Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Mazda MX-5 Miata Super20 med 225 HK fordelt på 1200 Kg. Jeg synes ikke at det er mye frisørbil over denne utgaven av Miata. Jeg savner min røde 1990 modell som jeg hadde i 1990-91. Dette er svært fine biler som tilbyr akkurat det de skal tilby som fokuserte sportsbiler... :)

x9gvcuyvi2yfg3bw858j.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Porsche Macan (som betyr "tiger" på indonesisk) iht. AMS. Sort of Cayenne light som Porsche forventer å produsere ca. 75000 stk. av årlig. Foreløpig toppmotorisering blir en V6 på tre liter som med dobbelturbo yter ca. 400 HK. En like stor dieselmotor vil yte rundt 250 HK. Det kommer imidlertid også minst to "norgesmodeller" med hhv. bensin og dieselrekkefirere på to liter (ca. 220 og 190 HK).

Dette er ikke min type bil, men når man først skal bygge en mindre SUV er Macan bestemt ikke det værste jeg har sett... :)

vyg9gu8iky7rfmet4sll.jpg

rm6gk823srpn99lklunx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo ikke helt hva det store problemet er. Utstyr som er godt nok til å lage dette er fremdeles relativt kostbart. Mer kostbart enn å kjøpe seg et våpen "svart", mer kostbart enn å dreie/frese seg et fungerende våpen. Man kan naturligvis bruke de samme materialene i en slik prosess (altså "usynlig") som i printeren.

Ja, nå trenger man kun å laste ned fila og kjøpe en printer. Altså noe enklere enn før, men ikke mye. Disse printerne har en lang veg å gå før de blir et reelt alternativ til andre måter å fremstille varer på.

Utviklingen med 3D-printere vil utvilsomt akselerere i kraft av det kommersielle potensialet. Et godt sammenligningsgrunnlag er datamaskiner og mobiltelefoner. Det var f.eks ikke mange som hadde en mobiltelefon da jeg hadde min Mobira Cityman 450 i 1988/89... :)

En interessant artikkel om fenomenet som står i dagens Berlingske (pendant til Aftenposten)... :)

http://www.b.dk/nationalt/i-fremtiden-k ... og-smykker

Nå skal dem bli billige og allemannseie...

http://e24.no/digital/naa-skal-3d-print ... e/21097329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... 3D scanning og 3D printing blir helt sikkert det nye store innen IT. Spennende blir det helt sikkert også å bli vitne til utviklingen som kommer til å gå lynhurtig... :)

Apropos nær fremtid... så er det noen som holder fast på fortiden, men med en halv fot i fremtiden. Morgan Motor Company gjør dette med stor suksess. J.F. Musial (Drive) har besøkt Morgan og resultatet av besøket som vi ser i dette klippet er fremragende... ganske enkelt svært bra. Det er også flere interessante referanser til BMW... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring mot feil og mangler ved kjøp av bruktbil er en god ting og dette er nå mulig her i Danmark. Forsikringsselskapet ETU tilbyr i samarbeide med Lloyds i Storbritania en forsikring som dekker uforutsette feil og skader på den nye bruktbilen.

Forutsetningen er at bilen har en god tilstandsrapport fra f.eks FDM (pendant til NAF i Norge eller andre som er godkjent til å gjennomføre en EU kontroll). Bilen skal heller ikke være mer enn 15 år gammel og ikke ha kjørt mer enn 250000 Km. Forsikringen kan tegnes for 6, 12, 24 eller 36 måneder og koster her i Danmark mellom 3300 og 5000 kroner for en bil med toliters motor. Vel verdt pengene når det gjelder en litt dyrere bruktbil (f.eks E91 320d) spør du meg... :)

http://b.bilen.dk/bilnyheder/2013/07/fo ... -brugtbil/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant artikkel som tar for seg hvordan de tre store tyske bilprodusentene BMW, Mercedes-Benz og Audi kom til å fullstendig dominere det britiske bilmarkedet. I 2012 sto disse tre bilmerkene alene for 17% av det totale bilsalget i Storbritania. BMW har hatt en fremgang fra 40000 solgte biler i 1992 til nesten 130000 solgte biler i 2012. Audi ditto fra 14000 biler til nesten 125000 biler i den samme perioden.

Denne utviklingen er interessant på flere måter og gjenspeiler helt sikkert situasjonen i de fleste andre land som opplevde en stor økonomisk fremgang i årene 2001-08 (altså frem tom. finanskrisen). BMW´s britiske bilsalg i denne perioden økte fra ca. 68000 enheter til 122000 enheter i 2007. Fra og med 2008 til idag har veksten vært relativt beskjeden med knapt 6000 ekstra solgte biler pr. år.

På den annen side står premium bilmarkedet for en mye større andel av det totale bilsalget idag enn det gjorde i 2007 og ikke minst i 2001. Dette på tross av finanskrisen og et generelt lavere bilsalg i perioden (altså på de britiske øyer og i EU). Siden det totale bilsalget siden 2007 ikke har steget nevnverdig er forklaringen at salget av premium bilmodeller vokser på bekostning av billigere bilmodeller. Denne utviklingen underbygges formodentlig delvis av de negative sosiale konsekvensene finans/kredittkrisen har medført for mange i Stobritania og EU generelt (arbeidsløshet, sosiale forskyvninger etc.). Som artikkelen forteller spiller imidlertid også et kraftig fokus på diversifisering av eksisterende bilplattformer/typer en stor rolle. Spinoff modeller som f.eks X5 i relasjon til 5-serien har gitt bl.a BMW flere ben å stå på i markedet... :)

http://www.autocar.co.uk/car-news/indus ... nquered-uk

Vinn eller forsvinn... er nok den brutale sannheten for endel bilprodusenter. Opel er utvilsomt en av disse bilprodusentene, men også Ford, Peugeot, Citroën og faktisk også Alfa Romeo bør legge listen høyere når det gjelder markedssegment i fremtiden (altså bygge bedre og dyrere biler). Volkswagen er som alltid et veldig interessant case i denne sammenhengen. På en helt utrolig måte klarer de å være pseudo premium samtidig som de sikter seg inn på nettopp budsjett/firmabilmarkedet. Ingen andre bilprodusenter klarer den disiplinen like troverdig som VW... :)

http://www.dinside.no/919491/husker-du-opel-monza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter snart kursen sydover mot det sydlige Tyskland med vår E46 318d Touring. Dette blir "the last hurrah" med bilen som kontinentkrysser iom. at den nå har kjørt over 335000 Km. Årets tur er langtur nr. 8 med bilen sydover i Europa og det blir en tur som fokuserer på Baden-Würtemberg og Bayern. Vi skal bl.a besøke det tekniske museet i Sinsheim, gamlebyen i Strassbourg, Stuttgart (Porsche og Stadtmitte), Rothenburg, Augsburg, Neuschwanstein, Garmisch-Partenkirchen og Zugspitze (tysklands høyeste fjell), Wasserburg og München (BMW og Stadtmitte). BMW´en kommer tilbake til hjemtraktene igjen for første gang 10,5 år etter at den ble bygget... :)

Bilen er relativt godt forberedt på langturen. Alt bør være i skjønneste orden og til og med klimaanlegget har fått en høyst tiltrengt service. Det fikk 283 gram ny gass for første gang siden bilen var ny. Oljen i kompressoren ble også skiftet for sikkerhetsskyld. Sommerdekkene er nye og alle væskenivåer er kontrollert.

Bilen har imidlertid kjørt langt og mye kan gå galt. Jeg er litt usikker når det gjelder div. slanger i motorrommet. Disse er visuelt kontrollert, men de fleste er originale og det er selvfølgelig en risiko for at en av dem gir opp når temperaturen øker på vei sydover. Av samme årsak vil hastighetene nedover bli relativt moderate. Hverken motoren eller drivverket skal presses unødvendig. Jeg tror allikevel at vi får en fin tur på landeveiene over Schwarzwald og ikke minst i fjellområdene i Bayern. Vi har et par uspesifiserte dager og hvis tiden/lysten er der tar vi kanskje turen over Alpene eller f.eks utforsker Böhmerwald området på grensen mot Tsjekkia. Fortsettelse følger... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter snart kursen sydover mot det sydlige Tyskland med vår E46 318d Touring. Dette blir "the last hurrah" med bilen som kontinentkrysser iom. at den nå har kjørt over 335000 Km. Årets tur er langtur nr. 8 med bilen sydover i Europa og det blir en tur som fokuserer på Baden-Würtemberg og Bayern. Vi skal bl.a besøke det tekniske museet i Sinsheim, gamlebyen i Strassbourg, Stuttgart (Porsche og Stadtmitte), Rothenburg, Augsburg, Neuschwanstein, Garmisch-Partenkirchen og Zugspitze (tysklands høyeste fjell), Wasserburg og München (BMW og Stadtmitte). BMW´en kommer tilbake til hjemtraktene igjen for første gang 10,5 år etter at den ble bygget... :)

Bilen er relativt godt forberedt på langturen. Alt bør være i skjønneste orden og til og med klimaanlegget har fått en høyst tiltrengt service. Det fikk 283 gram ny gass for første gang siden bilen var ny. Oljen i kompressoren ble også skiftet for sikkerhetsskyld. Sommerdekkene er nye og alle væskenivåer er kontrollert.

Bilen har imidlertid kjørt langt og mye kan gå galt. Jeg er litt usikker når det gjelder div. slanger i motorrommet. Disse er visuelt kontrollert, men de fleste er originale og det er selvfølgelig en risiko for at en av dem gir opp når temperaturen øker på vei sydover. Av samme årsak vil hastighetene nedover bli relativt moderate. Hverken motoren eller drivverket skal presses unødvendig. Jeg tror allikevel at vi får en fin tur på landeveiene over Schwarzwald og ikke minst i fjellområdene i Bayern. Vi har et par uspesifiserte dager og hvis tiden/lysten er der tar vi kanskje turen over Alpene eller f.eks utforsker Böhmerwald området på grensen mot Tsjekkia. Fortsettelse følger... :)

Det høres ut som en helt fantastisk tur :) Jeg er helt sikker på at bilen klarer den turen der på strak arm, det er jo også artig at den får komme "hjem" :wink: Vi var i München i fjor og i tillegg til BMW Welt/Museum så er selve byen fantastisk flott, føles ikke så stor som den egentelig er. Kan anbefale en tur opp i Olympiatårnet som ligger i OL parken rett over veien for BMW, Nymphenburg Palace er også verd å få med seg med sitt fantastiske storslåtte parkanlegg. Her gikk fruen og jeg under bøketrærene i flere timer og bare spaserte og slappet av, masse benker man kan slå seg ned på å kikke på svanene på vannet :) Jeg selv angrer på at vi ikke dro innom Stuttgart, neste gang vi er nedover her her så blir turen lagt innom der også for å besøke Porsche museum bla :)

Håper du tar litt bilder som du kan dele med oss her i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord og nyttige tips Fredrik. Jeg skal ta noen bilder, men om det blir et desidert reisebrev får vi se på (jeg pleier å glemme å ta bilder mellom attraksjonene). Vi skal kjøre om dagen (just in case hvis det skjer noe med bilen) så på den måten blir det lettere å ta bilder. Hvis turen går nogenlunde bra når det gjelder bilen så vet iallefall folket her inne at 300000+ Km ikke er noe problem med moderne kvalitetsbiler. Min bil var knapt nok innkjørt ved 200000 Km... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på tysklandstur i bil med over 900k på telleren, sett bort fra svartrøyken som sto ut bak ved første pådrag på autobahn, så gikk det knirkefritt! :)

På langturene jeg har tatt har aldri kilometerstand vært noe som har besøkt mine tanker, kun oljeskift og den viten at ting stort sett er på stell holder i massevis :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på tysklandstur i bil med over 900k på telleren, sett bort fra svartrøyken som sto ut bak ved første pådrag på autobahn, så gikk det knirkefritt! :)

På langturene jeg har tatt har aldri kilometerstand vært noe som har besøkt mine tanker, kun oljeskift og den viten at ting stort sett er på stell holder i massevis :mrgreen:

900k på telleren!?

Hva slags bil var dette?

God tur Fredrik!

Jeg begynner å jobbe til mandag, Blæh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår Touran rundet 200.000km denne uka, og den oppfører seg som ny fortsatt. Siste 3 år har jeg kun byttet bremser bak, oljeskift og nå senest i går en vindusheis. Billig bilhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og min E90 går like problem fritt som alltid, den har på 2,5 år og 40 000 km ikke kostet meg EN jækla krone i uforutsette utgifter. Har kun vært service, nye sommerdekk og nye bremser 8)

E34en er også still going strong, men har en lekkasje i klima anlegget som skal fikses. Ellers så er den driftsikker som bare det, mer bil for pengene får man ikke føler jeg :) Koster meg 500 lapp i måneden i forsikring og thats it, har kjøregodtgjørelse og ikke betaler bensin :wink: DET er billig bilhold det :P

BMW = Kvalitet og driftsikkerhet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos små uforutsette utgifter så har noen bilmodeller litt større faste utgifter enn andre. McLaren F1 er en av disse, men Jay Leno har et eget verksted som kan håndtere sakene når det faste vedlikeholdet på bilen skal gjøres. Det er dessverre et ganske kort klipp (mer kommer kanskje senere), men rimelig interessant allikevel og BMW S70/2 motoren er fantastisk. V12 motoren på 627 HK (uten ladeluft) inkl. gearkassen veier iht. Jay mindre enn 225 Kg... 8)

Mariuse34: Uff da... knuste bakruten på XJ6´en av seg selv bare sånn uten videre?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...