Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Forskjellen er at 245 HK burde være nok effekt. Det er 14 HK mer enn de 231 HK som f.eks den første varianten av E65 730i hadde. Når det gjelder dreiemoment er forskjellen enda større... 350 Nm vs. 300 Nm for den gamle rekkesekseren.

Apropos hva som er trenden i resten av Europa utenom Norge... små biler med små motorer... :)

http://www.dagbladet.no/2012/10/10/tema ... /23802483/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er faktisk veldig få S250 som faktisk er solgt..nettop fordi man ikke vil virke som en gjerrigper i de kretsene som faktisk kjøper nye flaggskip...

Dette er helt korrekt, de eneste S250 CDI som er solgt i Norge er faktisk demobiler til forhandlerene :lol: I dette segmentet så er det uansett folk med penger som kjøper bil, de som vurderer en S-klasse eller 7 serie teller liksom ikke på knappene når de skal handle. Trenden med små og billige inngansmotorer hører fint hjemme på mellomklasse og til dels Storbil klassen, da kjøpegruppen til disse er langt større og ikke fullt så pengesterke. Samme trenden på luksusbiler som S-klasse og 7 Serie mener jeg er totalt malplassert, dette er ikke klassen hvor man skal fremme billig utgaver og dette er kun ødeleggende for merkets omdømme.

Noen F01 728I med firer har jeg derfor svært liten tro på, de kan sikkert finne på å lansere den men om den kommer til å selge godt tviler jeg sterkt på :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå ikke så sikker. E38 728i og E65 730d var de mest solgte modellene i disse to generasjonene av 7-serien. Det er verdt å legge merke til at effektforskjellen er marginal selv om motortypen er forskjellig... og vi snakker om en tidsperiode på nesten 10 år.

Jeg vet ikke hvilken F01 modell som selger best, men mon ikke det er 730d med 245 HK?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå ikke så sikker. E38 728i og E65 730d var de mest solgte modellene i disse to generasjonene av 7-serien. Det er verdt å legge til at effektforskjellen er marginal selv om motortypen er forskjellig. Vi snakker uansett om en tidsperiode på nesten 10 år.

Jeg vet ikke hvilken F01 modell som selger best, men mon ikke det er 730d med 245 HK... :)

Men dette var ikke rene "budsjett" modeller slik som disse nye firerne er, de markedsføres kanskje ikke slik men det er jo gitt at det er slik folk vil tenke nå man har en firesylindret motor i en slik type bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt at E38 728i ble betraktet som en relativt simpel budsjettmodell, men den solgte temmelig godt allikevel. Husk at E38 728i hadde en effekt på 193 HK og 280 Nm. Hvis det kommer en F01 728i får den 245 HK og 350 Nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet poeng i denne konteksten er BMW E23 745i. Den hadde i utgangspunktet en rekkesekser på små 3210 cm3 med en turbo (senere 3430 cm3). Konkurrentene... Mercedes-Benz 500SE og Jaguar XJ12 hadde hhv. en V8 motor på 4973 cm3 og en V12 motor på 5343 cm3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt at E38 728i ble betraktet som en relativt simpel budsjettmodell, men den solgte temmelig godt allikevel. Husk at E38 728i hadde en effekt på 193 HK og 280 Nm. Hvis det kommer en F01 728i får den 245 HK og 350 Nm.

Nå må du ikke glemme at den gang så var det ett helt annet syn på innstegsmotorer enn det kjempefokuset det er blitt i dag, og det faktum at M52B28 er en stor sekssylindret motor.

Men for så snu litt på flisa! Om S250 CDI hadde hatt en V6er på 3,0 liter så hadde saken vært en helt annen, det er de fire sylindrene som er oppsiktsvekkende i denne type bil og kan virke negativt på mange kjøpere. Grunnen til dette er at det lett dras relasjoner til mindre og billigere biler når det snakkes om firesylindrede motorer, særlig i dette selskapet og da får motoren automatisk "budget" stemplet i panna.

Lanserer BMW sin 728i med firer så tror jeg på oppstandelse i bilkretsene, mye pga at dette blir den først 7ern med firesylindret motor. Men la oss si det er snakk om en liten Rekkesekser på 2,2 liter (med utgangspunkt i M54B22) og med ett par turboer så tror jeg at hysteriet ville blitt noe mindre og "budget" stemplet ikke så sterkt :)

Forresten Saltkjelen, var det ikke snakk om en ny "mini" sekser til F01 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet poeng i denne konteksten er BMW E23 745i. Den hadde i utgangspunktet en rekkesekser på små 3210 cm3 med en turbo (senere 3430 cm3). Konkurrentene... Mercedes-Benz 500SE og Jaguar XJ12 hadde hhv. en V8 motor på 4973 cm3 og en V12 motor på 5343 cm3.

Husk at fra 1985 var flaggskipet til MB en 560SEL med 5547 cm3 V8! 272Hk\430Nm :)

Den e23'n som det ble solgt flest av var 728i, 184hk og 240Nm.

Lillebroderen 725i ble det kun produsert 921 stk. av, 150hk\215Nm ble vel alt for lite selv på tidlig 80'tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet poeng i denne konteksten er BMW E23 745i. Den hadde i utgangspunktet en rekkesekser på små 3210 cm3 med en turbo (senere 3430 cm3). Konkurrentene... Mercedes-Benz 500SE og Jaguar XJ12 hadde hhv. en V8 motor på 4973 cm3 og en V12 motor på 5343 cm3.

Husk at fra 1985 var flaggskipet til MB en 560SEL med 5547 cm3 V8! 272Hk\430Nm :)

Den e23'n som det ble solgt flest av var 728i, 184hk og 240Nm.

Lillebroderen 725i ble det kun produsert 921 stk. av, 150hk\215Nm ble vel alt for lite selv på tidlig 80'tall.

Du misforstår mitt poeng. Det jeg sikter til er at BMW kunne tilby en rekkesekser med 252 HK der konkurrentene kunne tilby en V8 og V12 motor på hhv. 245 og 253 HK. Effekten er nesten den samme på alle motorene. Ergo var ikke situasjonen helt ulik hva den evt. vil være hvis BMW skulle komme med en F01 728i som har en rekkefirer. Så lenge effekten er on par med konkurrerende motorer tror jeg konseptet med færre sylindre holder vann. Ikke ulikt tanken bak BMW´s nye modulære motor som kan leveres med tre sylindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet poeng i denne konteksten er BMW E23 745i. Den hadde i utgangspunktet en rekkesekser på små 3210 cm3 med en turbo (senere 3430 cm3). Konkurrentene... Mercedes-Benz 500SE og Jaguar XJ12 hadde hhv. en V8 motor på 4973 cm3 og en V12 motor på 5343 cm3.

Husk at fra 1985 var flaggskipet til MB en 560SEL med 5547 cm3 V8! 272Hk\430Nm :)

Den e23'n som det ble solgt flest av var 728i, 184hk og 240Nm.

Lillebroderen 725i ble det kun produsert 921 stk. av, 150hk\215Nm ble vel alt for lite selv på tidlig 80'tall.

Du misforstår mitt poeng. Det jeg sikter til er at BMW kunne tilby en rekkesekser med 252 HK der konkurrentene kunne tilby en V8 og V12 motor på hhv. 245 og 253 HK. Effekten er nesten den samme på alle motorene. Ergo var ikke situasjonen helt ulik hva den evt. vil være hvis BMW skulle komme med en F01 728i som har en rekkefirer. Så lenge effekten er on par med konkurrerende motorer tror jeg konseptet med færre sylindre holder vann. Ikke ulikt tanken bak BMW´s nye modulære motor som kan leveres med tre sylindre.

Jeg synes det er artig med tall, og diskusjonen "Antall sylindre" hadde jeg ingen intensjoner om å bli med i.

Rekkefire i F01 blir feil, den hører ikke hjemme der. Men om den har et fornuftig register som ikke gjør den store tunge syvserien slitsom i bruk vil majoriteten av de som vurderer innstegsmodellen i en syvserie ikke kunne bry seg mindre. Kompromisset for min del er ikke effekt, men at det blir feil lyd i bilen! Nok til å kunne vippe meg og veldig mange her inne av pinnen, men ikke "resten av" befolkninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Lyden har for min del MYE å si på opplevelsen av en bil, og der feiler de vanlige rekkefirerne totalt.

e46en min (320i) var ikke akkurat noen sportsbil med M52B20(?), men den deilige lyden gjorde at jeg følte jeg kjørte noe spesielt. I Z4en var dette forsterket, og den var nydelig tunet. Elsket å kjøre rolig med den deilige motorlyden i ørene. Med litt puffing fra eksosen når en slapp opp gassen. Nytelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok til å kunne vippe meg og veldig mange her inne av pinnen, men ikke "resten av" befolkninga.

Tydeligvis så vipper den de fleste S-klasse kjøperene av pinnen mtp det labre salget av S250CDI, folk flest både i Norge og resten av Europa kjøper fortsatt S350CDI når de skal handle. Hvorfor skulle interessen for en firesynlindra motor i 7-serien være mer interessant blandt kundene? tvert i mot vil jeg si. De som i denne klassen velger F01 framfor S-klasse setter for det første kjøreegenskaper, dynamik og motor høyere på ønskelista, i likhet med de fleste andre som velger BMW framfor andre merker. Derfor tror jeg at en firer i F01 vil ha enda mindre sjanser ute i markedet, uansett hvor lite man bryr seg om lyd så blir denne kombinsjonen bare feil

":3ktjlw7w]

e46en min (320i) var ikke akkurat noen sportsbil med M52B20(?), men den deilige lyden gjorde at jeg følte jeg kjørte noe spesielt

Helt enig! Har akkurat samme følelsen i min gamle E34, ikke er den sprek og den er like sportslig som en buss i svingene. Men lyden har den, en helig lyd som gjør at jeg føler jeg likevel kjører bil med stor B. Det er noe ekstra med sekserlyden brommende finstemt og kultivert under panseret, uansett å dau og gammel bilen måte være :) Man føler man kjører noe spesielt ja.

Når fattern låner E34en av og til så har han innrømt at han ofte kjører med vinduet nede :wink: Han kjører til daglig E60 520d M-sport, en mye bedre bil på alle måter men lyden sier han, lyden har den overhode ikke med seg :roll: Det har den gamle femmern min 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...