Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Her er forresten et bilde av min tidligere 1987 E30 320i. Bildet er tatt i Spania (Lloret de Mar) i 1988. Du verden som fototeknikken har utviklet seg med årene og jeg hverken var eller er verdens beste fotograf... :lol:

[ Bilde ]

For en fantastisk flott bil! :) Dæven og fine disse e30ene er når de ser så bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var iallefall helt original og dette er utvilsomt et poeng idag. Jeg husker at jeg var ganske misfornøyd med at den ikke var en 325i. Det ble for dyrt å bytte bil så jeg gjorde noen endringer på 320i´en istedenfor. Den fikk M-Tech senk, sportsseter, M-Tech I ratt og gearspake, BBS felger og et superduper Alpine stereoanlegg med et 12" basselement bak bakseteryggen... :P

320i´en ble forøvrig skrotet på begynnelsen av 2000-tallet. Dette er interessant fordi både min tidligere Porsche 928 S og 944 (som faktisk er eldre) stadig kjører på veiene... 33 og 28 år gamle. Porsche er dyrt, men kvaliteten er fantastisk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord Fredrik og til deg også Fjeld. Tråden er jo litt spesiell og jeg tror at den er litt sånn... enten så har man sansen eller så har man ikke sansen. Den er iallefall personlig selv om jeg får god drahjelp av bl.a min gode venn [space] som også deler min interesse for Porsche (og selvfølgelig BMW og en hel rekke andre saker)... :)

Tråden er et forsøk på å fange opp ting som ligger litt på siden av det å være interessert i BMW. Litt direkte og andre ting litt mer indirekte. Noen ganger må man nok være litt nerd for å forstå dybden av hva jeg tenker på, men dette er ikke et krav for å følge med i tråden generelt. Det er forøvrig fritt frem for å komme med alternative temaer/innlegg, men det skal være noe vi kan diskutere i en kontekst som er naturlig i relasjon til trådens historikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W204 er en knallfin bil. Vil si designet på den er finere enn e90.

f30 > W204 > e90

W176 (nye a-klasse) > f20 (nye 1-serie)

(kun basert på design)

Men jeg har fremdeles problemer med MB som merke. Jeg tenker dessverre automatisk enten: 1. taxi, eller 2. gammel mann.

Og c-klassen er jo egentlig langt unna gammel mann stempel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz kjemper virkelig hardt for å riste av seg taxi/gubbestempelet. Det interessante er at de har gjort dette helt siden W201 kom på markedet i 1982. Den modellen var rettet direkte mot yngre kjøpere og dette var en stor suksess. Plutselig var det ingen som tenkte på Mercedes-Benz som biler for menn med hatt. Et eller annet gikk allikevel galt på 90-tallet. Både W202 og W203 var for konservative og vi skal helt frem til den første A-klassen i 1997 før Mercedes-Benz igjen gjorde et forsøk på å tekkes spesielt yngre kjøpere. Dette var også en suksess, men kort tid senere blir modellen mer populær blandt pensjonister med stiv rygg enn blandt unge barnefamilier. Bedre ble det ikke med versjon nummer to av A-klassen samt B-klassen... disse er bare mer av det samme og enda mer populære blandt pensjonistene.

Noe måtte gjøres og den nye A-klassen er et relativt dramatisk forsøk på dette. Borte er mini MPV attitudene og den fremstår nå som en mye mer direkte konkurrent til f.eks Golf og 1-serien. Designet er fresh og bilen er alt annet enn en pensjonistmagnet. Dette tror jeg er helt essensielt hvis Mercedes-Benz ønsker å være her om 20 år.

Jeg liker W204, men jeg er heller ikke 25 år gammel. Man ser ikke mange yngre bileiere med W204. De er mest interessert i A4 og 3-serien... eller A3, Golf, 1-serien... ja sogar eldre 5-serier og E-klasser. Dette er selvfølgelig ikke rasjonelt, men det er imaging nesten aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten et bilde av min tidligere 1987 E30 320i. Bildet er tatt i Spania (Lloret de Mar) i 1988. Du verden som fototeknikken har utviklet seg med årene og jeg hverken var eller er verdens beste fotograf... :lol:

[ Bilde ]

Artig å se bilder av original bil da den var så og si ny. Nydelig den 190E'n også. Hadde en W124 93 mod 220TE automatgir samtidig med en Audi A4 B 6 2004 modell. W124 hadde mye mer kjørekomfort enn audien etter min mening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i og jeg har faktisk aldri hatt en Audi. Jeg har stor respekt for Audi´s ingeniør og designmessige integritet, men kjøredynamisk blir jeg aldri helt venner med Audi. Det ender alltid med en ulykkelig forelskelse... :roll:

Takk for interessen vedr. de gamle bildene. Problemet er at jeg ikke har så mange av dem og flere av de bildene jeg har er dårlige. Slik var det ofte før de digitale kameraene kom og ikke hadde jeg tid til å ta mange bilder heller. Jeg skulle bare kjøre mest mulig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at min erfaring med Audi begrenser seg til en Audi 80 diesel og en A4 B4 1.8 automat, så er jeg veldig enig i at 124 er langt bedre kjøremaskiner enn noen av de nevnte Audiene. Jeg har kjørt en 6-7 forskjellige 124, alle med forskjellig motor og i forskjellig forfattning. Selv en godt sliten w124 300td ligger godt over.

Det overrasker meg hver gang hvor gode biler det er, spesielt med tanke på hvor gammel platformen er.

Her synes jeg dog at mercedes har sviktet på de moderne bilene. Jeg har en god del kjøretid i en s212 220 CDI, og jeg må ærlig talt si at den lever ikke på noen måte opp til forventningene jeg hadde etter å ha kjørt 124. Den ligger godt på veien, motoren er sterk nok, men likevel føles den, i mangel på bedre ord, vassen. Interiøret er ikke spesielt behagelig, ikke er den god på vinterføre, og generelt en rekke småting som er irriterende. Det skal sies at det ikke er en spesielt godt utstyrt bil jeg har kjørt, til tross for at mercedes har veldig gode priser på ekstrautstyr. Det hadde vært morro å få kjøre forskjellige modeller fra Mercedes for å se om de har biler som lever opp til forventningene, men jeg er uheldigvis ikke i en situasjon der jeg får gjort det. Foreløbig så får de ikke stjerne i margen for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel sies at den 124 jeg hadde stod på originale 15" Mercedes felger med 205/65 profil, som selvsagt hjelper på dårlig vei. I tillegg så var den overraskende bra på svingete vei med utrolig lite krengning selv med god fart. Forresten samme farge som 190E over her.

Forøvrig så er W124 en knall bil på vinterføre med riktige dekk og med automat. Den jeg hadde var litt brå når man skulle ta igang. Spesielt i revers, dette løses perfekt med riktig bruk av fotbrekket til å bremse hjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man kjøpe en ny Subaru BRZ (Toyota GT86) eller en eldre motorsterk BMW E46? E46 opplever litt av en renessanse i statene for tiden og det er vel bare et spørsmål før trenden kommer her også... 8)

Det er flere motorjournalister som stadig fremhever E46 M3 (og spesielt CSL) som noe av den mest optimale sportsbilen etter Porsche 911, men det var spesielt dette klippet med Chris Harris jeg tenkte på. Han trekker frem flere veldige viktige poenger når det gjelder nettopp hvorfor E46 M3 skiller seg ut som den nesten perfekte sportsbilen av sitt slag... :)

Som en bonus må dere se dette... Anglesey i Wales, fabelaktig vær og to svært fine biler... det e bærre lækkert... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den fargen hadde passet veldig bra på en M3! -Men blir litt for flashy på en M5 for min del, selv om jeg absolutt hadde sagt ja takk om jeg fikk en.

Ang. diskusjonen om E46 i forhold til GT86/BRZ så tror jeg at om det var snakk om nr. 2 bil så hadde jeg valgt GT86 siden det er en ny bil med garanti og det siste innen sikkerhetsløsninger. Hadde det vært ny nr. 1 bil så hadde jeg ikke valgt noen av de, men enda en E92, som 325i eller kanskje 335i, om jeg skulle holdt meg innen kategorien.

Gledelig nok så jeg i forrige uke at det var en for meg riktig utstyrt F10 523i med manuell til salgs, så ser absolutt ikke bort fra at det kan bli F10 på meg og etter hvert, siden det er teoretisk mulig å få tak i en riktig slik nyere brukt også for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Fish. Disse gamle reklamebildene er artige og som vår venn her inne Barockengelen påpeker har de et langt mer teknisk fokus enn dagens reklamebilder. Her er et annet tilsvarende reklamebilde av stamfaderen... :)

gs7s8eji8nb1b5gi90me.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...