Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Slite godt med hva da? Jeg kjører til vanlig rundt med 70hk (på 1500kg) og 0-100 på over 20 sekunder. Holder uten problemer følge med trafikken og vel så det. En 316 er jo mye raskere... Klart, på autobahn blir det trått, men det er lite autobahn i Norge..

ja, det er en grunn til at de ikke selger 316 i Tyskland :P

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg har halvparten av veien til jobb, så det er ikke en ideell kjøretur for å holde forbruk lavt. Heldigvis er det slik at når det blir køkjøring, da er det i nedoverbakke både til og fra jobb. Min 116 har 115 hk, og jeg kunne klart meg med 50 hk på disse korte turene, men på landeveien merker jeg at jeg gjerne skulle hatt litt mer gamp tilgjengelig. Litt for ofte må jeg ned i gir for å komme litt opp i fart.

Jeg har også kun 115 HK (265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm) og dette er mer enn nok i 98% av tiden når det gjelder daglig kjøring i Norge og Danmark. Vi har også kjørt til Sydfrankrike 7-8 ganger med fullastet bil (to voksne og to barn + bagasje for 2-3 uker) og selv ikke på slike turer savner man objektivt mer effekt. Husk at på Autobahn kjører man også normalt over 95% av tiden i hastigheter under 130 Km/t. Jeg har hatt bilen i 200 Km/t noen ganger, men drivstofforbruket er såpass ekstremt i denne hastigheten at det begrenser seg egentlig selv hvor attraktivt dette er.

Skrevet

Igjen, mange teoretikere her som ikke nødvendigvis har erfaring fra den aktuelle bilen. For det første, både 316 og 318 1,8/1,9 litere. Det skiller knapt 10hk på de eldste modellene. Det er ikke nødvendig med 150-250hk for at man skal kunne klare seg trygt i det daglige.

Begge bilene går godt nok i massevis til vanlige dagligdagskjøring, og jeg ville forsøkt å finne en så ny som mulig 316i med det riktige utstyret.

Skrevet

Jeg har en 316i 04 mod, og er kjempeforøyd! Som sagt tidligere er dette en fornuftig bil. Har hatt den nede i 0.56 på mila på langkjøring og den ligger rundt 0.8 på blandet.

Du merker at motoren har noe mer å jobbe med dersom man er flere enn 2 i bilen. Det merkes også når den er litt tungt lastet. Bilen er ikke racer, men holder godt i massevis til hverdagsbruk.

Skrevet
Igjen, mange teoretikere her som ikke nødvendigvis har erfaring fra den aktuelle bilen. For det første, både 316 og 318 1,8/1,9 litere. Det skiller knapt 10hk på de eldste modellene. Det er ikke nødvendig med 150-250hk for at man skal kunne klare seg trygt i det daglige.

Begge bilene går godt nok i massevis til vanlige dagligdagskjøring, og jeg ville forsøkt å finne en så ny som mulig 316i med det riktige utstyret.

Mange teoretikere uten erfaring fra den aktuelle bilen sier du?... Hvordan vet du egentlig det?... :?

Jeg opplever det mer som et dilemma at så mange tror at de har bruk for 200+ hestekrefter i Norge. De fleste lusker ganske sikkert rundt i trafikken og bruker under det halve 90% av tiden. Det er forøvrig i denne sammenhengen mange mener at et godt dreiemoment lavt i turtallsregisteret er å foretrekke til daglig bruk fremfor mye effekt høyt i turtallsregisteret.

Skrevet

Du må nesten se på kjøremønsteret ditt. Er det mye motorveikjøring til og fra jobb eller mest i bygater du humper deg rundt i?

På motorveien er ikke bensinforbruket egentlig noe å tenke på, men i bygater drikker det suppe om du har stort volum og leker lyskrysskjører.

Jeg har min lille teori med at en langkjørt bil med stor motor er mer solid i det lange løp fremfor en liten pint strikkmotor.

bunndrag er mer viktig en høy effekt på maks turtall.

I hvert fall for meg.

så derfor jeg lurer på en 528 fremfor 520 :P

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du definerer som går godt og dagligdags kjøring! Men jeg kan jo ta utgangspunkt i min daglige kjøring som består av til og fra jobb, butikk og små kjøreturer for å bøte på kjedsomheten. Til denne bruken så kunne jeg helt sikkert greit klart meg med en 316i, men så kommet man til ulike trafikksituasjoner som man bør ta høyde for.

Man skal ut på en godt trafikert vei og finner en luke man kan smette inn i, da er det en fordel å ha litt trøkk så man raskt kan komme opp i hastighet for ikke å sinke trafikken bak.

Man skal ut på motorveien som er tett trafikert, da er det en fordel med litt å gi på med så man raskt kan legge seg inn i en ledig lomme. Alle har vel hatt den ubehagelige følelsen når man kjører ut i påkjøringsfeltet og møter en vegg av trailerere i 90 km/t. Skjedde meg i går og da var det godt å ha 400 nm og 197 hk å gi på med.

På vintern så skal man kanskje på fjellet og ha med seg bagasje og kanskje flere folk, da blir det fort litt slitsom giring i motbakkene.

Man skal opp en bratt bakke vinterstid, da er det greit å ha litt krefter sånn at man kan la bilen krabbe opp på første eller andregir. Dette er noe vi også har prøvd i praksis da vi var 18 år og ferske idioter på veien. Da gjorde vi stort i å ha bakke konkuranser for å se hvem som kom best fram. Jeg med min E39 med nye Hakka kom alltid opp men verre var det med en kompis som hadde E36 316I Touring uten antispinn. En annen kompis hadde E34 520I og hans triks var alltid å la bilen krabbe opp på 2 eller 3 gir, selv på kleine piggfrie vinterhul kom den opp. Da dette skulle forsøkes i E36en i samme bakke var resultatet at den kvelte seg gang på gang :roll:

Dessuten så kan man gjøre tryggere forbikjøringer og bilen blir mer behagelig på langkjøring.

Skrevet

....

Man skal ut på en godt trafikert vei og finner en luke man kan smette inn i, da er det en fordel å ha litt trøkk så man raskt kan komme opp i hastighet for ikke å sinke trafikken bak.

På vintern så skal man kanskje på fjellet og ha med seg bagasje og kanskje flere folk, da blir det fort litt slitsom giring i motbakkene.

Dessuten så kan man gjøre tryggere forbikjøringer og bilen blir mer behagelig på langkjøring.

Jeg har ingen problemer med å gjøre det du beskriver her og i resten av innlegget på en hurtig, effektiv og sikker måte. 0-100 Km/t på 10-11 sekunder er ikke så langsomt som du skal ha det til. E46 320i med 150 HK klarte f.eks distansen på 9,9 sekunder (10,9 sekunder med automatgear). E39 523i med 170 HK klarte distansen på 9,6 sekunder med automatgear (som Touring + automatgear brukte den 10 sekunder). Dette var absolutt respektable tider for 5-6 år siden og er det idag også.

Du har også, såvidt jeg husker, skrevet om minst et par episoder der du har tråkket på gassen på en måte som mest av alt høres ut som skikkelig aggressiv villmannskjøring. Slikt begrenser seg selv med lite effekt... :wink:

Skrevet

Men nå må du ikke glemme at du kjører dieselbil Fredrik! Der har du momentet tidlig og da snakker vi om en helt ulik motor i forhold til en 316 bensin. Dessuten så kommer man i visse situasjoner hvor man må ty til aggresiv kjøring for å henge med og ikke være sinke i trafikken :)

Skrevet

Fredrik 90, jeg kjenner meg ikke igjen eksemplene dine bak rattet på en 316i :)

Eneste den ikke fungerer så bra til er forbikjøring på landevei med mye last ombord uten planlegging, planlegger man litt før en forbikjøring går det greit nok.

Det er nok noe enklere å ha litt krefter på lager, men sjeldent det strengt tatt er nødvendig.

Det er her skoen trykker føler jeg og her ligger hele forskjellen, kjørte min egen bil til hytta og da følte jeg at jeg var forbi på et blunk selv med store mengder bagasje. Med modern sin 316i som jeg forøvrig jeg har kjørt mye til hytta med så må det planlegges og man tar gjerne ikke alle bilene i rekka i slengen.

Man må velge etter hva man mener er viktig for en selv, en kamerat av meg kjører en Opel Corsa C 1.2i på hele 75hk, kjørte før en Seat 1.0 med 50hk, han savner ikke noe større motor, og de bilene bruker han til alt mulig :P Han er ute etter fornuftige biler, jeg er mer ute etter "råere" aksellerasjon og lyd, bilen er derimot en svært lite fornuftig bil om man har et "stramt" budsjett.

Jeg eier den bilen jeg har fordi jeg liker å farte rundt i den mest på måfå fordi jeg liker å kjøre bil, da jeg ellers har firmabil på dagtid og kjører da BMWn på kvelden, det er forøvrig en fullt lastet Transit Connect, lat som bare det, men den gjør nytta si den.

Skrevet

Jeg gikk fra e39 528i manuell til e36 316..

Ganske stor nedgang men er veldig fornøyd med min 316, kommer seg frem og bruker lite bensin.

316 holder som bruksbil, eller i mitt tilfelle studentbil:)

Det jeg savner mest er 6er lyden :\

Bare 2 litern til en venn av meg får meg til å drømme om den gamle 2.8 litern ^^

Skrevet
Men nå må du ikke glemme at du kjører dieselbil Fredrik! Der har du momentet tidlig og da snakker vi om en helt ulik motor i forhold til en 316 bensin. Dessuten så kommer man i visse situasjoner hvor man må ty til aggresiv kjøring for å henge med og ikke være sinke i trafikken :)

Poenget med dieselmotor bør man helt klart ikke ignorere når man snakker om såpass begrenset effekt som 115 HK. Det hjelper godt med 260-300 Nm ved relativt lave 1750 rpm istedenfor 160-170 Nm ved 3500 rpm. Mye moment lavt i turtallsregisteret gjør at motoren i daglig kjøring føles sterkere enn den er på papiret og det er dette fenomenet som mange først og fremst blir imponert over når de kjører en moderne dieselbil.

Jeg er ikke helt enig i at man må ty til aggressiv kjøring for å henge med i trafikken. Vi må evt. først bli enige om hva det er i trafikken som evt. kan forsvare aggressiv kjøring.

Jeg gikk ned fra en E36 323i med 170 HK til en E46 318d Touring med 115 HK og kjøremønsteret er nogenlunde det samme (type: voksent). Ergo føles heller ikke vår nåværende 318d spesielt langsom i trafikken.

Skrevet

Fint nok, men nå er det div. nyere 3-serier med liten motor som diskuteres i denne tråden. Det er ikke alle som ønsker en 5-serie selv om den koster det samme som en 3-serie.

Skrevet

Min første BMW var en 2000 e46 316i 1.9L 105hk.

Til og fra jobb, innom butikken og til småkjøring generelt så fungerte denne utmerket godt! Hadde den også på noen langturer, med folk+bagasje, og jeg vil si at den ga kjøreglede også her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...