Fredrik Skrevet Juni 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 11, 2013 Christian V: Selvfølgelig får du lov... bring 'em on. Det er godlyd i 911... ---------------- For de som er interessert i militærhistorie må jeg nesten anbefale denne kanalen på Youtube. Her er det mye snadder... http://www.youtube.com/user/SuperiorHis ... ture=watch Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 11, 2013 PetroliciuosCo leverer varen som alltid... There Are No Substitutes for a BMW E30 M3... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsinnj Skrevet Juni 11, 2013 Share Skrevet Juni 11, 2013 Tenkte bare å nevne det i denne tråden at jeg har hatt min første mil bak rattet på en Porsche i dag, og det ga absolutt mersmak, dog den jeg prøvde hadde en noe kranglete girkasse og var litt ekkel på girene! Bilen det er snakk om en en 944 Turbo, og jeg som alltid har ment at det finnes kun en Porsche (911) ble overrasket over hvor mye bedre den så ut når man fikk kommet litt nærmere og fikk studert den litt! Men vet du hvordan disse bilene er oppbygd, mtp lager og slikt i girkasse? For når svogeren min hentet bilen så var det ingen ulyder, men på tur hjem ble det bare værre og værre lyder av girkassen. Om man holder inn cluchen så kommer alt bort. Er det noe form for utløserlager bak i girkassen som kan være kranglete tro? Fyrer bare løst her, da jeg vet du har vært borti en del gamle Porsche'er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 11, 2013 Det høres ut som utløserlageret iom. at lyden forsvinner når du trykker inn clutchen (som ligger foran sammen med svinghulet). På modellene 924/944/968 og 928 er gearkassen bygget sammen med differensialen og er dermed plassert bak som en "bakaksel" (modellene har drivaksler). Fjæringen bak på 924/944/968 er basert på en torsjonsfjær og den kan virke litt "soft" etter dagens standard. En ombygging med coilovers er derfor en fornuftig løsning. Normalt er selve gearkassen ganske solid på disse modellene, men clutchen blir selvfølgelig slitt med tiden (holder ca. 150000 Km). Helt generelt er det faktisk få alvorlige problemer med 944 (spesielt alderen tatt i betraktning). Rust er trolig det man bør være ekstra oppmerksom på idag. Motoren tåler mye, men den holder ikke evig hvis den kjøres hardt. Ulike kilder påpeker at turbomotoren pga. varmgang ikke tåler mer enn ca. 290 HK over tid (originalt 220-250 HK). Spesielt er sylinderforingene og topplokkspakningen utsatt. Den mest harmoniske og slitesterke motoren i relasjon til 944 er S2 motoren på 2990 cm3 som uten overladning yter 211 HK og 280 Nm... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsinnj Skrevet Juni 11, 2013 Share Skrevet Juni 11, 2013 Ja, vi tenkte og utløserlager, men fant ut at det måtte sitte foran, på cluchen. Lyden kommer jo bakfra, så det er det vi syntes var litt snedig. Er svogeren min som har kjøpt denne bilen. Er forøvrig her inne og, kaller seg for Rogern. Han så egentlig etter en S2, men da denne turboen dukket opp billig, dro han til å kjøpte den. Er vel så billig pga rust i bakskjerm og jekkfeste, men er ikke noe som det ikke går an å ordne opp hvis man bruker noen timer i garasjen! Så på wheeler dealers at de ikke tukler med det originale torsjon-systemet bak, men bare setter inn en ekstra demper istede. Rimelig enkel løsning! Virker som fine biler vertfall! Vet du om måter å se om det er diffsperre på den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 11, 2013 Porsche 944 Turbo har en sperredifferensial (inntil 40%). Den har også en ekstern oljekjøler på gearkassen i likhet med f.eks M3/M5. Porsche 951 (944 Turbo) er en seriøs modell på nivå med f.eks E36 M3... bare 7-8 år eldre. Som Turbo S (250 HK/350 Nm) klarer den 0-100 Km/t på rundt 5,6 sekunder og en topphastighet på ca. 270 Km/t. Vektfordelingen er praktisk talt 50:50 og en matchvekt på 1350 Kg er også ganske fornuftig. Selv idag... nesten 30 år senere er den ingen sinke... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Juni 11, 2013 Share Skrevet Juni 11, 2013 Ikke for å blande meg, men 944 er en kul vogn! Skal være et bra miljø for dem i Norge og. Dro forøvrig ut og prøvekjørte en 996 4S på lørdag og ble fullstendig solgt. Porsche er gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian V Skrevet Juni 11, 2013 Share Skrevet Juni 11, 2013 Det høres ut som utløserlageret iom. at lyden forsvinner når du trykker inn clutchen (som ligger foran sammen med svinghulet). På modellene 924/944/968 og 928 er gearkassen bygget sammen med differensialen og er dermed plassert bak som en "bakaksel" (modellene har drivaksler). Fjæringen bak på 924/944/968 er basert på en torsjonsfjær og den kan virke litt "soft" etter dagens standard. En ombygging med coilovers er derfor en fornuftig løsning. Normalt er selve gearkassen ganske solid på disse modellene, men clutchen blir selvfølgelig slitt med tiden (holder ca. 150000 Km). Helt generelt er det faktisk få alvorlige problemer med 944 (spesielt alderen tatt i betraktning). Rust er trolig det man bør være ekstra oppmerksom på idag. Motoren tåler mye, men den holder ikke evig hvis den kjøres hardt. Ulike kilder påpeker at turbomotoren pga. varmgang ikke tåler mer enn ca. 290 HK over tid (originalt 220-250 HK). Spesielt er sylinderforingene og topplokkspakningen utsatt. Den mest harmoniske og slitesterke motoren i relasjon til 944 er S2 motoren på 2990 cm3 som uten overladning yter 211 HK og 280 Nm... Tillater meg å komme med en kommentar her. Enig med hva Fredrik beskriver. Det kan være utløserlageret, og dette kan være kurant å justere/bytte. Jeg hadde det samme symtopmet på min forrige 944 Turbo S, og jeg håpet i det lengste at det var utløserlageret. Dessverre viste det seg at det var metallspon i giroljen og da gir svaret seg ganske enkelt. Mitt råd er derfor å bytte girolje så snart som mulig, rett og slett for å avkrefte at det er slitte hjul inne i girkassen. Siden jeg oppfatter det som at din svoger har en 944 Turbo (ikke S), så er det svært enkelt og rimelig å bestille en velholdt eller overhalt girkasse via Ebay (USA). En god girkasse koster omlag $1000 fra USA (og disse er den mange av). Girkassen er for øvrig festet med tre bolter, så dette er enkelt. Ny innmat i girkassen overstiger med god margin over $1000. Om Rogern er Roger B. som er verksmester i Bergen, så var det han som byttet mitt girkasse (så da vet han nok hva han driver på med). Porschemiljøet i Norge er meget godt (både når det gjelder front, -midt og hekkmotoriserte entusiaster (og dem i mellom)). Ellers er jeg ikke helt enig i S2 versus 951 - hvorpå jeg opplever sistnevnte som vesentlig mer potent enn førstnevnte. Så vidt jeg husker er det ihvertfall coilovers som standard på Turbo S - litt usikker på de andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsinnj Skrevet Juni 11, 2013 Share Skrevet Juni 11, 2013 Skal vise han denne siden så han får lese tipsene selv! Får håpe det løser seg med å bytte utløserlager og olje, for ellers virket det som en bra bil! Det er ikke Roger B. som er verksmester i Bergen som er svogeren min nei. Takk for svar forresten! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2013 Det høres ut som utløserlageret iom. at lyden forsvinner når du trykker inn clutchen (som ligger foran sammen med svinghulet). På modellene 924/944/968 og 928 er gearkassen bygget sammen med differensialen og er dermed plassert bak som en "bakaksel" (modellene har drivaksler). Fjæringen bak på 924/944/968 er basert på en torsjonsfjær og den kan virke litt "soft" etter dagens standard. En ombygging med coilovers er derfor en fornuftig løsning. Normalt er selve gearkassen ganske solid på disse modellene, men clutchen blir selvfølgelig slitt med tiden (holder ca. 150000 Km). Helt generelt er det faktisk få alvorlige problemer med 944 (spesielt alderen tatt i betraktning). Rust er trolig det man bør være ekstra oppmerksom på idag. Motoren tåler mye, men den holder ikke evig hvis den kjøres hardt. Ulike kilder påpeker at turbomotoren pga. varmgang ikke tåler mer enn ca. 290 HK over tid (originalt 220-250 HK). Spesielt er sylinderforingene og topplokkspakningen utsatt. Den mest harmoniske og slitesterke motoren i relasjon til 944 er S2 motoren på 2990 cm3 som uten overladning yter 211 HK og 280 Nm... Tillater meg å komme med en kommentar her. Enig med hva Fredrik beskriver. Det kan være utløserlageret, og dette kan være kurant å justere/bytte. Jeg hadde det samme symtopmet på min forrige 944 Turbo S, og jeg håpet i det lengste at det var utløserlageret. Dessverre viste det seg at det var metallspon i giroljen og da gir svaret seg ganske enkelt. Mitt råd er derfor å bytte girolje så snart som mulig, rett og slett for å avkrefte at det er slitte hjul inne i girkassen. Siden jeg oppfatter det som at din svoger har en 944 Turbo (ikke S), så er det svært enkelt og rimelig å bestille en velholdt eller overhalt girkasse via Ebay (USA). En god girkasse koster omlag $1000 fra USA (og disse er den mange av). Girkassen er for øvrig festet med tre bolter, så dette er enkelt. Ny innmat i girkassen overstiger med god margin over $1000. Om Rogern er Roger B. som er verksmester i Bergen, så var det han som byttet mitt girkasse (så da vet han nok hva han driver på med). Porschemiljøet i Norge er meget godt (både når det gjelder front, -midt og hekkmotoriserte entusiaster (og dem i mellom)). Ellers er jeg ikke helt enig i S2 versus 951 - hvorpå jeg opplever sistnevnte som vesentlig mer potent enn førstnevnte. Så vidt jeg husker er det ihvertfall coilovers som standard på Turbo S - litt usikker på de andre. Ja... Porschemiljøet i Norge er temmelig oppegående med mange flotte biler og hyggelige mennesker. Såvidt jeg forstår er heller ikke snobbefaktoren alt for påtrengende og det er jo også veldig hyggelig... Som du ser slettet jeg avsnittet der jeg stiller et par spørsmål til feilsymptomene rundt de hørte ulydene. Dette gjorde jeg fordi jeg plutselig kom til å tenke på at lyden er der når motoren er igang og gearet står i fri. Når clutchen trykkes inn er lyden borte. Hvis dette er problemstillingen kan utløserlageret være problemet, men da kommer lyden fra clutchen (altså foran i bilen på en 944). Når lyden kommer bakfra skyldes dette at selv om gearet står i fri beveger deler av gearkassen og drivverket seg når clutchen er sammenkoblet. Ergo er problemet et annet og trolig mye mer kostbart. Hvis man er heldig kan problemet f.eks være et inngående lager i gearkassen. Er problemet selve gearet/tannhjulene vil jeg også tro at din løsning med en "ny" amerikansk gearkasse den billigste. Jeg fikk overhalt gearkassen til min 924 og det var ikke billig på midten av 80-tallet heller. Det er også viktig å være oppmerksom på at senere 944 utgaver rent teknisk er temmelig forskjellig fra de tidligere utgavene (spesielt i motorrommet). Få vitale deler passer om hverandre. Noen av disse delene er dyre og andre har gått ut av produksjon (iallefall hos Porsche, men det finnes mange tredjepartsleverandører). Vedr. 944 Turbo/S vs. 944 S2 var mitt poeng å fremheve at S2 motoren er vesentlig mer slitesterk. Den klarer 3-400000 Km uten alt for store problemer. Dette bør man ikke regne med når det gjelder 944 Turbo motoren. Når dette er nevnt er selvfølgelig 944 Turbo/S en signifikant hurtigere bil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2013 Dette er en ganske interessant video der JF Musial fra Drive viser oss noen av de forberedelsene de gjør før de filmer f.eks scener fra Porsche IMSA GT3 Cup konkurransene. Vel verdt å bruke litt tid på synes jeg... mye interessant informasjon... Her får man iallefall en skikkelig overdose 911 GT3... for en lyd det er fra den bilen... http://www.youtube.com/watch?v=1eHqZjYOoIU Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2013 Apropos Porsche 997 GT3... Chris Harris on Cars: Porsche 991 GT3... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 13, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2013 Harry Metcalfe (EVO Magazines grunnlegger og tidligere redaktør) tar oss med på Mille Miglia i en Bugatti Veyron Vitesse (som en litt spesiell pressebil). Harry er utvilsomt sjefen blandt biljournalistene... så entusiastisk og raus i sin måte å dele interessen for fine biler... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ess Skrevet Juni 15, 2013 Share Skrevet Juni 15, 2013 Autobild har testet A6, 5-serie og E-klasse. Det viser seg at både E-klassen og A6-en har bedre vektfordeling enn BMW-en. http://www.autobild.de/artikel/e-klasse ... 75246.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 16, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 16, 2013 På alle måter overraskende... det må man virkelig si. Godt observert! Er disse dataene verifisert? Er dataene korrekte burde de snu opp ned på manges forestillinger om hvordan disse bilene er rent dynamisk jmf. en naturlig balanse. Uten elektroniske hjelpemidler burde dagens 5-serie være relativ håpløs i forhold til tidligere 5-serier når det gjelder dynamiske egenskaper... spesielt med en tung V8 eller stor dieselmotor over forakselen (som bare gjør vektfordelingen enda mindre gunstig). Dette bekrefter iallefall ryktene om at Mercedes-Benz har funnet godformen igjen når det gjelder konstruksjon av biler. Det kommer utvilsomt mye spennende fra den kanten om dagen synes jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå