Gå til innhold

Hjelper en kunde med x6

milhouse
 Share

Anbefalte innlegg

Er egentlig enig i deg at sort og sølv er litt kjedelig, men det er desverre sånn at det er det som selger. Kjøperman en vinrød x6 her i Norge, der det generelt er få kjøper på en x6 enda færre kjøper på vinrød bil så sitter du igjen med at det er 1 kunde som er ute etter en sånn bil og det er deg. Defor blir man sittende med en sånn bil til den blir så billig at noen bare må kjøpe den. Litt overdrevet, men ganske mye av det er sant.

Det der er et viktig poeng. Men jeg har sterke mistanker om at det er veldig mange som velger sort/sølv/grå fordi de primært tenker videresalg. (Det er jo disse fargene folk vil ha, må vite). Det hadde imidlertid vært spennende og sett hvilken farge folk flest egentlig vil ha, uten tanke på videresalg eller økonomi generelt. Jeg tror mange flere hadde valgt andre farger da. Jeg er ikke bilselger (noe åpenbart du er), men jeg ville ikke blitt overrasket om en rød X6 hadde forsvunnet fra finn før alle de grå og sorte. Det sitter alltid en eller annen og venter på noe spesielt.

Litt ironisk tanke det da: Alle vil helst ha spreke farger, men velger kjedelig fordi de tror alle andre foretrekker det. Nå er nok heller ikke dette sanheten, da enkelte faktisk foretrekker noe diskret. Men at fargepreferansene er mer nyansert enn trafikkbildet viser, kunne jeg satt en god slump penger på..

Kan forresten se ut som jeg kaster stein i glasshus her og da, siden jeg kun har hatt sølvfargede og sorte BMW'er, men som bruktbilkunde har man begrensede valgmuligheter. Jeg hadde vært villig til å betale noen kr ekstra for å få noe annet enn sort/sølv/grå. Hadde bilen bare vært å oppdrive....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende det du sier der og vi diskutere det av og til på jobben. Er det vi selger som får folk til å velge de samme fargene hele tiden? Jeg er veldig usikker. Når vi har blå biler inne så sier veldig mange at det er fint, men det kan man ikke ha. Virker som folk akseptere det på billigere biler og feks 1 serie. En x3 i rød og en ny 5 serie rød, hadde nok blitt stående en stund desverre.

Men man skal ikke se bort fra at en rød x6 hadde blitt solgt først!! Hvis jeg kunne valgt farge på z3 coupeen min så hadde jeg helst hatt den i rød! Det er bare kjempe kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompisen min som selger for Bilia sa at rød xc90 var omtrent umulig å få solgt på bruktmarkedet, samme med hvite. Så er litt usikker på om den antagelsen stemmer.

Men når jeg ser utstillingsrommet til Bilia Ski så er det bare svarte BMWer der, og det hjelper sikkert ikke på valget til folk det heller.

Jeg synes rødt er kult, men blir jo selvfølgelig litt skeptisk hvis man ikke får solgt.

En kompis som hadde den gulgrønne fargen på golf 4 som var veldig poppis når den kom fikk høre mange ganger når han skulle selge, at bilen var fin, men de likte ikke fargen.

Ser det går en hvit x6m på ryen med svarte felger, synes faktisk den er veldig kul med riktig farge, men har også sett en svart en på nordstrand med sota ruter, kult det også 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp dette som er poenget: Mange synes knall rød/knall blå osv bil er tøft, men de ville ikke kjøpt en selv av frykt for å brenne inne med den. Og sålenge alle tenker sånn, så er det jo ikke rart de bilene blir "uselgelig".

Bilforretningene har nok delvis skyld i dette, da de utelukkende tar inn sølv/grå/sorte biler til utstilling og demo. (Og generelt har lett for å anbefale den farge/motor/gir/utstyrskombinasjonen som "alle" andre velger). Det har vel egentlig aldri vært mindre mangfold på fargefronten enn det er i dag, når jeg tenker meg om.

At en 7-serie enller S-klasse er sort er jo ingen bombe. Store luksuslimousiner har alltid hatt de mest diskret fargene.* Men hjelpe meg så lei jeg er av å se sorte/grå 1- og 3-serier. Også div SUV'er hadde hatt godt av litt friskere farger. (Som jeg skrev tidligere).

*Hadde jeg vært stinn i gryn hadde jeg nok kjøpt en individual F10 eller F01 i LeMansblå eller Imolarød. tenk så tøff de hadde blitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er faktisk GRØNN!! Men er sant...ser ofte kjipe farger på 5ern...men på 7serien ser jeg faktisk veldig mange farger her i byen...

Mørk grønn da? Sånn at den nesten ser sort ut? Mørk grønn eller mørk blå er jo også akspterte diskret farger. Hårfint bedre enn sort. Tror aldri jeg har sett en 7-serie som ikke var sølv, sort, grå, mørk grønn eller mørk blå. Eller. Det går vel noen hvite i varmere strøk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at E65 sitt diskutable utseende har gjort at den i større grad ble kjøpt av dem som turde/hadde økonomi til å ta mer selvstendige valg i stedet for å følge massene?

Uansett, ang. topic synes jeg svart + Y-felger er beste kombinasjonen, men hadde jeg først hatt så mye penger å bruke på en bil så hadde den trolig blitt rød. Gjelder for såvidt om jeg kjøper en rimeligere BMW og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor kurland er....men ved lørenskog togstasjon....?

Løvenstad.. Men det er nok samme bil ja.. Flott den, men han var jo uheldig med en ganske stygg skade bak for en liten stund siden..

Uansett vil jeg ikke tro at en rød X6 ville ha vært mer tungsolgt. X6 er allerede en bil for spesielt interesserte og jeg tror at den type mennesker også kunne tenkt seg å skille seg ut med nettopp - en rød bil. Man kjøper seg ikke en X6 for anonymiteten sin skyld ved å velge sølv eller sort.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor kurland er....men ved lørenskog togstasjon....?

Løvenstad.. Men det er nok samme bil ja.. Flott den, men han var jo uheldig med en ganske stygg skade bak for en liten stund siden..

Uansett vil jeg ikke tro at en rød X6 ville ha vært mer tungsolgt. X6 er allerede en bil for spesielt interesserte og jeg tror at den type mennesker også kunne tenkt seg å skille seg ut med nettopp - en rød bil. Man kjøper seg ikke en X6 for anonymiteten sin skyld ved å velge sølv eller sort.. :wink:

Ja du skal ikke se bort fra at det hadde gått. Men jeg hadde ikke turt å gjøre det fordet, men jeg håper at andre tør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående fargevalg på biler handler det ikke kun om hva slags type mennesker som kjøper bilene, men også om hva de ønsker å signalisere til andre mennesker. Dette fenomenet gjelder ikke kun biler, men også klær, briller, klokker og det meste annet.

En 7-serie er i likhet med f.eks en S-klasse en typisk "direktørbil" her i Danmark og spesielt i Tyskland. Direktører ønsker å signalisere status, men også fornuft, skikkelighet og konservative holdninger (les: kontakt til det gode borgerskap). I denne konteksten passer det ikke med en rød eller hvit 7-serie. Den røde blir for flamboyant (offensiv/vulgær), mens den hvite blir for "playboy" (iallefall her i Europa).

Med f.eks en Porsche 911 stiller saken seg helt annerledes. Dette er en sportsbil og sportsbiler signaliserer selvfølgelig status, men også fritid, engasjement og hengivenhet. I denne konteksten er det litt kjedelig om 911´en er grå eller f.eks mørkegrønn. Rød, hvit eller blå lakk virker både yngre og friskere og det passer godt til en sportsbil.

X6 er vitterlig en slags mellomting mellom en 7-serie og en 911... ikke bare fysisk, men også image og statusmessig. En konservativ direktør vil aldri sette sine ben i en X6 og det vil heller aldri en pasjonert 911 sjåfør. På den annen side finnes det helt sikkert 7-serie og 911 sjåfører som vil bytte ut bilen med en X6 gitt at de fikk et godt tilbud eller et interessant eksemplar dukker opp på Finn. Hva slags farge en X6 bør ha er derfor litt mer usikkert iom. at kundegruppen åpenbart er en broget forsamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...