Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Ser for meg dere overskrev noen mapper feil.

Hvilke mapper overskrev dere?

C:\EC-APPS\INPA ble overskrevet med innholdet i BMW Standard Tools 2.12\INPA\Pakke for EXX og FXX\INPA_Fxx_v.2\INPA_Fxx_v.2

C:\EDIABAS ble overskrevet med innholdet i BMW Standard Tools 2.12\INPA\Pakke for EXX og FXX\INPA_Fxx_v.2\EDIABAS

Ref punkt 2.b i veiledning: C:\EC-APPS\INPA_Fxx_v.2\BIN​ denne folder finnes ikke

C:\EC-APPS\INPA​ ble overskrevet med innholdet i SP-daten-E70

C:\NCSEXPER ble overskrevet med SP-daten-E70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nederste linjene dine kan være feil.

Du skal ikke overskrive noe i inpa mappen med daten filer.

Og i ncs mappen skal alt legges i enten daten eller sgdat mappene, da fra den aktuelle daten mappen for det chassis du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nederste linjene dine kan være feil.

Du skal ikke overskrive noe i inpa mappen med daten filer.

Og i ncs mappen skal alt legges i enten daten eller sgdat mappene, da fra den aktuelle daten mappen for det chassis du vil ha.

Tror at brukerveiledningen din må justeres noe, dette er avsnittet som omhandler daten filer:

2. Åpne daten mappen og "C:\EC-APPS\INPA", de mappene du finner i "C:\EC-APPS\INPA" skal du overskrive med innholdet fra daten mappen til den bilen du vil ha inn filer fra.

a. Gjør det samme med mappene under "C:\NCSEXPER", overskriv de mappene du finner i "C:\NCSEXPER" med innholdet fra mappen til den bilen du vil ha inn filer fra.

(finner du ikke alle mappen på noen plasser er det OK, da hopper du bare over de)

​En annen ting, når vi kopierer over EDIABAS-filene med dine nye filer så vil ediabas.ini bli overskrevet og dermed forsvinner riktig konfigurasjon. Du har satt opp ENET, mens jeg har STD:OBD i min ini-fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har du inpa mapper under c:\ec-apps.

Så mulig man ikke skal overskrive INPA, men bare legge til INPA_FXX.

Det er en stund siden jeg gjorde dette selv nemlig...

Daten filer er korrekt beskrevet i fila.

Jeg ser at min katalogen i c:\ec-apps\inpa_fxx\sgdat bare inneholder filer og ingen kataloger.

Ellers er det jo c:\NCSEPXERT\SGDAT\"uten kataloger" og c:\ncsexpert\daten\"daten for den aktuelle bilen din" som skal ha daten filer.

Er det mer oppklarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp. Jeg hadde kopiert inn CFGDAT og SGDAT mappene fra Daten-mappa og over til Inpa. La tilbake de opprinnelige mappene og nå ser ting ut til å fungere. Inpa starter i hvert fall. Har ikke testet på bil enda.

Uansett - stor takk til Otis for å sørge for at programmene er tilgjengelig, og for å gi oppskrift på installasjon. Uten dette hadde det nok ikke gått for min del:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet noen timer med dette nå og har laget en liten oppskrift som jeg tror vil virke for meg.

(Kona har bilen slik at jeg ikke får testet det ordentlig på noen dager..)

Tar utgangspunkt i filene til Otis (Tusen takk!) og etter å ha kjørt igjennom oppskriften ser ting lovende ut.

Flott om forumet tar en sjekk og ser at jeg har fått med meg alt og at det er nogenlunde korrekt.

Hvis alt stemmer kan det jo være fristende å lage en bat-fil som gjør hele jobben for oss :smile:

PS: Fortsatt litt usikker på enkelte ting, se nederst i oppskriften

----

Utgangspunkt: Folderen som du pakket ut filene til heter BMW Standard Tools 2.12 og all henvisning til
filer tar utgangspunkt i denne eller
C:\

1. Installer BMW standard tools 2012.

a. Du kan/må velge kompatibilitet for XP SP3 eller Windows 7

b. Husk å velge USB to Serial adapter om du har USB kabel, velg også korrekt Com port, som oftest Com 1.

b. Start PC på nytt.

-> Kjør følgende program: BMW Standard Tools 2.12\INPA\Pakke for EXX og FXX\BMW Standard Tools 212\ setup212.exe

1. Kopiere INPA filer

a. Velg ja slik at alle like filer blir overskrevet under kopieringen

-> Kopier alle filer/foldere fra: BMW Standard Tools 2.12\INPA\Pakke for EXX og FXX\INPA_Fxx_v.2\INPA_Fxx_v.2\ til C:\EC-APPS\INPA

1. Kopiere EDIABAS filer

b. Merk at C:\EDIABAS\BIN\EDIABAS.INI vil bli overskrevet under denne operasjonen, ønsker du å beholde den kan du endre navn
BMW Standard Tools 2.12\INPA\Pakke for EXX og FXX\INPA_Fxx_v.2\EDIABAS\bin\ediabas.ini til noe annet (eks org_ediabas.ini)

-> Kopier alle filer/foldere fra: BMW Standard Tools 2.12\INPA\Pakke for EXX og FXX\INPA_Fxx_v.2\EDIABAS\ til C:\EDIABAS

1. Kopiere NCSEXPERT profiler

-> Kopier alle filer/foldere fra: BMW Standard Tools 2.12\NCS Expert profiler\ til C:\NCSEXPER\PFL

1. Oppdatere daten filene, disse har du pakket ut i en annen folder enn BMW Standard Tools 2.12, jeg plasserte mine i SP-daten-E70

a. Andre modeller vil ha andre navn, eks. E60 vil folderen hete SP-daten-E60

b. Her er det flere kopieringer samt kjøring av bat-fil. Bytt ut Exx med ditt modellnummer

-> Kjør følgende program: SP-daten- Exx\daten\laden.bat Exx

-> Kopier alle filer/foldere fra: SP-daten-Exx\ECU\ til C:\EDIABAS\ECU

-> Kopier alle filer/foldere fra: SP-daten-Exx\SGDAT\ til C:\EC-APPS\NFS\SGDAT

-> Kopier alle filer/foldere fra: SP-daten-Exx \SGDAT\ til C:\NCSEXPERT\SGDAT

-> Kopier alle filer/foldere fra: SP-daten-Exx\DATEN\ til C:\NCSEXPERT\DATEN\Exx

?? Det finnes flere foldere i SP-daten-Exx pakken som jeg ikke vet hvor skal, det er:

SP-daten-Exx\cfgdat

SP-daten-Exx\data

SP-daten-Exx\format

SP-daten-Exx\kmmdata

?? Noen som vet hvor disse skal?

EDIT: Formattering og nummering ble litt feil når jeg kopierte det inn fra Word, ignorer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra til både laffe og BingoBonzo!

Flott at dere forstod mitt verk selv om det absolutt er litt mangelfullt, slik jeg ser det.

Jeg tenkte egentlig at for å holde på dette så må man forstå litt selv.

Når set gjelder innlegget til Bingobonzo så er se siste mappene ikke i bruk. Eller jeg har aldri hatt bruk for dem.

Det er bare sgdat og daten man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått meg kabel og installert inpa. Jeg har gjort et forsøk på å oppdatere filene til inpa, men er litt usikker jeg fikk det til (har ikke testet på bilen enda).

Problemet er at jeg jeg ikke får opp n47-motoren på min bil (E91), men hvis jeg velger E8x kan jeg velge n47 som motor. Kan jeg velge E8x og n47 for kjøre diagnose på motor og velge E9x for karosseri og andre ting? Eller må jeg få oppdatert det sånn at jeg kan velge E9x og n47?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...