Fredrik 90 Skrevet Januar 14, 2015 Share Skrevet Januar 14, 2015 Var ikke du hele 8 år gammel da Rover 75 kom på markedet? Anyway... det er korrekt at Rover 75 noe tilslørt ble markedsført med Jaguar assosiasjoner (eller Jaguar "light" som du velger å kalle det), men dette er en tradisjon som stammer fra Storbritania. Rover var absolutt et respektabelt bilmerke i Storbritania og selv statsministeren kjørte i mange år Rover. Ja... sogar dronning Elizabet II's private favorittbil var i mange år en Rover. Det er derfor ikke så merkelig at BMW ville spille på disse strengene med Rover 75. Problemet var at verden utenfor Storbritania ikke hadde det samme historiske forholdet til Rover, men derimot assosierte britiske biler med rust og elektriske problemer (noe jeg tror stadig henger igjen hos mange tiltross for at britiske biler idag er mer internasjonale enn noen gang tidligere). Jeg vil imidlertid mene at det var lurt av din far å kjøpe en E39. Det er/var en mye bedre bil på alle måter, men også signifikant dyrere. At et bilmerke i de enkelte landene har en skikkelig organisasjon bak seg er utrolig viktig av mange årsaker (spesielt når det gjelder kvaliteten på service og tilgang på deler). BMW i Norge hadde jo en relativt turbolent periode på slutten av 80-tallet og det ga ingen god kundeopplevelse (av egen erfaring med en E30 320i på slutten av 80-tallet). Det var vel rundt 2000 vi kjøpte E39 så det vil si at jeg var 10 år. Som den bilinteresserte gutten jeg var så hang jeg etter min far på alt av bilrelaterte ting. Jeg var også gammel nok til at jeg synes Rover 75 var en fin og fascinerende bil som jeg håpte mine foreldre skulle kjøpe. Nå i ettertid skjønner jeg hvorfor de valgte E39 i stede. Som for de fleste billevrandørene så var det tunge tider på slutten av 80 tallet, men BMW klarte seg faktisk ganske bra i denne perioden. Nye og attraktive modeller som E32 og E34 gjorde at det gikk ganske greit selv i Norge. Dette husker jeg ifra en gammel artikkel ifra bladet Bil, kan se om jeg finner det om det må dokumenteres Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 14, 2015 Share Skrevet Januar 14, 2015 (endret) Jeg synes Rover 75 var lekker da den kom ut, og den solgte faktisk temmelig bra i Oslo-området(litt Passat-tendenser sammen med Hyundai Elantra og Sonata). Den var nok noe av det mer eksklusive og bedre i sin klasse sammenlignet med mye japansk ræl, og det var nok derfor de solgte ganske godt. Jeg liker best stasjonsvognmodellen og det er mange BMW detaljer å finne på bilen. Eldre engelske biler er gjerne befengt med litt rotete opplegg av den elektriske biten, og bare det å implementere BMWs lange tradisjoner for gode løsninger for dette gjorde nok modellen til en veldig mye bedre bil fra starten av. Bare det å ha en dedikert sikringsboks under panseret med gjennomsiktig lokk med printet beskrivelse var ganske tøft den gang BMW kom med dette på BMW E21(var det vel?).Har ved en anledning fått studere en Rover 75 stasjonsvogn som har noen hundretusen på baken, som er vedlikeholdt med fornuft og jeg kan ikke forstå at kvaliteten skal være så utrolig dårlig? Denne var fin i lakken fremdeles, interiøret var finfint og motoren var helt topp. Eier hadde heller ikke hatt noen nevneverdige feil på den som familiebil gjennom mange mange år.Jeg vil si at en Rover 75 falt som en stein i verdi etter kort tid(slik det gjerne er med slike billigbiler), og at på bruktmarkedet kunne man skaffe seg en forholdsvis billig og god bruktbil, men i dette markedet finnes det kjøpere, og brukere som bruker bilen hardt(ingen store økonomiske konsekvenser dersom noe går skikkelig galt) og/eller slurver med vedlikeholdet fordi den er så godt som avskrevet etter noen år allikevel. Det er klart at slike holdninger ikke kommer bilen særlig til gode, og når det har gått en tid med slikt bilhold, så tårner problemene seg opp. Bilen går inn på verkstedene hvor dette karakteriseres som søppel grunnet alle feilene. Ikke er det stort vits å koste på slike biler med så lav verdi titusenvis heller, så da blir det jo slik.Kjøp en 7-8år gammel Mercedes eller BMW av en 2. hånds selger som rett og slett ser på bilen som et pengesluk og ikke har råd til å eie bilen grunnet driftskostnader, det blir fort en haug det også. Dette er et litt motsatt eksempel, da med disse merkene, er det gjerne kostnadene for videre drift som blir for store, med Roveren er det mer det at bilen ikke har en verdi som tilsier at det er økonomisk forsvarlig å koste på bilen noe som helst mer.(lang setning..)Jeg husker den gang jeg var på markedet for en E32 som førstebil, og det er svært langt mellom biler som er godt ivaretatt. De fleste er eid av en eller annen figur som endelig har hatt råd til å kjøpe drømmebilen og ingenting mer. Personen tenker ikke langsiktig og kan ikke ta seg råd til å holde dette i stand. Så går det mer over i å blåse en lang marsj i fornuftig bruk og la ting forfalle. Når det gjelder BMW sammenlignet med Rover 75, så stiller de i totalt forskjellige klasser og er lite sammenlignbare. Det er tvilsomt at BMW hadde intensjoner om at modellen skulle konkurrere direkte med BMW 3-serie. Siden jeg nevnte en sikringsboks som BMW holdt ved i over 10 år: Endret Januar 14, 2015 av FredrikE24 Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Januar 14, 2015 Share Skrevet Januar 14, 2015 Rover 75 ble faktisk ganske godt mottatt av en samlet motorpresse da den kom på markedet (stort sett 4/5 stjerner) og på Danmarks største bilbase (tilsvarende finn.no) har den som bruktbil også fått 4/5 stjerner. Ergo så er nok Rover 75 bedre enn du beskriver. Kanskje du var uheldig med ditt eksemplar? Når det gjelder historien om BMW og Rover er det ikke mine ord. Jeg har hentet mine opplysninger fra bl.a boken "The Ultimate History of BMW" av Andrew Noakes (4/5 stjerner på Amazon)... Fiat Uno ble årets bil i sin tid, og fikk masse superlativer når den kom, men det hjelper fint lite, da det var en haug av en bil... Er bare å se på annonserte biler. De aller, aller fleste har byttet motor, samt at kvalitet på understell etc er, for å si det pent, mindre bra. Nei, Rover 75 er en møkkabil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 14, 2015 Share Skrevet Januar 14, 2015 Ja... det at en bil blir årets bil er ingen garanti for at bilen er objektivt bra. Det kan like gjerne være at konkurransen var dårlig eller at prisen er relativt sympatisk i forhold til hva slags standardutstyr den leveres med. På den annen side ble Porsche 928 årets bil i 1978 og den modellen var/er vitterlig veldig bra (uansett hva Jeremy Clarkson ellers sier)... Jeg er også enig med TRF i at biljournalister ofte sier mye rart, men når veldig mange relativt respekterte bilmagasiner påpeker det samme er det ofte noe om saken (type: ingen røyk uten ild). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet Januar 14, 2015 Share Skrevet Januar 14, 2015 Ang. dieselavgift i Oslo: de sier de ønsker å tredoble samt tidoble på enkelte dager. Folk får panikk og det skrikes enormt høyt. Når det kommer til stykket, "kompromitterer" de og øker med.. si 50% og en dobling enkelte dager. Blir jo som å legge ut noe for salg, har tatt prutingsmonn inn i beregninga. Og da sitter Ola nordmann igjen og tenker "det ble iallfall ikke så ille som det kunne ha blitt" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Januar 14, 2015 Share Skrevet Januar 14, 2015 JC sa jo at han hadde ett spesielt forhold til 928 i siste argentinaspesial og at han likte bilen+ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 14, 2015 Share Skrevet Januar 14, 2015 Så bra at det var Hammond som sa at F10 M5 er verdens beste bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Januar 14, 2015 Share Skrevet Januar 14, 2015 Noen som har erfaring med Transit Connect? Vurderer en slik nå.. Er det stor forskjell på innvendig plass i lang vs kort type? Og hvordan er disse iforhold til Berlingo? Orker ikke Berlingo/partner da det rettogslett blir for dårlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 14, 2015 Share Skrevet Januar 14, 2015 (endret) Hadde en 2010 220TDCI Trend med 90 hestern. Lav og kort. Kjørte rundt 45 000km fra den var ny, med kun et verkstedbesøk, og det var rett før den skulle leveres. Førstegangs oljeskift og normal service + knekt bladfjær bak. Bilen fikk gjennomgå hard, hensynsløs kjøring fra dag én med 2,5 mil på telleverket. Trakk tunge hengerlass, kjørte stadig med overlass i lasterommet, alltid skjøtestige med 3 skjøter på taket. Man får jo det man betaler for, og som finnes i de aller fleste varebiler, mye plastikk og jall, men synes bilen klarte seg veldig bra. Dieselvarmern gikk stort sett hele dagen såfremt man passet på å lade batteriet dersom man småkjørte mye, men jeg jobbet på den tiden en del ute og lot bil stå en del på tomgang da jeg bedrev stolpearbeid og arbeid i grøft. Med verktøy, innredning og stige på taket, så brukte bilen 0,9 på mila med min hensynsløse møkkakjøring. Jeg hadde stort sett full bil, hadde med voldsomt mye greier for å klare meg ute på jobb uten å reise etter forsyninger hele tiden Jeg kan anbefale den såfremt du er ute etter en kassebil og vet hva det innebærer. Jeg synes Connecten er langt bedre å kjøre enn Berlingo, og jeg sitter helt greit i dem, men jeg plagdes nok litt med støy! Den knekte bladfjæra mener jeg selv skyldtes stadig tungt lass og mye kjøring i villastrøk med mye fartsdempere. Synkroniseringsringene i kassa blir veldig fort slitt, så ønsker du deg automat, så kjøper du bil med automat, for å gire uten å clutche fører til dårlige synk.ringer overraskende fort. Jeg er fryktelig glad i Hiace, det er skikkelig arbeidsbil. Bilen var forøvrig kjent blant de fleste håndverkere i bransjen ved navn "The Urinator".. Endret Januar 14, 2015 av FredrikE24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Januar 14, 2015 Share Skrevet Januar 14, 2015 Ser på 05-07 modeller.. Ligger til rundt 30. på finn.. Hvordan opplevde du plassen inni iforhold til en Berlingo?Berlingoen var jamt over en drittbil Enig i at Hiace er bedre men er unødvendig stor da jeg har tilgang til en H1 og dessuten svindyre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 14, 2015 Share Skrevet Januar 14, 2015 Jeg sitter som en prest i begge med mine 194 på strømpelesten, men jeg sitter nok bedre i Connecten enn i Berlingoen. Sitteputa på den jeg hadde kunne tiltes i framkant slik at jeg ganske uproblematisk fikk stor nok avstand fra sitteputens ende og ned til pedalene. Jeg liker generelt bedre Connecten, men du får nesten prøvekjøre en. Om den er så mye bedre enn Berlingo og at det er verdt å bytte Berlingoen i en slik har jeg ingen mening om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Januar 14, 2015 Share Skrevet Januar 14, 2015 (endret) Tenkte på plassen baki Ja kommer nok til og prøvekjøre først, men er langt og kjøre til nærmeste bil desverre.. Kan ikke connecten sammenlignes med en Caddy? Føler det virker som litt meir robuste og påkostede biler enn Berlingo/partner Endret Januar 14, 2015 av Skulebollen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 14, 2015 Share Skrevet Januar 14, 2015 Caddyen fra samme år, er nok en hel del bedre å kjøre, men bladfjæringen bak oppleves som litt vel stiv. Kjører man med lite last blir bilen veldig spretten bak. Connecten kom seg veldig ved facelift i 2010. En hel del bedre på mange måter. Hadde en Caddy som firmabil i sommer, veldig grei, men ble hentet på bergingsbil noen dager før jeg startet ferien.. Caddy har en del personbilaktig ved seg som gjør til at de fleste foretrekker Caddy, men dette må man selvsagt betale mer for. Når det gjelder plass baki er nok Berlingo og Connect temmelig like. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 14, 2015 Share Skrevet Januar 14, 2015 En kamerat hadde en slik Connect som arbeidsbil i noen år, værste drittbilen han hadde vært borti sa han... Elendig kjørekomfort, masse problemer, elendig på glatta og kjip til selv varebil å være. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet Januar 15, 2015 Share Skrevet Januar 15, 2015 Noen som vet hvem som forhandler Loma felger? er snakk om Loma Gt1. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg