Fredrik Skrevet Januar 18, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 18, 2013 Jepp... og dette er nettopp en liten genistrek fra Mercedes-Benz. Ikke bare får du en bil med et premiumemblem på panseret til prisen av en alminnelig firmabil, men nå får du også et skikkelig design på bilen. Dette kommer til å bli stort i Europa (også) og jeg tror at bl.a japanerne skal få store problemer med å svare på utfordringen (iallefall på relativt kort sikt). Apropos skikkelig design... Ferrari 458 Spider i Stelviopasset... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Januar 18, 2013 Share Skrevet Januar 18, 2013 Ja, en "baby CLS" er ikke dumt! Passat CC viste vel atdet gikk an, og nå hiver MB seg på. Grei lyd i rallyrigget 997 GT3 RS http://youtu.be/ip90Zijvm8Y Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 18, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 18, 2013 Ahhhh... den gassresponsen er av en annen verden. Ingen turbo eller annen tvangsforing av luft som forsinker reaksjonen. Bare en helt superb B6 motor på 3797 cm3 som yter 450 HK ved 7900 rpm og 430 Nm ved 6750 rpm. 0-100 Km/t går løs på 3,9 sekunder og topphastigheten er 310 Km/t (originalt fra Porsche)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 18, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 18, 2013 Denne serien tror jeg blir veldig morsom. Comedians in Cars Getting Coffee med Larry Seinfeld... http://www.ebaumsworld.com/video/watch/82708450/ http://www.youtube.com/watch?v=526iGwVdp6o Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2013 ":1ms9o8we]Ja, en "baby CLS" er ikke dumt! Passat CC viste vel atdet gikk an, og nå hiver MB seg på. Ja... og det grunnleggende konseptet er langt fra nytt. Poenget er at konseptet er mye sterkere når premiumprodusenter som f.eks Mercedes-Benz og BMW gjør dette nummeret enn når mer folkelige produsenter som VW gjør tilsvarende. Det er imidlertid flere nivåer i konseptet og disse er interessante å belyse. Mercedes-Benz var på mange måter en innovatør da de i 1955 kom med roadsteren 190SL (R121). Den modellen var designmessig til forveksling temmelig lik supersportsbilen 300SL (W198), men konstruksjonsmessig var den en mye enklere og billigere bil. Målet var å "låne" litt av den markedsmessige troverdigheten som 300SL var omgitt av og på den måten motivere et bredere lag av befolkningen til å kjøpe en billigere sportsbil av Mercedes-Benz istedenfor en tilsvarende britisk sportsbil som var det vanlige på 50-tallet. Vi spoler noen år frem og i 1982 gjentar Mercedes-Benz stuntet med modellen 190E (W201). Denne gangen er imidlertid konseptet mer sofistikert og sikter bredere enn en relativt smal kundegruppe som ønsker en åpen roadster. Poenget med 190E er allikevel at den skal "låne" litt av den troverdigheten som de større modellene til Mercedes-Benz var omgitt av (W123 og W126). 190E så designmessig ut som en mini S-klasse og dette var ikke tilfeldig. Med hele 1,8 millioner solgte biler var W201 en stor suksess for Mercedes-Benz. Konseptet virket... 190E var moderne, ungdommelig og fresh. I denne sammenhengen bør imidlertid BMW E21 nevnes og man kan argumentere for at det var BMW som med denne modellen først oppdaget markedet som Mercedes-Benz gjorde kjempestort med 190E. Mot denne utlegning taler imidlertid MB´s bunnsolide troverdighet i markedet med de større modellene. I relasjon til W123 og W116 hadde hverken E12 eller E23 tilsvarende gjennomslagskraft i markedet. BMW utviklet imidlertid konseptet videre og i 1986 presenterte de E30 M3. 3-serien var designmessig til forveksling lik de større BMW modellene og "lånte" troverdighet fra de samme modellene (intet nytt der), men som en bonus fikk 3-serien sin helt egen überwagen. Dette konseptet er markedsmessig mye sterkere enn om 3-serien skulle låne troverdighet fra en annen modellserie (som med 190E vis a vis E-klassen og S-klassen). Det var med andre ord lettere for BMW å argumentere for at 316i var litt M3 enn det var for Mercedes-Benz å argumentere for at 190E 2.0 var litt W123 280E. Jeg bør imidlertid skynde meg å si at Mercedes-Benz allerede i 1984 kom med 190E 2.3-16 og dermed egentlig var tidligere ute enn BMW med en überwagen i relasjon til W201 som modellserie. BMW´s implementering av konseptet var imidlertid vesentlig mer gjennomført og dybtgående (les: M-Tech og fokus på fahrfreude over hele linjen) så jeg synes derfor at BMW i denne sammenhengen bør få æren av å ha utviklet konseptet videre. BMW var også kommet på mer trygg grunn med de større modellene. E28 og spesielt E32 ga Mercedes-Benz kamp til streken når det gjaldt troverdighet i markedet. Den nye Mercedes-Benz CLA (C117) tar konseptet et skritt videre. Ikke bare er designet til forveksling lik den større CLS modellen (C218), er en sedan og har sin egen überwagen i modellserien i form av CLA 45 AMG. Viktigst er at den i kraft av å være en slags mini CLS også låner litt high fashion designmessig... akkurat som 190SL gjorde i 1955. CLA kombinerer det hele og kommer helt sikkert til å bli en stor suksess... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2013 Porsche Classic er litt av en institusjon... og det er fantastisk å se alle disse gamle modellene bli tatt vare på av Porsches egne fagfolk. Noen av disse fagfolkene har jobbet hos Porsche i mer enn 30 år og sto i sin tid ved produksjonslinjen der f.eks 959 ble bygget. Porsche kan stadig tilby nesten 2500 originale deler til 959. Disse er helt sikkert ikke billige, men de er i det minste tilgjengelige. Tilsvarende også med den over 50 år gamle modellen 356... 2565 originale deler er stadig tilgjengelige. Porsche kan også stadig tilby ca. 7100 originale deler til 911 fra den såkalte G-serien (1974-89), 964 ca. 5700 deler, 993 ca. 6400 deler, 928 ca. 8500 deler... bare for å nevne et par eksempler. Porsche antar at ca. 70% av alle Porscher som er produsert siden 1948 stadig kan kjøres og blir kjørt regelmessig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Januar 19, 2013 Share Skrevet Januar 19, 2013 Det er jo en av fordelene med gammel Mustang også. Deletilgangen er enorm, og deler i originalforpakning er hyllevare. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2013 Absolutt og Ford Mustang Mrk. 1 (1964-73) er nettopp derfor en av de aller mest populære amcars overhode... Apropos den Porsche videoen og det fantastiske landskapet der JF Musial står i begynnelsen av videoen. Jeg er ganske sikker på at dette landskapet korresponderer med den såkalte "bike scene" i filmklassikeren "The Great Escape" fra 1963 med Steve McQueen. McQueen ble senere kjent som litt av en bilentusiast i filmen "Bullitt" fra 1968 og ikke minst i filmen "Le Mans" fra 1971 der han kjører Porsche 911 og 917 (den filmen har vi vært innom tidligere i tråden). JF Musial viser Porsche den ære å koble disse filmene sammen i den aktuelle innledningen av videoen... cool... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2013 Apropos en rimelig kul motorsykkel scene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Januar 19, 2013 Share Skrevet Januar 19, 2013 Apropos en rimelig kul motorsykkel scene... Denne får meg til å tenke på en film intro, men jeg klarer ikke å finne den. Er 3-4 sykler som kjører langs en noe svingete vei langs kysten. Tipper syklene er cbr, gpz etc. Flmen er vel fra åtti eller tidlig nittitall. Jeg mistenker beverly hills cop 2 eller noe tilsvarende. American ninja kanskje? Noen som kan hjelpe meg å finne den? Edit: trodde jeg var i tulletråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Januar 19, 2013 Share Skrevet Januar 19, 2013 ":2rhn3nbr]Ja, en "baby CLS" er ikke dumt! Passat CC viste vel atdet gikk an, og nå hiver MB seg på. Når det gjelder dette, jeg har aldri skjønt hvorfor ikke Volvo s60 fikk denne statusen og at mb var først ute. Design profilen er veldig lik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 19, 2013 Share Skrevet Januar 19, 2013 Jeg synes ikke S60 var noen særlig "Coupe" i designet, da heller A6 C5 som virkelig har slanke og lave linjer over taket og vinduer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 20, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2013 ":3u0fgydf]Ja, en "baby CLS" er ikke dumt! Passat CC viste vel atdet gikk an, og nå hiver MB seg på. Når det gjelder dette, jeg har aldri skjønt hvorfor ikke Volvo s60 fikk denne statusen og at mb var først ute. Design profilen er veldig lik. Her er det viktig å holde to ting adskilt. Først ute med et skikkelig design uten å være et direkte premium bilmerke (alternativt et skikkelig design på en billigere modell)... og først ute med konseptet firedørs coupé. Mercedes-Benz var ikke først ute med å tilby en firedørs coupé, men derimot britiske Rover i 1962 med modellen P5 Coupé. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 21, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2013 Flere medier melder nå at Audi i fremtiden vil satse på forskjellige varianter av deres TFSI rekkefemmer (R5) som hovedmotor i deres kommende A3/A4/A5/TT upmarked sortiment. Det vil bli forskjellige effektvarianter av 2,0 og 2,5 liter motorer (der en 2,0 motor er en ny rekkefemmer i forhold til dagens 2,5 liter RS motor som yter 340 HK). Dette er en interessant strategi i forhold til at BMW stort sett har pakket deres alminnelige rekkeseksere ned i møllposen. Mercedes-Benz satser også kun på rekkefirere i de små modellene. Den nye CLA 45 AMG 4MATIC vil sogar få en rekkefirer på 1991 cm3 som yter 350 HK. Jeg tror helt klart at Audi vil få et godt salgsargument med en ny A4 2,0 TFSI modell som har en rekkefemmer som yter rundt 200 turboladede gurglende og snerrende hestekrefter (lydbildet i en R5 motor er stort sett alltid inspirerende). BMW´s nåværende rekkefirer blir ikke helt det samme og mon ikke dette på sikt vil føre til en ny generasjon av fabelaktige små rekkeseksere fra BMW... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Januar 21, 2013 Share Skrevet Januar 21, 2013 Litt mer info om Mercedes CDA: http://www.dinside.no/909765/vaer-priset-mercedes-cla#/ CLA 180 1,6 liter bensin, 122 hk 313.000 kr CLA 200 1,6 liter bensin, 156 hk 366.000 kr CLA 250 2,0 liter bensin, 211 hk 517.000 kr CLA 220CDI 2,2 liter diesel, 170hk 417.000 kr Oppsummert: CLA er basert på A-klasse-plattformen, men plasserer seg likefullt i D-segmentet (som C-klasse), da den med sine 463 centimeter er 34 centimeter lengre. Trodde faktisk ikke den var større enn C-klasse. C-klasse er forøvrig en skikkelig pen og stilfull bil, både som stasjonsvogn og sedan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå