Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Et viktig punkt jeg mener er at en drosjekjørt bil får mange kilometer på seg før den rekker å bli gammel, bilene dekkes av garantier og blir fulgt opp som alle andre biler.

Hadde en privatperson kjørt like mye som en drosjesjåfør, så skulle vel i utgangspunktet denne bilen få like mange servicer og stell som en drosje?

 

Det som dreper en bil i privat eie er feil og mangler som dukker opp, men som blir fikset halvveis eller ikke blir fikset. Vips sitter man der med 100 ting som ikke virker, verdien synker og eier kjører den til døde.

 

Merca mi har aldri gått som drosje, og har i gjennomsnitt gått rett under 25 000km pr år. Alle servicer fulgt, men lakkrust etter en dårlig reparasjon på hele høyre side og front av bilen gjør den stygg som rakkern :P Teknisk kjører den som en drøm, og det gjør den kun fordi jeg steller så pent med den rent teknisk. Jeg hadde før 6-serien med ukjent km. stand, men jeg tror nok den hadde gått mildt sagt langt med motor nr. 2 montert under huven og et tellerverk som hadde stått på 121 000km siden 1987 :P Jeg kjørte de årene i mitt eie tett under 100 000km da man hadde fersk lapp, all lønn gikk til bensin og vedlikehold.

 

At det finnes få BMWer med høy km.stand er nok på grunn av BMW kjøpere og eieres store mareritt, nemlig km.stand. Folk griner på nesa av 250 000km på en 15 år gammel bil, der finnes svært få BMWer på finn som har rundet 300 000km, at samtlige blir skrudd tilbake til rett under 300 000km ser jeg på som svært sannsynlig!

 

Sånn rent konstruksjonsmessig vil jeg si at både Mercedes og BMW produserte veldig gode biler på 80 tallet, det jevnet seg godt ut, og det går mer på hva man liker! 

Det Mercedes skal ha cred for er de uslitelige dieselmotorene de laget, jeg rørte de første skruene på selve motoren min for første gang for 2 måneder siden i mitt eie på snart 3 år! Da sett utenom bunnpanneplugg og oljefilterhus + andre servicedeler.. Tilstand på kammer og kamdrev ser splunkende nytt ut, ingen oljeforbruk og tette, fine ventilstyringer! Det hadde vært morsomt å fått åpna opp og sjekka sylinderveggene..

Det er en kjent sak at de gamle BMW sekserne sliter en del med toppene sine, ventiltikking, slitasje på kammer, dårlig smøring og oljeforbruk.

 

Mercedes' bensinmotor M103 er også svært svært god, disse går også meget langt, de sliter med en eneste ting, og det er BOSCH KE-Jetronic innsprøytningen, ellers ingen spesielle sykdommer..

Dette vil jo være en evig Mercedes VS BMW diskusjon, jeg liker begge deler, jeg mener det er feil å si at alle Mercedeser går langt fordi de er drosjekjørt, det er ikke på langt nær alle som er det, og som har gått langt.. At BMW ikke går langt mener jeg også er en litt feil påstand, fordi jeg mistenker at de fleste skrues pent tilbake et stykke før de legges ut på Finn.no om de har rundet 300 000km :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har veldig mye rett i det du sier der, det er mye tryggere å kjøpe en bil som har gått 400 000 km som taxi enn privatbil. Drosjer får gjerne to servicer i året, færre kaldstarter, nøye teknisk vedlikehold da det er levebrødet og ofte vask og stell. Mange tenker automatisk at en taxi er en bil med slitent understell og utslitte seter men dette behøver ikke å være tilfelle. En BMW er en typisk premiumbil som har ett godt liv hos forholdsvis velbemiddlede eiere frem til 8 års alder og 150 000 km, derfra overtar yngre eiere som ofte har nok med å fylle tanken og betale forsikring enn å ta inspeksjon og følge service intervallen. Slik lever bilen de siste 10 årene og 150 000 km før den er utslitt pga rust og slett vedlikehold. Mercedesen har samme eier som BMWen de første 8 årene og 150 000 km, før den overtas av gjerne en gubbe godt oppi årene som alltid har hatt lyst på en Mercedes og nå har råd til drømme bilen. Her lever den forsatt godt med passe vedlikehold og fornuftig bruk til EU kontrollen tar livet av den pga rust i bærende konstruksjoner etter ytterligere 10 år og 150 000 km. Samme gubben eller gjenrne en av våre nye landmenn tar også gjerne over etter taxi eieren etter 4 år og 400 000 km, pleier bilen godt og passer på den teknisk pga allerede høy kilometerstand de neste 20 årene og 200 000 km :)

Eller for å si det enkelt, når så du en gubbe på 50 år pluss i en E34 sist? Når så du samme gubben i en W124 sist? Ikke lenge siden tenker jeg ;)

Riktig igjen, da BMW er billigere tilgang til hestekrefter og sportslighet enn Mercedes :) Det er det ungdommen likar

 

har ikke sett gubber på 50+ i E30 heller. Hehe. De fleste ser yngre ut enn meg selv.

Siste w124 jeg så, var svigers sin, når han flyttet den på tunet. Han er vel 55-56. Så noen rumenske snekkere i 40-årene i en w124 også.

Som jeg nevnte for noen dager siden, er det en haug med SLK her ute. Alle blir kjørt av kjerringer i både 40, 50 og 60-årene. Alle satt alene i bilen. Artig.

Z3, Z4 og 3-serie coupe av nevn-en-årgang, ser jeg omtrent bare mannfolk, som jeg antar er rundt 30 og godt under. Når jeg hadde SLen (600) hendte det 3 ganger at jeg parkerte vedsiden av en annen, lik SL. To 500 og en 300. De andre var mellom 40-50 og jeg var 19-20-21. Det var stas. De så veldig rart på meg. Hadde to onkler som gikk personlig konkurs, med ett års mellomrom. Både SL og E36 328 kjøpte jeg når jeg var 19, for 20K hver, av forskjellige onkler. Forsikring sto på foreldrene. Jobbet i barnehage og tok bussen til jobb. Haha. SL var riktignok japansk (og LHD faktisk.) Min onkel hadde to 600er, en på skilt og en import. Han måtte dessverre selge begge. Så hadde min onkel verksted og bruktbilsjappe (kjøpt opp av mekonomen nå), så fikk låne røde skilter av han, om sommeren. :) Dessverre røk noen styreenheter og det ble en del tekniske problemer, som jeg ikke hadde håp i helvete å betale. Så solgte den etter nesten 3 års eie. På den tiden likte jeg hverken MB eller BMW, men motor og pris på begge, gjorde at jeg kjøpte dem. Angrer som en gal på at jeg solgte den. Hvert fall når jeg bare hadde råd til eldre biler med mindre motorer i årene etter. Selv 318isen kostet dobbelt så mye som både 328 og SL. Haha. Men det var disse to bilene som virkelig vekket bilinteressen og gnisten for begge merkene.

 

Men som du sier, så er BMW sånn som ungdommen likar. De fleste MB tenkte jeg, da, var litt for gubbete, mens BMW hadde flere designperler jeg siklet etter. Så siden jeg fortsatt er ung, er det BMW som tiltaler meg mest. Men MB har mye artig nå og bakover, så skal ikke utelukke at jeg får meg en. Men livet er kjedelig uten en BMW i samlingen.  Før forrige 320d kunne vedlikeholdet vært mange hakk bedre. Tenkte kun på å kjøre og skaffe nok penger til bensin. Var ikke alltid det gikk bra heller. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Skal innrømme jeg er skeptisk til BMW og km stand selv. rundt 200K er skummelt, men når de runder 300k tenker jeg automatisk at de er velholdt og da vil holde lenge om jeg fortsetter. Om det stemmer er noe helt annet, men man kan ikke alltid styre hva man tenker. Hehehe.

E34 525en jeg hadde, digget jeg. M5 interiør og Rondell D58. Diamantsvart og 12v. På den tiden synes jeg E30 var en gammel, kjip 3-serie. Så røk motoren i E34 (272k km) og meg og min fetter maltrakterte en "strøken" E30 touring for motor og skrapet den. Helt forbanna idiotisk. Hadde vi bare visst at vi begge kom til å elske E30, at de ville stige i verdi osv. en del år senere. Uff. Snakk om å skylle diamanter ned i do. Ung og dum, fart og spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere amerikanere som bydde en fot og begge nyrene + 15k dollar for stasjonsvogna mi. Å pælme en bra touring skulle du hatt juling for..  :P

 

Tenker det samme selv. Hehe. Har i grunn ikke turt å si det før nå (her inne)

Men hverken meg eller min fetter har snakket om det siden det skjedde, så jeg innbiller meg at han tenker det samme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var skeptisk til BMW og høy kilometerstand før jeg kasta meg uti det og kjøpte E34en, angrer ikke ett sekund :) Den er godt vedlikeholdt av voksene eiere og bærer også preg av dette, interiøret har veldig lite bruks slitasje og bilen er tigth og fin å kjøre :) Eneste motoren trenger nå er en overgang på gummi slanger og en liten service på klimaanlegget. Bruker ikke olje heller, men den kan bruke litt vann med det mistenker jeg er relatert til kjøleslanger anno 1994 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...