Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Bare å ta i bruk skiltene de bruker i tyskland.

attachicon.gifimage.jpg

De har tilsvarende fartsgrenser i ganske mange andre land på kontinentet (Danmark, Frankrike, Nederland, Østerrike m.fl.). Jeg tror at EU har anbefalt at alle medlemslandene har de samme fartsgrensene, men at de er faste på den måten at veistrekningene har enten 110 Km/t eller 130 Km/t. Med situasjonsavhengige fartsgrenser blir det alltid et spørsmål om graderinger (f.eks hvor mye regnet det egentlig på stedet da man ble tatt i en fartskontroll).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et prøveprosjekt i går. Satte cruisekontrollen på 100km/t tur-retur E6 Østfold...Ble forbikjørt av eldre kvinner i Suzuki SX4 og pensjonister i Toyota Prius....

Det må sies at E6 i Østfold har noe dårligere grunnarbeid enn E18 Vestfold. I Østfold er det flere svinger, høydeforskjeller og ujevn asfalt. Man sitter ofte og spretter opp og ned bortover veibanen. Morsomt å tenke på hvordan E6 ved Solli/Grålum i Østfold ble påkostet enormt med utbygging til 3-felts vei og tilhørende tunnel i 1997 - byråkratene så ikke et behov for 4-felt, og regnet ikke med trafikkøkning i årene framover. I 2005 åpnet de 4-felt på samme delen som bare noen år før hadde blitt utvidet med et felt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har tilsvarende fartsgrenser i ganske mange andre land på kontinentet (Danmark, Frankrike, Nederland, Østerrike m.fl.). Jeg tror at EU har anbefalt at alle medlemslandene har de samme fartsgrensene, men at de er faste på den måten at veistrekningene har enten 110 Km/t eller 130 Km/t. Med situasjonsavhengige fartsgrenser blir det alltid et spørsmål om graderinger (f.eks hvor mye regnet det egentlig på stedet da man ble tatt i en fartskontroll).

Vet de er i flere land. Men brukte bare tyskland som eksempel da jeg fant et tysk skilt. Jeg har vært i 27 land i europa og har kjørt til alle bortsett fra England og Hellas. Så har sett de fleste trafikkskilt EU har å by på ;)

Jeg hadde et prøveprosjekt i går. Satte cruisekontrollen på 100km/t tur-retur E6 Østfold...Ble forbikjørt av eldre kvinner i Suzuki SX4 og pensjonister i Toyota Prius....

Det må sies at E6 i Østfold har noe dårligere grunnarbeid enn E18 Vestfold. I Østfold er det flere svinger, høydeforskjeller og ujevn asfalt. Man sitter ofte og spretter opp og ned bortover veibanen. Morsomt å tenke på hvordan E6 ved Solli/Grålum i Østfold ble påkostet enormt med utbygging til 3-felts vei og tilhørende tunnel i 1997 - byråkratene så ikke et behov for 4-felt, og regnet ikke med trafikkøkning i årene framover. I 2005 åpnet de 4-felt på samme delen som bare noen år før hadde blitt utvidet med et felt....

Mye ujevn vei ja. Kjører Fr.stad - Halden - Fr.stad hver dag. Og veien er ikke så godt laget. Det værste jeg jeg kommer på nå er 200-300 meter etter man kjører inn på E6 i Halden mot Fr.stad. Der er det en høydeforskjell på asfalten. Man detter 10-20 cm ned. Man føler sete forsvinner under ræva.

Mye humper og dårlige skjøter på broer mellom Halden og Sarpsborg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må sies at E6 i Østfold har noe dårligere grunnarbeid enn E18 Vestfold. I Østfold er det flere svinger, høydeforskjeller og ujevn asfalt. Man sitter ofte og spretter opp og ned bortover veibanen. Morsomt å tenke på hvordan E6 ved Solli/Grålum i Østfold ble påkostet enormt med utbygging til 3-felts vei og tilhørende tunnel i 1997 - byråkratene så ikke et behov for 4-felt, og regnet ikke med trafikkøkning i årene framover. I 2005 åpnet de 4-felt på samme delen som bare noen år før hadde blitt utvidet med et felt....

Dette har jeg også testet når på E18 her, legger meg akkurat på 100 km/t og alle biler bare kjører forbi og jeg føler jeg kjører sikkelig sent. Legger meg i 120 km/t og jeg stort sett følger trafikken, har jeg dårlig tid så legger jeg meg på 130 km/t. Ligger sånn at jeg iallfall ikke mister lappen, ny fartsgrense på 110 betyr at jeg kan øke til 140 km/t uten å måtte miste lappen. Hvis jeg skulle ha dårlig tid da ;)

Her også!:) gøy å få testet fresen man kjøpte i høst! Kjempefornøyd:)

Sent from my Ifaun using Tapatalk

Her hos oss ligger det bare ett tynt hvitt dekke og det regner ute, er meldt 8 varmegrader til uka :( Får komme opp til Froland å få testa ut de nye Hakka R2 på E34en ;)

Mye ujevn vei ja. Kjører Fr.stad - Halden - Fr.stad hver dag. Og veien er ikke så godt laget. Det værste jeg jeg kommer på nå er 200-300 meter etter man kjører inn på E6 i Halden mot Fr.stad. Der er det en høydeforskjell på asfalten. Man detter 10-20 cm ned. Man føler sete forsvinner under ræva.

Mye humper og dårlige skjøter på broer mellom Halden og Sarpsborg også.

Nå kjører ikke jeg så ofte her som deg men strekningen fra Moss til Svenskegrensa kjører jeg noen ganger i året og den synes jeg faktisk ikke er så galt :) Finnes mye dårligere motorveier ute i Europa enn de norske motorveiene, særlig gamle deler av Autobahn er pill råtten. Grove bro overganger, grovt Veidekke og store asfalt skjøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel grunnet Hitlers måte å bygge vei på, støpe, da blir det skjøter. Har holdt lenge da :)

Ja det var veldig fascinerende å kjøre på de aller eldste delene fra 30 tallet, utrolig mye var igjen. Broseinsbelagte rastepalsser som lå helt inntil veibanen og korte og brå av og påkjørings felter som også en gang var i brostens belagte :)

post-47692-0-17153000-1386501467_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noe av det samme gamle tyske betongveidekket på noen av de eldste flyplassene i Norge også. Da jeg var i militæret i 1988 hadde bl.a den militære flyplassen på Gardermoen en rullebane som var fra krigen. De fleste kasernebygningene var også tyske fra krigens dager. Jeg ble senere stasjonert på Lahaugmoen rett utenfor Oslo (Stovner/Vestli er nærmeste nabo) og der var alt gamle tyskerbrakker. Det var enkel standard, men ekstremt holdbart... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...