Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Takk skal du ha igjen Fish... fantastisk... både historien bak filmen og selve filmen er virkelig imponerende. Jeg er jo i den alderen hvor mange (spesielt menn) ofte går noen runder med seg selv i forhold til hva de skal gjøre resten av tiden på arbeidsmarkedet. Når jeg ser slike filmer eller leser om tilsvarende historier begynner hjernen derfor å jobbe litt ekstra. Jeg er definitivt ikke upåvirket av budskapet i filmen... :)

awt: Takk for info... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med såkalt vannløs kjølevæske fra den amerikanske produsenten Evans? Jeg vet at f.eks både Jay Leno (The Tonight Show) og Edd China (Wheeler Dealers) lovpriser produktet. Kan man f.eks kjøpe produktet i Norge?

http://www.evanscooling.com/

Da har det kommet på plass en norsk forhandler for Evans produkter. Både renseveske og kjøleveske.

www.gasolin.no

http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... word=Evans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Chubby Checker" (Csaba Csere) tester Alpina B7 BITURBO Langversion SWITCH-TRONIC Allrad... glimrende kommentarer som alltid... :)

Alpina har gjort det M ikke ville, lage gromversjon av 7 serien. Imponerende at den med sin mye høyere vekt og færre hester faktisk er raskere enn F10 M5 på papiret, firehjulsdrift er nok årsaken til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og nettopp derfor er Alpina i den grad inne i varmen hos BMW i USA. Dette er nok også et utslag av at BMW USA ofte går sine egne veier i forhold til ledelsen i München. Både X5 og Z4 ble initiert fra USA... og tilsvarende også F10 M5 med manuell gearkasse. Det er derfor mye riktig i kommentarene som har kommet de senere årene om at BMW har blitt for amerikansk (og kanskje ikke når alt kommer til alt)... :)

Jeez... så har jeg sett det også. Porsche Panamera som varebil her i Danmark. Panamera S PDK (V8 på 400 HK) koster 849000 som varebil mot normalt 2,1 millioner kroner. Tilsvarende også med Cayenne (V6 på 300 HK)... 727000 som varebil mot normalt 1,2 millioner kroner. Umiddelbart er Panamera´en utvilsomt litt av et kupp hvis man kan klare seg med 2 seter... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere vurderte du e87 Fredrik, har du vurdert dette noe mer? Har du testet noen av disse?

Jeg vurderer sterkt en e81 (3-dørs) 116i for tiden som en nummer to-bil, men klarer ikke helt å bestemme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere vurderte du e87 Fredrik, har du vurdert dette noe mer? Har du testet noen av disse?

Jeg vurderer sterkt en e81 (3-dørs) 116i for tiden som en nummer to-bil, men klarer ikke helt å bestemme meg.

Jeg har prøvekjørt 116i med hhv. 1597 cm3 og 1995 cm3 motor samt 118d med 143 HK, 120i med 170 HK og 120d med 177 HK. Min favoritt er 116i med 1995 cm3 motor. Den er et veldig godt kompromiss til daglig bruk (pris/bruksverdi)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Nå er det dessverre 1,6-literen som står i den jeg kikker på, men satser på at den fint klarer seg i det daglige. Bilen veier jo ikke så stort i forhold til mange nyere biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorene har like mange hestekrefter (122), men 1995 cm3 varianten har litt større dreiemoment (185 Nm ved 3000 rpm vs 160 Nm ved 4250 rpm). Jeg ble positivt overrasket over den store motoren, men begge modellene fungerer fint som alminnelige bruksbiler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var imponerende tall. Min 318 med M43 fra steinalderen har 180 Nm ved 3900 rpm og det fungerer helt greit i en bruksbil. Har virkelige ikke utviklingen kommet lengre? Forhåpentilgvis har de fått et veldig bredt register i stedet. Husker du hvilket turtall de hadde ved normale landeveishastigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning leverer M110 motoren i min bil fra seg 185 hester ved 5800 omdreininger, og byr på 240 NM i dreiemoment ved 4500 omdreninger. Ikke imponerende ytelser når vi skriver det herrens år 2013, men dette var i 1983 - og tidene var annerledes da. 0-100 mellom 10-11 sekunder og en toppfart i området rundt 200 var slettes ikke ueffent - den gang.

sl35.jpg

sl34.jpg

sl33g.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh... MB´s gamle og deilige Twincam M110 rekkesekser på 2746 cm3. Jeg vet nesten ikke om en alminnelig motor som har mer sexy eksoslyd enn nettopp denne motoren... 8)

Odd-M: Et gjennomsnitlig bensinforbruk iht. BMW ved blandet kjøring på kun 0,61 liter/mil er jo relativt bra til å være en ganske stor motor uten ladeluft. Din eldre 318i bruker sikkert opp mot 0,80 liter under de samme vilkårene. Jeg synes også at 0-100 Km/t på 9,8 sekunder og en topphastighet på 204 Km/t er fornuftig (topphastigheten er mindre interessant i denne sammenhengen). Mitt inntrykk er imidlertid at E87 116i med den aktuelle motoren i praksis går bedre enn BMW sier at den gjør. Motoren er jo klart effektredusert og mitt tips er at den egentlig yter rundt 130-135 HK. I området 60-140 Km/t går den absolutt meget bra og ligger ikke langt etter E87 118i med 143 HK... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for all del, beklager at jeg bekledde denne bmw-tråden med mercedes bilder.

Den nye 116i representerer på mange måter en revolusjon. Gamle 116i og pre-fl 118i synes jeg er tungpustede, den nye 116i er meget sprek. 0-100 på 8.5 og turbokrefter i mellomregistreret.

Og etter noen år når garantien har gått ut tror jeg man ikke er langt unna 200 hester med en chip og litt tukling. Med bakhjulstrekk, manuellt gir og 200 turbohester kan det bli riktig morsomt tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...