Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... det er tøft og ikke minst svært standhaftig. Jeg blir litt deppa når jeg tenker på at jeg stadig kunne hatt min tidligere Porsche 928 S hvis jeg hadde vært like standhaftig, men det var jeg ikke for snart 30 år siden. Denne historien forteller selvfølgelig mye om Balingit-Hartmann og ikke minst om bilen, men historien forteller også noe om hvor forskjellig man prioriterer. Han er nok en større bilentusiast enn jeg er iom. at jeg prioriterte barn og familieliv (som de aller fleste andre gjør). Det ene er ikke mer riktig enn det andre (les: folk er forskjellige), men jeg skulle gjerne ha hatt 928 S´en idag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at en av dagens Mini Cooper S vil bli et samleobjekt om 25 år? Det tror ikke jeg, kanskje for enkelte - slik er det jo med alt mulig, men ikke for flertallet. Det vil nok fremdeles være en frisørbil samme hvor lenge den har stått på en låve eller ei. Er det en Mini som har sjanse til å bli en skikkelig klassiker så er det den originale, og det har den for så vidt begynt å bli også. Uten at dette heller er noen nevneverdig interessant bil på noen måte.

Vær glad du ble kvitt den nå, så slipper du å gi den vekk som rest. objekt om 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke helt enig med deg Reihenmotor når det gjelder din vurdering av Sir Alec Issigonis lille genistrek fra 1959. Den originale Mini´en som The British Motor Corporation Limited (BMC) bygget i perioden 1959-68 (og senere British Leyland) var teknisk temmelig revolusjonerende og ble ved med å være dette frem til bl.a Volkswagen fikk tatt seg sammen og presentert Golf I i 1974. Alfa Romeo var tre år tidligere ute med deres Alfasud, men den ble aldri like historisk signifikant som Golf. Mini var med andre ord teknisk signifikant i godt og vel 15 år, men som et symbol på effektiv innpakning/konstruksjon og ikke minst symbol på Great Britain er den nesten uslåelig og det er dette fenomenet BMW spinner gull på den dag idag med New Mini.

Sir Alec Issigonis geniale "Box" konsept (10×4×4 fot) med plass til fire passasjerer på 1,80 meter samt litt bagasjeplass ble mulig takket være hans tekniske nyvinning der en tverrstilt rekkefirer med gearkassen på siden kunne få plass i motorrommet samtidig som bilen hadde forhjulstrekk. På slutten av 50-tallet var dette nesten like ekstremt i relasjon til "packaging" som f.eks Bugatti Veyron er idag. Vi snakker virkelig om ekstrem ingeniørkunst.

New Mini by BMW er selvfølgelig ikke like teknisk og historisk signifikant, men det er stadig en veldig fin småbil... absolutt blandt de aller beste... og BMW bør helt klart være stolte av hvordan de har forvaltet arven etter Sir Issigonis. Jeg tror faktisk ikke at så mange andre bilprodusenter hadde kunnet løfte denne arven på en like god måte... :)

Over til noe helt annet... binders made by Porsche i anledning av 50 års jubileumet til 911... cool... 8)

62uzithnn1p6h5czpcfc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... med all respekt for Bertone vil jeg allikevel mene at de har kikket mer enn én gang på Porsche´s Panamera Sport Turismo konsept før de bygget Jet 2+2 Shooting Brake prototype basert på Aston Martin Rapide (som forøvrig er helt fantastisk)... :)

Porsche Panamera Sport Turismo

tmiyvhrfsnd00tty1y1v.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken har slått meg at jeg i stedet for å selge Mini Cooper S'en min, burde ha parkert den på en låve og hentet den ut om 25 år.

Investeringsmessig er det nok lurere å heller la andre ta vare på og vedlikeholde en Mini Cooper S, og så kjøpe den av dem om 25 år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at en av dagens Mini Cooper S vil bli et samleobjekt om 25 år? Det tror ikke jeg, kanskje for enkelte - slik er det jo med alt mulig, men ikke for flertallet. Det vil nok fremdeles være en frisørbil samme hvor lenge den har stått på en låve eller ei. Er det en Mini som har sjanse til å bli en skikkelig klassiker så er det den originale, og det har den for så vidt begynt å bli også. Uten at dette heller er noen nevneverdig interessant bil på noen måte.

Vær glad du ble kvitt den nå, så slipper du å gi den vekk som rest. objekt om 25 år.

Jeg er ganske sikker på at den vil bli det. Mange kommer til å ta kvelden under trimming og hardkjøring, og de som er igjen vil være ettertraktet, akkurat som en Renault 5 GT Turbo er i dag, for eksempel. Diskusjonen om hvor vidt det er en frisørbil eller ei, gidder jeg ikke å gjenoppta nok en gang. Hvert fall ikke mange frisørbiler som gjør 0-100 på 7 sekunder og er like morsomme å kjøre som en Cooper S...... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at en av dagens Mini Cooper S vil bli et samleobjekt om 25 år? Det tror ikke jeg, kanskje for enkelte - slik er det jo med alt mulig, men ikke for flertallet. Det vil nok fremdeles være en frisørbil samme hvor lenge den har stått på en låve eller ei. Er det en Mini som har sjanse til å bli en skikkelig klassiker så er det den originale, og det har den for så vidt begynt å bli også. Uten at dette heller er noen nevneverdig interessant bil på noen måte.

Vær glad du ble kvitt den nå, så slipper du å gi den vekk som rest. objekt om 25 år.

Jeg er ganske sikker på at den vil bli det. Mange kommer til å ta kvelden under trimming og hardkjøring, og de som er igjen vil være ettertraktet, akkurat som en Renault 5 GT Turbo er i dag, for eksempel. Diskusjonen om hvor vidt det er en frisørbil eller ei, gidder jeg ikke å gjenoppta nok en gang. Hvert fall ikke mange frisørbiler som gjør 0-100 på 7 sekunder og er like morsomme å kjøre som en Cooper S...... :roll:

Bilene som ble laget for 20 til 30 år+ siden er langt enklere og holde ved like en biler som er laget i dag. Med tanke på all den avanserte finelektronikken med overvåking av absolutt alt osv.

Det er enklere og reparere en gammel E30 M3 nå i dag enn å stå og skulle heloverhale en E92 M3 med alskens moduler med data bus osv. om 20 år fra nå :wink:

Så om 20-30år+ vil det fortsatt finnes mange fine velholdte biler biler fra 20 tallet og opp til 80 tallet som nå, men veldig få om noen fra sent nittitall/tidlig 2000, det er nå vertfall min teori

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk lyd i den E28, fikk gåsehud!

Og 400k miles på telleren, og mannen har kjørt den som en M bil skal kjøres ( jeg kjører den som om jeg hadde stjålet den) epic, disse M bilene tåler mye juling, imponerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inline six og 316: Jeg tror at vi stopper denne diskusjonen før den blir alt for useriøs i forhold til tråden. Jeg er usikker på hvorvidt BMW´s Mini noen gang blir en klassiker, men det skal iallefall ikke stå på byggekvaliteten eller dynamiske egenskaper. Dette er helt i toppen, men retrostil er generelt alltid litt vanskelig i forhold til fremtidig verdistigning... originalene er uansett mer interessante.

Hvis jeg skal peke på et par mulige fremtidige BMW klassikere vil jeg helt klart mene at E36 M3 og tildels 328i/323i (M52) har en fair sjanse. E39 530i (spesielt med manuelt gear) og selvfølgelig M5 burde også bli mer interessante med årene... :)

Jeremy: Jepp... lyden når vi følger inboard kameraet er helt fantastisk... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fantastisk biljournalistikk. EVO´s Harry Metcalfe viser oss Lamborghini´s V12 historie med de aller beste eksemplene samt en tur på fabrikken i Sant'Agata Bolognese. Harry overgår nesten seg selv denne gangen med glimrende kunnskaper når det gjelder detaljer på bilene og historiske rariteter... :P

Harry viser oss noen av finessene med å være med på Lamborghini´s 50th Anniversary Tour. Porsche er noe eldre (81 år), men modellen 911 er også 50 år gammel i år. Harry Metcalfe er fantastisk... helt suveren og unik... :)

316: Kult... og jeg er ikke i tvil om at Panamera Sport Turismo kommer i produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det var det, jeg er ikke sikker, men det var i hvert fall en lang rekke Panamera stasjonsvogn x 12-15 stk... De hadde vært i Trysil for å teste, antar jeg. Tenk å ha den jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt... det å være dedikert testsjåfør for en av de store sportsbilprodusentene må være utrolig kult. En av de mer kjente er Valentino Balboni som var testsjåfør for Lamborghini i 40 år (artig når man tenker på at Lamborghini er 50 år i år). Som en takk for innsatsen fikk han til slutt en modell oppkalt etter seg... Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni... 8)

a7985p2si7nt690kewxd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...