Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

En ting jeg irriterer meg noe helt sinnsykt over er venstre felt på E6.. Får serriøst to meter lange horn i panna.. De fleste 124ene som kjører i trafikken ligger i høyre felt, min 124 er et unntak, den flyr i lav høyde..

 

Si jeg kommer i 140 nedover E6 fra Gardermoen.. Så kommer jeg til en bil som nærmer seg et vogntog forran seg i høyre felt, og før man sjekker om det kommer noen i venstre felt, så bare legger man seg ut slik at jeg må bremse hardt. Så blir de liggende i venstre felt og sperre i flere hundre meter før jeg blinker med alle tilgjengelige lys og tuter.. Blir så sinnsykt forbanna.. Så er det om og gjøre å få opp farta igjen da.. Så har du de som konsekvent ligger i venstre felt, jeg blinker 200 meter bak dem, noen hiver seg inn, lar meg passere uten noe mer dikkedarer og legger seg rett ut i venstre i samme farten igjen(hvorfor???).. Andre følger ikke med i det heletatt.. Rekorden er vel å ligge bak en i venstre felt i flere minutter med fulltlys før det gikk opp for personen at det lå en bak og ville forbi.. En annen viste meg fingern natt til Søndag på samme strekning.. Han lå i venstre felt tilnærmet fartsgrensa, jeg kom lavtflygende og innhentet personen.. Hvorfor ikke legge seg over i høyre felt??

 

Norske bilførere eier ikke trafikkultur, et annet problem er at det kun er 2 felt i hver retning på motorveiene, 3 felt er et minimum for maksimal effektivitet. Er flaskehals for hvert eneste vogntog/lastebil som er problemet..

Jeg er helt enig med deg. Selv så ligger jeg alltid i 120-130 km/t på klasse A motorveier (firefelt, og det er heller ikke uansvarlig fort da disse veiene er sikkerhetsgodkjent for 130 km/t av vegdirektoratet ) da er det bare utrolig irriterende å måtte gå av cruisecontrollen fordi ett kvinnfolk i en Micra skal forbi ett vogntog og ikke har tanke for å slippe meg forbi først. Gjør du sånn på Autobahn så blir du lynsjet til slutt, ligger du i venstre fil eller vil ut ditt og noen nærmer seg bakfra i høy hastighet så slipper du de bare fram uten noe spørsmål. Jeg er selv fort på tuta eller fjernlyset, noen er idioter og blinker igjen og andre rydder løypa fort som faen mens en liten prosentandel som gikk glipp av oppdragelse viser fingern...

Her har nordmenn MYE å lære av f eks Dansker og Tyskere, på motorveikjøring og "motorvei etikk" ligger vi langt bak. Virkelig rødt ser jeg når vogntog legger seg ut selvom jeg kommer bak, tuter når jeg endelig slipper forbi og jævlen tuter tilbake. Da får jeg lyst til å filleriste vedkommende på neste rasteplass... Er det samme nå om dagene hvor folk skal ut på glatta, livredde kjører de bortover E18 i 50 km/t i 90 sona (Kødder ikke, fikk med mye blinking fra meg og vogntoget bak meg skremt vedkommende opp i 70 km/t i det minste) Hvis bilkjøring på glatta er en såpass traumatisk og skremmende opplevelse så må de for all del la bilen så og kanskje å vurdere å levere fra seg lappen..

Men nå er dette enkelt tilfeller da, er jo ikke slik hver gang heldigvis. Da hadde jeg hatt grått hår i en alder av 23 år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg irriterer meg noe helt sinnsykt over er venstre felt på E6.. Får serriøst to meter lange horn i panna.. De fleste 124ene som kjører i trafikken ligger i høyre felt, min 124 er et unntak, den flyr i lav høyde..

 

Si jeg kommer i 140 nedover E6 fra Gardermoen....

 

 

Er helt normalt det der, opplever det hver dag til og fra jobb, spesielt om morgenen. Enkelte nekter å legge seg over til høyre uansett...Selv om det ikke finnes en bil der..

 

Her om dagen var jeg på vei sydover ved Jessheim, så lå det en Cayenne Turbo i venstre i 110, tok et kjapt blink for å vise at jeg gjerne vil forbi. Han var grei han å la seg over, men når jeg kom på siden av han så tok han skikkelig fart å kasta seg over i venstre helt opp i ræva på bilen min å lå der 20-30 sekunder. Så var det tilbake i høyre og 100-110.... Wtf.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge burde lære fra Autobahn.... Å kjøre der er faktisk en drøm! Ett kjapt blink, gjerne fra litt avstand, og bilene viker til høyre og slipper forbi! 

Jeg lå ganske konstant i venstre felt, men "måtte" også vike for diverse superbiler som kom i god fart... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så... Var ei dame som holdt på å legge hele bilen sin inn i meg på 4-felts E6'n... Jeg passerte i venstrefila, og ser hu begynner å blinke i det jeg er PÅ siden av hu. Gjorde antakeligvis noe utrolig dumt, men det fungerte heldigvis. Tuta som faen... Kunne gått begge veier det, men da jeg så at bilen var på vei over, så måtte jeg gjøre noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg kjørte på motorvei ble jeg så irritert at jeg kjørte av på en avkjøring, stanset bilen og tok meg litt luft i veikanten.. Ting ble rett og slett litt for "hett" i knivingen mellom en viktigper i venstre felt, en buss, en taxi og et vogntog på vei nedover mot Halden en gang..

 

Kjører heldigvis bare tog til daglig, og bil en sjelden gang i ukedagene.. Tog er faktisk utrolig behagelig når man har konvertert. Har ingenting imot det lenger..

 

Skal jeg kjøre bil er det enten umenneskelig tidlig på morgenen, eller sent på kvelden, så holder jeg meg borte fra veien Lørdags formiddag(den store handle dagen hvor alle er ute og snigler seg rundt på veien og Søndag morgen(fyllesjuke mennesker i koma i hver eneste bil..).

Rart det der, jeg er svært rolig, aldri sur ellers, men så fort jeg setter meg bak rattet på en bil og kommer meg ut på motorvei blir jeg grådig sint til tider grunnet ryttere i venstre felt.. Dårlig egenskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ønske om Masterstudie på NTNU med fokus på jernbaneteknikk(signal og sikring), men har skjønt at det er vanskelig for en uten praktisk arbeidserfaring derfra. Da studiet generelt er laget for å videreutdanne folk i bransjen. Har selv fagbrev som telekom. montør, men tja.. relevant?

 

Vi får se hva tiden bringer, får bli ferdig med Bachelor i Automatisering først(ferdig 2016), men jeg er grådig glad i vogner på skinner og har igrunn alltid hatt lyst til å jobbe med jernbane.

 

Jeg er stadig misunnelig på ansatte i jernbaneverket og NSB som drar fram det kortet der for konduktøren..

Jeg hadde et for Sporveien da jeg jobbet der en periode, men det var ikke mange månedene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke spesielt relevant dessverre. Jernbanefaget er utrolig sært, det meste er helt spesielt her. Ikke uten grunn at det ofte blir sidestilt med heismontørfaget. Det kortet som sporveien har ser jo helt amatørmessig ut, kan jo printe ut det om du vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ønske om Masterstudie på NTNU med fokus på jernbaneteknikk(signal og sikring), men har skjønt at det er vanskelig for en uten praktisk arbeidserfaring derfra. Da studiet generelt er laget for å videreutdanne folk i bransjen. Har selv fagbrev som telekom. montør, men tja.. relevant?

 

Vi får se hva tiden bringer, får bli ferdig med Bachelor i Automatisering først(ferdig 2016), men jeg er grådig glad i vogner på skinner og har igrunn alltid hatt lyst til å jobbe med jernbane.

 

Jeg er stadig misunnelig på ansatte i jernbaneverket og NSB som drar fram det kortet der for konduktøren..

Jeg hadde et for Sporveien da jeg jobbet der en periode, men det var ikke mange månedene..

 

Danmark skal modernisere hele jernbanenettet i de kommende årene (fra diesel til elektrisk drift inkl. høyhastighetsforbindelser samt flere nye store prosjekter som f.eks Femernforbindelsen til Tyskland). Jeg vil tro at de trenger mye fagfolk med høy kompetanse innen automatisering og jernbaneteknikk. Jeg vet at Siemens i Ballerup utenfor København er en av de store tjenesteleverandørene til DSB (som er den danske pendanten til NSB) og Trafikstyrelsen. Kanskje noe å tenke på for å opparbeide seg erfaring og spisskompetanse?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi (mitt firma) får noe jobb i Danmark da... Vi har samarbeidet med Siemens i flere år i Norge... Det hadde forsåvidt vært interessant...

Skal forøvrig innføres en læreplan i Jernbanefaget nå, som krever enda mer omfattende prøver enn i dag... Skal blant annet gå minimum en uke på kurs i en anleggstype hvert år, med avsluttende heldagseksamen. I dag har jeg "bare" tverrfaglig prøve hvert år, med ca 50 spørsmål. Forøvrig skal jeg ha den om et par uker så nå blir det en del repetering fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark skal modernisere hele jernbanenettet i de kommende årene (fra diesel til elektrisk drift inkl. flere nye store prosjekter som f.eks Femernforbindelsen til Tyskland). Jeg vil tro at de trenger mye fagfolk med høy kompetanse innen automatisering og jernbaneteknikk. Jeg vet at Siemens i Ballerup utenfor København er en av de store tjenesteleverandørene til DSB (som er den danske pendanten til NSB). Kanskje noe å tenke på for å opparbeide seg erfaring og spisskompetanse?... :)

Det er interessant! Automatiserings-ingeniør blir det uansett, men er jo deilig å ta en master også når man først holder på.. Blir stadig vanskeligere å være lavest på rangstigen. Det jeg synes er vanskelig er hvilket fag. Når det gjelder jernbaneteknikk er ingenting umulig, har mange års elektroutdannelse. Intensivt arbeid for å tilegne seg og bearbeide kunnskap om jernbane bør da være mulig å få til. At det ikke blir lett kan så være, det er to år og mye erfaring innblandet! Min far har erfaring fra både Sporveien og Jernbaneverket, så litt hjelp derfra går nok også.

 

De aller fleste medstudenter tenker utelukkende på Oljebransjen, mye spennende der også, det er helt klart. Skulle vel anta at bransjen blir holdt gående i mange mange tiår fremover. Allikevel er det mye kompetanse på området fra før.

 

Når det gjelder mitt arbeid for sporveien, har dette i høy grad dreiet seg om likeretterstyringer og kommunikasjon(Tetra, billettsystem, signal etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...