Nytern Skrevet Juni 20, 2014 Share Skrevet Juni 20, 2014 Synes egentlig at danskene er relativt ille mht å slenge seg ut i venstrefila, det gjør dessuten ikke saken mye bedre at de som oftest kjører bybiler type Aygo o.l Ja, også bare ligger de der.. I 110 i 130-sona. Speil har man ikke hørt om, eneste som funker er å blinke kjapt med fjernlysa. Edit: Hvis noen betviler dette utsagnet har jeg flere timer med videomateriale fra dashcammet å vise til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T.H.O Skrevet Juni 20, 2014 Share Skrevet Juni 20, 2014 Veiene i Afrika krever vel ikke samme vedlikeholdet som det gjør her hjemme. Med tanke på kulda vi har som skaper telehiv og tungtrafikken som er ekstrem.. noekult, Nytern og adne95 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juni 20, 2014 Share Skrevet Juni 20, 2014 Saken blir jo heller ikke bedre av alle de som kjører med disse hersens piggdekka, hadde bare de som virkelig trenger dem gjort det så... Synes egentlig at danskene er relativt ille mht å slenge seg ut i venstrefila, det gjør dessuten ikke saken mye bedre at de som oftest kjører bybiler type Aygo o.l Ja, også bare ligger de der.. I 110 i 130-sona. Speil har man ikke hørt om, eneste som funker er å blinke kjapt med fjernlysa. Edit: Hvis noen betviler dette utsagnet har jeg flere timer med videomateriale fra dashcammet å vise til Danskene er fæle til å kaste seg ut i venstrefila, gamle tanter i ørsmå Kiaer og skjeggete gubber i Golf 2 varebil (når så du en Golf 2 i Norge sist). Men med en sint norsk BMW blinkede med langlysa bak seg så flytter de seg rimelig kjapt Danmark har så mye flotte motorveier, de mangler bare bilene til å bruke dem skikkelig med. I Norge har vi disse bilene men vi mangler veiene Nytern reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Juni 20, 2014 Share Skrevet Juni 20, 2014 Må nok ikke vedlikeholde så mye i Afrika. Men verdens rikeste land burde klare bedre. De legger ny asfalt her i byen nå. Og skjøten de klarte å lage der de slutta for dagen og fortsatte neste dag er så dårlige at felgene vil ta skade av å kjøre der i 60. Nytern og Fredrik 90 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Juni 20, 2014 Share Skrevet Juni 20, 2014 Det jeg faktisk skal si meg veldig enig i, er at veireparasjonsstandarden er ganske lav i Norge... Og treg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
adne95 Skrevet Juni 20, 2014 Share Skrevet Juni 20, 2014 fooor ikke å snakke om skolen, eller helsevesenet, hva i svarte faen er det vi bruker penger på her i landet?? veit ikke om jeg ska le eller grine av behandlinga bestefaren min har fått siste tiden (blodpropp i hjernen), men det er vel ikke noe å diskutere her.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Juni 20, 2014 Share Skrevet Juni 20, 2014 Far har begynt å bruke Volvat nå. Det koster, men man har alt på ett sted, du får time med en gang (bokstavelig talt på timen for vanlige konsultasjoner) og legene må levere god service for å få kunden tilbake. De har også legevakt der. Gikk opp for meg hvor ueffektiv det offentlige systemet er... Mor ble alvorlig syk i fjor (mista balansen helt, rulla rundt på gulvet og spydde til hun ikke hadde mer væske igjen å spy ut) og vi måtte sitte på legevakten i Oslo i 5-6 timer fordi "det ikke var livsfarlig". Og jeg satt ved siden av med hjertet på harde slag og forbredet meg på verste. Neste gang blir det privat legevakt asap, har allerede tenkt å avse litt penger til den slags. Møkkalei av legevakta i Oslo hvertfall; brakk lillefinger på innerste ledd, de trodde den var gått ut av ledd (tok derfor ikke xray med en gang) og to leger prøvde å dytte den på plass! Tror du det gjorde vondt eller! Skal definitivt tegne helseforsikring og glide forbi offentlig kø om jeg havner i noe alvorlig! adne95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Juni 20, 2014 Share Skrevet Juni 20, 2014 Greit å ha en buffer på slikt økonomisk når det faktisk trengs, har hatt tilfeller hvor jeg har sittet på legevakta med 40-41 i feber(jeg får virkelig feber når jeg først får det) i timesvis helt omtåket og jævlig med muttern som følge og sjåfør to ganger for å kunne få ut en resept utenom fastlegens åpningstider på antibiotika. Sist gang gikk min mor litt småkrass inn på personalrommet og fikk han ene legen til å avslutte lunsjen sin. Tvillingbroren min fikk lungebetennelse, med mange erfaringer fra legevakta gikk man rett på Røde Kors klinikken og fikk kjempeservice og rask håndtering av folk som bryr seg. Som 6-åring kappa jeg av pekefingern, blod spruta fra stubben som var igjen. Kom først i køen gitt! Passer man på å få en akutt situasjon med når uhellet først er ute, så blir ting behandlet raskt.. Noen år senere moser jeg trynet i naboens dør med fortenna godt plantet i dørens stålplate(jeg kom løpende og snublet i trappa forran inngangsdøra og stupte på døra ) Til tross for manglende tenner og et ansikt som en vestlandsk kjøttkake måtte jeg pent vente en god stund før min tvillingbror og jeg fikk behandling(min tvillingbror trengtes for å sammenligne tannstillinger mellom oss). Når det gjelder offentlig skole har det veldig mye med oppdragelse, oppvekst og foreldrenes utdannelse i utgangspunktet. Det er ikke til å stikke under en stol at de som har foreldre med høy utdannelse, også sikter tilsvarende høyt. Min oppfattelse av dagens skoleelever er tanken om å leve i nuet, og at de er generelt late. Jeg har aldri følt jeg har måttet jobbe hardt for å oppnå toppkarakterer på videregående. Jeg gjorde bare det jeg fikk beskjed om, og gjorde ting skikkelig. Så fikk de andre spille på 123-spill i skoletiden istede, mens deres foreldre, godtroende som de er, skryter til sine venner om at deres sønn/datter går på skole og klarer seg bra(for det er jo faktisk frivillig å gå på videregående, men man har krav om å få det). Først på høgskole nivå, føler jeg at hvert eneste fag krever mye arbeid å fokus i forhold til før. Norske skolen skulle vært bygget mer på disiplin og at ting får konsekvenser for hver enkelt elev. Alle kan yte sitt aller beste om de faktisk vil, men det er faktisk få som gidder. Det må stilles krav til hver enkelt, og krav som ikke oppfylles får konsekvenser for hver enkelt. Jeg følte vel at de som ikke hadde lyst til å gå på skolen, men gjorde det for å gjøre foreldrene stolte, ødela en del av læringsmiljøet, noe som er synd for de som faktisk ønsker å få noe ut av videregående opplæring. Jeg hadde en veldig fin tid på VGS, jeg valgte å være mer selvstendig og dekke pensum ved å kjøre eget løp i samråd med faglærere(byggeprosjekter og andre fordypninger), var ferdig med pensum på 2. året til jul allerede, da stakk læreren på ferie en hel måned i Januar med meg som stedfortreder. adne95, Kolstad Jr. og hanzhe reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet Juni 21, 2014 Share Skrevet Juni 21, 2014 Fint innlegg, FredrikE24. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men grunnskolen har endret seg enormt i løpet av de siste 20 årene. Hvor mange i klassen din var det med diagnose på ADHD eller lærevansker? Tror knapt det var en håndfull på mine skoler, har gått på noen av Trondheims største. For det første var det neppe like vanlig med slike utfordringer tidligere, videre har man blitt flinkere til å kartlegge dette slik at disse elevene som skiller seg ut skal få den hjelpen de trenger. Videre så har det blitt flere elever med fremmedspråklig morsmål og ytterligere krav til hvordan lærere skal gjøre jobben sin og vet ikke hva. Det gjør det ikke akkurat enklere. Går du enda lengre tilbake i tid kan vi begynne å snakke om fysisk avstraffelse, igjensitting etter at skoledagen er over og andre liknende typer straff. På både vondt og godt er det bra lærere har mistet denne autoriteten. Min lærer på barneskolen var av den gamle typen. Meget disiplinær og allerede da litt utdaterte former for pedagogikk med oppgaver av typen "skriv av side 50-55". Det var ikke mye bråk i klasserommet for å si det sånn, pekestokken ble slått hardt i kateteret om det ble et uakseptabelt støynivå. Krangling/slåssing medførte direkte mars til rektors kontor eller i det minste brev hjem. Mangel på disiplin er jeg helt enig i. Læreryrket var tidligere et prestisjeyrke med god lønn. Har et par venner som nå er lærere, og de får langt ifra den respekten de fortjener. Til å være et så viktig yrke er det greit underbetalt og lærerne må finne seg i greit mye piss fra vanskelige elever. Før noen kommer inn og sier "skole er for tapere", deg om det. Alle trenger ikke å være leger/advokater/ingeniører, men alle kan ikke sitte i kassa på rema 1000 heller. Etter ferdig utdanning både fra høgskole og universitet kan jeg med hånden på hjertet si at det er mye greiere å utdanne seg når du kommer i et miljø hvor folk faktisk har valgt dette frivillig og er noenlunde likt motivert for å prestere, i stedet for å sitte i et klasserom med folk som gir blanke og utelukkende teller sekundene til skoledagen er ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 21, 2014 Share Skrevet Juni 21, 2014 Danmark har så mye flotte motorveier, de mangler bare bilene til å bruke dem skikkelig med. I Norge har vi disse bilene men vi mangler veiene Jeg vil heller ha veiene enn dyre og store biler (hvis man ikke kan få begge deler). Det er på alle måter billigere, enklere og mer miljøvennlig. Husk også at det er relativt korte avstander mellom byene i Danmark. Folk kjører normalt korte distanser på motorveiene. De små bybilene er derfor nærmest perfekt tilpasset kjøremønsteret i Danmark og det har mange funnet ut av. Apropos veldig små bybiler... http://www.gordonmurraydesign.com/previous/index.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 21, 2014 Share Skrevet Juni 21, 2014 Synes egentlig at danskene er relativt ille mht å slenge seg ut i venstrefila, det gjør dessuten ikke saken mye bedre at de som oftest kjører bybiler type Aygo o.l Ja, også bare ligger de der.. I 110 i 130-sona. Speil har man ikke hørt om, eneste som funker er å blinke kjapt med fjernlysa. Edit: Hvis noen betviler dette utsagnet har jeg flere timer med videomateriale fra dashcammet å vise til Jeg betviler ikke utsagnet, men det er en forklaring på at det er slik. På motorveiene er det i Danmark (bl.a utenfor byene) forbikjøring forbudt for vogntog, tungtransport etc. Dette medfører at motorveiene i praksis er delt i to der venstre kjørebane er forbeholdt all annen trafikk. I likhet med i Tyskland er også flere strekninger langs motorveiene overbelastet (spesielt ved Århus, Vejle og Odense) og dette forsterker oppdelingen. Noen glemmer sikkert også å legge seg tilbake i høyrefilen når trafikken igjen går normalt... turbina10 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dal-z Skrevet Juni 21, 2014 Share Skrevet Juni 21, 2014 Etter ferdig utdanning både fra høgskole og universitet kan jeg med hånden på hjertet si at det er mye greiere å utdanne seg når du kommer i et miljø hvor folk faktisk har valgt dette frivillig og er noenlunde likt motivert for å prestere, i stedet for å sitte i et klasserom med folk som gir blanke og utelukkende teller sekundene til skoledagen er ferdig. This. Går i en klasse der snittalderen ligger på rundt 30 og syns det er helt fantastisk. Det at folk er engasjerte og interesserte har også en påvirkning på alle som går i klassen, det blir litt lettere å sitte igjen etter skoletid å jobbe med skolearbeidet når en er 4-5 stk (gjerne flere og) som faktisk jobber og diskuterer rundt temaet! Det er kjekt å gå skole... Bare synd betalinga er så dårlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Markus E30 Skrevet Juni 21, 2014 Share Skrevet Juni 21, 2014 Kan noen bekrefte denne påstanden? Mener det skal stemme ganske bra ja noekult reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Juni 21, 2014 Share Skrevet Juni 21, 2014 This. Går i en klasse der snittalderen ligger på rundt 30 og syns det er helt fantastisk. Det at folk er engasjerte og interesserte har også en påvirkning på alle som går i klassen, det blir litt lettere å sitte igjen etter skoletid å jobbe med skolearbeidet når en er 4-5 stk (gjerne flere og) som faktisk jobber og diskuterer rundt temaet! Det er kjekt å gå skole... Bare synd betalinga er så dårlig Samme med kolleger som bryr seg og synes det er interessant å være på jobb. Da går hverdagen litt lettere, verste jeg vet er folk som motarbeider arbeide Heldigvis er det ikke mange av de. Dal-z reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattae Skrevet Juni 21, 2014 Share Skrevet Juni 21, 2014 Jeg betviler ikke utsagnet, men det er en forklaring på at det er slik. På motorveiene er det i Danmark (bl.a utenfor byene) forbikjøring forbudt for vogntog, tungtransport etc. Dette medfører at motorveiene i praksis er delt i to der venstre kjørebane er forbeholdt all annen trafikk. I likhet med i Tyskland er også flere strekninger langs motorveiene overbelastet (spesielt ved Århus, Vejle og Odense) og dette forsterker oppdelingen. Noen glemmer sikkert også å legge seg tilbake i høyrefilen når trafikken igjen går normalt... Kjørte hannover-aalborg i går. Må si tyskerene er mye flinkere enn danskene å holde høyre fil om mann kommer i bra fart i venstre. En annen ting, folk skryter jo av biler fra tyskland som bare er gått på motorvei osv å ikke kringlete norske veier. Men hvor heldig er det at standard 2.0 130-140 hk diesler ligger å presser seg i toppfarten sin på rundt 200 hele tiden? syns det va veldig mange som kjørte sånn der nede. Eller mindre biler som ligger i 170 osv. Syns synd nok på min egen bil når jeg lå i 200+ å den er noenlunde beregna for det bør vertfall ha brent utav partikkelfilteret skikkelig nå haha. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg