Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg må vel inrømme at jeg ikke har peiling, men tillater meg å tenke litt høyt, så kanskje vi snubler innom noe helt tilfeldig.

Det du har gjort er jo å montere på andre stag enn de originale, altså lure sensoren til å tro at høyden på din bil er riktig når bilen egentlig er lavere enn det datamaskinen tro. Såvidt jeg vet, og det "lille" jeg kjenner til EHC systemet burde dette fungere fint, uavhengig av høyde. Sensoren "ser jo helt normale verdier". Så det som har skjedd nå er at sensoren skjønner at høyden er for høy, så sant det ikke har skjedd noe med stagene dine da ? Altså en fysisk feil.

Etter at jeg oppgraderte programvaren i bilen vår (se annen tråd, søk på nick'et mitt om du er interessert, men har vel ingen interesse for ditt problem egentlig) så merket jeg for noen dager siden at bilen var VELDIG MYE lavere på høyresiden bak, enn på venstresiden (+ foran, men der er det som kjent ikke luftfjæring, og dermed ikke mulig å elektronisk endre høyden). Det som antagelig har skjedd er at EHC modulen "mistet" sine lagrede verdier for "normal høyde" under nevnte programvare oppdatering. Jeg tok derfor ut diagnosetesteren igår, og kjørte elektronisk nivåjustering på bakakselen, for å rette den. Jeg brukte tommestokk og målte høyden opp til skjermbuen tvers over felgene. Før jeg startet var høyden henholdsvis 63,5cm på høyre siden bak, og 70,5cm på venstre siden. Etter å ha kjørt diagnosejusteringen og justert det til elektronisk holder den nå en høyde på 69,8cm på begge sider bak. Jeg har altså "kalibrert" hjernen til å akseptere at de nivåene den nå ser er normale verdier. Uten å være sikker vil jeg anta at sensoren for høyde er ett enkelt elektronisk potmeter som endrer motstand, og dermed hvor mye spenning som står over denne motstanden, etterhvert som høyden endres. Den sender altså ett spennings"signal" til EHC modulen som etter dette styrer systemet ved hjelp av luft.

Hmm, jeg kom egentlig ikke noe videre på ditt problem. Men jeg ville foreslå en diagnose for å se om det ligger noe feilkoder der, man kan også se hvor mye feil høyden på hver side bak er, i forhold til det hjernen mener er korrekt. I dette tilfelle ville nok dette være verdier som var interessant og lese av, siden jeg mistenker at den er for høy i forhold til de verdiene som skal være normale. Videre kan man også starte opp progman og kalibrerer den ned igjen elektronisk til den høyden du vil ha bilen i (bak altså). Hvor bor du ? Jeg kan være behjelpelig om du holder til i nærheten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått melding om at, "selflevel suspension inactiv."

Går ut ifra dette har med min relativt grove senking av bilen min. 03 525dat. Virker som den gikk i en slags "nødmodus" og hevet seg selv igjen.

Jeg lurer derfor på om det finnes noe diagnose-verktøy for "idioter?" Har relativt dårlig greie på data, men har vært med på relativt mye feilsøkning og diagnose-testing av lastebiler jeg har kjørt. Gjelder hovedsaklig MAN CatsII

Finnes det et produkt som kan passe for sånne lettere tilbakestående som meg?

Ingen som kan tipse meg?

Inpa er ikke så avansert, kan brukes i vista (gjør det selv) og er enkelt og forstå.. Lett og lese feilkoder fra forskjellige moduler. :) sjekk ebay og søk etter bmw inpa :) kan ta noen bilder for deg om du er interisert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått melding om at, "selflevel suspension inactiv."

Går ut ifra dette har med min relativt grove senking av bilen min. 03 525dat. Virker som den gikk i en slags "nødmodus" og hevet seg selv igjen.

Jeg lurer derfor på om det finnes noe diagnose-verktøy for "idioter?" Har relativt dårlig greie på data, men har vært med på relativt mye feilsøkning og diagnose-testing av lastebiler jeg har kjørt. Gjelder hovedsaklig MAN CatsII

Finnes det et produkt som kan passe for sånne lettere tilbakestående som meg?

Ingen som kan tipse meg?

Inpa er ikke så avansert, kan brukes i vista (gjør det selv) og er enkelt og forstå.. Lett og lese feilkoder fra forskjellige moduler. :) sjekk ebay og søk etter bmw inpa :) kan ta noen bilder for deg om du er interisert :)

Jeg er veldig interesert i å lære meg litt om det. Kommer en del BMW her oppe i grisgrendte strøk nå, og vi som har 20 mil til nærmeste BMW verksted, så kan det jo være greit om en skaffer seg litt utstyr til feilkoder og div. Alle vet jo at dette er ting som koster flesk på et verksted også så.

Men man kan ikke programmere om moduler og sånn med den Inpa?

Ta gjerne bilder! :D

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått melding om at, "selflevel suspension inactiv."

Går ut ifra dette har med min relativt grove senking av bilen min. 03 525dat. Virker som den gikk i en slags "nødmodus" og hevet seg selv igjen.

Jeg lurer derfor på om det finnes noe diagnose-verktøy for "idioter?" Har relativt dårlig greie på data, men har vært med på relativt mye feilsøkning og diagnose-testing av lastebiler jeg har kjørt. Gjelder hovedsaklig MAN CatsII

Finnes det et produkt som kan passe for sånne lettere tilbakestående som meg?

Ingen som kan tipse meg?

Inpa er ikke så avansert, kan brukes i vista (gjør det selv) og er enkelt og forstå.. Lett og lese feilkoder fra forskjellige moduler. :) sjekk ebay og søk etter bmw inpa :) kan ta noen bilder for deg om du er interisert :)

Jeg er veldig interesert i å lære meg litt om det. Kommer en del BMW her oppe i grisgrendte strøk nå, og vi som har 20 mil til nærmeste BMW verksted, så kan det jo være greit om en skaffer seg litt utstyr til feilkoder og div. Alle vet jo at dette er ting som koster flesk på et verksted også så.

Men man kan ikke programmere om moduler og sånn med den Inpa?

Ta gjerne bilder! :D

Frode

Der er en form for koding og slikt, ut i fra meny valg jeg har fått, men har ikke vært inn på og sett. Men du kan justere høyden på nivåreguleringa bak. Skal ta noen bilder seinere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke skikkelig klok på hvilke diagnosekabel jeg trenger. Har ikke henta bilen enda, så er usikker på hvilke plugg det er på den, en 97 528 produsert i august 97.

Ser mange kabler men der står det fra 98 og fremover.

Vil denne fungere, eller er det bare drit?

http://www.finnfeil.no/index.php?main_p ... ja0f3vo535

Carsoft fungerer greitt til diagnose og denne passer din bil om du har rund kontakt i motorrommet.

Men jeg ville ikke kjøpt den der, kjøp den heller på Dealextreme eller Ebay eller noe, så sparer du fort en 5-600,- kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke skikkelig klok på hvilke diagnosekabel jeg trenger. Har ikke henta bilen enda, så er usikker på hvilke plugg det er på den, en 97 528 produsert i august 97.

Ser mange kabler men der står det fra 98 og fremover.

Vil denne fungere, eller er det bare drit?

http://www.finnfeil.no/index.php?main_p ... ja0f3vo535

Carsoft fungerer greitt til diagnose og denne passer din bil om du har rund kontakt i motorrommet.

Men jeg ville ikke kjøpt den der, kjøp den heller på Dealextreme eller Ebay eller noe, så sparer du fort en 5-600,- kroner

Ja, det var ikke billigste stedet det der, var bare et eksempel på den kabelen.

Trenger den først og fremst til diagnose og nullstilling av oljeservice og slikt.

Men når jeg først skal ha en sånn kabel vil jeg ha en som også kan gjøre de andre tingene man gjerne bruker disse kablene til, ikke bare til diagnose.

Noen forslag til bedre kabler som passer den bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

noen kjappe spørsmål.

Jeg skal bytte MAF på min 2001 E46 320d.

Vet at den må kodes, men betyr det bare at jeg må slette feilkode?

Eller må jeg legge inn en kode i tillegg, slik at den fungerer?

Evt. Hvilke programmer bør jeg bruke til de forskjellige trinnene?

Har bestilt disse: DIS v57, SSS v32, TIS, INPA Ediabas, NCSExpert 3.1.0

Er veldig datakyndig, så trenger ikke mer enn litt tips angående spørsmålene over, så skal jeg nok klare resten selv :D

Edit:

Fikk svar fra bmwcoding.com

Trengte ikke være redd for å slette tuningen, og trengte ikke kode noe.

Skal kun inn i INPA, slette feilkode på MAF, så er det tut og kjør.

I tillegg siden jeg nylig hadde software update, gjorde det ikke noe om nye MAF hadde forandret seg siden den første kom ut, da oppdateringen skulle være kompatibel med begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Jeg er helt ny her på forumet, skal hente min "nye" bmw E38 728i nå til helgen.

Er helt ny med dette diagnose-systemet, ettersom min gamle bil var en MB 88 modell (diagnose på den og, men avlesning med multimeter og utifra %).

Jeg hadde litt småproblemer med å forstå hvilkne kabler som passet til hva, og hvilket program man skulle bruke dersom man må bruke et slikt verktøy. Jeg fant en ganske bra side som forklarer litt mer hva de forskjellige konverterene o.l gjør for å få en forståelse for hva som skjer, evt. faremomenter man kan gjøre med et slikt verktøy og ikke bare at "sånn er det". Det var samt også et par screenshots av forskjellige programmer.

Siden er: http://www.meeknet.co.uk/E38/Diagnostics.htm - Om dette er for kun E38 må jeg si meg litt usikker på, men går utifra at prinsippet vil være likt over bmw.

Det var også en veldig(!) fin DIY side her http://www.meeknet.co.uk/E38/Index.htm

For dere som har E38, bookmark.

Står også om E32 og E31, men ikke like detaljert.

Håper dette kan være til nytte for noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å kjøpe med alle software inkludert. Så sparer du masse tid for å installere program.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0587993016

Det så bra ut, men de annonsene som er aktive har dessverre ikke 20 pins kontakten.

Her er 20 PIN som du kopler på DCAN (linken over)

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-MODI ... 415894c671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...