Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for opplysningen Wicky, men det skjønner vi jo alle sammen. Mitt poeng er at Porsche spiller i en helt annen liga enn BMW når innstegsmodellen er såpass mye mer påkostet enn BMW´s relativt mindreverdige pendant. Jeg kan forstå BMW´s disposisjoner med F20 114d, men jeg er ikke imponert for å si det forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette viktig i en slik setting? Alle vet veldig godt at Porsche er i en annen liga!

Blir litt som å sammenligne en 911 med en ferrari california... og påstå at det er teit at porscha er såpass mye billigere, men ikke nevne pris...

Da er det faktisk bedre å sammenligne F20 med f.eks nyeste Poloen... Og heller lure på hvorfor bimmern er såpass mye dyrere enn poloen....uten å sammenligne pris og andre kostnader.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bilfabrikantene bygger opp deres image med diverse påkostede modeller som f.eks M-modellene, S-modeller (Audi) og div. AMG modeller. Dette fenomenet er en del av en branding der de påkostede modellene helt bevisst skal "låne" noe av deres status til de mindre påkostede modellene. Det er ikke en ubetydelig status f.eks M3 gir videre til resten av 3-serien og selvfølgelig er det tilsvarende med de andre seriene også.

F20 114d er teknisk og ytelsesmessig langt under hva som kan sies å være klasseledende idag når det gjelder Golf klassen. Ergo er den en modell som kun er ment å være et alternativ til f.eks Hyundai i30 1,6 CRDI... en typisk firma/leasingbil. F20 116d, 118d og ikke minst 120d er derimot mer imponerende i relasjon til konkurrentene... både når det gjelder effekt og ytelser.

Så for å vende tilbake til mitt poeng strekker BMW strikken lovlig langt når det gjelder F20 114d. Effekt og ytelsesmessig er den kun såvidt bedre enn E30 324td anno 1987... og den gamle E30´en har i tillegg en ganske fin rekkesekser på 2443 cm3. Ingen blir imponert over en slik markedskynisme fra en premium bilprodusent og da hjelper det ikke at den samme bilprodusentene også bygger f.eks M3.

Porsche kunne ha gjort et tilsvarende nummer, men gjør det ikke. Årsaken er innlysende iom. at det handler om credibility... troverdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dagens innstegsmodell i BMW´s sortiment. Bare for å trekke en liten parallell til Porsche... uten sammenligning vedr. pris og andre kostnader. Boxster er Porsches innstegsmodell og den har en boxersekser (bensin) på 2706 cm3 som yter 265 HK ved 6500 rpm og 280 Nm mellom 4500 og 6500 rpm. 0-100 Km/t klarer den på 5,5 sekunder og topphastigheten er i området rundt 265 Km/t. Denne forskjellen er også med til å definere markedsposisjon/nivå (jmf. markedssegmentering etc.)

Javel.... :roll: Ser ikke helt meningen med den parallellen der, er jo så å plutselig rope ut " himmelen er blå dere" satt på spissen.

Kan jo like godt dra parallell med Rolls Royce og deres innstegsmodell Ghost. Den har en V12 bensin på 6592cc og yter 563 hester ved 5250 rpm, tross en egenvekt på 2435 kilo så klarer den 0 til 100 på 4,6 sekunder (ett sekund raskere enn Porsches innstegsmodell by the way) og topper 250 km/t :) Mesterverket som gir bilen disse ytelsene kommer selvsagt fra BMW.

Nei her må jeg nok være enig med Wicky, både din og min parallell er totalt meningsløse og det hadde være mye mer interessant å se en sammenlikning mellom f eks Golf Bluemotion eller Focus med Fords nye superbensin på tre sylindre og 1,0 liter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel... det er selvfølgelig lov å ha forskjellige meninger. Det skal bli spennende å se om F20 114d kommer til salgs i Norge. Jeg tror ikke det... av nevnte årsak. Jeg vil hevde at mye av BMW´s eksklusivitet forsvinner når modellene blir for folkelige. Jeg tror ikke at denne strategien gavner BMW på lang sigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel... det er selvfølgelig lov å ha forskjellige meninger. Det skal bli spennende å se om F20 114d kommer til salgs i Norge. Jeg tror ikke det... av nevnte årsak. Jeg vil hevde at mye av BMW´s eksklusivitet forsvinner når modellene blir for folkelige. Jeg tror ikke at denne strategien gavner BMW på lang sigt.

Ja det er selvsagt ikke ondskapsfullt sagt de jeg sier over her, regner med at du tåler tilbakemeldinger :)

Etter salgsfloppen med E87 316LE med 90 hester så tror ikke jeg heller denne modellen vil dukke opp i Norge. Her vil den få såpass sterk konkurranse av Golf at premium stemplet ikke er nok til å forsvare den mye høyere prisen i forhold. Jeg er også enig i at slike budsjett utgaver er med på å ta bort mye av det eksklusive ved BMW og særlig blant deres mindre modeller, om det har en innvirkning på de større modellene tviler jeg litt på men det gjenstår å se.

I stede for 114 så skulle kanskje BMW ha laget en modell under 1 serien igjen, Audi har jo hatt stor suksess med sin lille A1 uten at det har gått ut over merkets eksklusivitet. Men når dette er sagt så føler jeg at Audi er igjen mer "Folkelig" da, iallfall her i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har det "endelig" dukket opp et problem med BMW´en og det er at bremsen til den venstre fordøren ikke virker. Det er del nr. 5 på dette bildet:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=41&fg=40

Vet noen om denne delen er like enkel å skifte ut som bildet antyder (altså to lett tilgjengelige skruer)?... :)

Mener jeg gjorde det på E34'n og den ser ganske lik ut. Litt trangt inne i døra for å føre frem dørbremsen for å få skruene til å ta gjengene. Ellers hvis den er komplett som på bildet så er det to skuer til bremsen i døra og en skrue til armen som festes i karosseri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg Fredrik. Om bmw ville så kunne de hatt en innstegsmodell som var langt råere enn Porsche Boxter. Da hadde de dog gjort kundegruppen sin betydelig smalere, og det hadde mye mulig tatt en god bit ut av profitten. Det er på ingen måte hensiktmessig å trekke slike sammenligninger, ei heller er det noe som sier noe som helst om markedsposisjon eller nivå.. Alt det sier er at Porsche bare lager dyre biler, og at BMW også lager billige(re) biler. Pris sier ingenting om hverken posisjon eller nivå. Det er bare å se på de latterlig høye prisene på sære sportsbiler fra så godt som ukjente fabrikanter. Markedsposisjonen er så langt nede på lista som det går...

Ellers synes jeg igrunn at utviklingen går den veien den går. Teknologien i dag tillater et langt større effektuttak av små motorer enn det som ofte blir gjort. Jeg synes rett og slett at det blir tatt noen steg et par år tilbake i tiden. At det gagner sterkt avgiftsbelastede land som Norge, og man får veldig rimelige biler andre steder i verden er jo én ting. Likevel så synes jeg virkelig at i 2012 så er alt rundt 100hk nærmest uhørt. Nye biler som f.eks vil slite med bratte bakker i 2012? Det blir rett og slett for dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er selvsagt ikke ondskapsfullt sagt de jeg sier over her, regner med at du tåler tilbakemeldinger :)

Etter salgsfloppen med E87 316LE med 90 hester så tror ikke jeg heller denne modellen vil dukke opp i Norge. Her vil den få såpass sterk konkurranse av Golf at premium stemplet ikke er nok til å forsvare den mye høyere prisen i forhold. Jeg er også enig i at slike budsjett utgaver er med på å ta bort mye av det eksklusive ved BMW og særlig blant deres mindre modeller, om det har en innvirkning på de større modellene tviler jeg litt på men det gjenstår å se.

I stede for 114 så skulle kanskje BMW ha laget en modell under 1 serien igjen, Audi har jo hatt stor suksess med sin lille A1 uten at det har gått ut over merkets eksklusivitet. Men når dette er sagt så føler jeg at Audi er igjen mer "Folkelig" da, iallfall her i Norge :)

Selvfølgelig tåler jeg tilbakemeldinger. Alle tilbakemeldinger er velkomne her såfremt de er nogenlunde konstruktive og vennligsinnede... :)

Jeg er isolert sett ikke fremmed for at BMW har en 114d modell. Det jeg kritiserer er hvor lite ambisiøs modellen er. Hvis det hadde handlet om... la oss si en tresylindret 1,0 liter dieselmotor med 95 HK, 235 Nm og et helt marginalt drivstofforbruk hadde jeg sett poenget. BMW ville ha satt en ny standard i klassen og vært spitzenklasse med modellen i forhold til konkurrentene.

Dagens 114d modell er en kjedelig "brød & melk" modell som ikke levner BMW mye ære i forhold til hva BMW tradisjonelt står for. Slikt er trist for en som husker hva BMW sto for på 80 og 90-tallet. Som nevnt tidligere... jeg forstår BMW´s motiver med modellen, men jeg er ikke imponert.

Fish: Takker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble en unge sluppet av i barnehagen i en 944 S2. Sånt liker jeg :)

Ikke alle må kjøre Passat og Avensis.

Ellers har Chris Harris kjørt (sittet på i) 918 Spyder:

Må si jeg digger Chris Harris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig og uenig i hhv 114d.

Sammenlikningen med Porsche er banal, da Porsche ikke har bil i dette segmentet i det hele tatt.

De legger seg bevisst over.

Dette er opptil enhver produsent.

Så å sammenlikne 114D med Boxter, blir som å sammenlikne 1M med Cayenne, totalt uten proposjoner.

Sammenliknbare biler blir da andre kjedelige biler i denne klassen, hhv A klasse, og A3, og til mindre grad Golf og Polo.

Alle 3 leverer melk og brød modeller, og de som kjøper disse er enten unge, eller den kan tjene som en typisk nr 2 bil.

Som har som utgangspunkt til å brukes til hverdagslivets triviliateter, her kommer ikke entusiasten inn, annet enn i merkevalg!

Hvor mange ser vi ikke som har en 5 serie, X5 eller annet, som også har en 1 serie.

Om det er en 116D eller 114D er ikke signifikant.

Så til påstandene om at denne modellen trekker premium imaget til BMW ned i søla, vel, hva da med biler som Grand coupe, glemmer vi denne modellen?

Denne trekker jo merket i andre retningen...

Eller hva med I8?

Image er en rar ting, samtidig er BMW's branding i en særstilling, og av alle brands, så står de vel sterkest!

Og jeg tror det bare har blitt sterkere.

De er fremtredende i flere segmenter ifht tidligre, og er vel et av de merkene som har sett mest fremgang i premium sektoren.

Og sett under ett, er et av de mer dynamiske merkene pr idag.

At de nå kommer i flere klasser og prissegmenter, gjør de utsatt, helt klart.

Og F2* er vel uten tvil den stygge andeungen, men i det store og det hele, gjør de veldig mye riktig.

Om det er riktigere med en 114D, enn en Porsche med VAG diesel motor, det skal ikke jeg uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sammenlignet 114d med Boxster. Jeg har derimot sammenlignet at de begge er innstegsmodeller og kun det faktum. Jeg har også forklart i hvilken kontekst dette er relevant. For å sette poenget på spissen kan man utvide poenget til også å gjelde Ferraris innstegsmodell... som er 458 Italia. Ferrari befinner seg utvilsomt et par klasser over Porsche. Et annet poeng er at Ferrari ikke tilbyr en sedan med fire dører og dette er heller ikke tilfeldig. Alt handler om imaging, branding og markedsposisjonering... :)

På den annen side ville 114d ha vært vesentlig mer interessant hvis den f.eks hadde hatt en mer innovativ motor (som tidligere beskrevet). I et slikt tilfelle ville BMW ha fortalt historien om et teknisk gjennombrudd og evnen til å være på forkant med utviklingen. Dette ville i min verden langt på vei ha kompensert for mye av den underliggende forskjellen det er mellom bilene som innstegsmodeller uten sammenligning forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sammenlignet 114d med Boxster. Jeg har derimot sammenlignet at de begge er innstegsmodeller og kun det faktum. Jeg har også forklart i hvilken kontekst dette er relevant. For å sette poenget på spissen kan man utvide poenget til også å gjelde Ferraris innstegsmodell... som er 458 Italia. Ferrari befinner seg utvilsomt et par klasser over Porsche. Et annet poeng er at Ferrari ikke tilbyr en sedan med fire dører og dette er heller ikke tilfeldig. Alt handler om imaging, branding og markedsposisjonering... :)

På den annen side ville 114d ha vært vesentlig mer interessant hvis den f.eks hadde hatt en mer innovativ motor (som tidligere beskrevet). I et slikt tilfelle ville BMW ha fortalt historien om et teknisk gjennombrudd og evnen til å være på forkant med utviklingen. Dette ville i min verden langt på vei ha kompensert for mye av den underliggende forskjellen det er mellom bilene som innstegsmodeller uten sammenligning forøvrig.

En vanlig F20 114D sin "oppgave" er ikke å være banebrytende, det skal bare være en (lavere, kanskje for lav) innsteg i BMW sin verden.

Den er ikke ment å skulle være noe revolusjon eller evolusjon, den skal være dritt kjedelig, slik innstegsversjonen i A3 og A klasse er.

Intet spennende med deres versjoner heller.

I(3) er en helt annen greie, og det er her vi skal se nye konfigurasjoner først, I3 sylindret motor og andre "innovative" miljø/forbrukstall.

BMW sitt nye konsept http://f20.1addicts.com/forums/showthread.php?t=750629

Active tourer hører også inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...