Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Rublings: Det synes jeg ikke for akkurat denne diskusjonen er både interessant og relevant for ganske mange her inne. Jeg har jo vært igjennom alt sammen og vet hvor vanskelig det er å ligge unna fristelser samt prioritere økonomisk fornuftig. Dette er ikke lett og man skal være ganske standhaftig mot seg selv. Jeg kjørte f.eks relativt billige biler igjennom hele 90-tallet for å nå mitt mål som var å bygge et helt nytt og relativt stort passivhus uten å låne en eneste krone. Dette har jeg aldri angret på, men jeg er overrasket over hvor mange penger det koster å drifte en aktiv familie på fire med to større barn. Alt man foretar seg koster mange penger og f.eks en tur til New York for alle fire må derfor planlegges temmelig lang tid før vi skal reise (i det minste hvis vi skal holde budsjettet).

Jeg trives derfor med å bo litt landlig i et attraktivt område slik at man evt. kan holde en ferie hjemme uten at det blir skikkelig nedtur. Vi har skog og strand bare 4-5 minutter med sykkel hjemmefra. Det er også kort vei inn til Århus og der er det alltid noe å finne på. Et par-tre timer med bil så er vi enten i København eller i Hamburg. Jeg er derfor helt enig med [space] når han poengterer at det trolig lønner seg å bygge hus selv istedenfor å bli rumpekjørt igjennom div. håpløse budrunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":hi185bps]Nå behøver jo ikke et nybygget hus koste så mye. Slik det er i Osloområdet er det mange ganger billigere å kjøpe nytt, eller bygge, fordi du slipper budrunden.

Bor en litt usentralt kan en jo få en enebolig vesentlig billigere enn en liten leilighet i Oslo.

Bror min (som er på samme alder med Fredrik 90) ferdigstilte sitt nye hus i Lier i våres etter et halvt års bygging. Med tomt, hus og all innredning endte herligheten på 1.9 millioner. Her om dagen fikk han taksert huset til 3.4 millioner. Mye penger å spare på å bygge selv. Lurer på om jeg kommer til å gjøre det samme selv :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":20uanaxw]Nå behøver jo ikke et nybygget hus koste så mye. Slik det er i Osloområdet er det mange ganger billigere å kjøpe nytt, eller bygge, fordi du slipper budrunden.

Bor en litt usentralt kan en jo få en enebolig vesentlig billigere enn en liten leilighet i Oslo.

Bror min (som er på samme alder med Fredrik 90) ferdigstilte sitt nye hus i Lier i våres etter et halvt års bygging. Med tomt, hus og all innredning endte herligheten på 1.9 millioner. Her om dagen fikk han taksert huset til 3.4 millioner. Mye penger å spare på å bygge selv. Lurer på om jeg kommer til å gjøre det samme selv :-k

Det er jo en vurdering man må ta.

-Har man kunnskap til det? Er ikke bare bare å bygge et helt hus. Nå er det vel slik at du må vise til at du har kunnskap til å bygge før kommunen godkjenner deg som bygger?

-Har du tid og ork ved siden av vanlig jobb og familie? Skal man bygge selv ved siden av dette så har du ikke stort til liv på 1-2 år.

1.9 mill hørtes jo helt utrolig billig ut med tomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligprisen i bergen er veldig variabel, selv over forholdsvis korte avstander. Jeg solgte leiligheten min i går for 37254 kr/kvm i fyllingsdalen. Det gav meg gevinst på nesten 7000 pr mnd i perioden jeg har eid. Omtrentlig hva leiligheten hadde kostet meg i renter og avdrag dersom leiligheten hadde vært fullfinansiert.

I forhold til budrunder og redselen for dette.

Taksten er basert på teknisk verdi, og tar ikke høyde for en eventuell ekstra etterspørsel pga høye kvaliteter/beliggenhet etc.

Dette betyr at sannsynligheten for at det blir en budrunde når du selger, er like stor som når du kjøper.

Taksten er litt "fingeren i luften", og meglere bruker ofte takstmenn som har rykte på seg for å være over/under i forhold til hvordan megler ønsker at prisen skal være. De diskuterer til og med hva taksten skal bli.

Nå som jeg har litt mer egenkapital enn da jeg kjøpte leiligheten, tok jeg spranget opp til enebolig. Nå har jeg dobbel garasje, nyrenovert (men gammelt) hus, og en helt grei tomt. Likevel med enkle muligheter for oppgradering av både tomt og hus. Jeg skal oppgradere kjelleren til utleiedel, og ender i det store og hele opp med at utleiedelen betaler avdragene mine. Totaløkonomien, med hensyn til vedlikeholdskostnader etc. vil bli omtrentlig den samme som i leiligheten. Jeg regner med at ny takst etter innstallert utleiedel, vil være ca 200% av takst i leiligheten. Videre kjøpte jeg på Sotra, og ser en en mulig ekstra avkastning ettervert som det kommer ny bro, bybane og straume blir enda tettere knyttet mot bergen. Dette gir også ekstra grobunn for utvikling av næringslivet på øyen, som allerede er i svært positiv vekst. Avkastningen av beliggenheten vil komme uansett, uavhengig av boligmarkedet i sin helhet.

Det er en risiko som ofte ikke blir tatt med i regnestykket med kjøp/bygging av nye hus. Det ene er at det er en usikkerhet til hvordan bomiljøet blir. Generell infrastruktur rundt huset er ofte ikke på plass, og vil ofte henge etter. Det er selvsagt også alltid en risiko for budsjettsprekk osv. Mange tar heller ikke høyde for kostnaden/resursbruken som må investeres i et nytt hus. En ting er "mellomfinansiering" i byggeprosessen. En annen ting er byggelån, stress, usikkerheter, egeninnsats osv. Dette har også sin pris. Man kan selvsagt kjøpe nøkkelferdig med ferdig opparbeidet tomt osv. men det er enda dyrere..

I forhold til oppvarmingskostnader, så er regnestykket så enkelt, at enten må man betale ekstra renter på byggekostnadene med ekstra isolasjon osv, (og renters renter over 25år er mye penger) eller så tar man ekstrakostnaden for oppvarming..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":seyd53le]Werther: Tror jeg har sett Cannonballrun 100 ganger, og den introen med Countachen enda flere ganger. En fantastisk bilsekvens, med fantastisk lyd. :D

Teaser fra Drive og Chris Harris:

Singer 911 på bane!

Gleder meg til hele denne videoen kommer!

Her er den. :-) Helt sinnsykt, spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk konsept... så mange små detaljer satt sammen på den helt riktige måten. Designet på de tidlige 911´ene er også et genialt utgangspunkt for å lage noe som bare er superkult i kombinasjon med en moderne 964. Postmoderne... tror jeg man kaller et slikt konsept. Eller som Singer Vehicle design selv sier det... Restored, Reimagined and Reborn... 8)

Hjemmesiden er også rimelig sober... sjekk den omfattende program options listen. Dette er ikke en mindre kosmetisk ombygging, men ekte vare... the real stuff. Jeg liker også bakgrunnsmusikken... en aldri så liten tidsriktig touch inspirert av Pink Floyd´s legendariske "Dark Side of The Moon" album... :)

http://www.singervehicledesign.com/

Mrk. forøvrig hva som sies i videoen fom. ca. 16:16. Akkurat den utlegningen har også allid vært min visjon når det gjelder biler og Porsche 911 spesielt... keep it simple. Chris Harris er fantastisk som alltid. Hmmm... en ny 981 Boxster S eller en 911 Singer basert på en standard 964?... That´s the question... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk...

Vil ikke selv en "lavt spekket" Singer være dyrere enn en 981 Boxster S? (Low $300.000 + avgifter)

Du vil nok få mer "Kred i miljøet" med en Singer, og vil nok også snu flere hoder.

Lurer på om de har lang venteliste, eller om det er såpass sært og dyrt at de kan levere relativt kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevares... selv en "standard" Singer basert på en 964 med mer eller mindre standardmotor koster mye mer enn en 981. Man får fem Boxstere for prisen av en Singer. Alternativt to 911 Turbo for prisen av en Singer. Dette er for den billigste Singeren med 270 HK. Vil du ha modellen med 360 HK vil nok lommeboken bli betydelig slankere.

Mitt poeng i denne sammenhengen er at jeg har problemer med å velge hvilken modell som er den mest interessante av en "standard" Singer og 981 (Boxster S). De er like kule, men på hver sin måte. Singeren fremstår som nærmest den perfekte 911´en (iallefall for de av oss som er litt nostalgisk anlagt), mens 981 utvilsomt er tidenes røverkjøp når det gjelder Porsche. Hjertet sier Singer, mens hodet sier 981. Hva lommeboken sier foretrekker jeg å glemme inntil videre... :)

Jeg ser forøvrig at Singer´s hjemmeside nå er oppdatert siden idag morges og den kule bakgrunnsmusikken er nå borte... :(

For å relatere litt til BMW... hva handler Singer´s konsept om?

Ultimativt tilsvarer konseptet som om noen skulle ta et E9 karosseri og plassere over et E46 M3/CSL chassis med motor og drivverk. Jeg vet at Singer gjør operasjonen i "motsatt" rekkefølge, men effekten ville ha vært nogenlunde den samme i en historisk kontekst. Et annet tilsvarende eksempel ville ha vært om man hadde tatt utgangspunkt i en F30 M135i og bygget den om så den så ut som en E30 M3... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk prisen på nye MB CLA: http://www.rb.no/bil/article6449649.ece

Startprisen på CLA blir nemlig bare 313.000 kroner - da får du den med 122 hk.

Ikke noen dum pris for en stilig bil det. Men så er det vel + for skikkelig interiør, og AMG-pakke er jo obligatorisk...

Rundt 400.000 for minste motor kanskje, ferdig spekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...