Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

La merke til at den ABB kontakten ikke tåler no ja, knakk av skjønner du! Men ska erstatte den med den originale. Hvor kan jeg få tak i det? http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-dobbel-innfelt-jord-abb/1517999/Product.html Denne er det vel, men ønsker å handle i butikk.

Står det EL. Nummer på den noe sted?

Når det gjelder kobling av strøm uten tilstrekkelig fagbrev så bør man jo ikke gjøre det. Jeg har sett mye dårlige greier, og enkelte brannfeller(7-8 1.5 kvadrat i én Torix og den slags) og kobling av et stikk er enkelt, men fn som ikke har koblet hundrevis mangler en hel del trening og knep på å gjøre det best mulig.

Jeg skulle hjelpe en bekjent med å koble brytere og stikk en gang, den bekjente er en hendig fyr som fikser deg meste, så da jeg kom dit han holdt på med noe rehab så hadde han koblet alle stikkene fordi han mente det var så enkelt.. Resultatet var at alt måtte mer eller mindre gjøres på nytt.

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av hovedsikringa og følge oppskrift man har funnet på Google, eller spørre en elektriker venn?

Google pleier å fungere til det meste ^^

Eller er det et veldig stort "fy-fy" å gjøre? :P

Det er ikke kjempevanskelig men det får kjempestore konsekvenser om det skulle skje noe, som også andre skriver. Du kan risikere å få masse avkortning eller i verste fall sikkert ingen ting, som igjen kan føre til at du får kjempestore økonomiske problemer. Jeg har lov å gjøre alt i mine egne boliger pga fagbrevet jeg har, men jeg velger allikevel å avstå fra det da jeg ikke driver med relevante arbeidsoppgaver på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elektriker har lov i egen bolig, men ikke i andre sine uten å gå gjennom firma. Om en elektriker hjelper deg på fritiden sin er ikke dette noe mer lovlig enn om du hadde gjort det selv i teorien.

Jeg installererer forøvrig alt i eget hus da jeg har godkjennelse for dette. Har aldri jobbet direkte med husinstallasjon, men jeg har vært nok borti det til at jeg føler meg komfortabel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Er slik det var ja. Mener å huske elektriker heller ikke hadde lov på fritiden, men det var kanskje hos andre enn seg selv.

Det vil jo si å jobbe svart da, så det er ikke lov nei! ;)

Tenkte mer på en kammerat som hjelper deg.

Kammerat av broder'n er elektriker og har hjulpet til ubetalt hos et par folk jeg kjenner hvertfal.

Endret av Sjøbuse
Svar til 316.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke er elektriker eller evt. automatiker har man faktisk kun lov til å bytte selve dekselet, og ikke noe mer. Sånn at det er sagt. :)

Man har vell ikke lov å bytte dekselet engang om man ikke er elektriker? Mener jeg ble fortalt dette av en elektriker kompis... Var forøvrig en elektriker som byttet ut alt med meg, da det skulle monteres diverse dimmere, samt ny termostat til gulvvarmen til badet :P Var på fritiden, så noe mer lovlig er det vell ikke, men så lenge alt er gjort etter boka av en som har god greie på slikt, er jo ikke risikoen noe større en om en bedrift sender en lærling hit? Utenom at da har de ansvaret osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du gjøre sjøl:

Skifte deksel på brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
Montere og skifte varmeovner hvis de har bevegelig ledning og støpsel.
Koble til eller skifte topolede støpsler til og med 25 A, med og uten jording.
Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording.
Koble til og reparere bordlamper, lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ikke kommer til å forlate "rørkosen" på en stund. Skifta nettopp rør, da de gamle røra har fått spille rundt 2000 timer og takket for seg istad. Inn med nye, og lyden fikk seg et stort løft :)  Svært vellydende og ikke minst dekorativt. Rør har en tendens til å være litt rundere i kantene, noe som passer meg bra :)

DE8718AA-E064-46E1-A72A-C1C201D40752_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...