Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

BMW M sjefen, Dr. Friedrich Nitschke, drøfter forskjellen på M-modellene vis a vis M Performance modellene og de alminnelige BMW modellene med M Sportspakke. Han forteller at så mye som 60-80% av delene er nye og unike for de ekte M-modellene. M Performance modellene gjør derimot bruk av oppdatert eldre M teknologi og disse modellene har heller ikke så mange unike M deler.

Nitschke forteller også at det ikke blir en M6 Gran Coupé med xDrive pga. vekttillegget på 80-90 Kg og at BMW M derfor heller vil satse på Active M Differential konseptet. En evt. M-modell basert på den kommende 4-serien vil iht. Nitschke bli en M4. Det er ellers bekreftet at den nye M3 vil få en rekkesekser med ladeluft... :)

http://www.bmwblog.com/2013/03/10/bmwbl ... s-m-coupe/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg så "Plastposen" så lo jeg meg rett og slett fillete, herlig norsk uskyldig humor :lol: Skolmen gjør en flott figur i rollen som den småforvirra Reinert med litt dårlig timing til tider :) Har den i DVD hylla en plass og nå ble jeg minnet på at jeg snart må se den igjen...

Har selv Selskapsresan på sammleboks, herlig humor det også. Jeg som er båtmann liker best SOS Selskapsresan fra 1988, anbefaler absolutt disse filmene særlig til de som er lei mørke og alvorlige Skandinaviske filmer med en rødsprengt Persbrandt, Kristoffer Joner mumlende lavmælt på uforståelig Stavangersk eller Aksel Hennie i hettegenser :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle selskapsresan-filmene er fantastiske. Jeg hadde samleboksen, men lånte den bort... Kostet 149,- på Lefal, så MYE moro for pengene :)

En må alltid se nr.1 (når de er i syden) før sydenturer, og nr.2 før en skal på fjellet :)

"Jag tåler inte sprit"

"Hvem faan gör vel det..."

"ratta ratta raaa"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... gamle filmklassikere fra 70 og 80-tallet er artige. De lager dessverre ikke slike filmer lengere. Det er noe med tematikken og måten de ble filmet på som er kult med filmene fra 70-tallet. Dette ser man veldig tydelig på f.eks Dirty Harry filmen/serien med Clint Eastwood og The China Syndrome med bl.a Michael Dauglas, Jack Lemmon og Jane Fonda. En tilsvarende norsk godbit som Selksapsreisen er "Norske Byggeklosser" fra 1972 med Rolf Wesenlund i hele 8 forskjellige roller. Regi ved Pål Bang-Hansen... :P

Norske Byggeklosser...

Et par godscener fra Dirty Harry...

http://www.youtube.com/watch?v=ApdECER-tkw

Den klassiske bilscenen fra The China Syndrome...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er interessert i filmtekniske detaljer fra 70-tallet bør man se på Quentin Tarantino´s filmer. Spesielt hans siste film, Django Unchained, er en stor hyllest til genreen, men også f.eks Pulp Fiction er tematisk oppbygget etter et mønster som var veldig populært på 60 og 70-tallet. Tarantino stjeler og låner der han kan, men du verden så bra filmer han lager... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":4wkw4epw]Norke byggeklosser er selvfølgelig en annen klassiker ja :)

Det er også en herlig film, Rolv Wesenlund er blandt mine norske favoritt skuespillere :) Få filmer fra gammeldager klarer fortsatt å få folk til å vri seg i latter som Wesenlund, særlig som Fleksnes :lol:

Og etter å nettopp selv ha bygget hus så er det jaggu mye sannhet i filmen Norske byggeklosser :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter å nettopp selv ha bygget hus så er det jaggu mye sannhet i filmen Norske byggeklosser :wink:

Hehehe... med tanke på hva vi opplevde her i Danmark da vi bygde hus i 1999 kan man visst fint lage en "Danske Byggeklosser"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom ved en tilfeldighet over denne tyske videoen fra 1976 der man tester en Mercedes-Benz W123 300D. Produksjonen av W123 begynte i november 1975 og ble dermed solgt som 1976 modeller. Testen er med andre ord fra da W123 var helt ny som bilmodell.

Dieselmotoren (OM 617) er en rekkefemmer på 3005 cm3 som yter 80 HK ved 4000 rpm og 172 Nm ved 2400 rpm. Med 4-trinns manuelt gear (som i videoen) tar 0-100 Km/t ca. 19 sekunder og topphastigheten er ca. 150 Km/t. Gjennomsnitlig drivstofforbruk ved blandet kjøring er iht. Mercedes-Benz ca. 0,99 liter/mil, noe som faktisk var veldig bra på den tiden. En tilsvarende W123 200 med en bensinrekkefirer på 1988 cm3, 94 HK og 158 Nm har et gjennomsnitlig drivstofforbruk ved blandet kjøring på 1,23 liter/mil.

Konstruktøren av dieselmotoren (OM 617) var Ferdinand Piëch... Ferdinand Porsches barnebarn gjennom datteren Louise Porsche. Ferdinand Piëch er som tidligere nevnt mange ganger også ansvarlig for bl.a Porsche 917, Urquattro og Bugatti Veyron.

Mercedes-Benz W123 240D og 300D var pr. definisjon standardbilen som taxi i hele Europa minus de britiske øyer. Alle som har noen år på baken har et forhold til denne bilmodellen. Et artig gjensyn selv om det nok kan være en fordel å forstå tysk når man ser videoen... :)

cf34eht9e0kqyxjy72td.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP Uncovered

The story of the Lotus 49, the revolutionary car designed by Colin Chapman and Maurice Philippe and driven with startling success by both Jim Clark and Graham Hill.

lotus49j.jpg

Videosnutt som anbefales. Tror jeg hadde fulgt med på F1 dersom fokusen hadde vært som på 60-tallet. :)

Edit: Litt meningsløst innlegg ettersom jeg ikke vet hvor man kan få sett dokumentaren, annet enn på Sky sports F1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, men jeg synes at Tesla med Model S gjør et godt forsøk på å bringe utviklingen et stykke videre. Et av de nyeste tilbudene når det gjelder enklere og billige el-biler er VW e-up!. Den er nogenlunde på samme størrelse som Peugeot 205 (dog endel høyere iht. moderne prinsipper for plassutnyttelse), men tilbyr egentlig ikke så mye mer enn Peugeot´s gamle prototype. Motoren yter nominelt 55 HK (spisseffekt 82 HK), men siden bilen inklusive batterier veier hele 1185 HK (335 Kg mer enn 205 Electric) er både ytelsene og kjørelengden stadig relativt begrenset. Topphastigheten er 135 Km/t og den effektive kjørelengden er 150 Km ved blandet kjøring.

Det er først og fremst batteriene som har blitt bedre i relasjon til oppladningstiden. VW lover at batteriene i e-up! kan opplades 80% i løpet av en halv time. Antall utladninger batteriene klarer er nok også signifikant bedre enn hva teknikken på 80-tallet kunne tilby.

VW e-up!

[ Bilde ]

80% på 30 minutter tilsvarer tallene for Nissan Leaf. Det reklamen selvsagt ikke sier noe om er at denne type hurtiglading svekker levetiden for batteriet. :lol:

Når det gjelder Tesla griper jeg meg enkelte ganger i å lure på hvor stor de etablerte bilmerkene vil tillate at Tesla vokser seg. Foreløpig er elbilmarkedet svært lite. Med reduserte kostnader og nyvinninger innen batteriteknologien kan dette forandre seg.

For norske elbilinteresserte er kanskje det store spørsmålet hvor stort myndighetene vil tillate at elbilmarkedet vokser seg før de forventer at elbileierne skal betale avgifter på lik linje med tradisjonelle biler. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom ved en tilfeldighet over denne tyske videoen fra 1976 der man tester en Mercedes-Benz W123 300D. Produksjonen av W123 begynte i november 1975 og ble dermed solgt som 1976 modeller. Testen er med andre ord fra da W123 var helt ny som bilmodell.[..]

Utrolig hvor sans jeg har for tysk biljournalistikk og dens gjennomførte nøkterne saklighet. :D

Kjenner at jeg begynner å få mer enn nok at enkelte engelskspråklige motor-underholdere med deres "Poweeeeer!", "This car is insane" eller "Rubbish!" :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...