Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Men hva hjelper det når de ikke klarer å hverken lage eller kjøpe en garkasse som er brukende?

Apropos: Mercedes SLS og Ferrari 458 har akkurat samme dobbelklutsj-girkasse, men den oppleves visst tregere i SLSen fordi Merceds prioriterte veldig lang levetid vs. Ferrari som prioriterte ekstremt raske girskift. Poenget mitt er at bilprodusentene bruker som regel de samme leverandørene i større eller mindre grad, men får de likevel til å føles forskjellig mellom bilmerkene...

Jeg var på rudskogen, i 2005 tror jeg det var, når Vidar Strand kjørte E34en med over 1000hk på bane for første gang. Heelt sinnsykt og de andre bilene som hadde vært badass as fuck med 5-600 hk frem til da ble parkert.

Det var på en måte et generasjonsskille på bana den dagen og det samme har på en måte skjedd i bilindustrien generelt. Ny teknologi og knowhow genererer imponerende tall og målinger og de tror jeg ikke vi ser slutten på før bellona får bestemme 100% over utslippene.

Nice :)

Har du sett dette?

Ca. 50 launch control etter hverandre i en 991 Turbo uten at girkassa går i stykker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja... Nei, det har aldri vært Mercedes' greie å lage grombiler med manuell girkasse...

Og grunnen til det er utelukkende at de ikke klarte å få tak i manuell gearkasse som funka. Heelt elendig når man tenker på at feks BMW ganske enkelt brukte kasser fra ZF og alltid har hatt sporty biler med manuell kasse i.

For meg har det alltid vært lett å velge mellom de to tyske, den ene har loads of sylindervoloum men er fremdeles kjedelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer egentlig på hvor dette kappløpet vil ende...rett og slett...altså...du ser f.eks porsche... ferrari..lambo.... hver ny modell går 0,2sek raskere til 100.... ett sted må jo grensa gå? Ett sted må de sette en stopper for toppfart? En eller annen gang kan man faktisk ikke få mer utstyr i bilen som allerede lager donuts og stryker klærne dine på vei til jobb....

Vi har nok noen år til "concorde-øyeblikket" når det gjelder krafitge sedaner/sportsutgaver av vanlige biler :) min gjetning er mye lettere biler, ikke nødvendigvis mye mere hester/effekt men enda mer satsing på flat effektkurve og bruk av elmotore kanskje? Som porsche 918 og mclaren P1.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E32 er omtrent like pålitelig som en italiensk lommetyv da. Den er teknologisk overlegen W126, men det er også det ENESTE den har. 

Det er en grunn til at man ALDRI ser E32`er på veien lenger, mens det stadig tusler en fin SEL forbi på E6 med fornøyde passasjer og sjåfør om bord.

Nja... problemet er vel snarere at verdifallet på eldre BMW'er er mye større enn på eldre MB'er og det er ikke alltid like fortjent. Konsekvensen er imidlertid at det dermed ikke lønner seg økonomisk å holde en gammel BMW kjørende. For å illustrere eksempelet er det nesten ikke grenser for hvor råtten og ødelagt en 911 og ikke minst 356 skal være før det ikke lønner seg økonomisk å sette den istand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer egentlig på hvor dette kappløpet vil ende...rett og slett...altså...du ser f.eks porsche... ferrari..lambo.... hver ny modell går 0,2sek raskere til 100.... ett sted må jo grensa gå? Ett sted må de sette en stopper for toppfart? En eller annen gang kan man faktisk ikke få mer utstyr i bilen som allerede lager donuts og stryker klærne dine på vei til jobb....

Vi lurte på det samme på midten av 80-tallet også da Porsche 959 kom med 450 HK og firehjulstrekk. 959 satte en ny standard for alminnelige superbiler (altså biler man faktisk kunne kjøpe) med 0-100 Km/t på 3,7 sekunder. Idag klarer Porsche 918 0-100 Km/t på 2,8 sekunder. Den historiske forgjengeren 917 var en ren racingmodell, men den klarte som best 0-100 Km/t på 1,9 sekunder. Dette var så tidlig som i 1973, men den gangen hadde de jo også passasjerfly som kunne fly i 2400 Km/t samt at de jevnlig besøkte månen og kjørte biler der oppe. Jeg synes ikke at verden alltid går fremover... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - vektreduksjon er noe engelskmenn har syslet med i 60 år. Er på tide at feite pølsetyskere tar hintet om hvor man finner ekte kjøreglede. 1500-1600 kg er fortsatt tungt - for tungt til å få skikkelig god respons og følelse.

Jeg er imponert over hvordan du snur med vinden og mener at AMG er lite korrekt i 2014 - snakker vi hykler?

Mercedes går for å produsere de beste V12 og V8 på markedet. Mercedes har bygd beist av noen biler siden 50-tallet - med suksess. Også har du baller til å snakke ned om det #-o

Mens BMW fislet rundt med 4ere spyttet Mercedes ut 6.3 V8ere i små sedaner. Når BMW presterte å putte turbo på firern og noen små seksere kjørte Mercedes 6.9 liters sedaner som var verdens beste bil i årevis. BMW klarte å konkurrere på 90-tallet, men på 2000-tallet fortsatte Mercedes med V12 biturbo o.l. mens det nærmeste BMW kom var en V10er i et par-tre år. De siste 7-8 årene har Mercedes fortsatt å dominere med gromme motorer, mens BMW har rotet seg vekk i underskogen som består av en miks av inkompetanse og politisk korrekthet.

SLS-elbilen kom på veien for mange år siden. I8 har BMW brukt evigheter på, og den er fortsatt ikke på veien. BMW har mye til felles med franske produsenter - de gjør det glimrende i showroomet, men de sliter med å levere varene!

Joda du har noen gode poenger her men de fleste av de ligger jo tilbake på 70 tallet når du snakker om motorer, mye har skjedd siden da. Det å overleve i bilbransjen i dag er så mye mer enn å produsere hårreisende motorer, du kan jo se hvordan det gikk med den amerikanske bilindustrien. Det handler like mye, om ikke mer om teknologi, sikkerhet og effektivitet og da skal vi mange år tilbake for at Mercedes skal brilliere. Mercedes lager ikke verdens beste V8ere og V12ere, det er en påstand både du og jeg vet du ikke kan dokumentere. Men de laget en gang verdens beste dieselmotorer, før de som alle andre ble hentet inn av tiden og måtte effektiviseres og da ryker det argumentet også. Som den bilprodusenten som tar hjem flest priser for motorene sine så kan vi trygt fast slå at BMW er verdens beste motorbygger, her er ikke Mercedes i nærheten en gang. Når giganten Toyota trenger hjelp til å utvikle en motor, jo da henvender de seg til BMW som får verdifull hybridteknoligi i bytte (Toyota er desidert best på hybrid). Mercedes, jo de klarer ikke å lage en elektrisk superbil (SLS) som holder mer en to runder rundt Nurburgring før den må lades i 16 timer, makan til bortkastede tid og penger... I 2009 klarte de å prestere å sette en 5 trinns automat i deres nye E klasse, E60 hadde sekstrinns alt i 2003. Min E34 fra 1994 har 5 trinns automat :P

Det er en grunn skjønner du til at rollene er byttet om i dag, BMW er verdens største premium merke og blant de mest verdifulle varemerker i verden. Det er fordi de tilbyr totalpakka med innovasjon, design, preformance, sikkerhet og kjøreegenskaper bedre en noen andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn skjønner du til at rollene er byttet om i dag, BMW er verdens største premium merke og blant de mest verdifulle varemerker i verden. Det er fordi de tilbyr totalpakka med innovasjon, design, preformance, sikkerhet og kjøreegenskaper bedre en noen andre :)

Jeg er ikke så sikker på at rollene er byttet om. Det er vel snarere BMW som har tatt igjen det totale forspranget som Mercedes-Benz hadde i relasjon til nesten alle de andre bilprodusentene inkl. BMW. Husk også at MB's morkonsern, Daimler AG, har en omsetning som er nesten 40% større enn BMW AG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...