Fredrik Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 Vær og klima er egentelig ganske interessant, og man registrer jo de forandringene som er. Vi helt sør i landet har mer eller mindre samme værtype og klima som dere i Danmark og jeg merker samme trend som det du gjør hos dere, altså korte vintere og varmere innlandsklima. Eneste er at vi her med kysten har en del mer klarvær enn hva som er normalt for nordeuropa, dette skyldes vår beliggenhet østafjells. Man kan enkelt og greit si at fjellene gjør slik at skyer og nedbør blir liggende fast over Vestlandet Vår naboby Grimstad er vel en av, om ikke den byen i Norge med flest soldøgn i året. Husker ikke tallene men man skulle visst ganske langt ned i Europa for å finne tilsvarende, det er jo ikke for ingenting at Sørlandet er populært feriested om sommerene både for Nordmenn, Dansker og ikke minst Tyskere. Jeg selv som har vokst opp her synes ikke det er så mye å rope hurra for men jeg har som sagt ikke noen andre referanser Men jeg ser klare forandringer i klima nå, de siste sommerene har vært veldig varme og svært tørre. I sommer hadde vi over 35 varmegrader i flere dager og i fjor sommer hadde vi ikke en neste dråpe nedbør på 2 hele månder. Så ting skjer med klimaet og det går den veien at jeg liker det Det som er negativt er jo at landbruket lider under tørke og den økte skogbrannfaren, er det noe vi har mye av her på Sørlandet så er det landbruk og skog... Ja... vær og klima er spennende. Langfjellene gir normalt et markant værskille mellom Vestlandet og Østlandet i Norge, men det er allikevel mye mer nedbør deler av året østafjells enn det var før i tiden. Det er i det hele tatt mer vær på Østlandet enn det var før i tiden og forklaringen har jeg lest meg til er at de ulike værsonene har endret seg. Før i tiden var det et relativt stabilt innlandsklima på Østlandet, men fordi Atlanterhavssonen delvis har fortrengt Uralsonen er det nå mye mer nedbør der enn tidligere. Vi har forøvrig et signifikant værskille her på Jylland også iom. at det regner mye mindre øst på Jylland enn på vestkysten. Årsaken er en blanding av et mindre høydedrag midt på Jylland og den værmessige Uralsonen som i dette tilfellet fortrenger Atlanterhavssonen fra sydøst. Uralsonen danner ofte stabile høytrykk over Polen og det østlige Tyskland og dette påvirker også værsituasjonen her i Danmark. Når vi får skikkelig vinter med kuldegrader og snevær kommer været alltid fra sydøst og ikke fra nord som man kanskje ellers skulle tro. Det er faktisk sjelden vind fra nord her i Danmark. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
majuz Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30_joakim Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 Fy for en fest på lørdag , starter tidlig og hjemme sent, godt og komme på jobb å slappe av haha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robkill Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 Salter de ikke? Ett annet problem er at det er ikke bare isen piggdekkene river opp, piggene river likegodt opp asfalten også og lager dype renner og kjørespor i veibanen. Så når sommeren kommer og det regner så danner det seg små "elver" i veibanen som uheldigvis sørger for en del vannplaning, noen ganger med tragisk utfall dessverre... Nå har jeg aldri hatt bruk for piggdekk, jeg synes virkelig det ikke er vanskelig å avpasse farten etter forholdene når man kjører på isete veier. I kjøreopplæringen lærer man at enn skal kjøre etter forholdene, enten det er på glatte vinterveier eller på våte sommerveier. Hverken dekk, firehjulstrekk eller andre hjelpemiddler er ett supplement for å bruke huet når man setter seg bak rattet.. Det er noen vinterveier som ikke skal saltes, sammen med at salt ikke brukes på de kaldeste dagene! Da problemet oppstår. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 Salter de ikke? Nå har jeg aldri hatt bruk for piggdekk, jeg synes virkelig det ikke er vanskelig å avpasse farten etter forholdene når man kjører på isete veier. I kjøreopplæringen lærer man at enn skal kjøre etter forholdene, enten det er på glatte vinterveier eller på våte sommerveier. Hverken dekk, firehjulstrekk eller andre hjelpemiddler er ett supplement for å bruke huet når man setter seg bak rattet.. En problemvei i området, er kanskje åren inn/ut til Nesoddlandet. Denne saltes, men trafikken er formidabel, og blir det polert og glatt her, så har man et skikkelig prosjekt Veiene generelt der ute kan være krevende, de som er vant til det synes nok det er helt ok. Jeg synes det kan være ille enkelte ganger Vinterveier er helt greit for meg, avpasser farten etter det, men er det litt varierende glatt feks. Om senhøsten etc er jeg ikke særlig høy i hatten Piggdekk er tingen der ute hvertfall. Det er igrunn lite utforkjøring, det er mer opphoping av biler som ikke kommer opp Samme veien rallet Fredrik Sørlie både opp og ned i Cressidan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K-E Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 De som mener at piggdekk generelt sett er unødvendig på norske veier har ganske enkelt ikke kjørt på vanskelige nok forhold. Selv om hele østlandet er en stor saltsuppe, så er det ikke dermed sagt at resten av Norge er det. Det hele avhenger av temperatursvingninger, veistandard, brøytefrekvens og antall kjøretøy. Opplever man store temperatursvingninger kan litt regnvær plutselig resultere i "usynlige" hinner med is, eller verre, en hinne av vann oppå isen. Ellers har jo de fleste veiene i distriktsnorge dype spor som plogen aldri når til. Perfekt oppsamlingsplass for vann og is. Jeg ler hver gang soccer moms polerer bakke etter bakke med fire spinnende piggfrie dekk på en stor suv. Og ikke minst når de endelig har kommet opp, så tar de merkelig nok rennfart ned også. Skal ikke tykke islaget til før det blir kaos. Pigger er laget for en ting, nemlig is. Saltede veier, slaps og snø, da er ikke piggfritt noe problem, og jeg har full forståelse for de som velger det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 bil på eu = mange feil tenner på eu = 25k :-# blir dyrt detta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30_joakim Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 Hvordan er det å bruke sinterlamell på dobbeltmasse svinghjul på M51d25 ? på M50 så er det vanlig svinghjul M50 svinghjul passer på M51 motoren har jeg lest meg fram til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 m50, m20 og m51 svinghjul passer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30_joakim Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 m50, m20 og m51 svinghjul passer har du et sånt svinghjul liggenes med tryckplate ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 har du et sånt svinghjul liggenes med tryckplate ? tror faktisk jeg har m50 enkeltmasse liggende med clutch og trykkplate sender sms heller jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattae Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 Noen m50 svinghjul er dobbeltmasse og? Fikk et mindre gøy brev i posten i dag. På vei hjem fra Gatebil i sommer hadde jeg vell kanskje 2 forbikjøringer elns totalt(var håpløst likevel pga mye trafikk) Men var selvfølgelig laserkontroll på den siste forbikjøringa mi Hadde 104 km/t i 70 , lappen forsvinner på 106 km/t så er egentlig bare utrolig glad jeg ikke er fotgjenger(igjen..). Var 100% sikker på jeg kunne sette meg i passasjersete når jeg så refleksvesten rundt svingen Men på førerkortet mitt står det jeg har hatt lappen siden 2012 enda jeg har mista den en gang. Så politimannen påsto jeg ikke hadde prøvetid, ennå jeg sa til ham at jeg nylig fikk tilbake lappen pga har mistet den før og derfor har jeg prøvetid. Derfor fikk jeg bare 3 prikker av han siden han påsto det og jeg var veldig fornøyd med akkurat det oppi det hele. men fikk jo ofc i dag brev om at det var gjort en feil og politiet hadde lov å endre prikkbelastningen i etterkant som resulterte i at jeg nå har 6 prikker... yey. Utrolig kjedelig. Kan jo ikke få laveste fartsbota som er nå engang vell uten å misste lappen.. Men er nå min egen dumskap(og talmodighet som førte til forbikjøringa ) som førte til det så. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cbrooen Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 Noen m50 svinghjul er dobbeltmasse og? Fikk et mindre gøy brev i posten i dag. På vei hjem fra Gatebil i sommer hadde jeg vell kanskje 2 forbikjøringer elns totalt(var håpløst likevel pga mye trafikk) Men var selvfølgelig laserkontroll på den siste forbikjøringa mi Hadde 104 km/t i 70 , lappen forsvinner på 106 km/t så er egentlig bare utrolig glad jeg ikke er fotgjenger(igjen..). Var 100% sikker på jeg kunne sette meg i passasjersete når jeg så refleksvesten rundt svingen Men på førerkortet mitt står det jeg har hatt lappen siden 2012 enda jeg har mista den en gang. Så politimannen påsto jeg ikke hadde prøvetid, ennå jeg sa til ham at jeg nylig fikk tilbake lappen pga har mistet den før og derfor har jeg prøvetid. Derfor fikk jeg bare 3 prikker av han siden han påsto det og jeg var veldig fornøyd med akkurat det oppi det hele. men fikk jo ofc i dag brev om at det var gjort en feil og politiet hadde lov å endre prikkbelastningen i etterkant som resulterte i at jeg nå har 6 prikker... yey. Utrolig kjedelig. Kan jo ikke få laveste fartsbota som er nå engang vell uten å misste lappen.. Men er nå min egen dumskap(og talmodighet som førte til forbikjøringa ) som førte til det så. Et lite tips til folk som blir stoppet av politiet/up -Krev alltid å få se video av at du har kjørt for fort(Noen politibiler måler kun Via sin egen fartsmåler/spedometeret i bilen) man har alltid krav på å se målingen på video i patruljebilen og det skal være godkjent måleutstyr... -Nekt for at du har kjørt for fort og ikke godta forenklet forelegg og eller førerkort beslag. Du blir anmeldt, men da venter du på retts innkallingen. Når du blir kalt inn til retten, så godtar du at du har kjørt for fort og anmeldelsen faller bort, men boten kommer... Men om man mister lappen, Burde man gå til retten og prøve få en frifinnelse/henleggelse, ellers må du betale omkostninger og får bot å eller mister lappen.(men da har lagd masse jobb for politiet og staten) skal de være vanskelige, må vi være det! Uansett en anmeldelse syntes kun i 5år på rullebladet før den blir slettet om du går hele veien til retten. Etter å ha fått bot av up for å ligge i 130, i det som var 100km sone(blitt 110 nå) i en bmw, mens andre familiebiler lå i lik hastighet uten at noe skjedde de. Krevde jeg å se filmen de hadde, de mente jeg ikke hadde krav på det. Og at jeg var vanskelig og jeg lagde problemer osv.. Men jo man har krav på å se filmen ifølge lov/regelverket. (Tror ikke de hadde film, da de hele tiden rodde seg bort med ord for å unngå at jeg skulle se det) men jeg hadde prøveskilter, så var redd for at de skulle ta ifra meg de på stedet, selvom jeg hadde alt på stell. For de liker gjøre ting surt, om man går imot dem. Men gadd ikke diskutere med de, så var dum og godtok forelegget på stedet.. Greit om man gjør dumme ting, farlige forbikjøringsfelt osv at man mister lappen. Men å ligge litt over i hastighet på en motorvei og kjøre på gult lys osv er ikke så ille mener jeg, da burde de heller ta andre saker med høyere prioritet.. Fredrik 90 og adne95 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattae Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 Var laser dette så lite på klage på her for min del... Men når jeg mistet lappen i fjor pga utforkjøring nektet jeg og var til rettsak, tapte da men. Følte vertfall det var verd forsøket Jeg mener fortsatt ikke det var rettferdig, men orket ikke gå videre i sak med det. Cbrooen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 4, 2014 Share Skrevet November 4, 2014 Var laser dette så lite på klage på her for min del... Men når jeg mistet lappen i fjor pga utforkjøring nektet jeg og var til rettsak, tapte da men. Følte vertfall det var verd forsøket Jeg mener fortsatt ikke det var rettferdig, men orket ikke gå videre i sak med det. De laserene skal være kalibrert og godkjent, er denne godkjenningen utgått så er også boten ugyldig. Er flere tilfeller hvor folk har sluppet unna bot eller fått mildere bøter pga ikke kontrollert måleutstyr... torbfer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg