Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Er mye penger blandt folk ja, det ser man lett på bilparken her i landet som begynner å bli bra :) Det som er litt imponerende er at man ser faktisk ikke så stor forskjell på spottings lengere mellom Oslo og andre europeiske storbyer, også når man tar høyde for hvor mye mer disse bilene koster her i landet så er det litt imponerende :)

 

Hva biler koster i utlandet er egentlig ikke så relevant å vite i forhold til norske bilpriser. Det er den lokale kjøpekraften som avgjør hvorvidt biler er billige eller ikke. Det at mange i Norge har råd til bilfabrikkenes toppmodeller forteller at kjøpekraften i Norge for tiden er svært sterk. Dette bildet bekreftes også av SSB's ulike økonomiske statistikker. Den tyske kjøpekraften er ikke like sterk, men fordi bilene er billigere har mange flere råd til å kjøpe de samme bilmodellene som nordmenn gjør. Dette betyr imidlertid ikke at tyskerne gjennomsnitlig er like velhavende som nordmenn... langt derifra. Hadde de vært det hadde den tyske regjeringen trolig vært tvunget til å innføre ulike avgifter på bilene for å dempe det økonomiske forbruket samt veksten i trafikk på veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Avgiftene i Norge setter et tak på hvor mange motorsterke biler vi ser på veien kontra Europa. Det er et helt annet regnestykke å vurdere en M3 til 150.000 over en 530, enn i Norge der du må belage deg på 700-800.000 ekstra ( for å sette det på spissen)

 

I england koster en M135i under 300.000 NOK, men den i Norge kommer på 800.000+/-.

Da hjelper det ikke at snittlønnen i Norge er endel høyere ( og da har man enda ikke tatt høyde for levekostnadene som er blandt europas høyeste). 

 

Motorsvake biler er ikke så verst priset i Norge, men de med 300-400 hester ligner ikke grisen. 

 

 

Apropos Audi: Jeg la ut min Audi A6  Avant 2.5 TDI V6 Quattro 2001 Modell ( hengerfeste og tiptronic) til markedspris i Februar. ble NEDRINGT og den ble solgt på dagen uten så mye som mukking på prisen. 

 

Så jeg kjenner meg ikke helt igjen i at Audi er tungsolgte biler. Tror det har mer med utstyr og motorkonfigurasjon å gjøre. En A6 2.4 Bensin sedan kan jeg tenke meg at ligger lenger, men det gjelder vel alle merker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Avgiftene i Norge setter et tak på hvor mange motorsterke biler vi ser på veien kontra Europa. Det er et helt annet regnestykke å vurdere en M3 til 150.000 over en 530, enn i Norge der du må belage deg på 700-800.000 ekstra ( for å sette det på spissen)

 

I england koster en M135i under 300.000 NOK, men den i Norge kommer på 800.000+/-.

Da hjelper det ikke at snittlønnen i Norge er endel høyere ( og da har man enda ikke tatt høyde for levekostnadene som er blandt europas høyeste). 

 

Tja... det vi faktisk ser er at det norske avgiftsnivået på biler ikke lenger har den store betydningen for hva slags biler mange kjøper. Mange har tilsynelatende økonomisk styrke til å betale avgiftene på selv svært dyre biler. I forhold til befolkningens størrelse vil jeg tro at denne delen av bilparken faktisk er større enn den er i Storbritania og de fleste andre land i Europa (altså i relativ forstand). I Storbritania er svært få mennesker rike nok til å kunne kjøpe selv en Mercedes-Benz C-klasse (ny). Tilsvarende er det også i Tyskland og Frankrike. Norge er sannelig et annerledesland på mange måter... også når det gjelder biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må også nevnes at en feit bil koster lite i England, men det koster latterlig mye å eie den. I Norge er den bare dyr å kjøpe.

Jeg tror heller den største forskjellen er snittalderen på bilparken. Det er lettere for en gjennomsnitts tysker å kjøpe en ny 3-serie med ordinær motor enn det er for en nordmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må også nevnes at en feit bil koster lite i England, men det koster latterlig mye å eie den. I Norge er den bare dyr å kjøpe.

Jeg tror heller den største forskjellen er snittalderen på bilparken. Det er lettere for en gjennomsnitts tysker å kjøpe en ny 3-serie med ordinær motor enn det er for en nordmann.

 

Det er det ikke. Hvis vi tar utgangspunkt i nettolønn (altså personinntekt minus skatter) tjener en tysker gjennomsnitlig ca. 60% av det en nordmann gjør. I tillegg kommer finansinntekter og formue som også gjennomsnitlig er betydelig større i Norge enn i Tyskland. I Tyskland betraktes derfor en ny BMW 3-Serie stadig som en meget fin og dyr bil (selv med en liten motor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurderer å kjøpe spec 3+ clutch og alu, enkelt massesvinghjul, til 10 lapper fra statene men irriterer meg noe inni granskauen over tolla som må bli bet !!! "tolles/skattes" jo i usa? forbanna dritt!

 

spec clutcher har et mildt sagt elendig rykte, har dog ingen erfaring selv.

https://www.google.no/search?q=spec+clutch+shit&oq=spec+clutch+shit&aqs=chrome..69i57.8851j0j8&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

 

Tja... det vi faktisk ser er at det norske avgiftsnivået på biler ikke lenger har den store betydningen for hva slags biler mange kjøper. Mange har tilsynelatende økonomisk styrke til å betale avgiftene på selv svært dyre biler. I forhold til befolkningens størrelse vil jeg tro at denne delen av bilparken faktisk er større enn den er i Storbritania og de fleste andre land i Europa (altså i relativ forstand). I Storbritania er svært få mennesker rike nok til å kunne kjøpe selv en Mercedes-Benz C-klasse (ny). Tilsvarende er det også i Tyskland og Frankrike. Norge er sannelig et annerledesland på mange måter... også når det gjelder biler.

 

er det like vanlig med billån i andre land, slik som i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Avgiftene i Norge setter et tak på hvor mange motorsterke biler vi ser på veien kontra Europa. Det er et helt annet regnestykke å vurdere en M3 til 150.000 over en 530, enn i Norge der du må belage deg på 700-800.000 ekstra ( for å sette det på spissen)

 

I england koster en M135i under 300.000 NOK, men den i Norge kommer på 800.000+/-.

Biler er ganske billige i England men de har noen ganske heftige veiavgifter og forsikringer, drivstoff koster også det samme som i Norge. Jeg leste ett eksempel i bladet BMW Car for litt siden der de tok for seg en 2005 modell 750I. Bilen kostet ca 200 000 NOK å kjøpe, veiavgiften betaler man to gange i året på hver ca 6000 NOK altså 12000 NOK i året i årsavgift... På en 35 åring med "vanlig" bonus koster bilen rundt 20 000 NOK i året å forsikre, det koster også 250 kr per passering i bomringen rundt London med denne bilen....

Jeg skjønner derfor godt at den gjengse brite kjører Astra eller Fiesta ;) I Norge har en VW UP og en Lamborgihini Aventador samme årsavgift og betaler det samme i bomringen. Å kjøre grombil i Norge er slettes ikke så galt etter at bilen er betalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjennomsnittlige brite kjører en "kjip" bil, og det er greit nok, men den bilinteresserte briten kan som regel kjøre en heftig bil enklere/rimeligere enn en bilinteressert nordmann kan.

 

Jeg var i Aberdeen for noen uker siden, og i løpet av den ene dagen så jeg sikkert ti-femten forskjellige M-biler, av nyeste sort. Samme med AMG-modeller fra Mercedes, Porscher osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjennomsnittlige brite kjører en "kjip" bil, og det er greit nok, men den bilinteresserte briten kan som regel kjøre en heftig bil enklere/rimeligere enn en bilinteressert nordmann kan.

 

Jeg var i Aberdeen for noen uker siden, og i løpet av den ene dagen så jeg sikkert ti-femten forskjellige M-biler, av nyeste sort. Samme med AMG-modeller fra Mercedes, Porscher osv.

Det er riktig! Det bor veldig mange mennesker der og bilmarkedet er veldig stort og utvalget fantastisk, Storbritannia har en meget velstående og stor overklasse som kan velte seg i bøse biler. Steget ned til middelklassen er stort i forhold til samme steget i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...