Fredrik Skrevet Mars 3, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2013 Nettopp... Mercedes-Benz Geländewagen kniver jo med Land Rover´s Defender om å ha den lengstlevende av disse dinosaurus 4x4 modellene. Jeg har hatt to stk. Serie III Land Rovere (forgjengeren til Defender), men jeg har aldri hatt en Geländewagen tiltross for at jeg første gang kjørte modellen allerede i 1983. Jeg liker imidlertid Geländewagen og jeg kan godt tenke meg en 460. Denne modellen (altså 460... den første utgaven) kalles gjerne for "engineer/explorer" modellen ettersom alt på denne modellen også er 100% mekanisk. Den beste er 300 GD Lang med en 5 sylindret rekkediesel på 2988 cm3. Motoren er uten turbo og yter 80 HK ved 4000 rpm og 172 Nm ved 2400 rpm. Topphastigheten er 130 Km/t og 0-100 Km/t tar godt over 20 sekunder. Den er søvndyssende langsom, men svært, svært solid... en slags mini Unimog. Kan man holde rusten unna har man en bil mer eller mindre for livet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 4, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 4, 2013 Litt om den nye 911 GT3 basert på 991... bare et lite eksempel på bredden i denne tråden med tanke på det forrige innlegget... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 5, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 5, 2013 To medlemmer (bl.a en moderator) av det dedikerte Porscheforumet www.rennlist.com har spottet en nesten ferdig prototype på den nye 911 GT3 basert på 991 modellen. De forteller i et innlegg i forumet at den nye GT3´en får en variant av den nye 3,8 liter B6 motoren som trolig kommer til å yte rundt 500 HK uten ladeluft. Som bildene viser er motoren rødmerket først ved respektable 9000 rpm. Bilen får også Porsches geniale PDK gearkasse i motsetning til 997 GT3 som kun hadde manuell gearkasse som standard. Bilen er testet til 7:30 (knapt 2,5 sekunder etter Pagani Zonda F Clubsport som har 602 HK) rundt Nordschleife og dette er temmelig imponerende, men tiden vil nok bli bedre når den testes på ordentlig når den er ferdig utviklet. 997 GT3 har en offisiell tid rundt Nordschleife på 7:42. 991 GT3 vil komme som widebody a la 997 C4... Auto Motor & Sport (AMS) bringer idag oppdaterte nyheter vedr. den nye 911 GT3. Vekten blir 1430 Kg og den selvpustende B6 motoren på 3,8 liter yter nå 475 HK og 440 Nm. Maksimalt turtall på motoren er som tidligere beskrevet 9000 rpm i kombinasjon med en 7-trinns PDK gearkasse som foreløpig eneste valgmulighet. 0-100 Km/t går løs på 3,5 sekunder og topphastigheten er 315 Km/t. Som en kuriositet vender Porsche tilbake til konseptet med firehjulsstyring. Porsche 928 hadde som kjent en passiv medstyrende bakaksel... den såkalte Weissachakselen. På den nye GT3 modellen er bakakselen imidlertid aktiv og styrer motsatt av forhulene inntil 50 Km/t. Jeg gleder meg til å høre hva bl.a Chris Harris mener om akkurat dette konseptet... http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... har-ar-den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 5, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 5, 2013 Nå har jeg brukt litt ekstra tid på å den fantastiske britiske serien Grand Design med Kevin McCloud der han presenterer div. bygninger (arkitekturen, byggeprosessen og det ferdige resultatet). Jeg tror at dette prosjektet må være den ultimative favoritten... et helt utrolig hus på toppen av et fjell i Sierra Nevada ovenfor Malaga i Spania. Husets former og linjer er fantastiske i omgivelsene og selv den lokale byggmesteren (som er en viktig person i lokalmiljøet) er temmelig imponert over det futuristiske og for ham veldig moderne resultatet. Det som imidlertid virkelig er helt vannvittig er at hele prosjektet kun kostet 2,6 millioner kroner i 2004. Noen ganger betaler det seg utvilsomt å gå egne veier samt være standhaftig... http://www.youtube.com/watch?v=DXx139c2Pf4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 5, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 5, 2013 LaFerrari... er navnet på den nye Ferrari modellen som skal erstatte Enzo (kanskje et litt i overkanten svulstig navn). Den har en V12 motor på 6262 cm3 som yter 800 HK ved 9000 rpm og 700 Nm ved 6750 rpm. I tillegg har den en elektrisk motor som yter 163 HK og 270 Nm. 0-100 Km/t skal iht. Ferrari gå løs på under 3 sekunder og topphastigheten er over 350 Km/t. 0-300 Km/t gjøres unna på 15 sekunder blank. Her er en liten teaser samt et par bilder inntil vi får en bredere presentasjon av et av de store bilmagasinene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2013 BMW kommer snart med M6 Gran Coupé. Denne modellen får den samme V8 motoren på 4395 cm3 som yter 560 HK og 680 Nm som M5 og M6 har. I henhold til BMW vil akselerasjonsverdiene være nøyaktig on par med M6. Umiddelbart har jeg virkelig sansen for Gran Coupé konseptet. Den er virkelig elegant, men spørsmålet er om det ikke begynner å bli litt vel trangt markedsmessig i denne enden av BMW´s modellportefølje. Med M5 som har et tradisjonelt sedan karosseri med fire dører, M6 som er en coupé med to dører og M6 Gran Coupé som er en coupé med fire dører er det kanskje en fare for at iallefall M5 og M6 Gran Coupé vil kanibalisere hverandre. Umiddelbart virker M5 en smule redundant i forhold til M6 Gran Coupé... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Mars 6, 2013 Share Skrevet Mars 6, 2013 Bilene er nok teknisk sett mer eller mindre identiske, foruten taklinjen og eksteriørdeler med tilhørende tilpasninger. Selve stammen med plattform og chassi drar man i stor grad nytte av fra før og det blir noe helt annet å utvilkle en helt ny modell. Uten inngående kunnskaper på feltet så ser jeg for meg CAD, litt testing og vips så står den der. Det er jo nettopp dette VAG kanskje ble de første til å perfeksjonere. Alle bilene er jo mer eller mindre bygd på et par plattformer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2013 Ja.. dine betraktninger er helt korrekte. F12/F13/F06 er alle sammen basert på F10 som igjen deler plattform med F01 (moduloppbygget). Britene har et godt uttrykk for fenomenet... modellen er en såkalt "parts-bin-special" eller basert på gjenbruk av deler på godt norsk. Det er VAG´s store mann Ferdinand Piëch (Ferdinand Porsches barnebarn gjennom datteren Louise Porsche) som er arkitekten bak konseptet rent teknisk, men BMW går faktisk et skritt videre i relasjon til possisjonere modellene i markedet. Gran Coupé er ment som et alternativ til 7-serien der 6-serien er ment som et coupé alternativ til 5-serien. Ergo forsøker BMW med Gran Coupé å tilby et alternativ til f.eks Porsche Panamera (som nesten er like stor som F01). Dette kan man også se i forhold til akselavstanden på Gran Coupé som er den samme som 5-serien... nemlig 2968 mm der 6-serien er 2779 mm og 7-serien er 3070 mm. 5-serien GT har en akselavstand tilsvarende 7-serien. Det som blir interessant i fremtiden er at bilprodusentene i en større grad enn idag kommer til å utvikle felles plattformer. Ergo vil fremtidige BMW modeller ganske sikkert dele mer med andre bilprodusenter enn bare enkelte motorer. Situasjonen blir trolig ikke helt ulik slik den har vært siden 60-tallet i USA, der teknisk sett like bilmodeller har blitt possisjonert mot ulike bilmarkeder av et utall forskjellige bilmerker (les: ikke bilprodusenter). Britene har et godt uttrykk for dette fenomenet også... "badge engineering"... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2013 Apropos den nye LaFerrari og Porsche´s kommende 918... Richard Hammond presenterer stamfedrene... Ferrari F40 og Porsche 959... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwZ Skrevet Mars 6, 2013 Share Skrevet Mars 6, 2013 Når det gjelder den nye LaFerrari, så er det godt mulig vi kan få se denne i Norge Det er 4 Norske Autostradasport kunder som er kvalifisert til å kjøpe denne bilen. Dette er fordi de er involvert i 599XX prosjektet. Alle som har kjøpt seg inn i dette prosjektet ble lovet å kunne få muligheten til å kjøpe den nye superbilen til Ferrari. Såvidt jeg vet er det kun disse prosjektkundene som er lovet bil, ok kanskje Alonso er lovet en i spesiell farge osv, men det er faktisk rimelig kult med såpass mange Norske Neste trinnet på stigen er at man må eie minst 5 Ferrarier, så skal Konsernsjefen Montezemolo velge fra disse. Kun 499 biler skal lages, skal jeg tippe lager de en ekstra til den nye paven, slik de gjorde det med Ferrari Enzo NB: Lite trolig at det kommer en på Norske skilt, da jeg regner med at bilen eksporteres ut igjen ved salg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 6, 2013 Share Skrevet Mars 6, 2013 Er ikke kult før de kommer på Norske skilt synes jeg...! Finnes flust av Nordmenn som kjører ubergromme biler som dog ikke er registrerte her til lands. Synes noe får hoste opp 11 mill for å få avgiftsplater på vidunderet, er nok pengefolka her i landet til det Var det ikke solgt en del av den nye F12 også, fem seks stykker så langt eller noe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwZ Skrevet Mars 6, 2013 Share Skrevet Mars 6, 2013 Er ikke kult før de kommer på Norske skilt synes jeg...! Finnes flust av Nordmenn som kjører ubergromme biler som dog ikke er registrerte her til lands. Synes noe får hoste opp 11 mill for å få avgiftsplater på vidunderet, er nok pengefolka her i landet til det Var det ikke solgt en del av den nye F12 også, fem seks stykker så langt eller noe? Ubergromme biler som ikke koster i nærheten av denne ja, prisen er 1,2millioner Euro + Norsk moms. Avgiften er faktisk ganske liten i forhold til Mva, som er den største kostnaden. Men den er mulig å få igjen ved export. F12 ja, stemmer at det er solgt 6stk. Men leveringstiden er enda litt usikker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 6, 2013 Share Skrevet Mars 6, 2013 Ubergromme biler som ikke koster i nærheten av denne ja, prisen er 1,2millioner Euro + Norsk moms. Avgiften er faktisk ganske liten i forhold til Mva, som er den største kostnaden. Men den er mulig å få igjen ved export. F12 ja, stemmer at det er solgt 6stk. Men leveringstiden er enda litt usikker Er vel ett par nordmenn som har Bugatti Veyron, kjører dog ikke i Norge da. Finnes vel noen Koenigsegg CCX på Norske skilter også også, gromt nok synes jeg iallfall Autostrada gjør iallfall en flott jobb med å tilgjengeliggjøre Ferrari for interesserte Nordmenn, og 6 solgte F12 er ikke dårlig prisen tatt i betraktning Hva skyldes usikker leveringstid? har den solgt så bra at produksjonen henger etter eller er det bare sånn man må vente av mindre bilprodusenter. Norge er vel heller ikke førsteprioritet for Ferrari men når de har etablert seg med forhandler så mener jeg de bør holde en nogen lunde rimelig leveringstid. Jeg mener, bestiller man ny BMW så får man bilen etter 8 uker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwZ Skrevet Mars 6, 2013 Share Skrevet Mars 6, 2013 Ubergromme biler som ikke koster i nærheten av denne ja, prisen er 1,2millioner Euro + Norsk moms. Avgiften er faktisk ganske liten i forhold til Mva, som er den største kostnaden. Men den er mulig å få igjen ved export. F12 ja, stemmer at det er solgt 6stk. Men leveringstiden er enda litt usikker Er vel ett par nordmenn som har Bugatti Veyron, kjører dog ikke i Norge da. Finnes vel noen Koenigsegg CCX på Norske skilter også også, gromt nok synes jeg iallfall Autostrada gjør iallfall en flott jobb med å tilgjengeliggjøre Ferrari for interesserte Nordmenn, og 6 solgte F12 er ikke dårlig prisen tatt i betraktning Hva skyldes usikker leveringstid? har den solgt så bra at produksjonen henger etter eller er det bare sånn man må vente av mindre bilprodusenter. Norge er vel heller ikke førsteprioritet for Ferrari men når de har etablert seg med forhandler så mener jeg de bør holde en nogen lunde rimelig leveringstid. Jeg mener, bestiller man ny BMW så får man bilen etter 8 uker Tenkte først og fremst på i Norge ja. Bugatti Veyron eies av Arne Fredly i Monaco og den Koeniggsegg CCXen på Norske skilt eies av min sjef Jo, vi prøver så godt vi kan å motarbeide janteloven og heller gjøre ett forsøk på å skape lykke hos våre kunder Produksjonen har kommet sent igang av F12 og produksjonslinja har ikke full kapasitet med en gang. Derfor har vi enda ikke fått bekreftet leverings datoer, men vi ligger ikke langt etter andre land i Europa. Vi har ett samarbeid med den svenske Ferrari importøren Autoropa som er ganske store på volum og har det største showrormet i Europa. Gjennom dem får vi bedre tilganger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Mars 6, 2013 Share Skrevet Mars 6, 2013 Fredlys Veyron var i Norge og ble testet av autofil. Men så tipset noen tollvesenet, Fredly fikk panikk, smuglet ut bilen og nektet TV2 å bruke opptakene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå