Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Touringen er knalltøff, rett og slett. Direkte praktisk har den nok aldri vært, men annerledes og et skue for øyet uten tvil! Tii i touringform finnes det nok ikke så mange av her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble totalt kun produsert 25827 stk. E10 Touring. Dette tallet inkluderer samtlige Touringer som ble solgt i perioden 1971 tom. 1974. E10 Touring kom som 1600, 1800, 2000 og 2000tii (Turismo Internazionale Injection). Når man så tenker på at det totalt for hele E10 modellserien kun ble solgt 38703 stk. 2000tii og at sedanen var langt mer populær enn Touringen forstår man at vi maksimalt snakker om noen ganske få tusen produserte Touring 2000tii biler. Ganske mange av disse er idag rustet bort og den er derfor en både artig og interessant modell... :)

Jeg kom forøvrig over noen interessante tall fra Universität Duisburg-Essen. De har nettopp utgitt en rapport som forteller hva de enkelte bilprodusentene gjennomsnitlig tjener pr. solgte bil og det er spennende lesing. Porsche ligger helt i toppen med 16590 Euro (ca. 130900 NOK). Ferrari ligger på andre plass med 15000 Euro (118300 NOK). Deretter er det et stort sprang ned til Audi som pr.bil gjennomsnitlig tjener 3821 Euro (30148 NOK), BMW 3495 Euro (27575 NOK) og Mercedes-Benz 2012 Euro (15875 NOK). På bunnen av listen finner vi General Motors og VW som pr. bil gjennomsnitlig tjener hhv. 604 Euro (4765 NOK) og 629 Euro (4963 NOK).

Porsches fortjeneste pr. bil er formidabel og det er derfor ikke merkelig at de ekspanderer modellporteføljen med stadig flere modeller. Den nye mini Cayennen... Macan... kommer helt sikkert til å selge som hakka møkk og familien Porsche/Piëch kan le hele veien til banken... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drive Clean: Hvordan reparere mindre bulker i karosseriet uten å måtte lakkere etterpå... :)

Mon tro om en klarer det der selv. De som driver med det tar 2000,- for første bulk, og 500-1500,- for de neste. Ikke direkte billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg er med på tanken om å massere/varme opp stålet på baksiden, men å slå sidene på bulken ned på lakksiden vet jeg ikke om jeg helt tør å gjøre. Kanskje hvis jeg trener litt først på noe annet enn bilen... :)

Litt mer goodies fra Porsche museet... Porsche 911 Turbo (930) nr. 1. Denne bilen ble gitt som gave til Louise Piëch (født Porsche og søster til Ferry Porsche) og var derfor registrert i Østerrike siden familien Piëch/Porsche har bolig i bl.a Salzburg.

38vqdb16xmnngunuihv2.jpg

r3xlpvwpgsj82okj31kp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble totalt kun produsert 25827 stk. E10 Touring. Dette tallet inkluderer samtlige Touringer som ble solgt i perioden 1971 tom. 1974. E10 Touring kom som 1600, 1800, 2000 og 2000tii (Turismo Internazionale Injection). Når man så tenker på at det totalt for hele E10 modellserien kun ble solgt 38703 stk. 2000tii og at sedanen var langt mer populær enn Touringen forstår man at vi maksimalt snakker om noen ganske få tusen produserte Touring 2000tii biler. Ganske mange av disse er idag rustet bort og den er derfor en både artig og interessant modell... :)

Jeg kom forøvrig over noen interessante tall fra Universität Duisburg-Essen. De har nettopp utgitt en rapport som forteller hva de enkelte bilprodusentene gjennomsnitlig tjener pr. solgte bil og det er spennende lesing. Porsche ligger helt i toppen med 16590 Euro (ca. 130900 NOK). Ferrari ligger på andre plass med 15000 Euro (118300 NOK). Deretter er det et stort sprang ned til Audi som pr.bil gjennomsnitlig tjener 3821 Euro (30148 NOK), BMW 3495 Euro (27575 NOK) og Mercedes-Benz 2012 Euro (15875 NOK). På bunnen av listen finner vi General Motors og VW som pr. bil gjennomsnitlig tjener hhv. 604 Euro (4765 NOK) og 629 Euro (4963 NOK).

Porsches fortjeneste pr. bil er formidabel og det er derfor ikke merkelig at de ekspanderer modellporteføljen med stadig flere modeller. Den nye mini Cayennen... Macan... kommer helt sikkert til å selge som hakka møkk og familien Porsche/Piëch kan le hele veien til banken... :)

Meget interresant.

Jeg har alltid hørt MB tjene mer pr bil enn BMW.

At Porsche tjener mer en Ferrari er også overraskende!

Ifht deres ekspansjon.

Det hjelper å ta dritt (skrev jeg virkelig det?) :mrgreen:

ifra VAG hylla, tune og raffinere litt og gange prisen med 50% påslag Ifht Q5 til makan (makan klinget bedre ;) )

Når det er sagt, Porsche er vel det Brand som kommer til å ekspandere mest (valgfri lesing: vannes ut mest) de neste par årene.

Velkommnent ifht meg forsåvidt, skulle gjerne sett noe mer kreativt ifht designet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ron Jeremy: Ja... et par av Porsches modeller idag er utvilsomt mer preget av økonomene enn av ingeniørene. Det er imidlertid kun Cayenne og den kommende Macan som deler plattform med andre Volkswagen modeller. 911, Panamera og Boxster/Cayman er 100% Porsches egne konstruksjoner. Cayenne, Macan og Panamera deler imidlertid også et par motorer med andre Volkswagen modeller, men Porsche´s varianter er som regel en god del mer effektive og kraftige.

Jeg synes derfor ikke at Porsche vanner ut hva man kan kalle core business i forhold til å være en sportsbilprodusent. Sportsbilene er 100% inntakte som Porscher. De andre modellene fungerer imidlertid som supplementsmodeller i forhold til å booste salget og inntjeningen maksimalt. Det er ikke Porsches feil at Cayenne selger som hakka møkk i bl.a USA. Porsche bare tilfredsstiller en tilsynelatende umettelig etterspørsel etter SUV´er og det tjener de enormt mye penger på. Dette er virkelig en økonomisk suksesshistorie og har gått inn i historien som en av de store business casene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touringen er knalltøff, rett og slett. Direkte praktisk har den nok aldri vært, men annerledes og et skue for øyet uten tvil! Tii i touringform finnes det nok ikke så mange av her til lands.

Det står en sånn touring hos bærum autoskade i bilbyen på rud, sammen med et par urquattro og noe porsche greier.. På skilt sist jeg var innom der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som er like imponert over selve konseptet i3. Som jeg har poengtert i tidligere innlegg deler jeg på et overordnet nivå denne kritikken. Bilen er et stort kompromiss, men iom. at den er en BMW er den ikke dårlig. Tesla Model S er imidlertid så mye mer komplett og kan Tesla innenfor overskuelig fremtid overføre teknologien til en signifikant mindre plattform (noe som ikke burde være spesielt vanskelig) har Elon Musk utvilsomt en vinner på hånden i relasjon til i3.

http://jalopnik.com/what-bmws-i3-tells- ... 1068442336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som er like imponert over selve konseptet i3. Som jeg har poengtert i tidligere innlegg deler jeg på et overordnet nivå denne kritikken. Bilen er et stort kompromiss, men iom. at den er en BMW er den ikke dårlig. Tesla Model S er imidlertid så mye mer komplett og kan Tesla innenfor overskuelig fremtid overføre teknologien til en signifikant mindre plattform (noe som ikke burde være spesielt vanskelig) har Elon Musk utvilsomt en vinner på hånden i relasjon til i3.

http://jalopnik.com/what-bmws-i3-tells- ... 1068442336

Hva tror du er enklest/vanskeligst Fredrik?

- Å få en tilsvarende rekkevidde som tesla har på sin model, for andre EV brands.

- For Tesla å engineere/produsere biler av Karbon.

For utvilsomt, har I3 en stor fordel ifbm vekt og materialøsninger, mens tesla har sin ifht rekkevidden.

Og så er det denne da... for alle å få en standardisert ladeløsning WW for sine el biler.

Vi kan ikke ha ulike ladeløsninger/plugger til ulike modeller.

Ivereren etter å hause opp Tesla, vel, jeg forstår den ikke helt.

Jeg klarer ikke med min beste vilje se at Tesla skal være toneangivende gitt sin (mangel på) størrelse og økonomiske muskler.

Men de neste 3-5 årene vil mye være gjort ifht tilrettelegging av denne type biler.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante i relasjon til elbiler er at BMW faktisk konkurrerer på pris... i motsetning til i de aller fleste andre sammenhenger (les: BMW vet å ta seg betalt for bilene). Tesla går derimot rett i halsen på øverste premiumsegment der de til og med gir en garanti mot et evt. verditap som blir større enn sammenlignbare premium modeller fra f.eks Mercedes-Benz (S-klassen). Skulle verditapet de første tre årene mot formodning bli større enn for en like gammel S-klasse vil Tesla betale mellomlegget.

Det er flere årsaker til at Tesla velger denne strategien, men det avgjørende er at de gjør det og ikke velger å utkjempe kampen mot billige biler som f.eks VW Golf. Det kan virke som om Elon Musk forsøker å kopiere deler av Wendelin Wiedeking´s masterplan med Porsche Cayenne. Som vi vet er denne planen idag nærmest geniforklart. Hvorvidt det lykkes får tiden vise, men Tesla Motors har foreløpig steget ca. 150% siden april måned på NASDAQ. Noen tror med andre ord på Model S konseptet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

George Bush Jr. genierklærte og Ken Lay et år før Enron-kollapsen og ville ha ham som finansminister.

Tror uansett mer på hydrogen-elløsningen skissert tidligere i denne tråden

Hehe.

Enig.

Pr idag mangler mange kontinenter en fornuftig og bærekraftig energiproduksjon.

Bl.a US har store mangler med sitt nett og kapasitet.

Vil gjerne se en elbil idealist forklare meg hvordan de har tenkt å løse dette, hvis de får et gitt antal prosent elbiler på veiene.

Og en nøkten oversikt over når en elbil er mer miljøvennlig enn en tilsvarende bensinbil ifht CO2 og ressursbruk.

Dette selvsagt sett ifht forbruk av strøm/bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...