FredrikE24 Skrevet Desember 10, 2013 Share Skrevet Desember 10, 2013 Jeg ser ingen risiko ved å kjøre en eldre billigbil om man kan skru litt selv. Hva som holder og ikke kommer helt ann på bruken. Er det fjøla i bånn og generell "driter i" holdning, så går det fort nedover. Tar man litt vare på ting og behandler det pent, så holder ting lenge. I en bils levetid er det noen sjauer som må taes. Typisk er alt dette nesten samtidig.. Foringer, dempere, fjører, hjullagre.. Slike slitedeler må det byttes en del av fra tid til annen! Man kan enten være uheldig å havne opp med en bil hvor denne sjauen må taes, eller kan være så heldig og kjøpe en bil som har fått sitt stell. Har hatt 4 Passater etter hverandre, en Opel Senator og litt sånt, og som familiebiler var det ikke noen mangler ved de, Opelen bar preg av "engelsk kvalitet" noen forberdringsmodifikasjoner måtte taes innimellom i tillegg til normalt vedlikehold. Den bilen ble i utgangspunktet kjøpt fordi fadern som ihugga Opel entusiast enda ikke hadde fått med seg Opels forfall i kvalitet(teknisk meget bra, karosseri og smådeler i hardplast(karosseri var ikke i hardplast), ikke fullt så bra).. Passatene sleit med dørlåser.. Noe så voldsomt.. Så ble de bedre og bedre, den siste passaten vi hadde var en 2006 modell. Kjempebil! Gamlingene kjører idag E39 og E36, begge av de kjipeste modellene(520IA og 316i, begge 97 modeller), ikkeno tull med dem i det heletatt.. Begge urørte og pent kjørt, kun slitedeler har blitt bytta underveis. Jevnt over synes jeg hver og enkelt bilmodell har sine fordeler og ulemper, men kvaliteten er nokså lik! Sitter man med en dyr bil hvor det er lånt store summer i banken for å få kjøpe, da er det mer bekymringsfylt! La oss si at man bulker bilen, har ikke god nok råd til å få den på veien igjen, bilens markedsverdi er tilnærmet null i denne tilstanden og man sitter med et kjempelån med avdrag hver måned for en bil som bare står der Ryker det en motor i en halvgammel bil skal det ikke så mye energi til for å få tak på en tilsvarende motor. Da jeg kjørte gamlebilen hadde jeg alltid med meg 6 nye plugger, et brukt fordelerlokk og rotor, teip, bensinslange, to slangeklemmer, enkelt håndverktøy, ledning og strips. Fikk aldri bruk for annet enn ledningen Var stuck på hytta i Valdres og ledningen reddet meg I Mercedesen har jeg med slange, teip, slangeklemmer, enkelt håndverktøy til bytte av dieselfilter langs veien, startkabler og noen liter olje. Foreløpig kun startkabler som har blitt brukt, da for å hjelpe en danske på trysiltur for å få start på hans Peugeot Diesel. Sparte han for bilbergingen Stilig! Fredrik, hsd, sveigis og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Desember 10, 2013 Share Skrevet Desember 10, 2013 Har man ny dyr bil med masse lån MÅ man ha fullkasko... Og det gjør da at man kan bulke...og forsikringa fikser skaden...man taper seff bonus... Men man får en reparert bil tilbake... Jeg har hatt masse gamle biler...Aldri hatt med meg verktøy eller ekstra deler... De nyere bilene jeg har nå har heller ikke hatt store påkostene utenom at dysa røyk på e klassen (ble fikset opp ganske billig hos BOS)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattae Skrevet Desember 10, 2013 Share Skrevet Desember 10, 2013 Har selv kommet fram til at det antageligvis er lurt av meg å beholde e39n da den koster under 5k i året i forsikring, trenger ikke lån, bruker relativt lite drivstoff. Så får jeg heller evnt bare ha litt høye utgifter på verksted. Sparer ganske mange kr pr mnd om ting ikke ryker så. Men er utrooolig kjedelig å stå uten bil når driten er på verksted.. Men sånn ellers, folket her prøvd ut tinder da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Desember 11, 2013 Share Skrevet Desember 11, 2013 Wicky: Jeg har en skade uten bonustap, så rep av Passaten koster meg bare egenandel på 4000. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet Desember 11, 2013 Share Skrevet Desember 11, 2013 Hadde nettopp service hos Jæger på 3-serien. Da bilen nesten var ferdig spurte jeg kundemottakeren om det ble lest ut feilkoder på min service. "Joda, det skal gjøres". Flotte greier tenker jeg, for jeg kom akkurat på at bilen er litt tungstartet når det er kaldt ute. Mekanikeren parkerer bilen utenfor når bilen er ferdig, og leverer papirer og nøkkel til kundemottaker. De utveksler noen ord, og mekanikeren går ut igjen i bilen og kjører den inn igjen på verkstedet. Her hadde de altså ikke lest ut feilkoder, selv om det er en ganske vesentlig del av servicen. Jeg betaler ikke 2500,- for at de skal ta en kjapp kikk på bilen og fortelle meg at bremseklosser bak er litt dårlig. Det viser seg også at 3 av glødepluggene er gåen. Hva hadde skjedd om jeg ikke hadde kommet på feilkodene? Hvis jeg hadde kommet på det en mnd senere måtte jeg definitivt ha betalt 1500,- for å få lest ut koder. De skal ha for at de ordnet opp kjapt, men det skal ikke skje i utgangspunktet De skulle også ha 10.000,- for å skifte glødeplugger og releet. Det tok visst ca 2 timer og delene kostet 3-4.000,- Når jeg spør hvor omfattende det er å skifte forteller han at man bare må av med innsuget Og hvordan kan BMW prestere å lage glødeplugger som bare holder 90.000km samtidig som de ikke har noen som helst varsling i speedometer når noe i glødesystemet feiler? Alle andre biler jeg har vært borti har hatt et lite glødesymbol som lyser når noe feiler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Desember 11, 2013 Share Skrevet Desember 11, 2013 Hadde nettopp service hos Jæger på 3-serien. Da bilen nesten var ferdig spurte jeg kundemottakeren om det ble lest ut feilkoder på min service. "Joda, det skal gjøres". Flotte greier tenker jeg, for jeg kom akkurat på at bilen er litt tungstartet når det er kaldt ute. Mekanikeren parkerer bilen utenfor når bilen er ferdig, og leverer papirer og nøkkel til kundemottaker. De utveksler noen ord, og mekanikeren går ut igjen i bilen og kjører den inn igjen på verkstedet. Her hadde de altså ikke lest ut feilkoder, selv om det er en ganske vesentlig del av servicen. Jeg betaler ikke 2500,- for at de skal ta en kjapp kikk på bilen og fortelle meg at bremseklosser bak er litt dårlig. Det viser seg også at 3 av glødepluggene er gåen. Hva hadde skjedd om jeg ikke hadde kommet på feilkodene? Hvis jeg hadde kommet på det en mnd senere måtte jeg definitivt ha betalt 1500,- for å få lest ut koder. De skal ha for at de ordnet opp kjapt, men det skal ikke skje i utgangspunktet De skulle også ha 10.000,- for å skifte glødeplugger og releet. Det tok visst ca 2 timer og delene kostet 3-4.000,- Når jeg spør hvor omfattende det er å skifte forteller han at man bare må av med innsuget Og hvordan kan BMW prestere å lage glødeplugger som bare holder 90.000km samtidig som de ikke har noen som helst varsling i speedometer når noe i glødesystemet feiler? Alle andre biler jeg har vært borti har hatt et lite glødesymbol som lyser når noe feiler. Huff høres ut som Jæger ja.. Begynn å ta servicene selv, mr bilmekaniker.. Og 90.000km syns jeg var lenge! Vi bytter fint etter 30.000km her på huset.. Forøvrig ingen feilmeldinger på noen av våres biler heller vis en glødeplugg eller 4 er død. Forstå det den som kan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jås Skrevet Desember 11, 2013 Share Skrevet Desember 11, 2013 Det er vel neppe antall kilometer som tar knekken på en glødeplugg,heller antall kaldstarter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Desember 11, 2013 Share Skrevet Desember 11, 2013 Det er helt korrekt, og mtp at han har en bil som er blitt noen år nå så ser jeg ikke på det som unormalt at de må byttes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Desember 11, 2013 Share Skrevet Desember 11, 2013 Hmm jeg har visst hørt på musikk i 70188 minutter i år.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet Desember 11, 2013 Share Skrevet Desember 11, 2013 11.12.13 i dag, og youtube rewind 2013 ble lagt ut for noen minutter siden. De var ikke like bra som i fjor dessverre Må si at som en som bruker unødvendig mye tid på youtube så er det veldig mye i videoen jeg ikke har hørt eller sett.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Desember 11, 2013 Share Skrevet Desember 11, 2013 Hadde nettopp service hos Jæger på 3-serien. Da bilen nesten var ferdig spurte jeg kundemottakeren om det ble lest ut feilkoder på min service. "Joda, det skal gjøres". Flotte greier tenker jeg, for jeg kom akkurat på at bilen er litt tungstartet når det er kaldt ute. Mekanikeren parkerer bilen utenfor når bilen er ferdig, og leverer papirer og nøkkel til kundemottaker. De utveksler noen ord, og mekanikeren går ut igjen i bilen og kjører den inn igjen på verkstedet. Her hadde de altså ikke lest ut feilkoder, selv om det er en ganske vesentlig del av servicen. Jeg betaler ikke 2500,- for at de skal ta en kjapp kikk på bilen og fortelle meg at bremseklosser bak er litt dårlig. Det viser seg også at 3 av glødepluggene er gåen. Hva hadde skjedd om jeg ikke hadde kommet på feilkodene? Hvis jeg hadde kommet på det en mnd senere måtte jeg definitivt ha betalt 1500,- for å få lest ut koder. De skal ha for at de ordnet opp kjapt, men det skal ikke skje i utgangspunktet De skulle også ha 10.000,- for å skifte glødeplugger og releet. Det tok visst ca 2 timer og delene kostet 3-4.000,- Når jeg spør hvor omfattende det er å skifte forteller han at man bare må av med innsuget Og hvordan kan BMW prestere å lage glødeplugger som bare holder 90.000km samtidig som de ikke har noen som helst varsling i speedometer når noe i glødesystemet feiler? Alle andre biler jeg har vært borti har hatt et lite glødesymbol som lyser når noe feiler. Eg pleier bruke tores auto på damsgård for dilldall, jæger er vel horribelt dyrt? Ganske fornøyd med Tores Auto iallefall, grei pris, og den ene gangen prisoverslaget de gav meg før en jobb ikke stemte helt med timetallet som ble brukt pga foringer som satt godt, møtte de meg veldig langt på min banehalvdel med prisen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet Desember 11, 2013 Share Skrevet Desember 11, 2013 Huff høres ut som Jæger ja.. Begynn å ta servicene selv, mr bilmekaniker.. Og 90.000km syns jeg var lenge! Vi bytter fint etter 30.000km her på huset.. Forøvrig ingen feilmeldinger på noen av våres biler heller vis en glødeplugg eller 4 er død. Forstå det den som kan Kan jo så klart ta service selv, men denne gang ville jeg ha stempel pga lav km.stand. Fin mulighet til å få lest ut koder i samme slengen. Kanskje det bare er Mercedes som har gode glødeplugger da? Byttet kanskje plugget 3-4 ganger i løpet av 2 år hos BOS, og da var det snakk om gamle maskiner med 300.000 på telleren. Var veldig sjeldent det var mer enn 1 som var røket også. Er vel bare å bestille inn deler og få det byttet. Ikke kult at bilen av og til går noen sekunder på 2-3 sylindre ved oppstart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet Desember 11, 2013 Share Skrevet Desember 11, 2013 Eg pleier bruke tores auto på damsgård for dilldall, jæger er vel horribelt dyrt? Ganske fornøyd med Tores Auto iallefall, grei pris, og den ene gangen prisoverslaget de gav meg før en jobb ikke stemte helt med timetallet som ble brukt pga foringer som satt godt, møtte de meg veldig langt på min banehalvdel med prisen. Foretrekker egentlig å gjøre ting selv, men denne servicen ville jeg ha stempel fra merkeverksted. 2.500,- er ikke så gale når bare feilkoder koster over 1.000,-. Men jeg er enig med at det er utrolig dyrt. Er bare sånn det er, man betaler for merket og spesialkompetanse. Ikke at man trenger spesialkompetanse for å ta service, men det koster å kurse mekanikere i de nyeste systemer osvosv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 11, 2013 Share Skrevet Desember 11, 2013 Jeg tror Bavaria tar en diagnose på hver service, det var iallfall slik jeg fant ut at en glødeplugg var gåen når jeg nettopp hadde kjøpt bilen. Dette var på 84 000 km og når de først hadde det åpent så ba jeg dem bytte alle pluggene, sendte regning for det til forhandlern jeg nettopp hadde kjøpt bilen av Har forøvrig også hørt at f eks VAG bytter som oftest glødeplugger rundt 30-40 000 km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LoKi Skrevet Desember 11, 2013 Share Skrevet Desember 11, 2013 Hvor lønner det seg å kjøre? Filefjell, Hardangervidda? Hvor kjører han? Filefjell er den verste veistrekninga jeg noen gang har kjørt. Just don't! Dataguruer! Lest nå at de skal ta de som laster ned saker og ting fra nettet, så jeg lurer på. Hvordan er det da tryggest å få ned Saints Row IV? Så noe snakk tidligere om "flytende" IP, men hvordan får jeg det osv osv? Håper noen kan svare! Aldri hørt om flytende IP, men skal du bruke TPB eller lignende som bruker samme type system som ikke er lov å nevne her, så anbefaler jeg å skaffe VPN. Det er sant at det er delere de skal ta, ikke nedlastere, men jeg ville ikke tatt noen sjanser. Når du bruker denne typen tjeneste så laster du opp samtidig som du laster ned - ergo deler du. Ahh billetter til Sonisphere 2014 @ Valle hovin i boks. Det blir fett! Det blir awesome ja! Blir faktisk min første Metallica-konsert Noen som har noen gode gulvstående høyttalere i prisleie 3-5k å anbefale? Merker jeg har falt litt av lasset i det siste.. Skulle kjøpe noen B&W 604 S3, men de ble solgt 5min før jeg ringte.. Jeg kan trygt anbefale Dynavoice om du skal ha budsjett-stereo. De gir -mye- for penga, og konkurrerer på samme nivå som høyttalere til dobbel pris. På www.surround.no finner du mye snacks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg