Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos Kina så begynner landet å markere seg i relasjon til salgsstatistikkene når det gjelder biler. Spesielt når man ser på hvilke bilmodeller som selger best i hele verden (2012). Toyota Corolla er stadig nr. 1 på listen over biler som selger best med 1097132 solgte biler, men like bak med kun 60500 færre solgte biler kommer ganske overraskende Ford Focus. Ford har nemlig en fantastisk suksess med modellen Focus i Kina og dette gir seg nå utslag på salgsstatistikkene.

Noe lenger bak kommer VW Passat og Golf med 250-300000 færre solgte biler. VAG har med andre ord ikke en like stor suksess som Ford i Kina. En annen overraskelse er at Wuling Sunshine (a subsidary of General Motors) er den 20 mest solgte bilmodellen i verden... like foran Huyndai Sonata med hhv. 523724 og 508944 solgte modeller.

Wuling Sunshine

ys2wxedrnvm8c9wp2npw.jpg

BMW 3-serie er nr. 36 på listen over de mest solgte bilmodellene i verden... rett foran Wuling Rongguang (a subsidary of General Motors). Rongguang er i likhet med Sunshine en varebil... bare mindre.

De neste interessante observasjonene på listen er at Renault har suksess med deres billige modeller som f.eks Logan og Duster (akkurat kommet til Norge). Disse bilmodellene er basert på eldre Nissan og Renault teknikk og bygges i hhv. Kina og Romania. Begge modellene er mer populære i absolutte salgstall enn f.eks Audi A6 og Mercedes-Benz E-klasse.

Et stykke ned på listen finner man faktisk Peugeot 405. Dette er en modell som i Europa ble erstattet av 406 modellen allerede i 1996. Forklaringen er at Peugeot har en joint venture avtale med den iranske bilprodusenten IKCO (Iran Khodro Company) og dette medførte i 2012 hele 201691 stk. solgte Peugeot 405 (dog med 406 designelementer). Iran er et temmelig stort land i Mellomøsten med 75 millioner innbyggere og dette er nok til å påvirke salgsstatistikken over verdens mest solgte bilmodeller (Iran eksporterer også 405 til bl.a Venezuela... Mahmoud Ahmadinejad og Hugo Chávez var buddies). Til iranernes forsvar er Peugeot 405 kjøredynamisk helt fabelaktig. Få om noen biler med oldschool forhjulstrekk er bedre... :)

Peugeot/Pars 405

rqaibw7bjt7eu3y6hax4.jpg

http://bestsellingcarsblog.com/2013/03/ ... ng-models/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget interessant liste.

Og den illustrerer også hvor lite det europeiske markedet er for større sedaner. Toytoa Avensis som lages i og for Europa er helt nede på 306. plass (og den plasseringen inkluderer selvsagt også salget av stasjonsvognen). Gjør det lett å forstå hvorfor Mazda 6 orienteres mot det amerikanske og kinesiske markedet.

De neste interessante observasjonene på listen er at Renault har suksess med deres billige modeller som f.eks Logan og Duster (akkurat kommet til Norge). Disse bilmodellene er basert på eldre Nissan og Renault teknikk og bygges i hhv. Kina og Romania.

Såvidt jeg forstår produseres Duster og Logan på et større antall lokasjoner enn dette: Sør-Afrika, Brazil, India og Russland tror jeg har produksjonsfasiliteter for i alle fall Logan. Renaults russiske gren skriver seg tilbake til slutten av 1990-tallet og ble i alle fall delvis basert på restene av bilmerket Moskvitch. Siden Renault knapt har vært markedsført ordentlig i Norge de siste 30 år, er det lett å glemme at merket fortsatt er en stor aktør på verdensmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info vedr. Duster og Logan. Dette er ikke bilmodeller jeg har mest kunnskap om for å si det forsiktig, men ditt poeng vedr. Renault i relasjon til verden og Norge er viktig. Frankrike er stadig en temmelig stor aktør på verdensmarkedet når det gjelder biler og dette gjelder både Renault og PSA (Peugeot & Citroën).

Renault er verdens 4. største bilprodusent og har bl.a en viktig allianse med Nissan. Totalt produserte Renault litt over 2,6 millioner biler i 2012.

PSA er verdens 8. største bilprodusent og de produserte knapt 3 millioner biler i 2012. PSA har stor suksess i voksende bilmarkeder som f.eks Brasil, Russland og Kina. I tillegg har de som tidligere nevnt suksess i mer spesielle, men ikke ubetydelige markeder som f.eks Iran og en rekke afrikanske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Walker gjør en kjempefin jobb med sine 911´er (og ikke minst skape et interessant miljø rundt oldschool 911 modellene), men jeg har litt mer sansen for Singer og Rob Dickinson´s kreasjoner. En Singer er mer clean og stilren (kanskje litt mer "voksen" i formen), men sikkert også veldig mye dyrere med tanke på de omfattende tekniske endringene. På den annen side kan en Singer oppfattes som å gå over bekken for å hente vann. Det er ikke nødvendig å gjøre ting mer vanskelige enn de er og her har Magnus utvilsomt et poeng med sine kreasjoner... 8)

Det er også veldig artig at Porsche i Tyskland i forbindelse med 50 års jubileumet har tatt Magnus og hans 911´er inn i varmen. Dette viser at Porsche har takhøyde og at markedsavdelingen har kontakt med hva som rører seg på grasrotnivå. Jeg vil heller ikke avvise at det også handler om å snobbe litt ned. Porsche har aldri hatt et ønske om å være spesielt fine eller eksklusive når det gjelder de kommersielle modellene. Porsche er deres historie og bakgrunn bevisst i relasjon til Volkswagen og relativt enkel teknikk (iallefall med oldschool modellene). Alt handler om effektivitet, fokus og hvordan man med relativt enkle midler kan gjøre bilene både hurtigere og morsommere... :)

Singer Nebraska

j517p618wzgcj7ls6khl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men Singeren er vel ca 1 million kroner dyrere enn det Walker sine hadde vært om han solgte dem.

Blir et annet konsept.

Jeg kunne tenkt meg en slik som vist i videoen, men med standard blinklys freme og standard baklys. (Altså slik som Singeren har.)

Breddinga og de andre detaljene elsker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ganske avslappet forhold til Porsche, men Singer er bare en så utrolig deilig bil. Jeg skjønner at de koster mye penger, men jeg tror du får mye igjen for det. Håper jeg en dag vil være i stand til å eie noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus Walker har absolutt sansen for fine detaljer som f.eks breddingen, dørhåndtakene, fotplatene (skikkelig oldschool racing), speilene etc. Han virker også rimelig kunnskapsrik og entusiastisk... og slikt liker vi. Jeg er imidlertid heller ikke så begeistret for blinklysene og motorlokket... iallefall ikke på den aktuelle modellen.

Det jeg spesielt liker med Magnus Walker er at han snakker et språk de unge forstår (med tydelig image og stil). Dette skaper en ny entusiasme rundt Porsches klassiske 911 modeller. Ergo får disse bilene et nytt liv istedenfor å kun havne hos eldre mennesker... og bedre kan det ikke bli.

Singer er mer sofistikert og voksent. De største endringene er skjulte for folk som ikke kjenner oldschool 911 modellene. Men vær ikke i tvil... en Singer er kostbar og det er en årsak til dette. For det første må man ha en velfungerende 964 donor bil. Vil man ha 6-trinns gearkasse må man ha i tillegg ha drivverket fra en 993 (og de er dyre). Så skal motoren bygges om av Cosworth og understelet kalibreres med Öhlins beste + en rekke spesialdeler. Hele frontseksjonen og alt av skjermer helt opp til taket bak skal bygges om. Nytt interiør skal tilpasses med en rekke spesialdetaljer for å få frem det rette urmodell stuket (les: utgangspunktet er en "moderne" 964 anno 1989-94). Det er klart at en slik ombygging blir kostbar, men du verden som det fungerer... :P

h58hvj7g57qztjmxc24z.jpg

vwvx881898jxffrvpt91.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det fungerer som pokker :)

Jeg har sett 964'er her landet som er "backdated", men hvor det ikke er tatt helt ut. Det ser mindre vellykket ut, og en kan da lett se 964'en under "sminken". Singer er et kunstverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sett litt grundigere på nye Mazda 6 idag (kom på at du nevnte den her i tråden), og den er faktisk imponerende til å være Mazda. Det er ikke tvil om at det fremdeles er, vel en Mazda, men designmessig har de gjort mye bra. Den ser fantastisk bra ut, spesielt modellen med litt større hjul.

Forøvrig er lyktene (innmat) og linja over panseret _veldig_ likt som f30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen vedr. den nye Mazda 6 og jeg tar gjerne imot mer der det kommer fra. Det er ingen tvil om at Mazda med denne modellen vil gjøre seg bemerket i helt nye markeder for Mazda. Jeg tror at temmelig mange etterhvert vil få øynene opp for modellen... :)

Apropos Mercedes-Benz Unimog... som vi også har hatt fremme i denne tråden et par ganger. Motor Trend´s Jonny Lieberman har besøkt Unimog museumet i byen Gaggenau i Schwarzwald ikke så langt fra den sydtyske byen Baden-Baden (jeg er relativt lokalkjent i dette området)... :)

i5o5icd79tr083fk2rxq.jpg

Musikken som spilles i innslaget er neppe helt tilfeldig valgt og jeg mener å kjenne den igjen som signaturmusikken til spillet Return to Castle Wolfenstein. Rett meg hvis jeg tar feil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSA har stor suksess i voksende bilmarkeder som f.eks Brasil, Russland og Kina.

Det er heller ikke til å stikke under en stol at PSA står overfor markante utfordringer - og da kan en etablert markedsandel i land med en voksende middelklasse - som de du nevnte over - være helt avgjørende.

Jeg registrerer at Renault har en noe annen tilnærming til verdensmarkedet enn PSA, i og med at Renault kan velge å selge en bilmodell fra sin portefølje under det merkenavnet som er best etablert i landet modellen skal selges. Derfor kan altså en Dacia Duster selges som en Renault på noen markeder.

PSA later på sin side til å være mer opptatte av å opprettholde en separat merkeidentitet mellom Citroën og Peugeot. På lang sikt ser jeg ikke bort fra at det kan være en fordel. Spørsmålet er om det er en klar nok identitetsforskjell mellom de to merkene. De nye DS-modellene fra Citroën kan hjelpe endel her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er virkelig en interessant strategi franskmennene følger. Jeg har lest flere steder at da merginghysteriet blandt bilprodusentene raste på 90 og deler av 2000-tallet måtte de franske bilprodusentene ta samling i bånn og bestemme seg for hvorfor de var i bransjen. Det de kom frem til var at de bygget biler for folk flest og at slik skulle det være. Franskmennene har aldri hatt sansen for det de lett spydig kaller egoistisk anglosaksisk økonomisk tankegang. For franskmennene (og latinere generelt) er selve livet det viktigste og da handler mye kun om å dekke basale behov. Interessant nok er jo dette den grunnleggende ideen bak f.eks Volkswagen også.

Det er derfor ikke så merkelig at de satser på markeder som de kan utvikle mer eller mindre fra bunnen av eller som en forlengelse av handelen fra kolonitiden. På mange måter har dette vært en suksesshistorie helt frem til da fokuset på effekt og hestekrefter tok over på midten av 2000-tallet. Dette racet var de ikke forberedt på og dagens modeller står i skjærende kontrast til tidligere tiders fantastisk fine modeller fra de franske bilprodusentene.

De fleste bilanalytikere mente derfor at spesielt PSA kom til å bli oppslukt av en annen stor bilprodusent, men slik gikk det ikke. Franskmennene beholdt roen og konsentrerte seg om sitt og det ser ut til å ha båret frukter internasjonalt.

Citroën har idag en tydelig designfilosofi, mens Peugeot og tildels Renault er mer utydelige. Jeg synes at de nye 508 og 208 modellene er et skritt i riktig retning, men det er ikke som da 405 og 205 var på markedet. Den gangen hadde Peugeot et image omtrent som VW har idag og det er litt av en forskjell. Jeg gleder meg forøvrig til å prøve den nye 208 GTi modellen. Er den i relativ forstand like god som den gamle 205 GTi?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten et av mine eksempler på en backdated 964, som ikke er 100% gjennomført.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39203844

44_1315808137_xl.jpg

Ser det bl.a. ved sideskjørtene. Og det er et eller annet med proporsjonene. Mulig det bare er bildene. Bilen ser for all del strøken ut, men det et eller annet som skurrer. Kanskje at det ikke er sølvlister rundt vinuene.

(ang Goodwood-filmen du postet. Så utrolig mye fett! Hadde vært moro å være der!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...