316 Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 (endret) Alle disse matallergiene er en trend som har dukket opp de siste årene. Den passer nordmenn som hånd i hanske siden vi elsker å sykeliggjøre oss selv med tvilsomme diagnoser. En statistikk viste at 19 % mener de ikke tåler laktose/gluten etc, mens korrekte tall var 2 %...Kvinnfolk fostrer opp ungene sine på gluten og laktosefri mat i mangel på ordentlige problemer. Jeg synes dere burde skamme dere for å belaste NAV med en tiggende hånd når dere ikke er fattige. Problemet ditt er? Jeg har ikke tigget om noen penger, men jeg blir drit trøtt og slapp etter jeg har spist og driter 4-5 ganger om dagen, derfor skal jeg sjekke om jeg har Cøliaki. Hvis du ikke har fått det med deg så koster det flesk å kjøpe glutenfritt, så derfor får man tilskudd. Endret Desember 19, 2014 av 316 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
majuz Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 Alle disse matallergiene er en trend som har dukket opp de siste årene. Den passer nordmenn som hånd i hanske siden vi elsker å sykeliggjøre oss selv med tvilsomme diagnoser. En statistikk viste at 19 % mener de ikke tåler laktose/gluten etc, mens korrekte tall var 2 %...Kvinnfolk fostrer opp ungene sine på gluten og laktosefri mat i mangel på ordentlige problemer. Jeg synes dere burde skamme dere for å belaste NAV med en tiggende hånd når dere ikke er fattige. Hei Folk må få mene hva de vil, det gjør de ikke noe smartere av den grunn. Nå er det slik at du ikke får noe støtte fra nav før du har en sikker diagnose, dvs en slange ned halsen til tynntarmen. Så du får vel mene hva du vil du også, det er vel ikke noe spørsmål om at det er dyrere og relativt upraktisk og ha cøliaki. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 Kjenner flere som spyr hvis de får i seg mel og vrir seg i smerte, det er kult eller Werther? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 Grunnen til min skepsis er rett og slett at folk gjerne ikke finner ut av dette før dem nærmer seg 30. Og det tar ofte vinter og votter før de klarer å finne en diffus diagnose. Folk leter desperat etter en diagnose, og i jungelen av selvmedlidenhet finner de noe som passer. Alle disse eksemplene dere viser til har verken venner/bekjente eller jeg vært borti før nå de siste årene når det har blitt en trend i media. Kjenner forøvrig selv en person som liksom har fått påvist cøliak, og er godt kjent med allergi-sortimentet i butikken og prisene. Det hele bærer preg av I-landsproblemer. Og Marius: jeg har forstått at du må spamme hvert eneste innlegg med bilder og gifer, men ikke kall meg et troll din dassrullnisse. wicky124 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
majuz Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 (endret) Du har lov til å være skeptisk, det er bare sunt. Men å kalle en diagnose på allergi/intoleranse etter en positiv test som selvmedlidenhet er ikke særlig imponerende.At det tar tid å og få en slik diagnose skyldes som regel at symptomene kan være diffuse og varierer over tid grunnet forskjellig kosthold, og manglende pågangsmot hos enkelte leger.Grunnen til at flere har fått denne diagnosen de siste årene, er som du sier at de har lest i media og kjent seg igjen i symptomer som er nevnt.Selvdiagnostisering hører ikke hjemme noen steder, men å komme med forslag til legen om hva slags tester som kan noen ganger være en god ide.Litt må du tåle når du går så høyt opp på banen. edit; leif Endret Desember 19, 2014 av Marius_ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 Jauda.. Det finnes håp for de med gluten-allergi og glad i øl. Om ølet til Ringnes smaker godt vet jeg ikke, heller ikke de andre, men er verdt å prøve. http://thegundersen.wordpress.com/2013/12/09/oversikt-glutenfritt-ol/ Noen butikk-øl og noen pol-øl.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 Er alltid noen hypokondere, ja! Jeg har ikke søkt om støtte, og kommer ikke til å gjøre det heller. Men folk får gjøre som de vil og behøver. Bruker stort sett samme oppskriftene som før. Styret var å finne verdige erstattere, litt glutenfritt mel i saus osv. koster ikke mye det. Det er mest ferdigbakst og ferdigmiddager, snop osv som er dyrt. Så det gjelder, som sagt, å lage det meste selv. Synes det er verre med folk som sykemelder seg etter fyllakule i helgen, og får betalt fri. Men jeg begynte med blodprøver for å se om jeg hadde de to stoffene man finner hos cøliakikere, og de var der. Deretter var det slanger inn alle veier, bilder og prøver osv (kryss fingrene for at legen har gjort det noen ganger før! Haha) Det er jo immunforsvaret som tror glutenproteinet angriper kroppen og angriper (kroppen) tilbake. Det tærer på tarmtotter osv. Det er her laktose/melkesukker blir brutt ned. I enden av tarmtottene finner du lactasen, proteinet som bryter ned melkesukkeret. Er tarmtottene etset bort, har du svært lite, til ingen, lactase igjen. Det fører til at man ikke tåler meieriprodukter, eller bestemte mengder av det. Jeg kan f.eks. spise en yoghurt til lunsj, men da kan jeg ikke ha noe annet med melk ila dagen. Da kommer det ut igjen innen 15. min. Jeg tåler null melk rett etter jeg har stått opp og de første timene der omkring. Mange av de som legger om til glutenfritt kosthold, vil oppleve at tarmtotter osv helbredes, og de vil kanskje tåle melk igjen etter en stund (inntil et år ca), men jo lenger det tar før diagnosen kommer, jo mindre sjanse er det for at du vil tåle melk igjen. Kan jo også være veldig individuelt. For min del ser det ikke ut til å bedre seg på denne fronten. Har heller ikke hørt om folk som har dødd av cøliaki, direkte, men legen sa hvert fall at man risikerte magekreft, endetarmkreft o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 (endret) Hva kan gjøre at alle BMW VIN decodere viser feil modell, eller ikke klarer å finne noe i det hele tatt? (Hvis man har VIN nummer fra Vegvesen.no) Endret Desember 19, 2014 av DanielStance Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 Grunnen til min skepsis er rett og slett at folk gjerne ikke finner ut av dette før dem nærmer seg 30. Og det tar ofte vinter og votter før de klarer å finne en diffus diagnose. Folk leter desperat etter en diagnose, og i jungelen av selvmedlidenhet finner de noe som passer. Alle disse eksemplene dere viser til har verken venner/bekjente eller jeg vært borti før nå de siste årene når det har blitt en trend i media. Kjenner forøvrig selv en person som liksom har fått påvist cøliak, og er godt kjent med allergi-sortimentet i butikken og prisene. Det hele bærer preg av I-landsproblemer. Og Marius: jeg har forstått at du må spamme hvert eneste innlegg med bilder og gifer, men ikke kall meg et troll din dassrullnisse. Må få lov å være skeptisk, men det er ingen sykdom det går an å skryte på seg. Enten er du syk, eller så er du ikke syk, og man får kun diagnose stilt av lege etter nevnt blodprøve og/eller biopsi så jeg synes det er litt merkelig å skrive sånne ting. Naboen til min mor og far trodde han var alvorlig syk i 1 år, var helt sikker på at han hadde kreft før han omsider testet seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 Jeg må si meg enig med Werther her, det er dessverre blitt slik her i Norge at folk skal ha sykdommer og uføretrygd for hver minste lille ting. Vi har fått sydd store puter under armene av de foregående regjeringene og det har gått så langt at det nesten ikke lønner seg å jobbe lengere, derav opphavet til begrepet å "nave". Hvis folk bare syter og klager lenge nok så kommer de i mål til slutt, for hver saksbehandler, lege og spesialist de oppsøker i prosessen så blir de mer og mer drevene på å spille "offer rollen" og til slutt så slipper de igjennom "nåløyet" Og det synes jeg egentelig er en hån mot de som faktisk ikke kan jobbe eller lider av en sykdom, nesten så jeg får lyst til å be enkelte om å skamme seg litt. En bekjent av meg er på trygd, han er noen år eldre enn meg og fikk problemer med knærne og kunne ikke lengere jobbe som maskinist hos Color Line. Han fikk mulighet til å omskolere seg både ifra arbeidsgiver og NAV men det var det ikke snakk om. Han fikk så uføretrygt og var på toppen av det hele "frekk" nok til å søke om skattefritak siden han hadde to unger og greier, og det fikk han innvilget. Så nå mottar han 25 000 kr i månden skattefritt og fyller hverdagen med fisketurer, hus oppussing og reiser... Ennå sitter han og syter med at det var en voldsom prosess, ja selvfølgelig var det jo det sier jeg da. Du er jo i realiteten frisk som en fisk, klart det var en prosess om å overbevise systemet da... Werther og wicky124 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 Sant det du sier, men vil du frem til at cøliaki går under denne påstanden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 Herregud, Fredrik... Ta deg sammen... Sammenligner en som snylter på trygdesystenet med en som pr. definisjon er syk, samme faen hvor latterlig du mener det er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
majuz Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 Jeg må si meg enig med Werther her, det er dessverre blitt slik her i Norge at folk skal ha sykdommer og uføretrygd for hver minste lille ting. Vi har fått sydd store puter under armene av de foregående regjeringene og det har gått så langt at det nesten ikke lønner seg å jobbe lengere, derav opphavet til begrepet å "nave". Hvis folk bare syter og klager lenge nok så kommer de i mål til slutt, for hver saksbehandler, lege og spesialist de oppsøker i prosessen så blir de mer og mer drevene på å spille "offer rollen" og til slutt så slipper de igjennom "nåløyet" Og det synes jeg egentelig er en hån mot de som faktisk ikke kan jobbe eller lider av en sykdom, nesten så jeg får lyst til å be enkelte om å skamme seg litt. En bekjent av meg er på trygd, han er noen år eldre enn meg og fikk problemer med knærne og kunne ikke lengere jobbe som maskinist hos Color Line. Han fikk mulighet til å omskolere seg både ifra arbeidsgiver og NAV men det var det ikke snakk om. Han fikk så uføretrygt og var på toppen av det hele "frekk" nok til å søke om skattefritak siden han hadde to unger og greier, og det fikk han innvilget. Så nå mottar han 25 000 kr i månden skattefritt og fyller hverdagen med fisketurer, hus oppussing og reiser... Ennå sitter han og syter med at det var en voldsom prosess, ja selvfølgelig var det jo det sier jeg da. Du er jo i realiteten frisk som en fisk, klart det var en prosess om å overbevise systemet da... Jeg tror ikke det er slik at folk flest går rundt og ønsker seg sykdommer så de skal slippe å jobbe. Men det er selvfølgelig noen avvik der ute. At noen velger og stå uten jobb og snylte på resten av oss er dårlig gjort og burde slås ned på hardt. Men det er mange faktorer som som spiller inn. Man skal ikke kimse av eventuelle psykiske faktorer heller, men det er en helt annen diskusjon. At du kjenner en person som snylter på systemet og ikke vil ta til seg hjelp eller alternativer foreslått av nav betyr ikke at alle andre med mindre skader gjør det. Men jeg syntes du sporer litt av her, vi snakket om allergier/intoleranse ovenfor matprodukter og de utfordringene man står ovenfor når det gjelder matprodukter. Og tydligvis stigmatiseringen man får fra enkelte individer som ikke forstår utfordringene når det gjelder allergi. 316 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hermanoo90 Skrevet Desember 19, 2014 Share Skrevet Desember 19, 2014 316: meget kjipt hvis du har fått det, blir en prosess å omstille seg, men det blir bedre med tiden. Det blir til at du kjenner til etterhvert hva du kan og ikke kan spise, og da blir det en automatikk i det. Men viktig at du holder deg unna det du ikke kan spise, slik at du ikke skader kroppen mer. Har du rett til støtte fra NAV pga. det, så er det en gode du har rett på, og selvfølgelig skal du få bruke den! Du betaler da ikke skatt for ingenting? Alle i samfunnet bidrar og får igjen, selvfølgelig ikke likt, og sånn er det. adne95 og majuz reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 20, 2014 Share Skrevet Desember 20, 2014 Sant det du sier, men vil du frem til at cøliaki går under denne påstanden? Nei det vil jeg ikke si så lenge vedkommende kan få påvist dette hos en lege. Er man syk så er man syk, er verre med de som vil være syke og gjør seg syke for å slippe unna Herregud, Fredrik... Ta deg sammen... Sammenligner en som snylter på trygdesystenet med en som pr. definisjon er syk, samme faen hvor latterlig du mener det er. Jeg hadde egentelig ikke deg eller Cøliaki så mye i tankene når jeg skrev det over her, tok heller bare diskusjonen litt videre iforhold til det Werther skrev. Om du får påvist at du lider av dette og søker penger ifra NAV til støtte så gjør det meg ingenting. Det er jo det vi betaler skatt for, men det er bare så forbasket at enkelte velger å utnytte dette og at systemet ikke er effektivt nok til å luke disse ut... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg