Gå til innhold

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hepp, har en 2007 E91 som trenger nytt batteri. Har søkt og lest til øya blir våte.

Men blir ikke heeelt klok. Bilen har ikke IBS på minuspolen, og etter hva jeg forstår trenger den ikke kodes/resettes?

Men jeg ønsker å bytte fra bly til AGM, har alt kjøpt batteri. Men det må jo kodes inn.

Noen som vet hva jeg trenger? Har nå lastet ned den google linken fra 9. feb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke IBS så har du ikke IBS, da blir ikke det noe batteribytte å registrere. Jeg er dog usikker på om biler uten IBS ble levert med AGM fra fabrikk, for du får trolig noe lavere ladespenning som er beregnet på "vanlig" syrebatteri, noe som ikke er 100 % heldig for AGM som helst skulle hatt litt mer volt. 

 

image.png.84ec69e8ebf40501cbcc1af52d7b4c6a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei! Finnes det noen her inne som bor i Oslo området(Malmøya) som kan bistå med diagnose av en M57D30 motor som står i en båt? Motoren stoppet plutselig på havet og eieren har ikke utstyr for diagnose selv. Den kommuniserer fint med INPA og har OBD2 diagnoseport på elboks i motorrom. Er også et stort pluss hvis samme person kan bistå med reperasjon av problemet. Men først og fremst diagnose. Send PM om noen kan ta på seg oppdrag, selvsagt betalt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 5 months later...

Heisann!
Jeg har kjøpt min første BMW, 1 serie 118D E87 2008mod (143hk manuell), med noen varsel lamper.
ABS og antispinn, så regner med en abs ring eller sensor, og en service beskjed men ikke utdypende om hva den vil ha. Har ikke Idrive, vet ikke om jeg får sjekket dette i den ''hemmelige'' menyen siden jeg ikke har henta bilen enda.

Det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg med å lese kodene sånn at jeg kan jobbe litt mer målrettet. Bor i Oslo.
Evt også gitt noen tips til hva slags diagnoseverktøy eller lignende jeg kanskje kunne tenkt meg.
Jeg kan vel like godt kjøpe noe sånt selv, siden det virker som at nesten alt man gjør trenger å kodes/meldes fra til bilen at har blitt gjort :-P haha

Jeg kommer ikke til å tune bilen på noen måte, men kjøre en del servicer selv, kanskje jeg vil retrofitte cruise control osv da denne bilen kom med ganske minimalt av utstyr, det er vel det mest avanserte av koding jeg kommer til å gjøre.

Endret av Yangwee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Yangwee skrev:

Heisann!
Jeg har kjøpt min første BMW, 1 serie 118D E87 2008mod (143hk manuell), med noen varsel lamper.
ABS og antispinn, så regner med en abs ring eller sensor, og en service beskjed men ikke utdypende om hva den vil ha. Har ikke Idrive, vet ikke om jeg får sjekket dette i den ''hemmelige'' menyen siden jeg ikke har henta bilen enda.

Det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg med å lese kodene sånn at jeg kan jobbe litt mer målrettet. Bor i Oslo.
Evt også gitt noen tips til hva slags diagnoseverktøy eller lignende jeg kanskje kunne tenkt meg.
Jeg kan vel like godt kjøpe noe sånt selv, siden det virker som at nesten alt man gjør trenger å kodes/meldes fra til bilen at har blitt gjort :-P haha

Jeg kommer ikke til å tune bilen på noen måte, men kjøre en del servicer selv, kanskje jeg vil retrofitte cruise control osv da denne bilen kom med ganske minimalt av utstyr, det er vel det mest avanserte av koding jeg kommer til å gjøre.

Kan jo legge til at jeg ikke har noe tidligere erfaring med dette.
Har titta litt på vgate sin bluetooth modul i kombinasjon med bimmerlink og bimmercode som en mulighet, kanskje noen har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du først og fremst noe via mobilen eller fra en PC/laptop? Eller eget diagnoseapparat?

Billigst ut er K+DCAN kabel med en laptop og INPA, NCS Expert, evt. ISTA (BMW standard tools generelt).

På telefon er det en adapter + bimmerlink og bimmercode som du nevner eller bimmergeeks protool.

Eget diagnoseapprat med kodingsmuligheter blir fort fra noen tusenlapper og oppover, her er det uendelig mye forskjellig og de dyreste koster mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, E.C. skrev:

Tenker du først og fremst noe via mobilen eller fra en PC/laptop? Eller eget diagnoseapparat?

Billigst ut er K+DCAN kabel med en laptop og INPA, NCS Expert, evt. ISTA (BMW standard tools generelt).

På telefon er det en adapter + bimmerlink og bimmercode som du nevner eller bimmergeeks protool.

Eget diagnoseapprat med kodingsmuligheter blir fort fra noen tusenlapper og oppover, her er det uendelig mye forskjellig og de dyreste koster mye.

I første omgang så vil jeg ha noe som er enkelt å forstå, haha, og er ikke så interessert i å kaste mangfoldige tusen på dette akkurat nå.. 
Jeg liker interfacen og tanken på å slippe å dra med PC ut osv, men jeg vet ikke hvordan funksjonaliteten er der og om jeg får gjort de tingene jeg vil.. Det er logisk at man får flere ting med pc og software, men kanskje jeg ikke trenger det med telefon/tablet og det som er tanken til mitt bruk..?
Hva går man glipp av med apper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISTA er jo et komplett originalt verktøy fra BMW med koblingsskjemaer, funksjonsbeskrivelse og løsningsforslag/feilsøkingsforslag. Du får ikke samme bakgrunnsdata i noen apper. 

Apper er derimot som regel mye enklere å kode med enn f.eks. NCS Expert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!
Fortsatt litt usikker, men tenker jeg tester bimmerlink først og ser hvordan det funker.. Men det blir sikkert til å ha begge deler etterhvert kjenner jeg meg selv rett, muligens jeg spør her om litt hjelp til bedre lesinger innen den tid.
kom på at jeg må faktisk ha en laptop til det i så fall, så da sparer jeg den investeringen til litt senere.

Det viktigste akkurat nå er jo egentlig bare å bli kvitt varsellampene med EU rett rundt hjørnet.. 
Visuel sjekk av abs ringene og en fiks der i bytte av deler eller spacer og slette feilmeldingen, og den service beskjeden. Forrige eier har visstnok hatt den på service, men tenker jeg bytter det meste av væsker for sikkerhetsskyld uansett, så da er det vel bare bremseklosser eller noe sånt som kan utløse den når det er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det hørtes ut som ISTA har det jeg trenger, men tenkte å starte ''soft'' når jeg ikke egentlig har så mye peiling.. Skal se litt youtube kjenner jeg :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på en måte best å bare starte med ISTA, om du uansett skal holde på med dette. For ISTA er best, til all feilsøking og dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...