Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vel... clue og clue Fru Blom... jeg bare prøver meg frem... :P

Jeg liker stålfelger som er sølv/stålfarget og helst store på såpass nye biler som E46 (les: den har store åpninger for hjulhusene). På eldre modeller kan man godt gå litt ned på størrelsene. 15" på f.eks E30 er kjempefint og 14" går også bra med den rette felgen. Det er imidlertid viktig at felgen faller på plass riktig og ikke blir borte langt inne i hjulhuset. Dette er min største bekymring når det gjelder dette spesielle prosjektet, men la oss nå se om felgene er å oppdrive til en fornuftig sum penger. Jeg kjøper ikke 4 nye stålfelger til 3000 kroner... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en interessant serie de har i Motor Trend magasinet. Spesielt Angus MacKenzie er litt av en kapasitet som tidligere redaktør av CAR i perioden 2002-04. Denne gangen diskuterer de Mercedes-Benz SLS AMG GT i et historisk perpektiv, det nye plattform samarbeidet mellom BMW og Toyota (og trekker linjer til amerikanske bilprodusenter som har gjort dette nummeret i 60 år) samt den nye Mercedes-Benz CLA med forhjulstrekk og en attraktiv pris... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så stor sans for dette personlig. Snakk om å skape etterspørsel etter et problem som aldri burde eksistert!

Jeg skal ikke lage noen MB vs BMW-diskusjon, men må si jeg liker når Jeremy Clarkson i flere tester poengterer hvor mye mer lettvint MB er ift BMW og Audi. Mens man i BMW og Audi må bruke tid på å "justere og stille inn", så kan man bare sette seg inn i Merca og gi gass...Noe mer brukervennlig.

Jeg må si jeg ennå ikke har møtt noen som finner Idrive vanskelig å bruke, ja faktisk den eneste jeg har hørt om er Jeremy Clarkson.... Ikke overraskende da Top Gear og Clarkson oppleves som tidvis "BMW hatende" for å bruke sterke ord, er også kjennt at sistnevnte er Mercedes entusiast og vi som har sett mye Top Gear vet hvordan de gutta der gjør seg opp meninger basert på personlig inntrykk eller hvis en av dem har den aktuelle bilen selv :wink:

Dette er en sannhet med modifikasjoner. På nye BMW'er, ned til 114i, det bare å sette i sport og holde inn antispinn så er alt av etter ti sek. På en standard MB må du inn på masse undermenyer på kjørekomputer og da får du ikke alltid lov å skru av alt. Og det er irritere å gjøre det hver gang du stopper bilen, når det er så mye menyer.

Da jeg testet CLS Shooting Brake brukte vi 15 min på å få til launch control. Og det var meg og en kar fra Autofil.

På M3 og M5 bruker du 1-2 min på å få det akkurat som du vil, så fremt du er vant med BMW.

Det er dette jeg også har forstått, var utrolig mye lettere å få vekk all elektronikk på F10 enn på nye A6. Og likevel så overstyrer elektronikken uansett å mye man skrur av, onkelen til dama måtte fysisk fjerne sikringen på sin 2011 A4 Allroad for å kunne leke seg helt uforstyrret på glatta #-o Samme med en bekjent som dukka opp på sladdetreff i bestefarens W212 E250 CDI, gikk å få ut hekken men ble aldri de breieste sladdene før elektronikken var der og ødelag :wink:

samt den nye Mercedes-Benz CLA med forhjulstrekk og en attraktiv pris... :)

....og der ble den uinteressant. #-o Hadde sett for meg en riktig så artig liten sak med fresht design, overkommelig pris og hissige kjøreegenskaper men så kommer den som framhjulstrekker :(

Får vente på BMW 235i som den kommer til å hete, som kommer med bakhjulstrekk og ikke forhjulstrekk slik mange har spådd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

onkelen til dama måtte fysisk fjerne sikringen på sin 2011 A4 Allroad for å kunne leke seg helt uforstyrret på glatta #-o

Oh man...

Vi har selv en 2013 Audi A4 Allroad i familien her. Den kjøres med antiskrens(og alle de andre anti-funksjonene) på til daglig. Lørdagen var jeg ute å fikk låne denne da jeg var så oppgitt over Mercedesen. Holdt inne knappen noen sekunder for å skru av greiene og da kom det opp i menyen i dashbordet "Offroad Mode Activated", eller noe i den dur. Jeg kunne ikke si jeg merket noen forstyrrelser fra elektronikken under kjøringen.

Uansett da, om man skal leke seg er Allroad feil valg av bil. Men når det er sagt så fungerer anti-funksjonene meget bra. Kan kjøre på glatta med piggfrie dekk, svinge ut på vei å gi bånn gass, bilen får en liten sladd med rumpen på grunn av bilens permanente 40/60 fordeling og så retter bilen seg opp fortere enn du rekker å si "antiskrens" og akselererer meget hurtig uten antydning til å spinne.

Når det er sagt har jeg lenge hatt lyst til å prøve BMWs xDrive. Jeg heller mer mot Audi og deres 40/60 quattrosystem ved neste bilbytte, men jeg vil egentlig ikke gå vekk ifra BMW. Håper jeg får muligheten til å prøve xDrive på vinterføre engang og faktisk like dette :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet at den nye 1-serien vil få forhjulstrekk og dele bl.a motorer med Mini, men jeg tror ikke at dette gjelder 2-serien. Den serien vil bli mer upmarked/premium og vil få en klassisk BMW layout når det gjelder drivlinjen. Angus MacKenzie snakker under diskusjonen om at det trolig er i sammenheng med 2-serien (coupé og cabriolet) at BMW bygger en ny plattform i samarbeid med Toyota. Han mener også at denne plattformen for Toyota´s del vil bli en ny Lexus i stil med BMW Z4. Poenget når det gjelder BMW er med andre ord at 1-serien og 2-serien rent teknisk vil bli helt forskjellige.

Poenget for diskusjonspanelet med å gå direkte videre til Mercedes-Benz CLA (som altså har forhjulstrekk) er at Mercedes-Benz har gått et skritt videre i relasjon til 1 og 2-seriene. Den nye CLA er basert på den nye A-klassen, men gir uttrykk for å være mer eksklusiv enn A-klassen (les: mer som den kommende 2-serien) uten å være dette rent teknisk (les: den deler drivlinje med A-klassen). Mercedes-Benz får en fordel rent prismessig når CLA skal selges til kundene, men spørsmålet er hva kundene gjør når de oppdager at BMW´s 2-serie er the real thing mhp. kjøredynamiske kvaliteter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og der ble den uinteressant. #-o Hadde sett for meg en riktig så artig liten sak med fresht design, overkommelig pris og hissige kjøreegenskaper men så kommer den som framhjulstrekker :(

Får vente på BMW 235i som den kommer til å hete, som kommer med bakhjulstrekk og ikke forhjulstrekk slik mange har spådd :)

Heldigvis vil den komme som 4Matic, noe som hjelper litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4Matic systemet i forbindelse med bl.a CLA er forøvrig helt nyutviklet iom. at motoren er tverrstilt og ikke langsliggende som tradisjonelt på Mercedes-Benz. Normalt tillater et 4x4 system en splitt mellom for og bakakslene på ca. 45:55 med rundt 70% utslag begge veier for å få en best mulig kjørebalanse. Dette prinsippet har Mercedes nå endret totalt ved å konstruere noe de kaller en elektrisk-hydraulisk "multi-disk" i forbindelse med differensialen bak. Når den er åpen er bilen 100% forhjulsdrevet, men den kan omdirigere opp til 90% av kraften til bakhjulene... altså en splitt på opp til 10:90. Systemet kan også låses i forhold til ulike kjøreprogrammer og på den måten simulere at bilen nesten er bakhjulsdrevet... iallefall i teorien. Mitt bud i denne sammenhengen er at kritiske biljurnalister helt sikkert finner mye å kritisere i denne sammenhengen.

j9hrxxua6c757p7lgldt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor Trend´s Jonny Lieberman tester Mercedes-Benz G65 AMG i Sverige. Testen er mer et reisebrev enn en test av Geländewagen og Jonny finner bl.a ut at det er kaldt i det indre av Sverige samt at han liker rekesalat... ut på tur aldri sur... :P

Over til noe helt annet... Tesla Model S. I de siste par ukene har det vært en stor diskusjon på gang mellom New York Times og Tesla´s direktør Elon Musk vedr. hvor langt batteriet i Tesla Model S egentlig rekker. For New York Times endte turen ufrivillig på en bergingsbil, men Elon Musk mener at journalistene fra New York Times ikke kjørte bilen forskriftsmessig (primært i riktig hastighet). Hvem som har rett skal jeg ikke ta stilling til, men jeg fant en interessant artikkel som kommenterer fenomenet samt poengterer hva som er spesielt med batteriene som brukes i dagens elektriske biler samt bl.a moderne mobiltelefoner... :)

http://www.thetruthaboutcars.com/2013/0 ... tery-life/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt inne knappen noen sekunder for å skru av greiene og da kom det opp i menyen i dashbordet "Offroad Mode Activated", eller noe i den dur. Jeg kunne ikke si jeg merket noen forstyrrelser fra elektronikken under kjøringen.

Uansett da, om man skal leke seg er Allroad feil valg av bil. Men når det er sagt så fungerer anti-funksjonene meget bra. Kan kjøre på glatta med piggfrie dekk, svinge ut på vei å gi bånn gass, bilen får en liten sladd med rumpen på grunn av bilens permanente 40/60 fordeling og så retter bilen seg opp fortere enn du rekker å si "antiskrens" og akselererer meget hurtig uten antydning til å spinne.

Slik du beskriver dette, minner det veldig om min opplevelse av 50/50 uten elekronisk stabiliseringshjelp; dvs. du bruker høyrefoten til å sende krefter gjennom 4x4-systemet som retter opp skrensen på egenhånd. Det er mulig at 40/60 vil gi en litt bredere kjørestil som har mer nytte av opprettende software, men om forskjellen er så stor vet jeg ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sjekket linken din, men leste i går at tesla hadde tracker på bilen som ble testet, og den fortalte visstnok en annen historie enn avisen om prøveturen de hadde hatt

Dette er korrekt og ikke minst nesten mer omdiskutert i USA enn rekkevidden på bilen. Tesla tracker ikke bare tekniske data fra bilene, men også hvor bilene til enhver tid befinner seg. På den annen side gjør også enhver mobiltelefon (eller egentlig ditt telefonselskap) dette idag.

I artikkelen om batterilevetid nevner forfatteren dette på følgende måte: "Without access to Elon’s creepy data logs of the CR test vehicle, I have two suggestions to what was going on". Han synes heller ikke at forskjellen på 385 Km og 300 km i rekkevidde er noe å rope opp om. Denne forskjellen representerer bare teoretisk rekkevidde kontra realistisk/virkelig rekkevidde mener han. I artikkelen forklarer han hvorfor det er slik... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver dette, minner det veldig om min opplevelse av 50/50 uten elekronisk stabiliseringshjelp; dvs. du bruker høyrefoten til å sende krefter gjennom 4x4-systemet som retter opp skrensen på egenhånd. Det er mulig at 40/60 vil gi en litt bredere kjørestil som har mer nytte av opprettende software, men om forskjellen er så stor vet jeg ikke. :)

Det er mulig, nå er det automatgir og diesel på denne så jeg vet ikke hvor mye dette spiller inn. Har ikke mye erfaringer med andre firhjulsdrift-system utenom Toyota Hilux, men det blir en annen type, den hadde differensialsperre på konstant og ingen elektroniske hjelpemidler. Ga man gass eller ikke holdt inne clutchen i en rundkjøring på vinterstid skled bilen ut sidelengs med alle fire hjulene på grunn av differensialsperren. Bilen hadde muligheter for 2wd men det var fortsatt sperre på bakhjulene, men mer behagelig å kjøre i byen med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...