Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Julianv skrev:

Takk for knallgode råd. Fliser har jeg planer om, men ikke tenkt tanken med varmekabler. Innlagt vann blir litt vanskelig da vi har brønn her :lol: Men skal ha en pumpe i et lite hus på utsiden så jeg har permanent tilgang til høyttrykkspyler osv :)

Liten avdeling bakerst var heller ikke dumt nei, det må jeg få til. Genialt å ha et sted man kan varme godt opp når småting skal lakkes osv :) 

Det er en forholdsvis liten krok, men du verden så mye man kan få gjort allikevel :) Bak kameraet fortsetter rommet som en smal gang langs endeveggen på garasjen i garasjens fulle bredde. Der står det en diger Bauhaushylle full med pappesker hvor alt er sortert. Å finne særs spesifikke ting i min garasje tar svært kort tid. Etter at man fikk orden på garasjen, så har man vel aldri leita etter noe igjen :) Planlegges det loft, bruk loftstrapp, så stjeler ikke dette noe av garasjeplassen.

IMAG0023_zps562c2cb8.jpg
I skuffene er det også orden

IMAG0025_zps31a278db.jpg

Flisa er ikke sprekt på bildet der.. Har skjøta en varmekabel en gang i tiden.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke store greiene bak der, jeg må si det så helt perfekt ut :)

Gleder meg stort til å få laget system og orden på alt rotet mitt som ligger i uthuset for tiden.
Det blir nok et loft av en type, men ikke noe som skal brukes til annet enn lagring tenker jeg. Jeg må se hvordan det blir mtp løftebukk.

Løftebukk er obligatorisk i garasje etter som jeg har vært vandt med å ha tilgang til dette i 5 år, men mistet den muligheten når jeg skiftet jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av plass, jeg har overhalt 8 slike 15" elementer i tur og orden langs hele benken før og det går veldig fint.

Løftebukk er sikkert greit, men jeg synes vanlig verkstedbukker er helt ok. Har man en jekk som jekker høyt nok så er det gjort på et blunk å få den fjellhøyt.

10153841_10156743711250341_1091630766158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cerwin Vega er morro :) 

Hmm, jeg er til dels enig da jeg dessverre har skrudd alle de største jobbene på gulvet med vanlige bukker :lol:
Girkassebytte osv blir fort slitsomt når man må ligge på gulvet, men alt går jo. Og jeg har jo i grunn ikke så mye som skal gjøres, er bare tanken på å kunne kjøre inn å løfte opp uten noe mikkmakk som er deilig :) Vi får se hvordan budsjettet blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha løftebukk, bør du absolutt du ta hensyn til dette ved bestilling av port. Både med tanke på at du ikke kan åpne porten om du har løftet en vanlig bil mer enn en meter, men også med tanke på at skinner, stag og motor til porten gjør at takhøyden blir vesentlig lavere enn garasjen generelt (dette kan man riktignok gjøre noe med ved å ha torsjonsfjær foran og motor rett på denne).

Jer er forøvrig helt enig ang. bukk, og synes ikke jekk og støttebukker er i nærheten engang. For øyeblikket har jeg et stort hull i garasjegulvet pga montering av bukk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men da er det vel kanskje lurere å ha port på "siden" av garasjen så den kan skli opp langs taket? 
Ja jeg har sett løsninger med torsjonsfjær og motor rett på, absolutt et alternativ.

Hehe, morro :) Skal du ha sakseløfter eller to-søyler? Jeg har jo så klart mest lyst på to-søyler siden det gjør arbeid på bil så mye lettere, men det stjeler jo halve garasjen. Man må nesten har trippel garasje for å kunne ha det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om du har mulighet til det, er det absolutt en god løsning.

Jeg skulle egentlig ha en lav sakseløfter av den typen man kan kjøre over, men kom over en hakket større, så da ble det litt mer omfattende. :)

Har lagt ut litt bilder her.

For min del var aldri to-søyler aktuelt, da jeg synes en sakseløfter gir ganske god tilgang under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet varmekabler. Litt avhengig av tykkelse, bruker du unødvendig mye energi på å varme opp betongen. Hos oss tar det ca 1døgn fra jeg skrur av varmekablene til gulvet er kaldt. Det forteller noe om hvor mye energi som blir lagret.. Du må derfor også belage deg på at det går nærmere en dag før gulvet er varmt hvis de ikke står på konstant.

I bruksbilgarasjen vår har vi varmepumpe og det syns jeg fungerer helt supert. Avhengig av cop verdi på pumpen er det også mye penger å spare. Her står den på konstant med frostsikringsmodus (8grader+)  når det er jakke og lue vær ute. Når jeg skal holde på med noe, tar det et par timer før jeg kan arbeide i tsjorte. 

Det er selvsagt fremdeles noe gulvkaldt, men vinterdekkene setter ikke merker i gulvet (det skjer med gulvvarme) og det er ikke værre enn å ha et teppe hvis du skal ligge mye på gulvet. Det har hvertfall ikke plaget meg.

tips til varmepumpe er zibro pumpe på Jula. Den kan du installere selv (forhåndsfyllt gass) og kommer på tilbud noen ganger i året. Når jeg skal ha pumpe i hobbygarasjen blir det en slik.

I forhold til bukk mister man en garasjeplass hvis ikke man kan flytte den ene søylen, og med loft begrenser jo takhøyden seg betydelig også.

I forhold til garasjeport ville jeg gått for en standardløsning. Noe annet koster etter min mening mer enn det smaker hvis du ikke kan lage til løsningen selv.

Når det kommer til trapp, ville jeg enten valgt loftstrapp (som foreslått tidligere) eller utvendig trapp, litt avhengig av hva du eventuelt skal lagre. En løsning med vinsj til tyngre ting er nok smart. Selv har jeg ikke loft, men drager i stål, så mulighet for løpekatt og vinsj til feks motorbytte er tilstede.

Et tips, hvis du ikke har gjort det allerede, er å planlegge romløsning og plassering av verktøy og arbeidsbord før bygging. Begge våre garasjer er lengre enn bred, og det ville jeg aldri gjort om jeg bygget de selv. Skal vi ha inn to biler, er det rett og slett ikke plass til lagning på langveggene, men 2meter til overs forran bilene som jeg ikke får brukt til en drit før jeg bygger bod og treningsrom.

Jeg ville også bygget garasjen slik at du eventuelt kan utvide den senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere tips alle sammen :)

Varmekabler blir kanskje droppet da flere jeg snakket med mente det var unødvendig dyrt. Varmepumpe var anbefalt av mange og, så blir nok å vente på at Jula har et tilbud på en slik :) 

Det ser ut som at sakseløfter er veien å gå, da det stort sett blir skiftet deler der den ikke er i veien. Skal det større operasjoner til får jeg heller ty til jekk med høyt løft og høye bukker.

Det blir nok loftstrapp ja, med mindre vi kan bygge til en utvendig trapp billig. Men det går vel på kvm? For vi ligger helt i grenseland med 46,7kvm nå.
Det blir bod/miniverksted helt bakerst så tror det skal bli bra. Den blir 7.2m lang så tror det blir greit med plass bakerst, men uansett kommer ikke dette opp helt med det første. Blir litt her og der bygging av slike ting etter at garasje er ferdig.

Forresten noen som vet om det regnes kvm av andre etasje på garasje? Hadde vært deilig med et "rom" oppe som kan brukes til lagring og gjerne ha en sofa med TV :)
(Hadde vært godt å sendt ungene ut når de blir bråkete :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Julianv skrev:

Uten å søke? Ble ikke helt klok på alle de nye reglene :) Noen steder står det opp til 70kvm uten å søke..

Man kan i hovedsak bygge inntil 50m2 uten å søke, da med maks gesimshøyde på 3 meter og maks mønehøyde på 4 meter. Det er de nye reglene som kom 1. juli i fjor. Om enkeltkommuner kan øke størrelsesgrensen for bygg uten søknad osv. vet jeg ikke, men dette blir isåfall opp til hver enkelt kommune. Skal du ha større/høyere må du nok søke! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

areal med større takhøyde enn 189cm blir medregnet som bruttoareal. Dvs at du får mange "gratis" kvm ut av et loft med lavere takhøyde. Mange bygger så høyt de kan (med relativt flat takvinkel) også lekter de ned så høyden ikke overstiger 189cm.

en utvendig trapp gir deg større utnyttelsesgrad, men er betydelig lettere å bruke enn en loftstrapp. Spesielt om du skal ha med deg ting opp ned, så er større ting enn 20kg og flyttekasser vanskelig/umulig. Derfor forslaget om vinsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det gjort slik at du har en lang, og en kort biloppstillingsplass. Den korte plassen, der går en E28 inn ink. hengerfeste akkurat. Den andre, der kan man kjøre en Ford pickup. Har under store prosjekter satt bilen på skrå der inne. Den korte plassen er der fordi det skal gjøre verkstedet på bakrommet større.

Loftstrapp er helt fint, har montert talje i taket, så å løfte opp hjul går som en lek.

Jeg ser den med varmekabel, og den synes på regninga dersom jeg har hatt mange oppvarmingsrunder. Jeg ville uansett lagt den ned for fremtidig bruk allikevel når det skal støpes såle..Varmekabel får du svært billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...