Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd å få riper i glasset til instrument panel på F-serien? Skulle tørke støv og kom bort i med neglene, var litt lat å brukte bare hånda.. Surt som f å se på noen få riper... Tok ikke i hardt engang.

Det var kjedelig, men hva er det beste å vaske disse skjermene med da. På min skjerm blir det så mye skjolder med fuktig klut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags skole?

Selv har jeg snart 1,5 år igjen av utdannelsen, jeg må innrømme at det er hardt når alle i omgangskretsen tjener penger, etablerer seg og står totalt på egne ben. Til og med er det noen som får barn i disse dager.. Jeg gikk fra en trygg jobb med dårlig arbeidsmijø med et fagbrev og gode referanser. Det var enten å finne seg et annet firma å jobbe for innen samme bransje, eller søke seg inn på Høgskole.

Jeg sitter inne med kunnskap i ettertid som ikke alle og enhver har, og en kan regne og løse ganske mange komplekse problemstillinger.

Videreutdannelse er nok ikke noe man angrer på senere i livet, jeg tror nok det er heller omvendt.

Fra rett før sommeren og inntil nylig har det vært vanskelig å få motivasjon til å fortsette like hardt som før, men nå er det faktisk en del faglig som begynner å bli meget interessant og praktisk. Man må bare få en stabil studiehverdag og jobbe mot de frister som er satt og kjøre på før eksamen. Etter eksamen er det alltid tid til å slappe av i "månedsvis" før det er pån igjen.

Som jeg sier til meg selv når ting går trått er at; man ikke er noe dummere enn de andre på studiet. Skole er kanskje ikke for alle, men det er synd at man ikke skal klare å fullføre fordi man mangler motivasjon og at det ikke er evnene det skorter på.

Ting som man strevde med i starten av studiene tar man som en selvfølge nå. Man bygger videre på det man har lært, og etterhvert blir dette rutinearbeid for å løse heftigere problemstillinger.

Jeg involverer meg lite/ingenting i et studentmiljø, og jeg tror nok det at dersom man involverer seg mer i slike "klikker" vil det gå mye lettere. Har inntrykk av at de som samarbeider mye også har en bedre studiehverdag totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går andre år på teknisk fagskole. Studerer nautikk, og planen var å fullføre et toårig løp på skolen, for så å komme seg ut på båt å begynne å seile samt løse sertifikater. Men har helt siden skolestart i august i år slitt med å finne motivasjonen. Har ikke i nærheten samme lyst som jeg hadde ifjor (dette kan ha med å gjøre at jeg har bestått første år og kan dermed begynne å løse sertifikat). 

Har selv flere i vennekretsen som jobber, både på land og offshore. De har både hus og bil, jeg har så og si ingenting. Bare studielån. Var fast bestemt på å bite tenna sammen å ta skolen helt ferdig når jeg begynte ifjor høst, men kjenner jeg er i sterk tvil nå. Tanken på å tjene penger frister mer. Har fagbrev som matros, ikke allverdens jobbmuligheter som matros, men mulighetene videre er det (kranfører offshore, arbeid på boredekk eventuelt dekksarbeider på rigg er noen muligheter). Men tror jeg må prøve litt til, mestringsfølelsen når du knekker koden på oppgaver og får ting til, samt ser resultater på all lesingen er deilig. Var en bra følelse når jeg fikk vitnemål tilsendt i posten etter bestått eksamener.

Men er ikke helt enig med meg selv  :-k Har fått noen moralprekener av min far om hvor viktig skole er. Å at jeg ikke kommer til å angre senere i livet på det jeg gjør nå. Han gikk selv 4,5 år på NTNU i Trondheim, så han vet vel hva han snakker om... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det dummeste er vel å ta ett pauseår fra studiene...

Det har du nok helt rett i. Dersom jeg gir meg på skolebenken, tviler jeg sterkt på det om jeg kommer til å beynne på igjen. Da må jeg finne meg noe annet å gjøre, evnentuelt seile på mindre båter i henhold til de papirer jeg allerede har. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om man setter BMW nyrer på en ny Kia....

attachicon.gifimage.jpg

...eller setter KIA grill på en nye 2-serie Active Tourer. Ikke så rent lite skremmende :P

attachicon.gifimage.jpg

Viser bare at sedanen blir penere med nyrer...og 2serien faktisk er anonym delux om man bare fjerner nyrene....

Power of the nyres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har bare et år igjen, så er det selvfølgelig best å bare kjøre på og seire.

Min motivasjon er at jeg kom fra et arbeidsmiljø som var heller dårlig, og jeg tenker på mine tidligere arbeidsdager og jobbing innendørs med trekking av kabel dagen lang(jobbe ute er mye bedre). Jeg har nå snart gått 3 år på skole, og man merker at på den tiden så har venner som jobber fått god tid til å etablere seg, det er vanskelig når de har økonomisk frihet og ikke jeg, og vanene deres er å svi av gryn på både det ene og det andre. Jeg nøyer meg med de hygge-tilbudene jeg har, og det er ikke alle som er like heldige som meg når det gjelder slikt(steder å reise, både på fjellet og utenlands, hygge seg på sjøen osv).

Det er viktig å gjøre det man har lyst til i karrieren, personlig kan jeg fint fortsette med yrkesfag, men jeg tenker at når jeg er ferdig utdannet som ingeniør(dersom arbeidsmarkedet er umettet fremdeles) blir hverdagen noe helt annet og ikke fullt så A4.

Jeg har tidligere rullert i alle avdelinger i min tidligere jobb på jakt etter utfordringer, konkurrert i relaterte yrkes-konkurranser både nasjonalt og internasjonalt(Norgesmesterskap og WorldSkills London 2011) og det har vært spennende og gøy der og da, men alt blir en vane. Jeg håper at arbeidsoppgavene vil være mer utfordrende og kan berøre verden på et helt annet nivå. Så blir ikke hverdagen så innmari rutine.

Lønn og status interesserer meg ikke stort, lønna jeg har i firmaet med fagbrev er bedre enn startlønn for en forholdsvis fersk ingeniør.

Jeg mente da jeg begynte i læra i 2009 at jeg hadde fått meg en jobb jeg kunne trives med til pensjonistalder, og min far stilte spørsmålstegn ved det. "Vil du virkelig drive med det resten av yrkeslivet?". Jeg svarte kontant:"JA". I 2012 begynte jeg på skole, da følte jeg at jeg ikke kunne få gjort stort mer enn å møte opp på jobb, utføre rutinearbeid og reise hjem. Så ting forandrer seg, og jeg vet at jeg kommer til å angre stort dersom jeg slutter. Er man i en situasjon hvor man kan studere, så grip sjansen, den kommer nok aldri tilbake på samme måte. Hadde jeg byttet firma tilbake i 2012 hadde jeg nok hatt eget krypinn og full pakke idag, men jeg hadde sjansen der og da til å videreutdanne meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...