Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Tja, min søster kjørte over 70.000 uten å bytte noe, ikke olje engang på sin Yaris. :lol:

Har ikke sagt BMW er så mye bedre enn Toyota, men de er ikke dårligere. Alle biler kan fint kjøre 70 000 km uten oljeskift, men om det er bra er en annen sak :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legges det opp til "krig" igjen, men jeg skal holde meg for god til denslags denne gang. Tror heller ikke Fredrik vil sette pris på at vi starter en ny "hva er best" diskusjon i tråden hans, så det skal jeg respektere :)

Vet bare at det gir meg en deilig følelse av å kjøre riktig merke, et merke som gir meg mer glede enn hva en sur gammel Merce diesel eller en nitrist Toyota ville gitt meg uten at det går på bekostning av kvalitet og driftsikkerhet :):bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Fredrik... det er helt korrekt observert at jeg ikke liker "hva/hvilken er best" diskusjoner (no offence). Spesielt fordi det som regel ikke finnes et enkelt svar og det gjør det heller ikke når det gjelder min bil og hvorfor den er så pålitelig som den er... :)

Årsaken er en kombinasjon av flere faktorer. Utgangspunktet er bra (E46 er en god konstruksjon), den har alltid fått godt vedlikehold (alle servicer og fornuftig pleie/vedlikehold) og bilen har alltid blitt kjørt voksent (ingen rivstarter/burning) på originale dekk (i mitt tilfelle 195/65-15 eller 205/55-16). Mer spesielt er det faktum at det elektriske anlegget stadig 100% originalt og det er fullstendig overlagt fra min side. Elektriske problemer er en av de største kildene til problemer med biler. E46 har et ganske bra elektrisk anlegg og det er derfor ingen grunn til å fikle/pille ved det. På den måten virker alt stadig som det skal (dog ikke bakruteviskeren pga kabelbrudd) og selv batteriet er det originale fra da bilen ble bygget i november 2002.

På den annen side er ikke alt med bilen like bra. Rusten begynner å vise seg på flere steder (fordører/forskjermer), men intet alvorlig. Dørstopperne på fordørene må også skiftes (virker ikke). Lakken begynner også å bli slitt, men 354 Titansilber er heldigvis en takknemlig farge når den ikke er helt ny lenger. Man skal helt inn på bilen for å se skjoldene fra oksyderingen. Alt i alt er jeg imidlertid svært tilfreds med bilen.

Apropos Jaguar F-Type... her er en ny test mot Porsche 911... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksidering i lakken kan du gjøre noe med, hvis du vil det. Det er fullt mulig å få lakken tilnærmet 100% som ny, eller til og med bedre enn ny, hvis man ser bort fra dypere riper og småskader som steinsprang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet bare at det gir meg en deilig følelse av å kjøre riktig merke, et merke som gir meg mer glede enn hva en sur gammel Merce diesel eller en nitrist Toyota

"Deilig følelse av å kjøre riktig merke". For min del handler det om bilens kvaliteter. Om det står BMW, Porsche, Think eller Ssangyong på den er jo revende likegyldig så lenge den fungerer slik jeg vil den skal fungere. Kommer aldri til å forstå hvorfor enkelte er mer opptatt av at bilen kommer fra en viss produsent.

Og Fredrik, det er på tide med ny bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legges det opp til "krig" igjen, men jeg skal holde meg for god til denslags denne gang. Tror heller ikke Fredrik vil sette pris på at vi starter en ny "hva er best" diskusjon i tråden hans, så det skal jeg respektere :)

Vet bare at det gir meg en deilig følelse av å kjøre riktig merke, et merke som gir meg mer glede enn hva en sur gammel Merce diesel eller en nitrist Toyota ville gitt meg uten at det går på bekostning av kvalitet og driftsikkerhet :):bmw:

Krig?

At Mercedes ligger i flertall på topp er noe de fleste er klar over, men om du hadde titta litt etter ser du at det ligger overaskelser som Citroen, Kia og eldre Opel høyt oppe.

Alle biler har mulighet til å tusle langt om de blir passet på, noen krever rett nok mer stell enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig?

At Mercedes ligger i flertall på topp er noe de fleste er klar over, men om du hadde titta litt etter ser du at det ligger overaskelser som Citroen, Kia og eldre Opel høyt oppe.

Alle biler har mulighet til å tusle langt om de blir passet på, noen krever rett nok mer stell enn andre.

Var jo nettop dette Fredrik90 poengterte.. ;) At de fleste biler går langt ved riktig bruk og vedlikehold. Forskjellen er at BMW'er generelt sett er mye bedre biler å kjøre, og ikke minst sitter man med smilet på lur når man kjører.. :cool:

Noe japansk ræl kunne jeg aldri tenkt meg å hatt til annet en vinterbil. Mercedes har jeg dog stor respekt for, bare synd de ikke er noe sportslige generelt sett. Veldig komfortable er de dog, men hjelper ikke det når man må stroppe seg fast for å ikke velte ut av setet bare GPS'en sier ifra om at det kommer en slak sving om 2km.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... takk for at denne "krigen" ikke utartet seg videre. Hvis jeg skal si noe i denne sammenhengen er jeg ganske enig i Robkill´s refleksjoner vedr. Citroën, Kia og Opel. Alle disse tre bilprodusentene har på mange måter klart å fornye seg i forhold til markedsverdi og byggekvalitet. Citroën mener jeg imidlertid har hatt en nogenlunde tilfredsstillende byggekvalitet i mange år... ujevn, men tilfredsstillende. Markedsverdien har vært et tema i relasjon til noen markeder (bl.a det norske), mens andre markeder som f.eks det danske og tyske har gått bra for Citroën.

Apropos markedsverdi og hvordan man bygger opp tillit i et marked så er Motor Trend´s siste episode av programmet Wide Open Throttle temmelig interessant. De diskuterer bl.a fenomenet luksus og hva som idag gjør at et bilmerke oppfattes som premium i relasjon til eksklusivt. De snakker også generelt om hvordan man bør tenke i relasjon til å ha 150000 kroner som brenner i lommen (i USA). Skal man kjøpe ny eller gammel kjøreglede... i form av en ny Golf GTI eller ny Toyota GT86 (Scion FR-S i USA) vs. E30 M3... :P

Audi er som tidligere annonsert virkelig fokusert på vekt om dagen. De har nettopp vist en fremtidsstudie basert på TT som kun veier 1100 Kg. Med en bensinrekkefirer på to liter som yter 310 HK og 400 Nm går det unna. 0-100 Km/t går løs på 4,2 sekunder og topphastigheten er rundt 280 Km/t. Poenget i denne sammenhengen er utstrakt bruk av karbon, karbonforsterket plast og magnesium. Dette er alt for kostbart for produksjonsmodeller, men viser hva som er mulig i relasjon til å redusere vekten med ca. 300 Kg... :)

http://www.dagbladet.no/2013/04/25/tema ... /26851589/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten kommentar til den aktuelle Audi TT prototypen samt andre nye interessante kompakte bilmodeller med effektive bensinrekkefirere på rundt to liter er det interessant å trekke frem Porsche 931, 937 og 939 prosjekter fra 1979-81. Disse var basert på Porsche 924 og hadde ulike varianter av den samme rekkefireren på 1984 cm3, men med en luftkjølt KKK turbolader. Effekten varierte fra 177 HK til og med 375 HK. I 924 Carrera GTS (1060 Kg) ytet motoren 270 HK ved 6500 rpm og 335 Nm ved 5500 rpm. 0-100 Km/t gikk løs på 5,2 sekunder og topphastigheten var 260 Km/t. 924 Carrera GTR (930 Kg) med 375 HK gjorde den samme disiplinen på rundt 4,0 sekunder samt hadde en topphastighet på 295 Km/t.

Dette er bl.a interessant i relasjon til den 32 år nyere Mercedes-Benz CLA 45 AMG. Motoren er en bensinrekkefirer på 1991 cm3 som yter 360 HK ved 6000 rpm og 450 Nm mellom 2250 og 5000 rpm. Bilen har 4x4 og vekten er ca. 1500 Kg. 0-100 Km/t går løs på 4,6 sekunder og topphastigheten er elektronisk begrenset til 250 Km/t.

Porsche 924 Carrera GTS anno 1981

7x9o3kofmp8ftirhk809.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW tilbyr, som et forprosjekt i forbindelse med den nye i3 modellen, ferdige solcellepakker fra den tyske leverandøren Solarwatt til montering på f.eks garasje og hustak. Typisk koster en 3 kW pakke med 12 solcellepaneler av god kvalitet rundt 40000 kroner inkl. inverter (omdanner jevnstrøm til vekselstrøm) og tilbakebetalingstiden er normalt 6-7 år. Dette har jeg virkelig troen på... bra BMW!... 8)

http://www.digitaltrends.com/cars/power ... solarwatt/

eeewkzjgnt9spv5tofkj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto en CLA i garasjen her på jobben på onsdag. Den ser skikkelig bra ut!

Eneste er at kanskje frontlyktene er litt store?

Bilvalg er som alltid et tema i hodet mitt, og nå har pendelen svinget til e61 530DAT (igjen).

Jeg har jo alltid lyst på en liten sportsbil (911), men ser at det aller meste av kjøringen min er enten med hele familien, eller med meg og bagasje, som gitarforsterker osv. Ikke veldig sportsbilvennlig.

Vi trenger også etter hvert 2 bruksbiler, og da må det være 2 biler med plass til barneseter som en kan sette fra seg på togstasjonen uten å gå nervøs hele dagen.

Godt jeg har masse tid til å bestemme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... velkommen i "klubben" kan jeg kanskje si... :P

Det var jo slik bilfrustrasjonene startet for min del også. Vi hadde en ny Mercedes-Benz W124 da eldstemann ble født i 1993. Den var imidlertid upraktisk fordi den var en sedan (og vi var hyttemennesker) og ble derfor byttet ut med en Chrysler Voyager (datidens pendant til din VW Touran). Den bilen hadde grusomme kjøregenskaper (stiv bakaksel) og gjorde alle bilsyke. Ergo ble den hurtig byttet ut med en Peugeot 405 stasjonsvogn. Dette var en god kombinasjon og vi oppdaterte derfor bilen til en Peugeot 406 stasjonsvogn da den kom på markedet et par år senere.

Alle var lykkelige og eldstemann ble eldre samt vokste ut av barnestolen. Jeg tenkte at nå var tiden inne til å prøve en mindre og mer sportslig sedan igjen. Jeg kjøpte derfor en BMW E36 323i (etter et kort intermezzo med en Peugeot 406 sedan) og trodde at jeg var en lykkelig mann (så nær en Porsche, men allikevel så langt unna). To ting gikk galt: 323i´en var en mandagsbil og vi var gravide igjen. Tilbake til start... vi hadde bruk for en stasjonsvogn. Jeg ville imidlertid ikke gi meg på konseptet om en nogenlunde sportslig kompakt stasjonsvogn, men som et kompromiss skulle den også være økonomisk. På begynnelsen av 2000-tallet var dette synonymt med BMW E46 318d eller 320d (Touring)... alt etter temperament.

Dette valget har for vår del vært en stor suksess og nå er eldstemann på vei ut av redet og yngstemann ute av barnestolen.... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jay Leno liker spesielle biler og nå har han også skaffet seg en skikkelig kommunistslede av en sovjetisk Volga GAZ-21 fra 1966. Der Nytern´s Lada er en bil for folket var Volga en bil for partipamper og dignitære. Vi har tidligere hatt et portrett av den aktuelle modellen fra Volga her inne, men den var customombygget med bl.a et interiør og V12 motor fra BMW E31. Morsomme kommentarer fra Jay... og absolutt en artig bil... :P

1vykpa52aq9zub2o70m5.jpg

y03vgqpyt4t5g72ibdid.jpg

so8bdnpfxj90ppcs6x6t.jpg

ev0x8tek82kgwepv7020.jpg

0frmwukpbfo36e7dahky.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...