Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Joda, jeg ser den. Men det er det jeg husker best fra artikkelen (som jeg har liggende et sted). Standard E60 ble egentlig kritisert for å være litt dvask, og sto ikke til forventningene, mens W211 gjorde motsatt og var en kvikkere bil enn forventet.

Senere testet de en samme W211 mot en E60 med Active Steering og da snudde resultatet noe. Bilen hadde da sikkert M-pakka også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en standard W211 E200 Kompressor er mer sportslig rundt en bane enn en standard E60 523I....? Er du vittig eller?

Ja, i dette tilfellet. Er ikke alltid ting er som man forventer.

Var en E60 520 vs 200K Avantgarde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ser den. Men det er det jeg husker best fra artikkelen (som jeg har liggende et sted). Standard E60 ble egentlig kritisert for å være litt dvask, og sto ikke til forventningene, mens W211 gjorde motsatt og var en kvikkere bil enn forventet.

Senere testet de en samme W211 mot en E60 med Active Steering og da snudde resultatet noe. Bilen hadde da sikkert M-pakka også.

Og på disse to testbilene så var dekk og oppsett sånn nogen lunde likt? Syens det høres rart ut når hele den europeiske bilpressen bøyde seg i støvet for E60 i 2003 når det kom til sportslige kjøreegenskaper i en så stor og tung bil. Da var W211 allerede ett år gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. vel, kanskje jeg kan gjøre noen gode kjøp på godt motoriserte biler i fremtiden da. Har lenge håpet på at biler som Model S skulle presse prisene på bl.a F01, w221 og D3.

Jepp... det er ingen tvil om at elbilene vil presse prisen ned på brukte biler med litt motor og det vil gi mange gode tilbud på markedet. Det jeg er bekymret for er at med flere elbiler blir myndighetene også tvunget til å gjøre noe med avgiftssystemet. De kan ikke plutselig begynne å legge avgifter på elbilene hvis 50000 bileiere allerede har kjøpt en elbil uten avgifter. Ergo må avgiftene legges om så det blir selve bruken av bilene som avgiftsbelegges. Hvis dette skal gi mening og stadig fordeler for elbilene må avgiftene være betydelig større for biler med forbrenningsmotor og det vil utvilsomt gjøre spesielt eldre biler med store motorer dyre å kjøre. Jeg tipper at en slik utvikling er på plass allerede i god tid innen 2017 (som er neste runding i forhold til det Stortingsvedtaket som gjelder idag vedr. bilavgifter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil vel si at en E60 med M-pakke er finere enn en standard w211... Jeg personlig synes E60 har ett mer ungdommelig design, mens w211 er elegant og voksen...

Jeg synes at dette gjelder helt generelt for BMW og Mercedes-Benz. Jeg oppfatter imidlertid ikke MB som like gubbete som de var for 10-15 år siden. Enkelte MB modeller er idag faktisk også mer sportslige enn tilsvarende BMW modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Mercedes er helt klar mer "voksen" en BMW, det har dem igrunnen alltid vært :) Se på W124 vs E34, W203 vs E46 og ikke minst W140 vs E38.

Men Mercedes har blitt mer barnslig med tiden, mens BMW har gått ett par steg tilbake fra "barnsligheter" og sprell. Nå skal heller BMW redde verden med kjedelige miljøbiler mens Mercedes vil forsatt ha det litt gøy på sine eldre dager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor mye M-pakken egentlig gjør med en E60. Kjempetøff med, kjempe kjedelig uten. Det er ikke så mange andre biler som er avhengig av en "sportspakke" for å se ok ut, men BMW har blitt sånn de siste årene. Taktisk valg av BMW mens de pønsket på Performance-utstyret?  :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Mercedes er helt klar mer "voksen" en BMW, det har dem igrunnen alltid vært :) Se på W124 vs E34, W203 vs E46 og ikke minst W140 vs E38.

Men Mercedes har blitt mer barnslig med tiden, mens BMW har gått ett par steg tilbake fra "barnsligheter" og sprell. Nå skal heller BMW redde verden med kjedelige miljøbiler mens Mercedes vil forsatt ha det litt gøy på sine eldre dager ;)

X6M, X5M, M5, M3, M6, 760i, 550i, M550d, 335i, 135i, Z4.. Det er vel nok av biler å leke seg med? 7-serien passer ikke inn kanskje, men tok den med siden den har godt med motor. Var det veldig mye bedre utvalg morrobiler for 25 år siden? I 1990 var det E30M3, E34M5, 750, 535i, 325i, ingen 6-serie, ingen 1-serie, ingen roadster. Bedre utvalg nå virker det som..

Det virker av og til som om du trur BMW består av 15 tyske karer i kjeledress som sitter rundt lunchbordet, så sier ene "Helmut unt Fritz, nicht meir m5, du bist gelagen elbilen i morgen". Bare fordi de velger å satse litt på nye teknologier (som forøvrig ikke trenger være kjedelig, i8 virker interessant den) trenger ikke det bety mindre fokus på andre områder. Tror du Mercedes må ta ressurser fra S-klassen når det nærmer seg generasjonsskifte på lastebilene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrudd mye Mercedes og BMW, samt kjørt begge merker en god del. W211 er overhodet ingen kjedelig bil. E60 har nok lettere for å få en rekkesekser under panseret og den appellerer nok til litt til mer morsom kjøreglede. W211 har gjerne en 220Cdi under panseret, er sølvfarget og har blåtonede ruter. Virker nok ganske traust pga. dette, og den er kanskje også litt traustere å kjøre, men det gir en fantastisk god følelse å kjøre dem. Har kjørt E60 525D(Ja, med manuell) og jeg må si det var en utrolig morsom bil(Man har mer kontakt med veien i en E60 kontra E39), men jeg synes Mercedesen oser mer klasse(mer min type "stil").

Om jeg idag skulle kjøpe en av de to så hadde dette kommet helt ann på årsmodell og prisleie(i mitt prisleie hadde det blitt E60).. Dessverre var det enkelte tekniske nyvinninger som ikke helt var bra på W211(fancy bremsesystem og airmatic for å nevne noe).

Sett deg på en krakk i Oslo og vent på at Wicky cruiser forbi deg, det er et artig syn, Wicky har jeg både spottet i Volvo, BMW E65 og diverse annet, men S211n som han til tider cruiser i er feit! :beer:  Blikkfang man husker der altså!

Med E-klassen setter Mercedes standard for stasjonsvognene, og den stien har de fulgt fra den spede begynnelse. Traust kanskje, men det er klasse!

Når det gjelder direkte sammenligner med BMW og Mercedes mener jeg at W124 er helhetlig skrudd sammen på en utrolig måte. Det er traust, enkelte ting er gammeldags, men måten det er skrudd sammen på er enestående.

Har selv demontert en E39 touring ned til bare skallet sto igjen, og kan si at de irriterende ting ved bilen(knirk og skramling etc.) hadde sine åpenbare grunner når man begynte å demontere(feil design, plastdeksler feks. fra bilen var ny gnisset plasten i falsene av rørelser i karosseri, tydelig slitasje her..). Går man en Mercedes helt ned i sømmene er det en utrolig detaljrik bil hvor hver minste ting er blitt testet i praksis over tid. Dette har jo avtatt noe etter 124, da budsjettet ble markant nedskjært for utvikling og testing(BMW er nok i utgangspunktet ikke dårligere her..).

At BMW er en real kjøremaskin skal jeg ikke motsi deg på, men jeg får ikke den samme opplevelsen av klasse fra dette merke.

Er jo litt smak og behag dette her, men W211 er langt ifra kjedelig :)

Mercedes' fremtid er spennende, at de skal ta i bruk rekkesekser på nytt er meget interessant, mens BMW stadig minker størrelsen på sine motorer(høyeffektive er de dog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...