Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Den med stoff setene ville jeg styrt unna, står hos Olsen Bil så den har det helt sikkert vært noe humbugg med. Den nederste er veldig fin, ville fått vrengt av de felgene og kasta de på sjøen i en vill fart...Står en sabla fin 87 modell SEC 420 også, kjøpt ny i Nordnorge og kjørt på usalta veier i alle år av samme eier :)

 

 

Blir nok ikke kjøp av noen bil i Norge...til det er utvalget for snevert og prisene for høye.. Er egentlig mest forelska i en facelift SEC... Men ved import blir den nok stående til den er veteran... Men går an å kosekjøre med litt prøveskilter også :P

 

Link til 420?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ganske mange av kaksebilene fra 80-tallet som ikke har tålt tidens tann spesielt godt. Jeg mener at C126 er en av disse tiltross for at den er en Mercedes-Benz og top of the line. Som flere er inne på er det stadig for mye "sigøyner" preg over den (hmmm... hverdagsrasisme kommer fra de mest utrolige steder, men alle forstår at konteksten egentlig ikke er rasistisk ment). På den måten er W126 mer avdempet og mindre korpulent. C126 ble forøvrig allerede på 80-tallet av mange oppfattet som litt for mye av det gode... korpulent... over the top designmessig. Det ble heller ikke bedre av at diverse stylingfirmaer kastet seg over modellen. Da snakker vi virkelig om sigøynermodeller.

 

Jaguar XJ I/II/III og XJS er en annen klassisker fra 80-tallet som ikke har tålt tidens tann spesielt godt. Hvis de ikke er fulle av rust har teknikken stort sett alltid sagt takk for seg. De koster nesten alltid mer enn de smaker, men stilen er upåklagelig. De er klassisk sofistikerte på den samme måten som C126 er sigøynerbrakke.

 

Porsche 928 har et design som mildt sagt er omdiskutert sett med dagens briller, men det er den eneste 80-talls kaksebilen som i relasjon til moderne bilmodeller stadig går nogenlunde bra (spesielt som GT/GTS). Jeg liker modellen og prisene er på vei opp, men jeg forstår at mange stadig er skeptiske. Teknikken er imidlertid bunnsolid selv om viktige deler dessverre koster et halvt hus.

 

Mercedes-Benz R129 er trolig den ultimative kaksebilen fra 80-tallet (såvidt iom. den kom i 1989). Både stilen og teknikken er upåklagelig... bunnsolid og den går ganske bra selv som 280/300 SL. Dette er mitt optimale valg hvis bilen også skal brukes som den er bygget for og ikke bare luftes 400-500 Km hvert år. Med mindre man sikter seg inn på en AMG modell eller 280/600 er det bygget såpass mange at det burde være mulig å finne et eksemplar til en sympatisk pris.

 

Mercedes-Benz C124 og A124. Spesielt A124 er jokeren når det gjelder fine biler fra 80-tallet. Kun ca. 34000 stk. ble bygget og det er mange nok til at prisene ikke tar helt av, men få nok til at den er relativt sjelden idag. Som 4-seters cabriolet vil den alltid være spesiell og når hele familien også kan være med på turer tiltaler den mange. Den er sober på den riktige måten og folk hilser når man kommer... den vekker gode følelser på en helt annen måte enn C126... selv som C124... :)

 

 

C126 er og forblir en "se på meg..jeg har penger"-bil..og det er faktisk ikke dumt...den bilen var drømmebilen til veldig mange på 80tallet.. man viste at man virkelig hadde klart seg...man var ikke sjef i firmaet...men eide firmaet... men det skapte også misunnelse...  Og det er vel kanskje det som gjør at disse bilene fremdeles er ett elsk/hat objekt?

 

Jaguar fra 70/80 tallet er delt i to kategorier...Sedanene som ruster og har el-problemer..og coupeene som er nydelige, vakre, vekker ett smil i hjertet og har noe rust og defekte kupevifter... Men en gammel jaguar er nok bare det...En gammel jaguar... Med mindre de er fra 50-60 tallet.men da snakker vi annen pris etc...

 

Porsche928 er en kul bil..får ett god eksemplar fra sverige til rundt40k.. Men...det er ingen "kose seg en lat sommerdag med familien på vei til byen" bil...den gir en helt annen form for tilstedeværelse..den ber om å bli piska litt hardt, grisekjøring... Pluss..Ingen som legger merke til den med mindre de er porsche entusiaster... De fleste ser bare en gammel porsche...

 

Mercedes R129 er for ny... eller... 1989..er ikke mer enn 5år til den er veteran.. Men den vekker ikke samme "måha" følelsel i meg eller kona...Til det er den for ny, og prangende... men kanskje om 5år?

 

MB C124 A124... C124 har jeg hatt 2stk av... så det utgår.. A124 er min drømme cabriolet...vakreste designet på en cab i mine øyne...men jeg har sett ut EN modell her i Norge som jeg er keen på...men den vil ikke eier selge med detførste... Men jeg står først i køen... almadin sort metallic (nesten lilla) med sort karo interiør. ombygde 500-skjermer foran og bak med tilhørende fangere, senket og noen gromme brock b1 felger (sist jeg så den)... Men disse modellene er ikke veteraner før i 2023 (med facelift) og det er litt for mange år igjen til det dessverre...

 

Nei ser ut til at jeg ender opp med en pent brukt C126 egentlig...den matcher alle mine kriterier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo litt erfaring med Porsche 928 og er det én ting som kjennetegner den modellen er det at den er temmelig laidback... eller iallefall mer laidback enn man forventer at en Porsche er. Den er typisk ikke en banebil og heller ikke en bil som egner seg til dragrace eller noe i den duren. På de tidlige modellene er makseffekten straks under 6000 rpm, mens den ligger marginalt høyere i turtallsområdet på de nyere modellene. Porsche 928 er etter min og mange andres mening kanskje den bilmodellen opp igjennom tidene som best passer til Grand Touring (GT) beskrivelsen. Den er bygget for høye hastigheter på Autobahn (topphastigheten på GTS er godt over 290 Km/t), men har tilstrekkelig med komfort til at selv norske landeveier forseres som en drøm. Porsche 928 er betydelig mer sofistikert enn C126, men hvorvidt man liker den ene eller den andre er smak og behag. De kjempet iallefall om de samme kundene på 80-tallet selv om 928 hadde et litt mer sportslig image (ikke mye mer).

 

Jeg synes at denne reklamefilmen for 928 S er ganske artig... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker denne..men noe dyr og ikke veteran...

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=47575772

 

Kunne tenkt meg denne selv om den mangler skinn

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=39917305

 

Heller denne en Gemballaen:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=43534984

 

Også har vi en som ikke skjønner at kromfelger i den størrelsen og utformingen IKKE kler denne bilen..eller andre biler...

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27715680&searchclickthrough=true

ikke kjøp den som står hos Olsen Bil i Grimstad..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ganske mange av kaksebilene fra 80-tallet som ikke har tålt tidens tann spesielt godt. Jeg mener at C126 er en av disse tiltross for at den er en Mercedes-Benz og top of the line. Som flere er inne på er det stadig for mye "sigøyner" preg over den (hmmm... hverdagsrasisme kommer fra de mest utrolige steder, men alle forstår at konteksten egentlig ikke er rasistisk ment). På den måten er W126 mer avdempet og mindre korpulent. C126 ble forøvrig allerede på 80-tallet av mange oppfattet som litt for mye av det gode... korpulent... over the top designmessig. Det ble heller ikke bedre av at diverse stylingfirmaer kastet seg over modellen. Da snakker vi virkelig om sigøynermodeller.

  

Jeg kunne ikke vært mer uenig i at C126 ikke holder seg godt i designet, dette er akkurat en av få biler jeg vil trekke fram som fortsatt holder seg bra og fremstår som tidløse og det samme man man overhode ikke si om 928. Dasjbord designet i C126 vitner kanskje om sin alder med resten av bilen, både i kjøreegenskaper og på veien generelt holder tidens tand svært godt synes jeg. Ja den er har fått litt skeivt rykte pga en del tvilsomme eiere både i det virkelige liv men også på TV, C126 er jo skurkebil nummer en i 80 talls TV serier. Men for å snu litt på flisa, hva slags bil var de alle de stor F1 stjernene valgte til privat kjøretøy? Jo nettopp C126 :) Niki Lauda, Ayrton Senna, Alain Prost, James Hunt osv kjøre alle C126 8)

Link til 420?

Er denne :) Jeg synes denne er vedlig fin og velholdt..

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47119683&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte stabilisatorledd (hundebein?) fra koed. Fikk beskjed at varen var utgått hos BMW og ikke kunne leveres.

 

Vare                   31351140183A                             Stabilisatorled, for

 

Noen som har tips til hvor jeg kan finne de? Ikke funnet noe på Ebay enda. Ingen på lager på GS heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Jeg kunne ikke vært mer uenig i at C126 ikke holder seg godt i designet, dette er akkurat en av få biler jeg vil trekke fram som fortsatt holder seg bra og fremstår som tidløse og det samme man man overhode ikke si om 928. Dasjbord designet i C126 vitner kanskje om sin alder med resten av bilen, både i kjøreegenskaper og på veien generelt holder tidens tand svært godt synes jeg.

 

Nå er det jo ikke sånn at jeg ikke liker C126, men jeg synes at andre konkurrerende bilmodeller som f.eks BMW E31 og Porsche 928 er mer spennende og sofistikerte. C126 tilførte ikke noe nytt utover å være signifikant bedre enn C107. BMW E31 kunne man få med V12 motor og Porsche 928 hadde superbil ytelser fra den kom på markedet i 1977 til den gikk i graven hele 18 år senere. Motoreffekten økte med årene fra 240 HK til 350 HK (flere uavhengige tester viser imidlertid at velpleide motorer yter opp mot 400 HK).

 

Rent teknisk stiller de senere variantene av 928 i en annen klasse enn C126. Porschen har bl.a finesser som en medstyrende bakaksel og utstrakt bruk av aluminium (dører, panser og sideskjermene foran) for å skape et lavere tyngdepunkt. 928 har derfor vesentlig bedre kjøreegenskaper enn C126. På den annen side hvis jeg forstår Wicky korrekt er dette ikke viktig for ham iom. at han ganske enkelt bare ønsker å ha en pen C126 som han kan nyte sammen med familien i årene som kommer og akkurat det har jeg naturligvis sansen for... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C126 var en stor coupe med plass til 4, bagasje og nok krefter... P 928 var vel mer, som du sier, basert på å kjøre fort.. Jeg føler igrunn de konkurrerte om to forskjellige kundegrupper...selv om det på 80tallet kanskje var den samme gjengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen.... Norges svar på Chuck Norris? :P

1. Lars Monsen er den eneste som har drept en grizzlybjørn med dens egne tenner.
2. Lars Monsen har ikke med seg boksåpner på tur. Han spiser hermetikken hel.
3. Ulvene gjør opp bål for å holde Monsen unna.
4. Lars Monsen har hatt snøballkrig med seg selv i helvete.
5. Lars Monsen gjør opp ild med bare hendene. Også i regnvær!
6. Det eneste dyret Lars Monsen ikke kan lokke til seg med parringslyder er mammuter. Det er hovedsakelig fordi de er utryddet.
7. Det amerikanske forsvaret brukte Lars Monsen som fasit da de utviklet GPS.
8. Lars Monsen bygde varden på Kvigtind. Han kastet stein fra Tjokkelvatnet.
9. Lars Monsen får fisk i fisklause vatn.
10. Lars Monsen er født med ski på beina, sekk på ryggen og en hundeslede med 12 hunder.
11. Kvinner er fra Venus, menn fra Mars og Lars Monsen er fra Himalaya.
12. Lars Monsen sover ikke, han venter… på at fisken skal nappe.
13. Når Lars Monsen skal more seg, sitter han for seg selv midt på vidda, og forteller seg selv vitser han ikke har hørt før.
14. Lars Monsen har klatret opp Trollveggen. Med én hånd.
15. Lars har ugler i Monsen.
16. Lars Monsen er 1.83 m høy. Når han reiser seg på bakbeina blir han 5.27 m høy.
17. Lars Monsen kan telle til 10 med hundebjeff.
18. Lars monsen har nok energi til å drive Las Vegas’ belysning i 2 år.
19. Lars Monsen har ikke føtter. Han har fjellsko.
20. Naturkreftene fikk kreftene av Lars Monsen.
21. Det var Lars Monsen som gjorde opp ild på Sola.
22. En gang spilte Lars Monsen golf. Da fikk han 18 hole-in-ones, og 8 ørreter på over 3 kilo i sidevannshinderet.
23. En gang kom en bjørn inn i teltet til Lars Monsen og spiste maten hans. Da spiste Lars Monsen bjørnen.
24. Når Challenger II-ekspedisjonen nådde bunnen av Marianegropen fant de Lars Monsen med våtdrakt og strikkharpun, samt syv inntil da ukjente arter i fangstnettet.
25. Lars Monsen kan selge skinnet før bjørnen er skutt.
26. Lars Monsen har ikke hunder for å trekke pulken. Han har dem med som nødproviant.
27. Bjørnen går ikke i hi, den gjemmer seg for Lars Monsen.
28. Kompasset viser ikke nord.
Kompasset viser Lars Monsen.
29. En gang, da Lars Monsen og Chuck Norris møttes i skogen, ropte Lars Monsen så høyt at Chuck Norris fikk rødt hår og fregner.
30. Lars Monsen har det verken for varmt eller for kaldt. Han bryr seg ganske enkelt ikke om temperatur.
31. Fjellvettreglene var en stiloppgave Lars Monsen skrev i første klasse på barneskolen, etter at O-fagslæreren hevdet å kunne mer om fjellet og skogen enn lille Lars.
32. Steve Irwin ble ikke drept av en piggrokke. Han døde i en kamp mellom han og Lars Monsen. Det var nemlig bare plass til en verdensleder. Det skal imidlertid også nevnes at det faktisk _var_ giftbrodden fra en rokke som drepte ham - Monsen hadde akkurat kvalt og flådd rokken da Steve kom og yppa seg.
33. Lars Monsen danser med ulver.
34. Lars Monsen er den eneste som alltid vinner stirrekonkurranser mot ugler.
35. Ingen vet hvorfor Lars Monsen har kniv.
36. Lars Monsen besto jegerprøven bare ved å møte opp.
37. Da det skulle letes etter vrakrester etter Titanic i atlanterhavet fant de en stein på bunnen hvor det sto "Lars Monsen var her"
38. Da Lars Monsen var marinejeger og dro på overlevelsesøvelse, kom han tilbake 7 kg tyngre enn når han dro.
39. Supermann har en Lars Monsen-tatovering på den høyre armen.
40. Lars Monsen er så konge at både Sonja og Ari Behn går ned på kne.
41. Elver og innsjøer utvikler is på vinteren. Dette er for å beskytte fisken mot Lars Monsen.
42. Ironisk nok tror ikke Lars Monsen på at det finnes utfordringer - det finnes bare pyser og tapere.
43. Grunnen til at Lars Monsen har med seg gevær på jakt er for å kunne skyte varselskudd og gi bjørnen en sjanse. Når det ikke er bjørn i området jakter han heller ved å snike seg inn på dyrene bakfra og knekke nakken på de. Det gjelder også ryper og harer.
44. Det er ikke tilfeldig at militæret bygger ned forsvaret i nord på samme tid som Lars Monsen har begynt å kjøre hundeløp der med jevne mellomrom.
45. Lars Monsen kan gjøre opp bål ved å kjefte på noen pinner til de tar fyr.
46. Da Lars Monsen kappåt mot trollet, vant han overlegent uten sekk på magen. Deretter spiste han trollet til dessert.
47. Lars Monsen er så rå at han lett kunne erstatte hele ferskvaredisken på Meny.
48. Lars Monsen hugger ved med flat hånd.
49. Det ryktes at Lars Monsen kom inn på 25. plass i årets finnmarksløp, men han var faktisk på sin femte runde.
50. Det finnes ikke ekko i fjellet, det er bare Lars Monsen som kødder med deg.
51. Lars Monsen tegna kartet til Eirik Raude.
52. Lars Monsen bruker sin egen pekefinger som jokkastikke.
53. Lars Monsen kan pisse i motvind.
54. IOC nektar Lars Monsen å stille i OL. Det ville blitt dei minst spennande leikane i historia.
55. Døden hadde en gang en nær Lars Monsen-opplevelse.
56. Da Lars Monsen deltok i Verdensmesterskapet i Poker vant hele greia med følgende hånd: Ett visakort, ett bibliotek-kort, en kvittering fra Spar, et fiskekort fra Finnmarksvidda og nøkkelkortet til hotellrommet.
57. Lars Monsen kan mette 5 000 med en kniv, 5 meter tau og en skog.
58. I 2001 vant Lars Monsen World Rally Championship på New Zealand. Med en elg.
59. En gang ble Lars Monsen bitt av en klapperslange. Etter 5 timer med uutholdelige smerter døde slangen.
60. Det var Lars Monsen som fortalte maurene at det å bygge maurtua på sørsida av treet var en god idé.
61. Når en bjørn møter Lars Monsen begynner den å prate og håper Lars vil forsvinne av seg selv. Hvis ikke legger den seg ned i fosterstilling med labbene over hodet, og spiller død.
62. Da Lars Monsen skulle feire julaften i Canada hadde han så lite mat at han koste seg med ferske rypespor til middag, is til dessert og en frostrøyk til kaffen.
63. Eskimoer kaller eskimo-Rulle for Lars Monsen-Rulle.
64. Om han hadde hatt interesse av det kunne Lars Monsen både fjerne himmelstrøk og fjerne østen.
65. Lars Monsen veit at bringebær bare er blåbær i forhold til jordbær.
66. Lars Monsen plantet Ibsens Ripsbusker og alle de andre buskvekstene.
67. Lars Monsen får aldri kalde føtter.
68. Lars Monsen står til Dovre faller.
69. Uten mat og drikke, duger bare Lars Monsen.
70. Lars Monsen vet hvor haren hopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...