Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Mine innlegg vedr. i3 skal ikke oppfattes som en kritikk av bilen. Som en elektrisk bybil er den blandt de beste og fineste idag. Mine betraktninger handler kun om selve konseptet i3 i en større sammenheng... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche presenterer E-Mobility og BMW investerer i Chargemaster, som er en av Englands største tilbydere av ladestasjoner. Det er ingen tvil om det løsner for hybrid og elektriske biler nå... :)

http://green.autoblog.com/2013/07/28/bm ... i3-launch/

I den kontekst blir I3 nå lansert, pris ifra 239.000.- slett ikke verst.

Ville evt spart 1100.- i bommer pr mnd med en slik bil, Hmm, tenker denne vil gjøre det bra for BMW, og hva som er bedre, den er her nå.

MB og vag er ennå ikke i nærheten av å presentere noe i den retning.

BMW viser veien.

;)

Her tar du helt feil, VW er med straks klar med e-Up og e-Golf, så det blir nok skikkelig bra.

Og så har du selvsagt helt rett: VW dilter i fotsporene til Ford, som har lansert en elektrisk Focus, basert på - no suprise here - den vanlige Focusen. Resultatet er en bil som verken er det ene eller det andre: Stor nok til å frakte 4 mennesker i god komfort over lengre avstander, men uten rekkevidden til å gjøre dette - og uten tilstrekkelig plass til de fires bagasje, siden batteripakken stjeler deler av bagasjerommet. Samtidig er bilen for stor til å benyttes som en utpreget bybil.

Norsk presse har fått være blant de første som fikk kjøre den elektriske Focusen - og har vært svært positive. Blant annet har kombinasjonen av eldrift og Fords utmerkede kjøreegenskaper blitt trukket fram. Jeg tror dessverre el-Focusen vil bli en parantes i el-bilhistorien på grunn av poengene jeg listet over, samt at Ford merkelig nok har utelatt muligheten til å hurtiglade bilen. Et etterhvert bra utbygget nett av ladestasjoner vil medvirke til gjøre begrenset rekkevidde til et mer overkommelig problem. Men nei...

BMW tenker annerledes:

i3 er bygd (chassi) av karbon, (ramme av alu) og veier nesten halvparten av en tesla, ja den er også mindre..

Og det er her BMW har investert milliarder, og det er også det som er spennende og unikt med I3, man mangler helt B stolpen og chassiset er mye mer banebrytende enn klossen til tesla er.

i3 viser de lange linjene i BMWs strategi, der vi tydelig ser designslektskapet til konseptmodellen E1. i3 understreker derfor også at ingen lærdom er bortkastet.

Designet til i3 har også visse likhetstrekk med Audis A2. Også denne er et eksempel på en konseptbil som finner veien til masseproduksjon - konseptbilen Al2 ble vist i 1997.

A2 var svaret på Ferdinand Pïechs visjon om at man innen utgangen av årtiet skulle kunne levere en bil som brukte 0,3 liter drivstoff pr. mil. For å oppnå dette avvek A2 ganske radikalt fra oppbyggingen til tradisjonelle biler: Den ble kun laget av aluminium, og sammen med A8 gav den Audi erfaring i bruk av andre råvarer i karosseriproduksjon, og på egenhånd gav den Audi erfaring i bruk av andre råvarer i et mer alminnelig prissjikt.

Problemet ved A2 var at den kom minst 10 år for tidlig. Dessuten var det en bil som var ment å appellere til unge og trendy mennesker, og Audi hadde utstyrt A2 med et sobert og vellaget, men relativt konservativt og merketypisk interiørdesign som ikke fenget urbane trendsettere.

Det er også her likheten med i3 slutter, siden BMW har gitt denne et interiør som ganske radikalt skiller seg ut fra det vi er vant til: To skjermer dominerer - slett ikke ulike de touchskjermene de unge urbane allerede er vante til å sentrere dagliglivene sine rundt. Girkontrollen er plassert på en satellitt på rattstammen - mer lik en spillkontroll - og ganske ulik den tradisjonelle girspaken som har forandret seg lite de siste 80 årene. Sammen med farge- og materialvalg i interiøret gjør dett i3 til en bil som kan være attraktiv også for dem som egentlig aldri hadde tenkt seg å kjøpe bil, og som er altfor opptatte av form og design til å kunne tenke seg å bli observert inne i noe med antrastittfargede stoffseter.

På denne måten kan BMW spille rollen som trendsetter - uten å tære på salgspotensialet til eksisterende modellrekker.

Jeg liker den. Jeg liker den virkelig.

zyhtgnu5nrp15jtinjhp.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at designet på i3 er sååå ille, men det handler om definisjonsmakten på hvordan en elektrisk bil skal være. Problemet for BMW og alle de andre produsentene av rene elektriske biler er at Tesla Model S på alle måter er så komplett i relasjon til alminnelige sammenlignbare biler. Den fysiske og mentale overgangen fra f.eks en 7-serie er minimal og det eneste vi i realiteten behøver å fokusere på er hvorvidt ca. 400 Km rekkevidde mellom strømladingene er nok.

Når dette er nevnt er det viktig å tenke på hvor vi er i utviklingsforløpet. Det er Tesla Model S som er den radikale og ekstremt fremtidsrettede konstruksjonen. Sammenligningen med f.eks Citroën DS anno 1955 vis a vis konkurrenter som f.eks BMW 501 "Barockengel" er faktisk ikke så dum. Noen ganger ser vi slike "hopp" i utviklingen (Messerschmitt Me 262, Citroën Traction Avant/DS, Concorde bare for å nevne noen få eksempler) og Tesla Model S er en av disse.

Selv om ingen lærdom er bortkastet, kan noen fristes til å argumentere med at Concorde ble en teknologisk blindgate... ;)

Og Citroën DS vs. BMW 501? Vel, jeg er en stor DS-fan, men så imponert over Citroëns disposisjoner vs. BMWs tidlig på 1950-tallet er jeg likevel ikke.

Rundt 1950 hadde BMW lite penger og ønsket å selge en dyr bil til et land der folk hadde lite penger.

Man valgte derfor et konservativt design, dels kanskje utfra tanken om at konservative mennesker var godt nok representerte blant dem som hadde økonomi til å kjøpe en dyr bil, og dels fordi man tenkte at et konservativ design ikke ville gå fort av moten, og derfor heller ikke kreve et snarlig redesign, et redesign som igjen ville kreve penger BMW strengt tatt ikke hadde å avse. Det var en lang setning.

I stedet brukte man penger på å utvikle en ny og mer avansert motor - en V8 - BMWs første og den første serieproduserte i lettmetall. Hos Citroën hadde planene med en moderne boksersekser feilet, og det var den gamle rekkefireren fra forgjengeren Traction Avant som måtte hentes fram for å gjøre tjeneste i den nye moderne bilen. DS fikk trass i lang produksjonstid derfor aldri den motoren den fortjente. Og for å gjøre ting fullt og helt, gjentok Citroën den samme feilen da de skulle lansere etterkommeren CX.

Samtidig står 501/502 som et solid eksempel på BMWs fine tradisjon som en fin motorbygger.

Mye ved Citroën DS var ganske revolusjonerende. Det er imidlertid ikke til å komme forbi, at man kunne oppnådd mye av de samme resultatene ved å basere seg på mer tradisjonell teknologi - dersom man hadde brukt litt mer tid og mye mindre penger til utviklingen. Ett eksempel er fjæringssystemet som i dag ikke gir noen signifikant fordel overfor tradisjonelle stålfjærer. Den hydropneumatiske fjæringen er heller ikke adoptert av andre produsenter i særlig utstrekning. Igjen kan man argumentere med en teknologisk blindgate.

Hvor direkte dette kan overføres til Tesla og el-biler generelt, blir spennende å se. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbiler basert på helt valge biler slik som Focus og Golf føler jeg alltid blir sånn halvveis, nettopp det med at Focusen ikke kan hurtiglades er ett eksempel. Dette er biler som er konstruert i utgangspunktet for forbrenningsmotorer og da får de sine handikap når de skal ha batterier og alt som kreves for en elbil..

En velfungererende elbil må nok konstruereres helt fra bunnen av for å ha de kvalitetene en moderene elbil trenger, slik som I3, Leaf eller Tesla :)

Ang interiøret i I3 så synes jeg det så heller rotete ut, kjenner jo igjen en del ting der men det er jo som på F30/F20 ikke noe system i det hele tatt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i mange av argumentene som har kommet frem i diskusjonen og jeg liker også i utgangspunktet i3, men jeg synes faktisk at den har flere innebyggede kompromisser enn Model S (uten sammenligning forøvrig). Det mest alvorlige kompromisset vedr. i3 er rekkevidden på ca. 200 Km... og det er under de mest gunstige forhold i Tyskland om sommeren. Jeg kan ikke engang kjøre til København med bilen og det er et håpløst konsept her i Danmark (les: landsdelene er mye mer knyttet sammen enn i Norge). Ergo fungerer bilen fint som en bil nr. 2, men når mange familier bevisst kun har én bil er i3 dessverre ikke et reelt alternativ og det blir ikke bedre av at den kun har fire sitteplasser og marginalt med bagasjeplass. En fremtidig i5/i7 vil sikkert være et bedre alternativ for mange og da nærmer vi oss også mer Model S... :)

Citroën DS var et romskip sammenliknet med BMW 501, men den var ikke uten feil/mangler (der motoren helt klart var det svake leddet i motsetning til 501/502). Jeg skal imidlertid innrømme at DS er for alternativt tenkende mennesker. Hele konseptet (inkl. SM, CX og XM) oser av en typisk fransk tilnærming til tingene og dette er det ikke alle som forstår eller liker. Apropos SM så tilbød den modellen forsøksvis svaret på noen av de kompromissene DS var begrenset av. Motoren var bl.a en interessant, men alt for avansert 90° V6 hentet fra Maserati (Citroën eide Maserati på den tiden). SM var imidlertid myntet på et mer betalingsvillig marked enn DS og etterfølgeren CX, men rent teknisk hadde det uten tvil vært mulig å overføre V6 motoren fra SM til CX.

Jeg er ikke helt enig i at Citroën´s hydropneumatiske fjæringsteknikk var en teknisk blindgate. Idag er understel med tradisjonelle stålfjærer under tvil mer eller mindre like gode, men vi skal ikke alt for mange år tilbake i tid før dette bestemt ikke var tilfellet. Det er heller ikke uvanlig at mer påkostede bilmodeller samt litt større lastebiler idag har en sammenlignbar pneumatisk fjæringsteknikk (ihvertfall på bakakselen). Tesla Model S har forøvrig aktiv luftfjæring rund baut... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske artig bilmodell (1:18) junior fikk med seg hjem fra Porsche Museet. Detaljenivået er ikke spitzenklasse, men ganske fornuftig (det var imidlertid ikke prisen). Det er dessverre grenser for hva et 5-6 år gammelt kompakt digitalkamera klarer... :)

g5mqm75n9bmj8p0ugczu.jpg

r581063ypvjun8lu1ya9.jpg

zfrq6kvfjxmd7a5a9pfc.jpg

c2ultc9mqg8w9qz6hr7w.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor Trend´s Wide Open Throttle kanal diskuterer den nye Corvette Stingray C7, dragrace med en 1974 Chevy Shortbed Stepside samt hvorfor europeerne foretrekker stasjonsvogner og amerikanerne SUV/Pickups. Akkurat det siste er ganske morsomt å høre på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig... og gjerne en CX 25 Prestige Turbo 2 eller en nyere Familiale. Dette er fantastiske biler, men jeg er såpass frankofil at jeg til og med liker etterfølgeren XM (skikkelig stealth romskip) og de er mye lettere å finne i god stand. Her i DK kan man stadig finne ok eksempler til 25-30000 kroner. Apropos CX... fikk du med deg NRK serien "Palme ved reisens slutt" der en CX har hovedrollen sammen med Rune Gogstad, Geir Schau og Øystein Bache?... :)

http://tv.nrk.no/serie/palme-ved-reisen ... /episode-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over et par interessante artikler. Den ene artikkelen handler om en nylig uttalelse fra BMW´s CEO, Norbert Reithofer, i forbindelse med lansering av i3 der han understreket at BMW´s langsiktige mål ikke er elektriske motorer isolert sett, men derimot det han kalte "fuel cell-powered electric motors"... altså elektriske motorer som får strøm fra hydrogenceller. Dette er svært interessant og gir mening i forhold til vår tråd om emnet her inne samt det som ellers er skrevet om hydrogenbiler i denne tråden... :)

http://www.motorauthority.com/news/1085 ... l-vehicles

viewtopic.php?f=9&t=29408

Den andre artikkelen er en eneste lang hyllest til E92 M3... 8)

http://reviews.cnet.com/8301-34980_7-57 ... rburgring/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gammel tråd der vi diskuterer såkalte kinesiske kopibiler. Det kunne umiddelbart se ut som om kinesiske myndigheter har ryddet opp siden sist (tråden er 6 år gammel), men den gang ei. Det nye er at kopiprodusentene nå ikke engang gidder å utvikle/bygge kopibilene iom. at de heller bare patenterer designet på nye vestlige bilmodeller som er på vei inn på det kinesiske markedet eller fremvises som konseptbiler. Patentene gjelder selvfølgelig kun for det kinesiske markedet, men frekkheten disse firmaene oppviser (mer eller mindre med velsignelse fra kinesiske myndigheter) kjenner åpenbart ingen grenser. Det ligger i kortene at det juridiske systemet i Kina har store mangler jmf. vestlige lover, regler og alminnelig forretningspraksis.

Denne gangen går det ut over Volkswagen og deres Taigun konseptmodell. Firmaet bak skandalen kaller seg Jiangsu Lake Motors, men dette sier ikke så mye (sikkert et stråselskap). Det er heller ikke så lenge siden at VW måtte true med å anlegge sak mot deres statlige kinesiske samarbeidspartner for omfattende industrispionasje i forbindelse med deres minste TSI motorer. Dette skjedde etter at VW oppdaget at samarbeidspartneren, FAW Group Corporation med hovedsete i Changchun, hadde klonet motoren uten deres godkjennelse. Motoren var i praksis ferdig utviklet og klar for produksjon til samarbeidspartnerens egne bilmodeller i Kina... :?

http://www.autoblog.com/2013/08/03/chin ... -original/

http://www.worldcarfans.com/11308026102 ... gen-taigun

http://www.chinacartimes.com/2012/07/30 ... a-problem/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Porsche 914/6 er en kul og godt bevart hemmelighet... også blandt Porsche entusiaster. Den er i praksis en 911 med midtmotor og et annet karosseri. At den har midtmotor og dermed svært gode dynamiske kjøreegenskaper ser man i denne filmen som er en av mine favoritter når det gjelder amatørløp på Nürburgring. Mustangene drar fra rett frem, men hver gang det er antydninger til svinger kommer Porschen tilbake... :)

Den aktuelle 914/6´en er en GT som har 190-210 HK. Standard var 110 HK, men motoren er grunnleggende den samme boxersekseren på 1991 cm3.

I forbindelse med sommerens besøk på BMW Welt skrev jeg i denne tråden at jeg faktisk var mest imponert over arkitekturen på bygget. Den er ganske enkelt fantastisk og helt i toppklassen når det gjelder tysk arkitektur. Her er en artikkel som forteller litt mer om den aktuelle arkitekturen... :)

http://www.archello.com/en/project/bmw-welt-3

Legg merke til at de spesielt nevner den naturlige ventilasjonen som jeg også spesifikt nevner i mitt reisebrev. Den var skikkelig effektiv og nærmest en velsignelse i forhold til den isolerte og lukkede verden man normalt opplever i moderne bygg.

8m1hcrqtru4ltibjzg98.jpg

lc1r18qsisz6fnced84b.jpg

udhcknhj1vtgm8c9buc4.jpg

Jeg kom forøvrig også over denne artikkelen i dagens Politiken som forteller at 3D-printere nå er så billige at de kan tilbakebetale kostnaden på et år hvis man på en god måte utnytter de mulighetene printeren gir. Jeg må imidlertid legge til at det først er i kombinasjon med en 3D-scanner at mulighetene printeren gir virkelig når nye høyder (bare tenk svindyre bildeler).

http://politiken.dk/tjek/digitalt/forbr ... aa-et-aar/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...