Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det er får man Sport og Eco både på Sportautomat (standard) og vanlig automat, det heter EDC. Men har man Adaptivt understell så har man Comfort (i stede for Eco) Sport og Sport+, er iallfall det jeg har på min og jeg har Adaptivt understell. Jeg kan ikke velge Eco, men jeg kan velge Comfort som gjør bilen mykere i understellet og lettere på rattet. På den andre siden så kan jeg velge Sport+ som strammer opp understellet, spisser gassresponsen samt styreresponsem. En del hjelpesystemer slakkes opp også slik at litt sladd og hjulspinn lar seg gjøre, før elektoroniken griper inn før det går helt galt :) Anbefaler Adaptivt understell til alle som skal ha F10, den store og tunge bilen blir nett og lettbeint som en 3-serie føles det som.

Men det er en jungel av forskjellig utstyr på disse bilene, satte meg selv inn i mye av dette da jeg skulle handle og det var ikke så rent sjelden jeg måtte sette meg tilbake, trekke pusten og senke skulderene :P

Jeg har sport+ og comfort på min 2012 og det uten EDC.

Og sinat den blir like lettbeint som tre serie synes jeg er å ta i en del, selv med edc. femmern er ett stort drog kontra treer, selv om nye f30 har mistet mye av lettheten e90 hadde synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er blitt diskutert litt tog utdanning i denne tråden, noen som vet hvordan jobbmulighetene er for en lokfører? Lett å få jobb?

Det er bare å søke, har flere tidligere kollegaer som skiftet beite fra elektrikker til lokfører da det var dårlige tider for noen år siden.

Har du et relatert fagbrev er det et stort pluss.

De fikk lønn under utdanning alle sammen.

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sport+ og comfort på min 2012 og det uten EDC.

Og sinat den blir like lettbeint som tre serie synes jeg er å ta i en del, selv med edc. femmern er ett stort drog kontra treer, selv om nye f30 har mistet mye av lettheten e90 hadde synes jeg.

Da må du ha EDC, ettersom det står for Electronic Damper Controll. Du har jo den bryteren ved siden av girspaken, har man den så har man uansett EDC.

Jeg personlig ble overrasket over hvort lettbeint en bil på 1,8 tonn kan bli, men nå skal det sies at med Dynamic Drive så hjelper det mye på inntrykket :) Jeg kommer ifra E90 med M-sports understell og F10en er jo selvsagt mye større på veien, men den overrasket meg stort likevel når den begynner å presses på svingete veier. Men det er klart at det er fysiske lover ute å går og det merker man jo på en bil som veier 1795 kg kontra E90en som veide 1595 kg :)

Så skal det sies at E90en hadde ingen kjøreprogrammer, kun sportsunderstell mens F10en har flere av dem så det hjelper nok litt på inntrykket det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du ha EDC, ettersom det står for Electronic Damper Controll. Du har jo den bryteren ved siden av girspaken, har man den så har man uansett EDC. […]

Nei, det er faktisk ikke helt riktig. På de tidligste utgavene (mins å huske frem til 09/2011) måtte man ha EDC for å få knapperekken dersom man hadde manuell/vanlig automatgir (sport+, sport, normal, comfort). Hadde man derimot sportsautomaten fikk man knappene uavhengig om man hadde EDC eller ikke, men de gir naturligvis ikke EDC´s fordeler (mener man kun hadde sport+, sport, normal). På de senere bilene ble knapperekken standard og inkluderte også funksjonen Eco-pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å søke, har flere tidligere kollegaer som skiftet beite fra elektrikker til lokfører da det var dårlige tider for noen år siden.

Har du et relatert fagbrev er det et stort pluss.

De fikk lønn under utdanning alle sammen.

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Det er lyse tider i vinter for jernbane, vi er med på tidenes satsing så det både er og kommer til å være et stort behov for fagfolk, også lokfører. Helt vanlig å få lønn under utdanning også.

Hadde vert skøy. Får se om jeg klarer å lokke samboeren med meg til Hamar :P

Leste litt om utdanningen inatt, tror det var slutt på betalt utdanning nå. Får støtte fra lånekassen da.

Normalt å søke jobb før man går skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk ikke helt riktig. På de tidligste utgavene (mins å huske frem til 09/2011) måtte man ha EDC for å få knapperekken dersom man hadde manuell/vanlig automatgir (sport+, sport, normal, comfort). Hadde man derimot sportsautomaten fikk man knappene uavhengig om man hadde EDC eller ikke, men de gir naturligvis ikke EDC´s fordeler (mener man kun hadde sport+, sport, normal). På de senere bilene ble knapperekken standard og inkluderte også funksjonen Eco-pro.

Seier du det, jeg skal ikke være uenig der da jeg nesten har gitt opp å forstå de forskjellige kombinasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i allefall sport+,sport, comfort og eco pro på min 2012 med sportsautomat og har ikke EDC. Det er jeg helt sikker på, men ja vanskelig å følge helt med på sånt.

Er kanskje ikke så veldig intressant å vite heller på alle de forskjellige årsmodelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i allefall sport+,sport, comfort og eco pro på min 2012 med sportsautomat og har ikke EDC. Det er jeg helt sikker på, men ja vanskelig å følge helt med på sånt.

Er kanskje ikke så veldig intressant å vite heller på alle de forskjellige årsmodelene.

Men det jeg ikke klarer å skjønne er hva EDC da er? I mitt hode så er det nettopp dette som er EDC, altså Comfort, Sport og Sport+. Du sier du har dette men ikke EDC, står ikke EDC for Electronic Damper Controll?

Går det an å ha dette som du har uten at BMW kaller det for EDC, hva er da viten med å kalle det for EDC på andre biler som har akkurat det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...