

§ 3-6. Førerett i klasse B1/klasse B kode 73

Førerett i klasse B1, eventuelt klasse B kode 73, gjelder for tre- eller firehjuls motorsykkel og for klasse M kode 147.

Gjelder også for kjøring i Norge med eventuell tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 .

Har aldri hørt om B1. Men leste at ATV regnes som moped, traktor eller motorsykkel. Så 125cc blir en "motorsykkel" og kan kjøres med mitt sertifikat (kun B?)

Skrevet

En ATV kan registreres som:

A) Moped

B) Motorsykkel

C) Bil

Registreres den som moped eller bil er det fartsbegrensning på den. Man kan kjøre ATV registrert som motorsykkel med førerkort klasse B, men man kan ikke kjøre ATV med motorsykkelførerkort. Det skal heller ikke være noen begrensning på størrelse på motor om man kjører den med førerkort klasse B, som jeg har klart å finne ut a

Skrevet

Takker. Håpte det var fine parkeringsmuligheter med disse, men det var visst samme regler og avgifter som vanlig bil. Da kan man like greit bruke el.bil. Hehe.

Skrevet

Når det gjelder stereo debatten-

Elkjøp anleggene blir å sammenligne Suzuki liana mot en 318. I utgangspunktet gjør de samme nytten, men 318 viser helt andre egenskaper når de blir pushet litt, og det finnes mye større muligheter for å bygge ut etc. (Jeg tror du er enig med meg at man heller velger en brukt bmw (eller passat) til 200 000, enn en ny liana.

I disse "surround" anleggene merker man i 9av10 filmer (og da gjerne kun i en scene) aldri bakhøytalerne. Straks du skal spille musikk, forurenser de også lyden dersom man har en normal stue uten seriøs lyddemping.

Bang for the buck = stereo oppsett.

Min mening er; skal du ikke bruke mer enn 5000,- kjøp planke, og bygg eventuelt ut med sub i tillegg sener. Nå husker ikke jeg varianten (b&w?) men den har hvertfall cashmir trekk. Den gir seriøst god lyd for pengene.

Det er vel ikke verre enn å ta en titterunde i hifiklubben og sjekke hva man får for 20 000,-? Du liker jo tekniske dubbeditter anyways. Avforum er heller ikke mer komplisert enn kjøp og salg her inne.

Skrevet

Økte budsjettet hans fra 5 000 til 20 000 plutselig?

Min erfaring er at om man har et begrensa budsjett er ikke hifi-klubben behjelpelig i det hele tatt. Selv om de har produkter i lavere prisklasser er de ikke i det hele tatt interessert i å selge det, og sier mer så rett ut at det er søppel. Hvorfor føre disse produktene i det hele tatt da? Er vel sikkert noen audiofile jævler som jobber der, som ikke forstår at ikke alle bryr seg om å sitte seg naken i stua og runke til pur pink floyd-lyd etter jobb en onsdags ettermiddag.

Dette kun basert på ett besøk der. Reiste sporenstreks bort til muzikmagasinet etterpå og ble ganske fornøyd.

Skrevet

Min erfaring er at om man har et begrensa budsjett er ikke hifi-klubben behjelpelig i det hele tatt. Selv om de har produkter i lavere prisklasser er de ikke i det hele tatt interessert i å selge det, og sier mer så rett ut at det er søppel. Hvorfor føre disse produktene i det hele tatt da? Er vel sikkert noen audiofile jævler som jobber der, som ikke forstår at ikke alle bryr seg om å sitte seg naken i stua og runke til pur pink floyd-lyd etter jobb en onsdags ettermiddag.

Dette kun basert på ett besøk der. Reiste sporenstreks bort til muzikmagasinet etterpå og ble ganske fornøyd.

Min erfaring med Hi-Fi Klubben her i Århus er nogenlunde den samme. Jeg har fått kjempefin service der i forbindelse med tradisjonelle stereoprodukter (f.eks da jeg skulle kjøpe en fornuftig NAD forsterker til et par Sonus Faber høyttalere), men da jeg ønsket hjelp til å kjøpe en D/A konverter til laptoppen var interessen heller laber. Dette er et par år siden og jeg kan se på produktsortimentet at de nå satser mye mer på streaming av musikk/bilde. Jeg tror at denne omstillingen har vært litt tøff for deler av stereobransjen.

Skrevet

Jeg kan godt forstå at du er "hissig" på hifi klubben når man ikke skal bruke 3statsbudsjett. Den samme følelsen har også jeg hatt flere ganger, men de prøver i bunn og grunn bare å gjøre jobben sin. I enkelte av butikkene er konkurransen mellom de ansatte på omsetning relativt tøff.

Grunnen er så enkel at dekningen de har på de produktene i de lavere prisklassene er kjempe dårlig. Lyd og bilde markedet fungerer såpass enkelt- at Elkjøp og de andre "lavpris aktørene" kan dumpe prisene på produktene sine pga de har så gode innkjøpspriser og likevel ha fortjeneste. Hifiklubben selger omtrent ut i null, og håper på mersalg når kunden først er i butikken.

Nok om det.

Grunnen til at jeg anbefaler ham å høre hva han kan få for 20 000,- er fordi det er mulig å få det samme anlegget for 5-8 000kr på bruktmarkedet. Da gjerne 3-5år gammelt, kanskje en modell eldre enn det nyeste, men likevel svært bra.

Selv har jeg gjort dette, og sitter med et anlegg med nypris over dobbelt av hva jeg har gitt, og straks jeg er sulten på noe mer- kan jeg oppgradere komponentene jeg ønsker- uten at forsterkeren er bygd inn i subben osv.

Fredrik:

De satser selvsagt mer mot streaming av lyd og bilde fordi dette markedet er i full blomstring. For eksempel Sonos tjener hifiklubben kjempe godt på. Meg bekjent er vel hifiklubben de eneste som forhandler dette i Norge.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...