Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Et seriøst kult bilde for de litt ekstra interesserte... 8)

lnl4tvtm1y6spnl4j413.jpg

Rob Dickinson som er leder for Singer Vehicle Design (911´en i forkant av bildet) var også forsanger i 90-talls bandet Cathrine Wheel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drive kanalen på YouTube har besøkt Prodrive Motorsport i Oxfordshire, England og det er ikke så rent lite spennende for de av oss som bl.a husker Prodrive E30 M3´en til Patrick Snijers. Jeg tror at det er den samme bilen vi ser 1:20 i dette klippet. Selve reportasjen kommer i morgen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake i februar ble det diskutert noen forventninger til F-type.

Jeg har kjørt S-varianten idag. Vel og merke rakk jeg bare en 20-25 minutter rundt Oslo med den, men tenkte du kanskje være interessert i mitt første inntrykk.

Først og fremst ser bilen utrolig bra ut. Interiøret er også det mest solide sålangt av de Tata-eide Jaguarene. Alt er lekkert, det føles moderne og forseggjort, samtidig som det er godt skrudd sammen. Lyden i bilen er også en av de aller beste som er i sportsbiler som selges idag. Jaguar kan, i motsetning til de tyske, nok tillate seg et mer rampete lydbilde. Motoren hyler pent på høyt turtall, men kickdown på 3000 omdreininger gir et hysterisk brøl. Lyden alene er grunn til at mange vil velge bilen tror jeg. Bilen har også en superpresis girkasse, som girer lynkjapt. Den er bedre enn de fleste AMG-kassene jeg har testet det siste året. Den er bare akkurat den lille delen kjappere som gjør at den kan utnyttes til det fulle på aktiv kjøring. AMG-kassene har en bitteliten lag som er irriterende.

Det eneste som var kjipt var styringen. Bilen føles ikke presis eller kontant nok. Jeg følte aldri jeg fikk nærheten til underlaget eller følelsen jeg trenger for å gjøre bilen ordentlig aktivt. Den vil glede enormt mange, men den er langt unna 911-territorium dessverre. På den annen side er den mye mer behagelig å kjøre enn en 911. Den føles aldri ubehagelig myk eller stiv.

Jeg tror dette blir en Gran Tourer mer enn noe annet, men på en mye mer sexy og sportslig måte enn XK og tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for tilbakemeldingen når det gjelder den nye F-Type´en. Jeg misunner deg prøveturen i S-varianten (V6 med 380 HK) iom. at det trolig er den mest harmoniske modellen (best balanse mellom effekt og dynamiske egenskaper). På den annen side... snakker vi om at F-Type i realiteten er en ren GT er nok V8 S med 495 HK modellen å gå for (forutsatt at bilbudsjettet er såpass stort). Jeg forestiller meg at V8 modellen kan være litt fortung i forhold til V6 modellen, men ikke mer enn at mer effekt relativt lett kompenserer for dette.

Jeg er ikke spesielt imponert over hvordan Jaguar klarer å omsette den relativt store effekten på de ulike variantene av F-Type til ren akselerasjon. F-Type S klarer med sine 380 HK og 1615 Kg 0-100 Km/t på 4,9 sekunder. Porsche 911 Carrera S klarer ditto 0-100 Km/t med sine 400 HK og 1470 Kg distansen på 4,1 sekunder.

Forskjellen blir enda større når det gjelder V8 S modellen med 495 HK vs. en nesten like kraftig 911 Turbo (520 HK). 4,3 sekunder kontra 3,2 sekunder er enormt mye på dette nivået. Porsche er nærmest på et helt annet nivå. Tata har utvilsomt en lang vei å gå selv om F-Type er en imponerende konstruksjon og et langt skritt videre for Jaguar.

På den annen side... igjen (som du også påpeker)... er F-type i realiteten en GT har den en sjanse iom. at bilmodeller som f.eks Mercedes-Benz SL (inkl. AMG varianter) er dens virkelige konkurrenter og ikke ekte sportsbiler som f.eks Porsche 911... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pink Floyd´s "Wish You Where Here" i to versjoner... Rob Dickinson´s tolkning og originalen med David Gilmour som forsanger. Jeg synes at Rob Dickinson og Cathrine Wheel gjør en temmelig god innsats ... :)

http://open.spotify.com/track/0vwArC2U0T91UPq4Xxt5n2

http://open.spotify.com/track/0myeTJ993kXE4vN0IPchcc

Et par andre godlåter fra Cathrine Wheel... :)

http://open.spotify.com/track/6fdjKJYVJi4nLICzx4P6wH

http://open.spotify.com/track/7JGU7M0L8hi3juChuz6WE7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt imponert over hvordan Jaguar klarer å omsette den relativt store effekten på de ulike variantene av F-Type til ren akselerasjon. F-Type S klarer med sine 380 HK og 1615 Kg 0-100 Km/t på 4,9 sekunder. Porsche 911 Carrera S klarer ditto 0-100 Km/t med sine 400 HK og 1470 Kg distansen på 4,1 sekunder.

Dette var en svært dårlig sammenligning i mine øyne. Porschen har 5.26% høyere effet, noe som ikke er all verden men som spiller inn. Vektforskjellen derimot er relativt stor da Jaguaren veier 9.86% mer enn porschen.

Effekt/vekt er på henholdsvis 235.3 hk/tonn for Jaguaren og 272.1 hk/tonn for Porschen. Dette gir en favør på hele 15.64% til Porschen. Tatt i betraktning Porschen sin fordel med plassering av vekt over bakhjulene med tanke på hurtig start, så blir det feige lag. Alt dette tatt i betraktning så synes jeg en differanse på 0.8 sekunder ikke er mye å klage over.

Effektregisteret er også noe man må ta høyde for at kan spille inn på 0-100 tiden, men dette orker jeg ikke å lete opp.

Som du selv sier så er nok ikke en Porsche 911 den beste bilen å sammenligne Jaguaren med, ei heller synes jeg at 0-100 tider er noen god målestokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 911 er utvilsomt målestokken media og biljournalister bruker når sportsbiler og en del sportslige biler skal vurderes og beskrives. Dette gjelder bl.a Chris Harris, Tiff Needell, Steve Sutcliff bare for å nevne noen av mine kilder. Man kan stille spørsmålstegn ved denne sammenligningen, men den viser hvor viktig og innflytelsesrik 911 er som sportsbil. Den setter mer eller mindre standarden for hele klassen av sportsbiler på den billige siden av Ferrari og Lamborghini; som bortsett fra deres billigste modeller befinner seg en klasse over Porsche status og prismessig.

Jeg har understreket dette før og jeg gjør det gjerne igjen. 0-100 Km/t (alternativt 0-60 mph) disiplinen forteller lite om hvordan en bil er i relasjon til dynamiske egenskaper og kjøreegenskaper, men disiplinen forteller noe om hvordan bilens motoreffekt overføres til bevegelsesenergi og dette er også viktig... spesielt når det gjelder sportsbiler. Derfor er disiplinen nesten alltid en viktig del av en biltest. Den gir leseren/seeren en indikasjon på hvor hurtig bilen er i forhold til konkurrentene i en bestemt målbar kontekst. Flere ting påvirker imidlertid en slik test og det er en svakhet, men det handler kun om å gi en indikasjon på hvor hurtig en bil er.

Jeg synes derfor at disiplinen gir mening under ellers nogenlunde like vilkår. I tilfellet med F-Type gir det mening nettopp fordi vi vet at den veier 150 Kg mer enn en nesten like motorsterk og like ny 911. Porsche gjør et temmelig stort utviklingsarbeide for å holde vekten nede på 911 og de positive resultatene lar ikke vente på seg. 911´ene er hurtige og det interessante er at forskjellen til mange av konkurrentene øker når motoreffekten også øker. Porsches tekniske forsprang er i mange sammenhenger formidabel.

Jeg slettet mitt opprinnelige innlegg. Det var surmaget, ikke godt skrevet og lite egnet som et konstruktivt svar i diskusjonen. Jeg håper dette innlegget er bedre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit å huske på at Porsche har produsert sportsbiler i 80 år. 50 år med 911. Jaguar har egentlig ikke den største sportsbil-arven. De drev vel og merke med motorsport på 80-tallet, men XJ-S har aldri vært regnet som en sportslig bil. Og R-bilene har stort sett vært helt andre type biler.

Jeg likte F-type veldig godt. Lyden er hysterisk. Men jeg er enig i at dette er mer en SL-konkurrent i en frekk innpakning enn en 911-dødare. M135i, M3 og M5 vil antageligvis også banke F-typen på bane.

Kan selvsagt argumentere for større motorer osv, men motoren var aldri noe problem i går. Den var på mange måter artig nok. Men på svingete vei fikk jeg aldri den følelsen av presisjonsverktøy som jeg håpet på. Det har blitt veldig mye fokus på HK de siste årene. Men skal man fort 0-100 rett frem er det en mengde amerikanske biler som kan nevnes. Det interessante er hvordan bilen håndterer svingete vei og aktiv kjøring. Det er en banal sannhet, men det virker som svært mange glemmer det!

Jeg har likevel lyst på en F-type none the less :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... F-Typen er utvilsomt en skikkelig sexbombe designmessig og eksoslyden er jo bare helt fantastisk. Jeg tror helt klart at jeg kunne leve med en F-Type 99,9% av tiden selv om en 911 kanskje er litt mer hardcore når det gjelder kjøreegenskaper og akselerasjoner... :)

Jaguar er utvilsomt i skuddet om dagen og dette mener også Motor Trend´s Jonny Lieberman (han har en kul måte å snakke på). Han velger med klar margin en Jaguar XJL Supercharged over en BMW F01 750Li. Jeg er usikker når det gjelder Jaguaren´s hekkdesign (minner om Maserati Quattroporte Mrk.V før de fikk skikk på nettopp hekkdesignet), men ellers er totalpakken fantastisk... og for en lyd fra eksosen... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om solen... Chris Harris on Cars. Ukens test er nettopp mellom Jaguar F-Type V8S, Porsche 911 Carrera S Cab og Aston Martin Vantage Roadster. Jeg synes at Chris' vurdering av F-Type korresponderer veldig godt med din opplevelse av bilen Mariuse34. Jeg synes også at noen av de tekniske detaljene vi har drøftet F-Type vs. 911 passer godt med Mr. Harris' vurdering av bilene (spesielt når det gjelder fokuset på vekt)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris harris er helt sjef.

Involverende, kunnskapsrik og engasjert.

Og analysen av F type ifht 911, er nok ganske korrekt. 911 er hakket over, og til siden, F type er mer SL konkurent enn hardcore sportsbil, mao en GT løsning.

Selv er jeg usikker på hvor BMW er her, de har Z4, 6 serie, og nå er vel 4 serien også blitt stor etterhvert.

De burde hatt en SL konkurrent føler jeg.

Forøvrig ble jeg skuffet over 4 serien, konseptet var (igjen) mye tøffere designet, og likheten mellom 3 og 4 serien er for stor, 4'er emblemet blir derfor i mine øyne litt kunstig og for mye markedsmessig, ifht hva jeg hadde trodd og håpet.

Da har jeg kanskje større håp om 2 serien, og 4 serie GC.

Skjer mye morsomt om dagen i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om solen... Chris Harris on Cars. Ukens test er nettopp mellom Jaguar F-Type V8S, Porsche 911 Carrera S Cab og Aston Martin Vantage Roadster. Jeg synes at Chris' vurdering av F-Type korresponderer veldig godt med din opplevelse av bilen Mariuse34. Jeg synes også at noen av de tekniske detaljene vi har drøftet F-Type vs. 911 passer godt med Mr. Harris' vurdering av bilene (spesielt når det gjelder fokuset på vekt)... :)

Det tar jeg som et kompliment! Jeg så den nå, og er veldig enig i oppsummeringen! Veldig artig! Takk for at du delte!

En annen ting som er interessant med F-Typen er hypen. Blir F-Type en klassiker? Eller blir det 2014-2015`s Range Rover Sport Supercharged. En must have, som over natten blir en has been. Begge de to andre i Harris`test er jo biler som du vil få annerkjennende nikk for, selv når de er 15 år gamle. Jeg er usikker på om F-Type vil få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om solen... Chris Harris on Cars. Ukens test er nettopp mellom Jaguar F-Type V8S, Porsche 911 Carrera S Cab og Aston Martin Vantage Roadster. Jeg synes at Chris' vurdering av F-Type korresponderer veldig godt med din opplevelse av bilen Mariuse34. Jeg synes også at noen av de tekniske detaljene vi har drøftet F-Type vs. 911 passer godt med Mr. Harris' vurdering av bilene (spesielt når det gjelder fokuset på vekt)... :)

Det tar jeg som et kompliment! Jeg så den nå, og er veldig enig i oppsummeringen! Veldig artig! Takk for at du delte!

En annen ting som er interessant med F-Typen er hypen. Blir F-Type en klassiker? Eller blir det 2014-2015`s Range Rover Sport Supercharged. En must have, som over natten blir en has been. Begge de to andre i Harris`test er jo biler som du vil få annerkjennende nikk for, selv når de er 15 år gamle. Jeg er usikker på om F-Type vil få det.

Jeg forstår Britenes behov for å hype denne "Engelske" bilen.

Men Jaguar har aldri hatt noe presence for meg, ikke i denne ligaen, Porsche er så mye mye mer.

De to andre er frisør/posørbiler ved siden av Porsche'n.

Hvis du vil bli sett, Evoque eller F type, for seriøs kjøring, Porsche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaguar var absolutt en av de store premium bilprodusentene, men det begynner å bli noen år siden de var teknisk og markedsmessig signifikante. Frem til og med slutten av 70-tallet hadde Jaguar langt på vei det samme imaget i markedet som BMW har idag. En produsent som bygger sportslige høykvalitetsbiler med fokus på motorer og dynamiske egenskaper. På en tid da BMW hadde en 3,5 liters rekkesekser som deres mest profilerte motor hadde Jaguar en V12 motor på 5,3 liter og en rekkesekser på 4,2 liter. Jeg synes stadig at det er litt artig å observere hvor lave og brede de tidlige XJ og XJS modellene er vis a vis de samtidige konkurrerende modellene fra f.eks BMW og Mercedes-Benz. Det er ikke vanskelig å forstå "Jaguar" metaforen i relasjon til en hurtig, smidig og elegant stor katt. Etter noen år i skyggenes dal er Jaguar med Tata´s pengeinnsprøytning heldigvis back on track. Det skal virkelig bli spennende å se hva som skjer videre med Jaguar vis å vis spesielt BMW... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i ulike sammenhenger diskutert begrepet Lean Production/Manufacturing i relasjon til Toyota´s banebrytende Toyota Production System (TPS) som opprinnelig på slutten av 80-tallet ble utviklet av forskere på Massachusetts Institute of Technology (MIT) i USA. Selve terminolgien "lean" henviser i denne sammenhengen til "slank" i betydningen av en effektiv produksjon der unødvendige prosesser og ressurser er slanket bort. Spesielt i et fokus på å redusere produksjonstid og kostnader. Konseptet er idag implementert i nesten alle former for produksjonsbedrifter. Utfordringen er imidlertid at mye av den umiddelbare økonomiske effekten ved Lean Production/Manufacturing med tiden fortaper seg etterhvert som konkurrerende virksomheter også implementerer konseptet. Ergo må produksjonsbedriftene finne nye måter å skape komparative fordeler for seg selv vis a vis konkurrentene.

Et par prisbelønte bøker som på en utmerket måte beskriver "Lean" konseptet. Begge basert på den aktuelle forskningsoppgaven på MIT.

i02pgexr1ljarh1w79v6.jpg

Martin Winterkorn, CEO hos Volkwagen AG, blir ofte kreditert for å ha vært mannen bak VW´s revolusjonerende MQB plattform (Modularer Querbaukasten). Dette er et konsept som tillater VW å bygge mange forskjellige bilmodeller som bruker store deler av den samme grunnleggende layouten (f.eks en hel modul med motor, gearkasse og drivverk). Systemet er relativt fleksibelt og er derfor tilpasset flere forskjellige moduler. Det avgjørende er hvordan modulene kan bygges mhp. fysiske størrelser og orientering på samlebåndet. Volkwagen mener at de vil spare opp mot 30% av produksjonskostnadene når MQB konseptet er fullt implementert.

Historien gjentar seg imidlertid og igår annonserte Renault og Nissan at de har utviklet et felles system som de kaller CMF (Common Module Family). Systemet har mye til felles med VW´s MQB konsept og vil etter planen berøre totalt 14 fremtidige Renault og Nissan modeller (ca. 1,6 millioner biler).

Hva så med BMW? For BMW er situasjonen litt annerledes iom. at produksjonsvolumet er mye lavere. Ikke bare i relasjon til de enkelte bilmodellene, men også i forhold til de ulike komponentene som inngår i bilmodellene. Ergo må BMW bruke en annen strategi og det beste begrepet jeg har kunnet finne er at de bruker et slags matrisekonsept der de forsøker å slanke (les: lean) produksjonsomkostningene ved å gjenbruke et stort antall grunnleggende komponenter i de forskjellige modellene. Såvidt jeg erfarer bruker de overordnet to matrisesystemer: et for de store modellene og et for alt annet.

Viktige rammebetingelser i dette systemet er implemeneteringen av 500 cm3 sylindervolum standarden på mange av motorene inkl. en reduksjon i antall fysisk forskjellige motorvarianter. Dette ser vi allerede resultatet av. BMW vil heller tilby en rekke fysisk identiske motorer med ulik trimmingsgrad enn flere forskjellige motorer med ulikt sylindervolum. Vi ser også at hele drivlinjer og understel i en større grad blir standardisert på tvers av ulike modeller og serier. Vi får flere forskjellige modeller å velge mellom, men samtidig færre forskjellige motorer og drivlinjer å velge mellom.

Vi ser imidlertid også at BMW har utviklet et system som tillater plattformer med en fleksibel possisjonering av brannveggen (L7 plattformen). Dette gjør det f.eks mulig å tilby 4x4 til langt flere modeller enn tidligere. Som en bonus tillater systemet også implementering av forhjulstrekk uten å radikalt endre selve plattformen jmf. modellene med bakhjulstrekk og 4x4... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...