Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det respekterte britiske bilmagasinet CAR bringer i deres siste utgave nyheten om at BMW planlegger å komme med en M8 modell i 2016. Deres kilde er BMW M sjefen Friedrich Nitschke som forteller at de nå jobber med et M8 prosjekt som skal presenteres i forbindelse med BMW´s 100 års jubileum.

Den nye M8 modellen vil delvis bli basert på prototypen i8, men kun designmessig. Rent teknisk vil bilen bli mer konvensjonell med bl.a en V8 motor basert på S63 motoren i dagens M5/M6. Effekten vil iht. Nitschke være rundt 600 HK.

Det som imidlertid er veldig interessant er at Nitschke estimerer at vekten på den nye M8 vil være godt under 1400 Kg. Vi snakker med andre ord om superbildesign og ytelser. 0-100 Km/t på ca. 3,0 sekunder og en topphastighet på over 320 Km/t... :)

http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new ... -supercar/

Harry Metcalfe kikker nærmere på den kommende BMW i8 i Sverige. Dette er altså basisen for BMW M sjefen Friedrich Nitschke´s kommende M8 og det ser meget, meget bra ut. BMW har en skikkelig killer med dette konseptet... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Da var det annerledes før i tiden med bl.a Mercedes-Benz W100 600/Pullman. Den var det bare paven, bundeskanslere, popstjerner og diktatorer som kjøpte (totalt ble 2677 produsert). En interessant ting i denne sammenhengen er at Mercedes-Benz har uttalt at de vil gjenintrodusere "Pullman" som en egen upmarked versjon av S-klasse. Årsaken er at de etter fiaskoen med Maybach (som nå offisielt er nedlagt som bilmerke) markedsmessig har bruk for et nivå over S-klassen for å kunne tilby et alternativ til bl.a Rolls-Royce og Bentley. Back to normal for Mercedes-Benz med andre ord... intet nytt under solen... :lol:

Dette er forøvrig den fineste Mercedes-Benz W100 600... den ene av to coupéer som ble bygget...

[ Bilde ]

Apropos føljetongen om biler jeg aldri kommer til å kjøpe. Mercedes-Benz har avslørt at den nye W222 S-Klassen vil komme med hele 7 forskjellige karosserier inkl. den allerede nevnte Pullman varianten. Jeg tror ikke at jeg overdriver hvis jeg sier at Mercedes-Benz kommer til å legge all deres kunnskap og prestisje i denne modellen. Jeg tror at den virkelig kommer til å sette en ny standard i klassen når det gjelder teknikk og komfort... :)

Mercedes-Benz W100 600 Pullmann anno 1963

jppws28tylama70x7tvr.jpg

Mercedes-Benz W222 S600 Pullmann anno 2013/2014

ou8i76ubs0gxanqf6ami.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt forsinket statusoppdatering vedr. vår etterhvert gamle dieselpurke. 325000 Km er da også en liten milepæl (ble egentlig oppnådd den 7/2)... spesielt hvis bilen stadig er problemfri. Bortsett fra vindusviskeren bak (kabelbrudd) virker alt og bilen kjører som den skal... 8)

Jeg er faktisk litt overrasket over at bilen stadig er helt pålitelig etter alle disse årene og kilometerne (kjørte 700 Km tur/retur Århus-København forrige helg). Det er tilsynelatende intet å bekymre seg over når det gjelder en gammel E46 med mange kilometer på klokken såfremt den er godt vedlikeholdt og elsket... vel... litt iallefall... :)

el8doe6mz16pp665rwep.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Head to Head... Toyota GT86 vs. Mazda MX-5. Vi har belyst konseptet bak begge disse modellene flere ganger i denne tråden og det er derfor litt artig at Carlos Lago snakker om at de er "back to basic" når det gjelder ren kjøreglede. Det interessante er selvfølgelig hva han og mange andre mener med dette i relasjon til de fleste andre moderne sportsbiler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt forsinket statusoppdatering vedr. vår etterhvert gamle dieselpurke. 325000 Km er da også en liten milepæl (ble egentlig oppnådd den 7/2)... spesielt hvis bilen stadig er problemfri. Bortsett fra vindusviskeren bak (kabelbrudd) virker alt og bilen kjører som den skal... 8)

Jeg er faktisk litt overrasket over at bilen stadig er helt pålitelig etter alle disse årene og kilometerne (kjørte 700 Km tur/retur Århus-København forrige helg). Det er tilsynelatende intet å bekymre seg over når det gjelder en gammel E46 med mange kilometer på klokken såfremt den er godt vedlikeholdt og elsket... vel... litt iallefall... :)

[ Bilde ]

Morsomt, og jeg er helt enig siden vi også har en E46 rullende med (kun) 276.000 km. En bil uten problemer, og den brukes også på lange turer mellom Sørlandet og Skåne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var dessverre ekstremt utbredt på 90-tallet, også med MB W124, W201 og japanske biler bruktimportert fra Sveits.

Har inntrykk av at US-import faktisk er tryggere sånn sett.

Faren min drev med import av biler tidligere, og etter 96 eller så sto omtrent samtlige av w124'ene og w201'ene han tok inn på 160k km. I ene tilfellet fant han det originale serviceheftet under setet på bilen da den kom til Norge, hvor det sto en helt annen km. stand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Werther: I min verden er det også et stort poeng vende fokuset bort fra det evinnelige HK-kappløpet. Hvis dette kappløpet ikke gjøres i kombinasjon med lettere biler gir det ingen mening i det hele tatt. Det er på dette området Porsche er best idag, men Porsche er dessverre alt for dyrt. Ergo er GT86 og MX-5 interessante på egne premisser... gode kjøreegenskaper, relativt billige og ikke minst fokuserte... :)

Porsche og BMW hadde imidlertid flere modeller som uavhengig av tid og rom kunne matche GT86 og MX-5 når det gjelder relativt billig kjøreglede. Porsche 924 og 944... og ikke minst E30 318iS. Hvor er pendantene til disse modellene idag?

Jeg tror at det er mye mer juks med kilometerstanden på biler enn folk tror. Så lenge den økonomiske gevinsten ved å jukse med dette er så stor som den er vil problemet være reelt. Akkurat på dette området kan jeg nesten ikke vente på at det kommer en fornuftig elektronisk løsning med et slags kontinuerlig oppdatert image av bilens data på en server hos BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv i dag så er det mye juks med kilometertellerne, forbrukermagsiner på TV tar det opp og viser eksempler flere ganger i året. I Tyskland er det faktisk veldig strenge straffer å få om man jukser med tellern, likevel er det ganske utbredt de nede blant noen bilsjapper. Det tryggeste er absolutt å handle igjennom en merkeforhandler.

Jeg er selv veldig glad for at begge mine biler har komplette servicehefter med kun merkeverksted stempler :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv veldig glad for at begge mine biler har komplette servicehefter med kun merkeverksted stempler :wink:

Fint og flott det, men det er ikke store problemer å få forfalsket! Gir man penger til rett lomme er det ordna på få strakser.

Sier ikke at det er tilfellet med dine biler, men at man heller ikke skal se seg blind på det. Har vært borti biler med utrolig lav km. stand og komplett servicehefte, men med tynnslitte seter, slitasje på pedaler, ratt og girkule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint og flott det, men det er ikke store problemer å få forfalsket! Gir man penger til rett lomme er det ordna på få strakser.

Sier ikke at det er tilfellet med dine biler, men at man heller ikke skal se seg blind på det. Har vært borti biler med utrolig lav km. stand og komplett servicehefte, men med tynnslitte seter, slitasje på pedaler, ratt og girkule.

Det er sant, alt kan trikses med :) Heldigvis så kommer begge mine biler fra BMW Niederlassung i Hamburg med stempler derifra, i Norge så har de kun stempler fra Bavaria Kr Sand og Bavaria Arendal :)

Så jeg sover godt om natta :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang tenkt på at du kan printe ut f.eks et nytt karosseri eller interiørdel til din bil? Ikke det sier du... det tenkte jeg nok. Det kan man imidlertid og man kan også printe en helt ny bil (minus motor og drivverk) med såkalt 3D-printing.

Fordelene med fremstilling ved hjelp av 3D-printing fremfor tradisjonelle produksjonsprosesser er mange. Teknikken er f.eks tilgjengelig for alle og finnes sogar som open sourche... f.eks RepRap. Teknikken er billig og tillater dermed billige prototyper som igjen vesentlig reduserer utviklingskostnader. Teknikken tillater ekstremt små toleranser vedr. selve fremstillingsprosessen og teknikken tillater former som idag ikke er mulig med f.eks stål og aluminium. Mulighetene er nærmest uendelige og bare fantasien setter begrensninger.

Dette har bl.a Jim Kor erkjent og han har derfor bygget den første komplette bilen basert på 3D-printing... den såkalte Urbee 2. Den er kanskje ikke så imponerende, men når man tenker på at alle delene (minus motor og drivverk) er printet forstår man bedre at dette er ganske revolusjonerende. Jeg tror at dette kommer til å bli veldig stort om bare noen få år... :)

http://www.wired.com/autopia/2013/02/3d ... =co6085034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...