Gå til innhold

på VG.no - datokjøring som forslag samt økt bompengeavgift

gica
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som skrevet over ble dette forsøkt i Bergen ved et par anledninger forrige vinter. Det må vel kunne sies å være en fiasko.

Bergen bystyre hadde følgende krisetiltak de verste dagene:

-Ekstra busser fra bussterminalene i bydelene til bystasjonen.

-Nedsatt fartsgrense fra 80 til 60 på innfartsårene

-Samkjøringsfelt på innfartsårene (2+)

-Datokjøring (Par/oddetall annenhver dag)

Problemet med disse tiltakene var at ekstrabussene gikk i samme traseer som de ordinære bussene, dvs fra bydelene til sentrum. Pendlere flest skal imidlertid fra en bydel til en annen, og der er kollektivtilbudet fulstendig rævva i denne byen.

Den nedsatte fartsgrensen førte bare til mer kork på innfartsårene. Det samme gjorde sambruksfeltet, da det ble veldig mye mer kluss med feltskifter når folk skulle av og på motorveiene.

Datokjøringen hadde knapt målbar effekt på trafikken. Folk ordnet seg på forskjellige måter. Bla så har mange husholdninger i dag mer enn 1 bil.

For Bergen sin del, så er hovedproblemet at E39 nærmest går gjennom sentrum, og er belemret med det som kanskje er Norges største lyskryss: Danmarksplass. Resultatet av denne feilslåtte veipolitikken gjennom flere tiår er at "alle" må innom sentrum, selv om det ikke er dit de skal. Viljen til ringveiløsninger er fortsatt lik null i politiske kretser.

For Oslo sitt vedkommende så skal jeg være forsiktig med å uttale seg, da byen er helt annerledes bygget opp. Men jeg håper de ikke bare kopierer Bergen fordi bystyret her påstår at tiltakene var vellykkede. (De kan jo ikke si noe annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde dette i Bergen gjald ikkje partall/oddetall kjøringen for firmabiler så vidt eg veit.

Vi fikk vertfall beskjed om å fortsette som vanlig med bilene våre da dette bare gjald privatbiler...

Og når sant skal sies om Bergens tilfelle, så kommer vel forurensingen fra så langt mere enn bare biltrafikken!!

Opplevde jo tilsvarende lokk i rundt juletider, lokket låg der til tross for at omtrent hele byen hadde fri og trafikkmengden var kraftig redusert.

Men dette er eit billig tiltak som viser handlekraft fra politikerene, og vi billister sitter igjen med kostnaden og problemene med jobb/barnehage etc.

Men for all del, meget behaglig uten kø langs veiene så lenge en bare skaffer seg biler med ulike reg nr. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å passe på hva jeg regger den fremtidig nye bilen min på. Skal være oddetall så kan jeg bruke z3 også!

men hvordan blir det for oss som forhandler? Nei i dag kan du ikke prøvekjøre vår demobil, den har desverre feil regnr. Og i dag kan vi bare bruke dette prøveskiltet, de andre har feil nr!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fair enough.. Ikke så veldig greit for mange av dere. Men nå må dere huske på at det er direkte helsefarlig enkelte dager. Det kan være dødelig for mennesker med luftveisproblemer, astmatikere osv. Som en helsearbeider må jeg nesten applaudere for at det endelig skal settes bedre tiltak ang. dette. Betraktelig høyere bomavgifter eller evt. en annen type avgift for å kunne kjøre disse dagene kunne vært bra tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fair enough.. Ikke så veldig greit for mange av dere. Men nå må dere huske på at det er direkte helsefarlig enkelte dager. Det kan være dødelig for mennesker med luftveisproblemer, astmatikere osv. Som en helsearbeider må jeg nesten applaudere for at det endelig skal settes bedre tiltak ang. dette. Betraktelig høyere bomavgifter eller evt. en annen type avgift for å kunne kjøre disse dagene kunne vært bra tiltak.

Man er rimelig naiv hvis man flytter til en storby og forventer ren fjelluft. Har man luftveisproblemer, bør man vurdere å bosette seg i utkanten av byen eller på landet.

Partall/oddetall kjøring er å gå rundt grøten.

Mesteparten av utslippet fra en bensinbil er CO2 som er lettere enn luft og dermed blir det ikke liggende på bakken.

En dieselbil slipper ut noe mindre CO2, men mye mer NOx og partikler (En honda cr-v 2.0 bensin slipper ut 0,01g per km mens en cr-v 2.2 diesel slipper ut 0.19g per km). Disse blir liggende på bakken.

Jeg ser ingen poeng i å plage bensinbillistene med datokjøring når den virkelige synderen er diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg så blir det helt uaktuelt å kjøre kollektivt til jobben.

I beste fall tar det 1 time og 15 min i følge trafikanten.no, mens jeg med bilen normalt kjører på 20-30 min.

I tillegg så har jeg en jobb hvor man ikke alltid bare kan gå etter klokken og når bussene ikke korosponderer så må da vente en halv time/time ekstra før man kan dra hjem, og det funker ikke for meg.

Så de kan prøve seg med datokjøring, jeg kommer ikke til å bry meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes at Sverige (Strømstad) løser denne problematikken på en forholdvis god og fin måte. Der har man store parkeringer i utkanten av byen og gratisbusser som kjører til og fra byen kontinuerlig. Systemet fungerer fint og effektivt og har en god effekt på byen. At Norgevil tilby et slikt tilbud som fungerer så bra er vel som å be om 30 varmegrader i Oslo 12 Januar.. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er rimelig naiv hvis man flytter til en storby og forventer ren fjelluft. Har man luftveisproblemer, bør man vurdere å bosette seg i utkanten av byen eller på landet.

Mesteparten av utslippet fra en bensinbil er CO2 som er lettere enn luft og dermed blir det ikke liggende på bakken.

En dieselbil slipper ut noe mindre CO2, men mye mer NOx og partikler (En honda cr-v 2.0 bensin slipper ut 0,01g per km mens en cr-v 2.2 diesel slipper ut 0.19g per km). Disse blir liggende på bakken.

Jeg ser ingen poeng i å plage bensinbillistene med datokjøring når den virkelige synderen er diesel.

Ikke minst så er ikke CO2 giftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å fylle et rom med co2, gå inn og ta et godt drag. :P

Giftig er gjerne feil betegnelse, men det er kvelende så du vil dø av for store konsentrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftig er gjerne feil betegnelse, men det er kvelende så du vil dø av for store konsentrasjoner.

Hva om du fyller det med vann eller oksygen da?

Poenget mitt var egentlig at politikerne lenge totalt har ignorert viktige miljøspørsmål til fordel for klimaet.

Jeg for min del synes bærekraftig er et viktig stikkord i begge diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du fyller det med vann eller oksygen da?

Poenget mitt var egentlig at politikerne lenge totalt har ignorert viktige miljøspørsmål til fordel for klimaet.

Jeg for min del synes bærekraftig er et viktig stikkord i begge diskusjoner.

Så lenge det foregår under atmosfærisk trykk, er det såvidt jeg vet ufarlig å puste inn 100% oksygen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det foregår under atmosfærisk trykk, er det såvidt jeg vet ufarlig å puste inn 100% oksygen.

Det kan det se ut som du har rett i ja, så ikke så veldig bra eksempel fra min side, men om man lager et overtrykk i rommet så har man jo bare fylt det med enda mer oksygen! Uansett, interessant siden jeg kun har forholdt meg til dette i forbindelse med dykking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...