Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Vel spørsmålet er om ikke bruken av Adblue gjør levetiden på partikkelfilteret lengre, ved at denne metoden renser bedre enn BMW sin "brenne-litt-diesel-i-filteret" metode. Og BMW sin løsning, hvertfall på de tidligere modellene fungerer ikke .... så forbanna bra egentlig  8-[

  

Hvorfor fungerte ikke BMW sin metode da? Det må du nesten forklare litt nærmere

"Brenne litt diesel i filteret" metoden funker jo tydligvis bra, da BMWen slipper ut mindre CO2 selv med kraftigere motor...

Ja... nå har man kommet frem til teknikker som gjør filteret selvrensende uten Adblue, men filteret er dyrt og holdbarheten er begrenset (rundt 100K mener jeg at det er). Et poeng i denne sammenhengen er at det har tatt tid å få frem et slikt filter samtidig som det overholder Euro 6 begrensningene på utslipp av avgasser. Frem til idag har dette kun vært mulig med Adblue som i tillegg har langt billigere filtre med mye bedre holdbarhet. Alle dieselbiler som er nyregistrert etter 1. september 2014 skal overholde Euro 6 normen.

 

Vår Cactus BlueHDi har forøvrig 82 gram/km CO2... :)

Jeg vet ikke hvor lange ett partikkelfilter holder, men på min E90 325d så var det stadig det originale filteret ved en kilometerstand 140 000 km. Hva skjer når bilen blir eldre og folk gir blanke i å fylle Adblue veske? Håper egentelig ikke BMW begynner med dette greiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt så renses ikke filteret kontinuerlig, men etter behov. På dieselbiler med filter som småkjøres, og/eller kjører med dårlig diesel så tetter disse filtrene seg og du får en helt vilt dårlig prestasjon som følge av tett eksos(dette har vært tatt opp, opp og ned i mente av forbrukerprogrammer på TV). For å rense filteret så brennes filteret rent. Mercedes har tatt i bruk AdBlue for dette for å mer effektivt rense filteret, slik at det ikke oppstår problemer med dette, da det faktisk har vist seg å være et aldri så lite herk på mange biler(også BMW).

 

Det er med andre ord ikke selve AdBluen som sørger for filterets funksjon, men heller for at filteret skal fortsatt være i funksjon. Går man tom for AdBlue begrenser bilen computer hastighet/pådrag/turtall.

 

Jeg ser på AdBlue som noe svært positivt, fordi jeg da vet at det minimerer problemene med dette forbaskede filteret "alle" sliter sånn med. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe noen bil med partikkelfilter før jeg må, eller vet at det finnes teknikker for korrekt vedlikehold av filteret som man kan stole på. Skal bli spennende å se hvordan filtrene i disse vil holde seg!

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med DPF-regen i begynnelsen ble lagt opp litt dumt, det er for det første fordi BMW har satt en del krav til kjøringen som skal oppfylles _før_ de aktiverer en regen.

1. Du må ha over 75 grader i motoren, og du må ha vært der i mer enn 10 minutter eller noe hvis jeg ikke husker feil.

Dette er jo i utgangspunktet ikke noe problem, men siden BMW valgte å fjerne motortemp fra instrumentene i en ganske lang periode blir det ett problem. Min bil har intet mindre enn 3 termostater. Hovedtermostat, EGR-termostat og termostat på varmeveksleren til automatkassa. Alle tre er mer eller mindre kjent for å feile, uten at jeg merker det. Når EGR-termostaten feiler, kommer du ikke over 75 grader. Når hovedtermostaten feiler, kommer du ikke over 65. Feiler alle tre så ligger du og koser deg nede på 55-60 tallet. Dette merker du ikke, fordi varmeapperatet blåser varmt nok til at du ikke tenker så nøye over det. 

Skal du lese motortemp må du sette av 3-4minutter før oppstart til å knote deg gjennom den hemmelige menyen med triptellerknotten.

2. Du må ha 240 grader eksostemp ( noe sånt, husker ikke i farta ), i tillegg til punkt 1.

3. Du må ha 15l på tanken.

4. Hvis du stopper bilen midt i en regen, så er systemet kjent for å "henge seg", den gjør ett forsøk på neste kjøretur - men har du uflaks og ikke skal lenger enn til butikken så ender du opp med halvveis regen igjen.

 

Får du beskjed om noe av dette? Nope, ikke før du har tett filter og må kaste 15 000kr inn i Bavaria for å få inn ett nytt i allefall.

Tanken bak systemet er sikkert kjempesmart, og hvis alt funker er det sikkert råflott. Men denne løsningen er jeg ikke spesielt imponert over, min bil nekter å gå over 70grader. Aner ikke hvor lenge den har vært sånn, derhav aner jeg ikke hvor lenge siden den faktisk har fått rensa filteret. Bytta to termostater, nå gjenstår den siste og dyreste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da skjønner jeg litt mer av greia med Adblue. Jeg kjører såpass mye at for min del så er det ikke noe problem, motoren blir varm (og det er oljetemp, noe av det siste som får opp varmen regner jeg med) forholdsvis sent men jeg kjører langt slik at filteret mest sansynlig får renset seg. Jeg har også blitt fortalt at for å oppnå riktig eksostemprarur for å gjøre en regen så må man kjøre i minimum 90 km/t i minimum en halv time?

Dieselbil er egentlig noe herk sånnsett, man må ikke småkjøre, passe på turboer, bråker mer og lukter verre. Hadde det ikke vært for pumpeprisen og avgiftene så hadde jeg kjøpt 528I 3,0 liter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da skjønner jeg litt mer av greia med Adblue. Jeg kjører såpass mye at for min del så er det ikke noe problem, motoren blir varm (og det er oljetemp, noe av det siste som får opp varmen regner jeg med) forholdsvis sent men jeg kjører langt slik at filteret mest sansynlig får renset seg. Jeg har også blitt fortalt at for å oppnå riktig eksostemprarur for å gjøre en regen så må man kjøre i minimum 90 km/t i minimum en halv time?

Dieselbil er egentlig noe herk sånnsett, man må ikke småkjøre, passe på turboer, bråker mer og lukter verre. Hadde det ikke vært for pumpeprisen og avgiftene så hadde jeg kjøpt 528I 3,0 liter ;)

Stemmer, over dammen snakker de om 20 minutter cruising i 60mph med korrekt motortemp før bilen setter i gang en regen. Systemet er så komplisert at du skal være over middels interessert i bil for å kunne følge med på det. 

 

Så hvis du bare bedriver småkjøring, og har null peil på bil så er det sansynlig at du får et bra tett filter til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med både småkjøring og langkjøring om hverandre så jeg regner med at det går greit, mine foreldre småkjørte sin E60 520d i 7 år og 150 000 km uten at noe partikkelfilter gikk adundas. Men man hører jo om det stadig vekk ja, lite egnet til norsk kjøremønster.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjører jeg ganske mye i forbindelse med jobben, så dette er i utgangspunktet ikke ett problem for meg heller sånn sett. Hadde bare den fordømte bilen kommet seg opp på 90 grader så kunnet jeg også sovet godt om nettene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Jeg vet ikke hvor lange ett partikkelfilter holder, men på min E90 325d så var det stadig det originale filteret ved en kilometerstand 140 000 km. Hva skjer når bilen blir eldre og folk gir blanke i å fylle Adblue veske? Håper egentelig ikke BMW begynner med dette greiene...

 

Kravene til hvordan partikkelfilteret renses er en god del strengere for Euro 6 enn for Euro 5. På biler som tilfredstiller Euro 6 normen er det et lovkrav at motoren ikke kan kjøres hvis det mangler Adblue væske på tanken. Man får imidlertid flere advarsler via bilens OBC inkl. en egen lampe som lyser i instrumentpanelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påfallende hvor mye enklere bilholdet blir om man fjerner DPF og EGR...

For ikke å snakke om katalysator.. Min bil er på sin tredje katalysator.. Har kvitteringer på at denne er byttet med original Eberspächer katalysator x 2. Er fra Bertel O. Steen brått en kostnad på 8 000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sterkt vurdert, men blir vel grisemye mas hvis de finner det ut på EU. 

 

Så vidt jeg har fått med meg, skal det gå greit å fjerne dette. Kan man evt. ta vare på DPF'et skulle det bli virkelig krise er det dog overlevbart. Heller noen kroner for montering/demontering av DPF enn å kjøpe nytt rett som det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...