Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har også litt sansen for Avantime.

[ Bilde ]

Aaaaah-vantime!

Hvem sa at en people-carrier må være kjedelig?

y4zya8m9ujb8vaez47sy.jpg

Dette er liksom bilklassen som aldri blir etterspurte, høyt prisede samlerobjekter. Men når det gjelder Avantime er jeg faktisk litt usikker. Kanskje ikke blant de høyest prisede - men forholdsvis sjelden, det vil den definitivt være. Og det blir nok lenge før vi ser noe lignende igjen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... ubetinget. 911 Carrera 2,7 RS "Ducktail" er en av de helt store modellene fra Porsche. Her er en artig reportasje fra AMS... :)

SigurdE36: Jeg har naturligvis kjennskap til Porsche 962 og Derek Bell, men akkurat den custommodellen har jeg ikke fått med meg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Lillos var et slags lokalt band for meg. Jeg husker da albumet "Suser avgårde" kom i 1986 med låtene "Min beibi dro avsted" og "Tøff i pysjamas". I 1989 kom geniale "Hjernen er alene" og i 1993 kom mesterverket "Neste sommer" som bl.a inkluderte "Kokken Tor". Lars begynner å dra på årene, men "Kokken Tor" er like ung... :)

http://p3.no/musikk/kokken-tor-var-psykopat/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte på den samme måten da jeg leste artikkelen. Jeg er helt enig med Chris, men jeg liker også tykke ratt. De skal imidlertid være runde... så en 99,9% score til Mr. Harris der. Dette er litt interessant iom. at vi vet at Chris er 38 år gammel og derfor litt yngre enn meg. Han er av tidlig 90-talls generasjonen når det gjelder biler, mens jeg tilhører 80-talls generasjonen. Det var her det store skillet kom når det gjelder akkurat de momentene vedr. kjøreopplevelsen Chris påpeker.

Forskjellen på E30 og E36 (eller f.eks E28 vs. E34) kan illustrere dette poenget (E36 kom i 1991). Der E30 peker bakover mot en bilopplevelse som foregår i relativt langsomt tempo (bilen er ikke bygget for høye hastigheter), peker E36 fremover mot en bilopplevelse i høyt tempo (bilen er bygget for høye hastigheter). Dette fordret helt grunnleggende forskjeller når det gjelder hvordan bilene er bygget. Nettopp vesentlig stiver understel, et forsterket chassis, lavprofildekk, mer avdemping av understelet og mer lydisolering er nødvendig når man skal kjøre sikkert og komfortabelt på Autobahn i 240 Km/t++.

E30 er derimot en langt mer fysisk opplevelse på alle måter, men også betydelig mer involverende. Noen opplever E36 som et fremskritt, mens andre opplever E36 som et tilbakeskritt. De virkelige store entusiastene kjøpte E36 Compact i et forsøk på å få det beste fra begge verdener (E36 Compact har bakhjulsopphenget fra E30).

Jeg er... som de fleste vet... temmelig tilfreds med min E46, men det går nesten ikke en dag uten at jeg tenker tilbake på hvor mye mer harmonisk f.eks W124 chassiset var på norske og danske landeveier. Ser man bort fra den visuelle dellen og det store rattet på W124 er det intet ved E46 som egentlig er bedre når det gjelder selve kjøreopplevelsen... snarere tvert imot iom. at E46 mangler evnen til å absorbere ujevnheter i veien på den samme måten som W124 gjør det (jeg snakker nå om originale biler slik de var da de var nye).

På den annen side er det selvfølgelig litt vanskelig å forestille seg dette poenget når man ikke har erfaring med hvordan en god 80-talls bil var. Desto mer interessant er det derfor at Chris Harris fremhever dette poenget... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke bedre... eller kanskje...?... I 1962 kom Chrysler med den såkalte Turbine Car. Motoren er en såkalt gassturbin som kan kan kjøre på det meste... tequila, diesel, bensin, parafin, Jet A-1, planteolje mm. Motorens maksimale turtall er 44500 rpm og utvikler ca. 130 HK. Maksimalt dreiemoment er godt og vel 600 Nm.

Jay Leno står for presentasjonen og filmen er verdt å se i sin fulle lengde, men hvis tålmodigheten svikter hopp evt. direkte til 16:30 og hør oppstarten av motoren... helt fantastisk... :P

Jeg er ikke helt overbevist om at verden alltid beveger seg fremover. Det store spørsmålet er om en slik bil kunne ha blitt bygget idag. Eller... uten sammenligning forøvrig... om NASA's Apolloprogram hadde vært mulig idag?... :?

tsx91ryazda1ug9admug.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg lurt på før også... Før i tiden eksperimenterte dem med mye rare ting, slik som denne bilen..Mens de nå "kun" satser på el-drift.. Får en til å tenke om samfunnet virkelig er på vei i riktig retning, eller om vi bare stagnerer rundt ett fenomen som er "hipt"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilbransjen safer ganske mye om dagen ja. Kun små oppdateringer pr. generasjon.

Men Jaguar har jo i det minste et konsept med turbinmotor:

Jaguar_C-X75.jpg

Jaguar C-X75

De tar den jo heller ikke helt ut, da det er snakk om et begrenset antall biler, og kun et fåtall av disse får turbinmotorene igjen.

http://www.theworldslotteries.com/2012/ ... e-engines/

Video av konseptbilen:

Litt mer motortech:

http://www.popularmechanics.com/cars/al ... ngineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig... så teknologien er ikke helt død i relasjon til biler... og motorsykler (eller skal vi si jetsykler). Jay Leno har også en motorsykkel med en turbinmotor. Den yter 320 HK og 580 Nm... og topphastigheten er 345 km/t... :)

http://www.marineturbine.com/motorcycles.asp

http://www.jaylenosgarage.com/motorcycl ... item=66519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å forstå at max nm tall på turbinmotorer gjelder ved "stall speed" (såvidt meg bekjent). Det blir ikke helt ulikt en converter.

Ellers kule konsept, men bruker nok latterlig mye drivstoff selv ved lav belastning (ref m1 abrams).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... en gassturbinmotor (inkl. den beslektede jetmotoren) har en annen virkningsgrad enn en stempelmotor. Maksimal effekt og dreiemoment ligger innenfor et relativt bredt område, men ved et høyt turtall (alt fra 10000 rpm til 500000 rpm). En gassturbinmotor har ikke hva man i relasjon til f.eks en stempelmotor kan kalle en god gassrespons, men når turtallet er det rette er de til gjengjeld mye sterkere.

Varmeutviklingen fra en gassturbinmotor kan være formidabel (ref: nettopp M1 Abrams) og drivstofforbruket er på det samme nivået. Dette er selvfølgelig årsaken til at turbinmotoren ikke umiddelbart er aktuelt til normalt kommersielt bruk. På den annen side påpeker Jay Leno nettopp dette ved å si at hvis bilindustrien hadde tatt notis av teknologien allerede i 1962 ville den ha vært moden og brukbar idag. Chrysler var utvilsomt langt forut for sin tid med Turbine Car.

Når dette er nevnt... kan jeg ikke fri meg fra å tenke følgende konsept. Tenk hvis tilfeldighetene ville det annerledes og det var Citroën... ikke Chrysler som kom frem med en funksjonell turbinmotor. Tenk hvor kul en Citroën DS hadde vært med en turbinmotor... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...