Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det er skremmende hvor sterk fagbevegelsen står noen plasser.. Til og med her i huset blir jeg mektig "imponert" noen ganger over hvor tverr det går an å være..

Omtrent som en avgud nærmest.

Jeg har ingen personlig erfaring med fagbevegelsen, men jeg kan forstå at noen verner om fagbevegelsen som selve sikkerheten for et anstendig arbeidsliv. Her i Danmark er fagforeningen inkl. LO kjørt helt på felgen politisk. De har nesten ingen politisk innfytelse og folk melder seg derfor ut av foreningene. Dette har pågått over en 10 års periode og resultatene lar ikke vente på seg. Mange får sparken over en lav sko fordi firmaenes ledelse vet at deres medarbeidere ikke er organisert i en fagforening. Dermed vet de også at medarbeiderne ikke har råd til å føre en evt. arbeidsrettssak mot firmaene. Andre får trusler om sparken med mindre de ikke går ned i lønn (10-30%). Kvinner får sparken når de blir gravide. Menn får sparken når de ber om pappapermisjon eller er langtidssyke. Atter andre opplever at firmaene snoker i private forhold for å finne svake punkter som de kan bruke mot medarbeiderne. Dette kan f.eks være at ektefellen/samboeren er arbeidsløs. Da vet firmaene at økonomien er anstrengt og at den ansatte vil gå svært langt for å beholde jobben.

Det er ingen nåde i dansk arbeidsliv og det ser heller ikke ut til at myndighetene vil hjelpe folk som mister jobben. Du har kun rett til dagpenger hvis du er forsikret i en såkalt A-kasse (arbeidsmarkedskasse). Dette tilsvarer folketrygden i Norge, men forskjellen er at systemet her Danmark er privatisert. Folk kan med andre ord velge om de vil være forsikret eller ikke. Det er det mange unge som ikke er fordi de trenger hver krone de tjener til bolig og lån. Dette er en katastrofe for den enkelte hvis de blir sparket fra jobben. Da har de kun rett til kontanthjelp (forutsatt at de ikke eier noe av verdi som skal selges først) som er rundt 7000 kroner i måneden (før skatt).

På denne måten presser man hele lønnssystemet nedover i retning av østeuropeisk standard og danske firmaer kan dermed konkurrere på mer like vilkår. If you can´t beat them, join them. Det er ikke kun yrkesfaglige grupper som opplever dette. Slik er det stort sett over hele linjen bortsett fra med de frie yrkene som advokater, leger etc.

Finanskrisen har selvfølgelig mye av skylden for elendigheten, men det føres også en ideologisk krig i de politiske kulissene mot de etablerte systemene i arbeidslivet. Det handler om å styrke konkurranseevnen i forhold til de nærmeste handelspartnerne som her i Danmark først og fremst er Tyskland og Sverige. Går det generelle lønnsnivået ned i Tyskland skal Danmark følge etter for å beholde den relative konkurranseevnen. Som tidligere fortalt har den konservative regjeringslederen Angela Merkel gjennomført store reformer i arbeidslivet for å styrke den tyske konkurranseevnen vis a vis Øst og Sydeuropa. Det er dette som kalles ekte globalisering... altså når man merker globaliseringen på egen velstand og lommebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: Du har aboslutt noen interessante observasjoner, men for å presisere. Selv om jeg er blå, betyr det ikke at jeg er enig i alle virkemidler blå-folk setter i sving.. Det er klart en bedre løsning med statlig innblanding og sikkerhetsnett når markedet selv mister kontrollen, enn at markedet skal ordne opp selv. Poenget for meg (også politisk) handler om å sikre en best mulig varig livskvalitet for meg og mine medmennesker. Enten de er gule, rød eller blå, både politisk og hudfarge.

Derfor er man nødt til å se de langsiktige trendene. Ap og fagbevegelsen har gjort kjempe mye bra i etterkrigstiden, men også ting som er helt på styr. Dette gjelder spesielt i Jens sin regi. Ting kan ikke lengre forsvares i et økonomisk perspektiv, ei heller kollektiv livskvalitet over tid. Ting kan bli for mye rødt (slik Jens styrte) og for blått (slik Europa har det)

Jeg mener det er feil når ansatte som ikke utfører jobben sin/høyt sykefravær pga private priorteringer må betales for å si opp.. Jeg mener selvsagt også at man ikke skal spekulere i private forhold for å presse ansatte slik du skisserer..

En mellomting, hvor man er nødt til å yte for å beholde jobben, men en gjensidig fleksibilitet er det bærekraftige over tid. Det gjelder i alle system, og er nødvendig for at individet skal respektere dem. Enhver bedriftsleder (i Norge) forstår at flinke ansatte ikke vokser på trær, og med kollektive lønnsavtaler ("takk" for rød politikk og fagbevegelse) må man kompansere i andre format.

Man må alltid huske på at systemet er til for mennesker, og ikke mennesker til for systemet.. Nye (globale) tider, krever også ny tenking. Når markedet er i endring, er også løsningen det samme.. Dessverre er det for mange (også media i norge) sitter fast i denne tankegangen. Og de som eventuelt ikke tilpasser seg systemet, har alt for ofte kun evnen til å kritisere- uten å komme med konstruktive bidrag.. I beste fagbevegelseskultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, snart blir min PS3 60GB også utdatert og vil støve ned, 360-en min har lidet den skjebnen i noen år nå...

Spiller aldri TV-spill lenger (tar for mye tid og jeg syns at mobile spill på telefonen og iPaden duger for den slags underholdning av og til), så jeg er tvil om jeg bør kjøpe PS4! Det blir jo samme greia, bare bedre lyd og bilde. Litt sånn iPhone 4 vs iPhone 5. Eller tar jeg feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...