Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen stor tilhenger av amcars, men hvis bilene er historiske og/eller teknisk interessante pleier jeg å kikke en ekstra gang. Noen ganger handler imidlertid alt om størrelse og det kan være litt spennende og imponerende det også. Dette er vel det nærmeste man kommer en arbeidshest for den moderne cowboy... :)

h9ncy4gmccty0hjqba4a.jpg

ifg3wiq6nvm66jfnb2ae.jpg

uhs9qq5bwc0bq9oblmed.jpg

ms3zjt65vzdznu6lpouj.jpg

puwv5x4feim25k83oe6y.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos innlegget om Østtyskland og sikkerhetspolitiets (Stasi) overvåkning av landets innbyggere kom jeg også over dette tillegget til Aftenposten fra 9 desember 1983, som jeg har tatt vare på (ikke dårlig... kun 30 år). Tillegget ble gitt ut i forbindelse med at man snart skrev året 1984 og i kombinasjon med den gryende dataalderen var det en god grunn til å minnes George Orwell´s berømte bok "1984" fra 1948 (min utgave av boken er fra 1962).

Boken "1984" er en dyster fremtidsroman Orwell skrev som et varsel om hvordan fremtiden kunne bli med totalitære systemer der enkeltindividet hadde få eller ingen rettigheter. Dette har blitt tolket på mange forskjellige måter, men eksempelet fra Østtyskland står som en påle i historien som forhåpentligvis ikke blir gjentatt. Den mest alminnelige fortolkningen er imidlertid at ulike datasystemer etterhvert vil kontrollere våre liv på en måte som gjør at vi som enkeltindivider har ingen eller liten reell frihet i informasjonssamfunnet. Ikke nødvendigvis direkte med hensikt, men som en konsekvens av en systematisk datalagring av alt vi foretar oss. Det siste i denne rekken er at de som har lagt bilder ut på Instagram trolig over nyttår kommer til å miste rettighetene til deres egne bilder som finnes på tjenesten. Hvem vet hva disse bildene kommer til å bli brukt til. Det er absolutt verdt å tenke over at det er Facebook som eier Instagram.

Uttrykket "Big Brother" (ref: "Storebror ser deg") er forøvrig hentet fra boken "1984" og henspeiler på den angivelige diktatoren i boken. Dette har senere blitt en metafor på nettopp informasjonssamfunnet og problematikken rundt individets frihet og rett til egen informasjon.

36atn486lrikkj2jmk3r.jpg

4smd5j3nkqlqpji6byvx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevrolet Silverado er uten tvil rå redskap, finnes også noen entrepenører og storbønder her til lands som sverger til disse bilene. 3500HD har med sin 6,6 liters Duramax diesel V8er 397 hester, som sender bilen til 100 på 7,1 sekund 8) Det for en stor pickup på nærmere tre tonn, det er nesten like raskt som Golf 6 GTI og raskere enn F10 525d :shock:

Men en henger på 4 tonn så drar den til 100 på 14, 8 sekunder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ Bilde ]

Wooohoo, Silverado 2014. Kjenner det rykker litt til i vil-ha delen av hjernen - det må være gårdbrukergenet som rører på seg.

Vanligvis synes jeg slike biler blir ennå mer maskuline med GMC-logoen i grillen, men jeg er ikke helt sikker på frontlyktene på denne.

rmf6n7u2glm4nj1n6fpq.jpg

"Gæms", som gammelt folk pleide å si. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14,8 sekunder 0-100 Km/t med en 4 tonn tung henger er rimelig imponerende... :shock:

Enig, selv om det er imponerende på omtrent samme måte som når du møter en søt jente, og hun etter en stund smiler til deg og sier stolt: "Vet du, jeg klarer å spise 14 big-macs på 15 minutter." :-&

For om man skal være ærlig: Disse bilene er skoleeksempelet på alt som er og har vært galt i amerikansk bilindustri de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos innlegget om Østtyskland og sikkerhetspolitiets (Stasi) overvåkning av landets innbyggere kom jeg også over dette tillegget til Aftenposten fra 9 desember 1983, som jeg har tatt vare på (ikke dårlig... kun 30 år). Tillegget ble gitt ut i forbindelse med at man snart skrev året 1984 og i kombinasjon med den gryende dataalderen var det en god grunn til å minnes George Orwell´s berømte bok "1984" fra 1948 (min utgave av boken er fra 1962).

Boken "1984" er en dyster fremtidsroman Orwell skrev som et varsel om hvordan fremtiden kunne bli med totalitære systemer der enkeltindividet hadde få eller ingen rettigheter. Dette har blitt tolket på mange forskjellige måter, men eksempelet fra Østtyskland står som en påle i historien som forhåpentligvis ikke blir gjentatt. Den mest alminnelige fortolkningen er imidlertid at ulike datasystemer etterhvert vil kontrollere våre liv på en måte som gjør at vi som enkeltindivider har ingen eller liten reell frihet i informasjonssamfunnet. Ikke nødvendigvis direkte med hensikt, men som en konsekvens av en systematisk datalagring av alt vi foretar oss. Det siste i denne rekken er at de som har lagt bilder ut på Instagram trolig over nyttår kommer til å miste rettighetene til deres egne bilder som finnes på tjenesten. Hvem vet hva disse bildene kommer til å bli brukt til. Det er absolutt verdt å tenke over at det er Facebook som eier Instagram.

Uttrykket "Big Brother" (ref: "Storebror ser deg") er forøvrig hentet fra boken "1984" og henspeiler på den angivelige diktatoren i boken. Dette har senere blitt en metafor på nettopp informasjonssamfunnet og problematikken rundt individets frihet og rett til egen informasjon.

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Noe å tenke på... Ifølge Islams dommedagsprofeti vil verden bli styrt av en person med 1 øye i 40 år før verden går under....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ Bilde ]

Wooohoo, Silverado 2014. Kjenner det rykker litt til i vil-ha delen av hjernen - det må være gårdbrukergenet som rører på seg.

Vanligvis synes jeg slike biler blir ennå mer maskuline med GMC-logoen i grillen, men jeg er ikke helt sikker på frontlyktene på denne.

[ Bilde ]

"Gæms", som gammelt folk pleide å si. :)

TransFormers look på dem der;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos innlegget om Østtyskland og sikkerhetspolitiets (Stasi) overvåkning av landets innbyggere kom jeg også over dette tillegget til Aftenposten fra 9 desember 1983, som jeg har tatt vare på (ikke dårlig... kun 30 år). Tillegget ble gitt ut i forbindelse med at man snart skrev året 1984 og i kombinasjon med den gryende dataalderen var det en god grunn til å minnes George Orwell´s berømte bok "1984" fra 1948 (min utgave av boken er fra 1962).

Boken "1984" er en dyster fremtidsroman Orwell skrev som et varsel om hvordan fremtiden kunne bli med totalitære systemer der enkeltindividet hadde få eller ingen rettigheter. Dette har blitt tolket på mange forskjellige måter, men eksempelet fra Østtyskland står som en påle i historien som forhåpentligvis ikke blir gjentatt. Den mest alminnelige fortolkningen er imidlertid at ulike datasystemer etterhvert vil kontrollere våre liv på en måte som gjør at vi som enkeltindivider har ingen eller liten reell frihet i informasjonssamfunnet. Ikke nødvendigvis direkte med hensikt, men som en konsekvens av en systematisk datalagring av alt vi foretar oss. Det siste i denne rekken er at de som har lagt bilder ut på Instagram trolig over nyttår kommer til å miste rettighetene til deres egne bilder som finnes på tjenesten. Hvem vet hva disse bildene kommer til å bli brukt til. Det er absolutt verdt å tenke over at det er Facebook som eier Instagram.

Uttrykket "Big Brother" (ref: "Storebror ser deg") er forøvrig hentet fra boken "1984" og henspeiler på den angivelige diktatoren i boken. Dette har senere blitt en metafor på nettopp informasjonssamfunnet og problematikken rundt individets frihet og rett til egen informasjon.

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Noe å tenke på... Ifølge Islams dommedagsprofeti vil verden bli styrt av en person med 1 øye i 40 år før verden går under....

I såfall føyer Islam seg inn i en tradisjon som faktisk stammer fra Zoroastrismen i det gamle Persia ca. 600 år før vår tidsregning (altså for ca. 2600 år siden). De sentrale dommedagsprofetiene om jordens undergang gikk deretter i arv til Jødedommen, Kristendommen og til slutt Islam ca. 1200 år senere. Også i Hinduismen og Buddhismen finnes varianter av dommedagsprofetier.

I Bibelen er dommedagsprofetiene beskrevet i Johannes åpenbaring som er den siste skriften i det nye testamentet. Man mener at åpenbaringen ble skrevet rundt år 90 da Domitian var keiser over Romerriket. Det er flere kjente ulike symboler som brukes i profetiene (lammet, apokalyptiske ryttere, hav, jord, ild etc.), men også flerhodede dyr, drager, tallet 666 etc. brukes som symboler. Som alltid handler religiøse skrifter om å lokke og skremme (gulerot og pisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis synes jeg slike biler blir ennå mer maskuline med GMC-logoen i grillen, men jeg er ikke helt sikker på frontlyktene på denne.

Det er jeg igrunn helt enig med deg i, jeg har også alltid synes at GMCen er liksom hakket bøsere enn de øvrige Chevrolet versjonene. Den så absolutt tøff ut denne også men som du påpeker så synes jeg frontlykten ødelegger litt, de ser for meg rett og slett for "Biltema" ut. Alle bilprodusenter hiver om seg på sånne LED lys, det er ikke alle som får dette til å se helt bra ut på sine modeller dessverre. Det er absolutt bra at Amerikanerne forsøker å være innovative da vi ikke har sett så mye av det fra den kanten i det siste, men akkurat her bomma de litt :wink: Det var ikke som før i tiden når det var Amerikanerne som kom først, gjerne 20-30 år før konkurrentene. Ikke mange europeiske bilprodusenter som hadde innsprøyting, el seter med memory, fjern-lysassistent, klima, el vinduer og cruisekontroll på 50 tallet.

9ozhy3s3wnxnemtyhnqh.jpg

Men når man snakker om at GMC alltid har vært tøffere så finnes det dog unntak synes jeg, man skal ikke lenger tilbake til 2007 da GM lanserte GMT900 plattformen i hovedsak for nye Tahoe. GMC ble likevel lansert først på denne plattformen med deres Yukon, en bil som designmessig ikke ser ut i måneskinn særlig i fronten #-o I Norge hvor denne typen biler har vært forholdsvis populær som varebil så solgte denne dårlig, så fort Tahoe kom senere i 2007 så stoppet de salget helt og det er i dag god mulighet for å gjøre ett bra kjøp på bruktmarkedet viss du kan leve med fronten :wink:

5aw1t7t6kcdtb923erra.jpg

Tahoe var ett friskt pust og ser uvanlig nok denne gang vesentlig bedre og mer maskulin ut enn Yukon, selv i dag når modellen begynner å trekke på årene så synes jeg den tåler tidens tann ganske bra. Bilene på GMT900 plattformen ble kun levert med Vortec V8ere, en 4,8 liter med 295 hk, en på 5,3 liter med 320 hk, en 6,2 liter på 380 hk og interessant nok en hybrid variant basert på 5,3 litern på 320 hk, som har fått følge av en 300 volts elektromotor som i tillegg yter 163 hk. I Norge er det kun 5,3 litern og Hybrid varianten som selges :)

nhs4p0rb80by3ak2v2tj.jpg

Cadillac Escalade er siste mann på GMT900 plattformen, denne har mange likhetstrekk med de to andre men er også den av trekløveret som skiller seg mest ut. Der Yukon og Tahoe kun har forskjellige fronter så har Escalade en helt annen front og ett helt annerledes dashbord og interiør, bilen er også proppet med utstyr og bling i beste Amerikanske stil. Interiørmessig så er det ikke mye som minner om Amerikansk plast, her kunne du like godt ha sittet i en Jaguar eller Bentley. Her er det høyglans ekte tre, skinn med flotte sømmer over alt og eksklusive materialer som dominerer, er en grunn til at selv i USA så er dette en vanvittig dyr bil. Velger man XL varianten (som Suburban) og litt utstyr så løper det seg fort til 100 000 dollar, i Norge så koster "vanlig" versjonen 1,9 mill (7 seter) mens som varebil så slipper man unna med 900 000 ,- :shock: Escalade kommer kun med 6,2 litern på voksne 403 hester og 570 nm (vi snakker bensinbil uten turbo) son sender den 2,5 tonn tunge bilen til 100 på 6,6 sekunder 8)

Ble mye her nå, men som Amcar entusiast så benytter jeg hver lille anledning til å skrive litt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i bunn og grunn ikke særlig fan av amcars jeg heller. Kan være stilige å se på, men har alltid synes at det har vært litt vel harry for min del. Spesielt her i landet, ikke så særlig sofistikert på ett vis.

På den andre siden (bokstavelig talt?) fikk jeg et helt annet bilde på disse svære US bilene da jeg i USA nå i høst. Plutselig ble Escelade og Suburban utrolig kule. Dersom alt går etter planen (noe som det forøvrig ser ut til å gjøre) kommer jeg til å studere i NYC neste år. Har da bestemt meg for at dersom jeg blir værene der etter studie skal jeg søren meg ha meg en svær Suburban :) Men å eie en slik her til lands hadde ikke kommet på tale :P

Tror forøvrig ikke du Fredrik 90 bør nevne at en Escelade minner om en Jaguar eller Bentley til en engelskmann. Da kan du nok risikere å bli skutt :P

Er vel fortsatt ganske amerikansk spør du meg.

uvjxb6n4baoc7ffkghkf.jpg

Synes de to filmene til TopGear hvor de er i USA er veldig festlige. For det første er det jo TopGear. Men man ser også så klart forskjellen på engelskmenn og amerikanerne i de filmene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forøvrig ikke du Fredrik 90 bør nevne at en Escelade minner om en Jaguar eller Bentley til en engelskmann. Da kan du nok risikere å bli skutt :P

Er vel fortsatt ganske amerikansk spør du meg.

[ Bilde ]

Er ikke så sikker på det...! Skal man sammenlikne mot et europeisk luksusmerke så må man jo ta til grunn en eksklusiv utgave av Escalade :wink:

Slik er i allfall interiøret i en Escalade Platinum

0v3ysjd0p5oc6owcv7b6.jpg

c0sba6wxayuogw0foxj0.jpg

5bj37vahl70wgv2j2lpa.jpg

Her er interiøret i en Jaguar XF...

3in2gllhky1ybq1wsgc6.jpg

....og her nye XJ

77msmxcileldmmleqdu8.jpg

Til å være erkeamerikansk så synes jeg det ikke er så værst jeg altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en stor forbedring i forhold til hva man er vant til i fra denne delen av verden. Og synes heller ikke det er så utrolig ulikt Jaguar XF :) Men som sagt, sier man det til en egnelskmann, blir det nok som å skyte seg selv i foten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...